An official website of the United States Government Here's how you know

Official websites use .gov

A .gov website belongs to an official government organization in the United States.

Secure .gov websites use HTTPS

A lock ( ) or https:// means you’ve safely connected to the .gov website. Share sensitive information only on official, secure websites.

Маргарита Симоньян — важлива фігура пропаганди та дезінформації, що розповсюджуються президентом Росії Володимиром Путіним у Росії та інших країнах. Вона з посмішкою говорить як брехню, так і правду. Свою кар’єру Маргарита Симоньян розпочала з роботи журналісткою у 2001 р. у ЗМІ, що фінансується і керується Кремлем, Всеросійській державній теле- та радіокомпанії (ВДТРК).

У 2005 р. Симоньян призначили головним редактором RT, першого державного інформаційного агентства, що веде мовлення англійською мовою. На додаток до роботи в RT вона також обіймає посаду головного редактора «Росії сьогодні» і є одним із засновників Асоціації розвитку міжнародної журналістики. Незважаючи на численні ролі Симоньян, її головна функція — бути вірним пропагандистом Володимира Путіна.

Все життя у брехні 

Протягом усієї кар’єри Симоньян просуває порядок денний Кремля, поширюючи дезінформацію та пропаганду. Перед тим, як її призначили головним редактором RT, Симоньян працювала у президентському пулі журналістів.  Вона набула популярності після висвітлення теракту, скоєного 2004 р. в школі в Беслані на Північному Кавказі.  YouTube-канал лідера російської опозиції Олексія Навального, який наразі утримується в колонії суворого режиму у зв’язку з політично вмотивованим вироком, звинуватив Симоньян у навмисному поширенні хибної інформації під час репортажів із Беслана, щоб реалізувати цілі Кремля. Хоча російська влада знала правду, Симоньян не повідомила про обіцянку терористів звільнити заручників у разі виведення російських військ із Чечні та занизила кількість заручників. Невдовзі 25-річна Симоньян була нагороджена Кремлем призначенням на посаду голови першого російського держканалу RT, який веде мовлення англійською мовою (раніше відомого як Russia Today).

Багато років поспіль Симоньян відкрито підтримувала використання дезінформації та пропаганди. В інтерв’ю у 2012 р. про діяльність RT під час вторгнення Росії до Грузії у 2008 р. Симоньян заявила, що «Міністерство оборони воювало з Грузією, а інформаційну війну вели ми, причому з усім західним світом». В інтерв’ю у 2013 р. вона сказала: «Інформаційна зброя, безумовно, використовується у критичні моменти, а війна – це завжди критичний момент. На те вона й війна. Це така сама зброя, як і будь-яка інша». Хоча Симоньян вважає себе журналісткою, вона була затятим прихильником виключення з Конституції Росії заборони на цензуру, зазначивши, що «велика держава не може існувати без контролю над інформацією». Незважаючи на нехтування Симоньян так званими «західними цінностями», такими як захист свободи слова та свободи вираження думок, девізом RT залишається фраза «Задавайте більше питань», і канал прагне позиціонувати себе як джерело неортодоксальних поглядів.

Після подальшого вторгнення Росії в Україну Симоньян зміцнила свою позицію головного кремлівського пропагандиста. До лютого 2022 р. Симоньян, як і інші кремлівські пропагандисти, заперечувала наміри Росії використати військову силу проти України: «Я абсолютно переконана, що Росія розпочинати війну в Україні не збирається». Після початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну 24 лютого Симоньян почала посилювати войовничу риторику, двічі заявивши, що Росії може вдатися до ядерної зброї. У червні 2022 р. Симоньян натякнула, що Кремль навмисно підриває глобальну продовольчу безпеку, закінчивши свій репортаж фразою “Вся наша надія на голод!”. За її словами, глобальний голод допоможе Росії звільнитися від санкцій. Кремль продовжує розповсюджувати дезінформацію про відсутність продовольчої безпеки, заявляючи, що вона викликана введеними проти Росії санкціями за війну в Україні, хоча американські санкції передбачають винятки для угод у сільськогосподарському, медичному та інших гуманітарних секторах.

Дезінформація Кремля – сімейний бізнес

Путінська дезінформація та пропаганда є прибутковим бізнесом, і не тільки для Симоньян. У 2020 р. Навальний та його команда опублікували розслідування у двох частинах про Симоньян та про те, як її родина збагатилася за рахунок корупції. Одне розслідування було присвячене чоловікові Симоньян Теграну Кеосаяну, який також залучений до бізнесу пропаганди та дезінформації. З 2016 р.

Кеосаян веде комедійну програму під назвою «Міжнародна пилорама» в стилі американських вечірніх політичних комедійних шоу. Однак замість того, щоб висміювати владу країни, у комеді-шоу Кеосаян відбиваються пропутинські погляди. За даними розслідування Навального, Симоньян працює художнім керівником програми.

Кеосаян знімає шоу за державні кошти, а потім продає його державному каналу за завищеною ціною. Кожен епізод “Міжнародної пилорами” продається сімейною студією Кеосаяна “Голд Віжн” держканалу НТВ за 3,4 млн рублів. Оскільки щороку випускається близько 35 епізодів, НТВ щороку виплачує «Голд Віжн» майже 120 млн рублів (близько 3 млн доларів). Більше того, епізоди «Міжнародної пилорами» знімаються в студії телеканалу RT, який фінансується Кремлем, і де  Маргарита Симоньян працює головним редактором. Щотижня у створенні «Міжнародної пилорами» бере участь близько десяти штатних співробітників RT.  Більшість із них не отримує окремої винагороди від студії «Голд Віжн» за свою роботу. Згідно з проведеним у 2020 р. розслідуванням Навального, Кеосаян та Симоньян не лише знімають телешоу на державні кошти, а й отримують винагороду, що перевищує ринкову вартість їхніх послуг, шляхом продажу рекламного часу державній компанії «Аерофлот». Симоньян і Кеосаян розробили ці схеми для того, щоб отримати особисту вигоду через доступ до бюджетних коштів.

Канада, Великобританія та Європейський Союз запровадили санкції проти Симоньян та Кеосаяна за поширення кремлівської дезінформації про війну Росії проти України.  Казахстан вніс Кеосаяна до списку осіб, яким заборонили в’їзд до країни.

Рупори кремлівської пропаганди: професія, за яку платять гарні гроші

Розслідування, проведене Навальним у 2020 р., виявило інші джерела прибутку, отриманого в процесі корупційної діяльності. Зокрема, на одному прикладі можна побачити всю складність розробленої Симоньян та Кеосаяном корупційної схеми:

Симоньян та її чоловік у 2018 р. написали сценарій та зняли фільм «Кримський міст» з метою розвитку почуття національної гордості у зв’язку з мостом, нещодавно збудованим між Росією та окупованим Росією Кримом.  Державний Фонд кіно виділив на зйомки 100 млн рублів. Фільм являв собою сімейний проект: Кеосаян виступив як режисер, а Симоньян —автор сценарію. Крім того, брат Кеосаяна та його дві дочки, колишня дружина, племінник та дружина племінника отримали щедру винагороду за участь у фільмі. Загалом сім’я Симоньян та Кеосаяна заробила на фільмі 45 млн рублів, виділених із федерального бюджету. Це являло яскравий контраст із сумою гонорарів усіх акторів у фільмі, що склала лише 10 млн рублів. Фільм отримав негативні відгуки кінокритиків та публіки й провалився у прокаті.

Незважаючи на розслідування Навального, який викрив корупцію сім’ї Симоньян та Кеосаяна, російська влада не порушила проти них кримінальну справу. Адже, оскільки Симоньян присвятила своє життя поширенню дезінформації та пропаганди на службі Кремля, Кремль продовжуватиме надавати їй фінансову підтримку.


Центр глобальної взаємодії опублікував доповідь про ЗМІ, що фінансуються Кремлем, в якій ідеться про медіагрупи, де працює Симоньян, такі як RT, Sputnik, «Россия сегодня» та TV-Novosti. З нею можна ознайомитися за посиланням. Доповідь перекладено арабською, китайською, французькою, перською, португальською, російською, іспанською та урду.

U.S. Department of State

The Lessons of 1989: Freedom and Our Future