An official website of the United States Government Here's how you know

Official websites use .gov

A .gov website belongs to an official government organization in the United States.

Secure .gov websites use HTTPS

A lock ( ) or https:// means you’ve safely connected to the .gov website. Share sensitive information only on official, secure websites.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet)

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution states citizens “enjoy freedom of speech, of the press, of assembly, of association, of procession and of demonstration.” Authorities limited and did not respect these rights, however, especially when their exercise conflicted with CCP interests. Authorities continued ever tighter control of all print, broadcast, electronic, and social media and regularly used them to propagate government views and CCP ideology. Authorities censored and manipulated the press, social media, and the internet, particularly around sensitive anniversaries and topics.

Freedom of Expression: Citizens could discuss many political topics privately and in small groups without official punishment. Authorities, however, routinely took harsh action against citizens who questioned the legitimacy of the CCP. Some independent think tanks, study groups, and seminars reported pressure to cancel sessions on sensitive topics. Those who made politically sensitive comments in public speeches, academic discussions, or remarks to media or posted sensitive comments online, remained subject to punitive measures. In addition, an increase in electronic surveillance in public spaces, coupled with the movement of many citizens’ routine interactions to the digital space, signified the government was monitoring an increasing percentage of daily life. Conversations in groups or peer-to-peer on social media platforms and via messaging applications were subject to censorship, monitoring, and action from the authorities.

In August the Unirule Institute of Economics, a prominent economic think tank, closed its doors after years of increasing government pressure. Founded in 1993 to promote market reforms, a decade ago Unirule was a well-respected institution in the country with the space to disseminate ideas and facilitate dialogue with government leaders. The last few years have seen the shutdown of its website and public office, and as of August the organization was in liquidation.

On April 19, Zi Su was sentenced by a Chengdu court to four years’ imprisonment on charges of subversion. Zi, a retired professor from the Yunnan Communist Party School, was detained in 2017 after releasing an open letter questioning Xi Jinping’s suitability to continue as the CCP’s leader. Prior to his trial in December 2018, the government offered to shorten his sentence if he fired his lawyer and accepted a court-appointed attorney. Zi accepted, reducing his sentence from 10 to four years.

In September a Sichuan court convicted Chengdu-based activist Huang Xiaomin to 30 months’ imprisonment for “picking quarrels and provoking trouble.” Huang had called for direct elections to select party leaders. He was detained for several months before being allowed to hire a lawyer. He was then told to fire his lawyer and accept a court-appointed lawyer in exchange for a more lenient sentence, which he did.

On September 19, local police from Gucheng Township, Chengdu, detained Chen Yunfei for publishing comments in support of Hong Kong’s antiextradition bill movement. Chen had shown public support for the antiextradition protests in Hong Kong and called for a dialogue between Hong Kong leader Carrie Lam and protesters to try to reach a resolution.

Countless citizens were arrested and detained for “spreading fake news,” “illegal information dissemination,” or “spreading rumors online.” These claims ranged from sharing political views or promoting religious extremism to sharing factual reports on sensitive issues. For example, in Nan Le, Henan, a netizen was arrested for spreading “fake news” about a chemical factory explosion on WeChat. In Lianyungang police arrested 22 persons for “internet rumors,” and in Huzhou a netizen was arrested for “spreading rumors,” while he claimed he was only sharing political views.

This trend was particularly apparent in Xinjiang, where the government had developed a multifaceted system of physical and cyber controls to stop individuals from expressing themselves or practicing their religion or traditional beliefs. Beyond the region’s expansive system of internment camps, the government and the CCP implemented a system to limit in-person speech and online speech. In Xinjiang police regularly stopped persons of certain ethnicities and faith and demanded to review their cell phones for any evidence of communication deemed inappropriate. During the year the government significantly extended the automation of this system, using phone apps, cameras, and other electronics to monitor all speech and movement. Authorities in Xinjiang built a comprehensive database that tracked the movements, mobile app usage, and even electricity and gasoline consumption of inhabitants in the region.

The government also sought to limit criticism of their Xinjiang policies even outside the country, disrupting academic discussions and intimidating human rights advocates across the world. Government officials in Xinjiang detained the relatives of several overseas activists. Chinese embassy officials in Belgium asked a Belgian university to remove information critical of the PRC’s Xinjiang policies from their website, and in February the Belgian author of that critique reported that Chinese government officials disrupted a Xinjiang-focused academic conference in Strasbourg, France. Numerous ethnic Uighurs and Kazakhs living overseas were intimidated into silence by government officials making threats against members of their family who still lived in China, threats sometimes delivered in China to the relatives, and sometimes delivered by Chinese government officials in the foreign country.

The government increasingly moved to restrict the expression of views it found objectionable even when those expressions occurred abroad. Online, the government expanded attempts to control the global dissemination of information while also exporting its methods of electronic information control to other nations’ governments. During the year there was a rise in reports of journalists in foreign countries and ethnic Chinese living abroad experiencing harassment by Chinese government agents due to their criticisms of PRC politics. This included such criticisms posted on platforms such as Twitter that were blocked within China.

In October PRC authorities publicly condemned a tweet by the professional basketball team Houston Rockets’ general manager that expressed support for Hong Kong protesters, and the state-run CCTV cancelled broadcasts of games involving U.S. professional basketball teams visiting China. The Ministry of Foreign Affairs sent an official from its consulate general in Houston to personally denounce the statement to the Houston Rockets. Similarly, in December Chinese state television cancelled the broadcast of an English Premier League soccer game after one of its players, Mesut Ozil, posted messages on Twitter and Instagram–both of which were blocked in China–denouncing the government’s policies towards Muslims in Xinjiang.

In July Dalian police detained a man only identified as “Lu” for distributing online cartoons that featured pro-Japanese and anti-Chinese contents. The CCP-controlled Global Times accused Lu of being “spiritually Japanese” by advocating for Japanese right-wing politics and militarism. In March 2018 Foreign Minister Wang Yi reportedly criticized such pro-Japanese cartoonists as “scum among Chinese people.”

In May Anhui police arrested cartoonist Zhang Dongning on charges of “picking quarrels and provoking trouble” for creating comic books that depicted the Chinese people as pigs. The drawings “distorted historical facts, trampled national dignity, and hurt the feelings of the Chinese people,” according to a police statement. Zhang remained in custody at year’s end.

The government used economic leverage on the mainland to suppress freedom of expression in Hong Kong. In reaction to protests in Hong Kong in August, the mainland government told Hong Kong-based Cathay Airlines that any of its employees who had engaged in “illegal demonstrations, protests, and violent attacks, as well as those who have radical behaviors” were forbidden from working on flights that entered Chinese airspace.

Press and Media, Including Online Media: The CCP and government continued to maintain ultimate authority over all published, online, and broadcast material. Officially, only state-run media outlets have government approval to cover CCP leaders or other topics deemed “sensitive.” While it did not dictate all content to be published or broadcast, the CCP and the government had unchecked authority to mandate if, when, and how particular issues were reported or to order they not be reported at all.

During the year state media reported senior authorities issued internal CCP rules detailing punishments for those who failed to hew to ideological regulations, ordering a further crackdown on illegal internet accounts and platforms, and instructing media to further promote the interests of the government.

The government continued its tight ideological control over media and public discourse following the restructuring of its regulatory system in 2018. The CCP propaganda department has the ultimate say in regulating and directing media practices and policies in the country. The reorganization created three independent administrative entities controlled by the CCP propaganda department: the National Radio and Television Administration (NART), the General Administration of Press and Publications, and the National Film Bureau. While NART is still ostensibly under the State Council, its party chief was also a deputy minister within the CCP’s propaganda department.

The Cyberspace Administration of China (CAC), which directly manages internet content, including online news media, also promotes CCP propaganda. The CAC served as the representative office to a recently formed CCP committee on cyberspace, which is nominally chaired by President Xi Jinping. One of the CCP propaganda department deputy ministers ran the organization’s day-to-day operations. It enjoyed broad authority in regulating online media practices and played a large role in regulating and shaping information dissemination online.

The internet “clean up” CAC announced in November 2018 continued into 2019. As part of CAC’s 2018 requirements, internet platforms had to submit reports on their activities if their platforms could be used to “socially mobilize” or could lead to “major changes in public opinion.” On January 23, the CAC issued a statement confirming another step in its crackdown on internet content. On April 6, the National Office Against Pornographic and Illegal Publications announced an eight-month crackdown on “vulgar content” online. According to the announcement, the National Office tasked local authorities to conduct inspections of online platforms, including social media, livestreaming, videos, and online games. In July the CAC ordered 26 podcast and music applications to terminate, suspend services, or have “talks” with regulators. According to a CAC notice, these applications were investigated and deemed to have spread “historical nihilism.”

In 2018 the government directed consolidation of China Central Television, China Radio International, and China National Radio into a new super media group known as the “Voice of China,” which “strengthened the party’s concentrated development and management of important public opinion positions.”

All books and magazines continued to require state-issued publication numbers, which were expensive and often difficult to obtain. As in the past, nearly all print and broadcast media as well as book publishers were affiliated with the CCP or the government. There were a small number of print publications with some private ownership interest but no privately owned television or radio stations. The CCP directed the domestic media to refrain from reporting on certain subjects, and traditional broadcast programming required government approval.

Several popular domestic soap operas from 2018 were taken off the air after state-owned newspaper the Beijing Daily called the dramas “incompatible with core socialist values.” One such popular show featured Emperor Qianlong and concubines. While episodes from 2018 remained available online, many television stations had canceled similar period dramas in their 2019 programming plans. The National Radio and Television Administration followed up with a temporary ban of historical dramas in late March. The CCP also policed cartological political correctness to ensure that cartoons and documentaries supported the CCP. In one example the domestic television drama Go Go Squid was investigated after displaying a map that did not show Taiwan and Hainan Island as part of China.

Journalists operated in an environment tightly controlled by the government. Only journalists with official government accreditation were allowed to publish news in print or online. The CCP constantly monitored all forms of journalist output, including printed news, television reporting, and online news, including livestreaming. Journalists and editors self-censored to stay within the lines dictated by the CCP, and they faced increasingly serious penalties for crossing those lines, which could be opaque. While the country’s increasingly internet-literate population demanded interesting stories told with the latest technologies, government authorities asserted control over those new technologies (such as livestreaming) and clamped down on new digital outlets and social media platforms.

Because the CCP does not consider internet news companies “official” media, they are subject to debilitating regulations and barred from reporting on potentially “sensitive” stories. According to the most recent All China Journalist Association report from 2017 on the nation’s news media, there were 231,564 officially credentialed reporters working in the country. Only 1,406 worked for news websites, with the majority working at state-run outlets such as XinhuaNet.com and ChinaDaily.com. Other online outlets also reported on important issues but limited their tactics and topics, since they were acting without official approval.

In January government officials detained Yang Zhengjun, the editor in chief of an online labor rights news outlet, iLabour, which reported on harmful working conditions for Chinese laborers. According to RFA, on March 20, police detained Wei Zhili, editor of the citizen media magazine New Generation and a labor rights activist, at his Guangzhou home. He was not allowed to meet with his lawyer for 19 days, during which police interrogated Wei five times at the Shenzhen No. 2 Detention Center. Voice of America reported that authorities forbade Wei’s wife, Zheng Churan, from speaking to foreign media about her husband’s detention. Police also detained Wei’s colleague Ke Chengbing in Guangzhou on March 20, but there was no information regarding his status as of year’s end. Authorities formally arrested and charged Yang, Wei, and Ke in August on charges of “picking quarrels.”

In June authorities in Chongqing announced they had convicted Liu Pengfei on unknown charges and sentenced him to two years’ imprisonment. Liu was detained in 2017 while running a WeChat group that reposted foreign press articles in Chinese. Until his conviction was announced, Liu’s condition and location were unknown.

On August 1, Chongqing police arrested former journalist Zhang Jialong. No charges were formally announced, although police reportedly arrested him for social media posts he made in 2017 and earlier. Zhang, a well-known journalist and anticensorship activist, had stopped posting publicly in 2014 after being fired from Tencent, where he worked as an editor, for meeting with then secretary of state John Kerry. His location was unknown at year’s end.

Violence and Harassment: The government frequently impeded the work of the press, including citizen journalists. Journalists reported being subjected to physical attack, harassment, monitoring, and intimidation when reporting on sensitive topics. Government officials used criminal prosecution, civil lawsuits, and other punishment, including violence, detention, and other forms of harassment, to intimidate authors and journalists and to prevent the dissemination of unsanctioned information on a wide range of topics.

Family members of journalists based overseas also faced harassment, and in some cases detention, as retaliation for the reporting of their relatives abroad. As of year’s end, dozens of Uighur relatives of U.S.-based journalists working for RFA’s Uighur Service remained disappeared or arbitrarily detained in Xinjiang.

A journalist could face demotion or job loss for publishing views that challenged the government. In many cases potential sources refused to meet with journalists due to actual or feared government pressure. During the year the scope of censorship grew to the point that, according to several journalists, “almost all topics are considered sensitive.” For example, whereas in past years business news reporting had been relatively free of control, many journalists’ contacts were hesitant to express themselves openly even on this topic. During the year authorities imprisoned numerous journalists working in traditional and new media.

On June 10, the discipline inspection commission of the CCP’s Beijing branch accused Dai Zigeng, former publisher and cofounder of popular daily newspaper the Beijing News, of “serious violations of discipline and law.”

Prominent Chinese journalist Huang Xueqin, known for her publications about the #MeToo movement in China, was arrested in Guangzhou in October after she wrote about antigovernment protests in Hong Kong. Officials charged her with “picking quarrels and provoking trouble.” At year’s end she remained in detention.

Restrictions on foreign journalists by central and local CCP propaganda departments remained strict, especially during sensitive times and anniversaries. The Foreign Correspondents’ Club of China (FCCC) published a report in January detailing conditions for foreign journalists in the country. More than half (55 percent) of journalists who responded to the FCCC’s survey said reporting conditions had further deteriorated over the prior 12 months. They reported the government regularly surveilled foreign journalists, both in person and, increasingly, via electronic means. Of respondents, 91 percent expressed concern about the security of their telephones, and 66 percent worried about surveillance inside their homes and offices. Half of the journalists said this surveillance diminished their ability to report in the country.

In August a Canadian journalist working for a foreign outlet was detained while reporting in Guangdong. Local police detained the journalist and a PRC news assistant in a rural area, then drove them to a police station in a larger town, held them for seven hours, confiscated their electronic devices, copied all the data on their cell phones, and tried to compel the PRC colleague to sign a confession before putting them on a train out of town. The officials followed them onto the train, separated the two, and continued to intimidate them.

During the Hong Kong protests, mainland government authorities escalated their harassment of foreign journalists, stopping numerous journalists at border crossings near Hong Kong and at airports in Beijing and elsewhere, threatening them with visa obstacles, and making copies of their electronic devices. Journalists said this impeded their ability to gather and disseminate reports about the protests.

Foreign press outlets reported local employees of foreign news agencies were subjected to official harassment and intimidation. A citizen who was assisting a foreign journalist on a reporting trip was detained by local police, then chained to a chair for a full day before being released. Government officials contacted and harassed many Chinese citizen employees’ family members in an attempt to pressure them away from their reporting work. Both the local citizens and their foreign employers lacked recourse in these cases and were generally hesitant to address grievances with authorities due to fear of experiencing even greater repression.

Government harassment of foreign journalists was particularly aggressive in Xinjiang. According to the January FCCC report, 26 of 28 foreign journalists who traveled to Xinjiang in 2018 reported that government officials told them reporting was restricted or prohibited. This continued throughout the year, as numerous foreign journalists reported being followed constantly while in Xinjiang, with government agents stepping in to block access to some areas, intimidating local inhabitants so they would not talk to the journalists, and stopping the journalists–sometimes many times per day–to seize their cameras and force them to erase pictures. Foreign journalists also had trouble securing hotel rooms, since authorities directed hotels to prohibit the journalists’ stays.

Media outlets that reported on commercial issues enjoyed comparatively fewer restrictions, but the system of post-publication review by propaganda officials encouraged self-censorship by editors seeking to avoid the losses associated with penalties for inadvertently printing unauthorized content.

Government officials also sought to suppress journalism outside their borders. While in past years these efforts largely focused on Chinese-language media, during the year additional reports emerged of attempts to suppress media critical of China regardless of language or location. In March government officials warned a Swedish media outlet to cease its “serious political provocations,” for publishing a Swedish-language editorial that supported a position that Chinese officials opposed. Another government official threatened to blacklist a Russian journalist if the journalist did not retract an article in a Russian newspaper detailing negative Chinese economic statistics.

Censorship or Content Restrictions: The State Council’s Regulations on the Administration of Publishing grant broad authority to the government at all levels to restrict publications based on content, including mandating if, when, and how particular issues are reported. While the Ministry of Foreign Affairs daily press briefing was generally open, and the State Council Information Office organized some briefings by other government agencies, journalists did not have free access to other media events. The Ministries of Defense and Commerce continued allowing select foreign media outlets to attend occasional press briefings.

Official guidelines for domestic journalists were often vague, subject to change at the discretion of propaganda officials, and enforced retroactively. Propaganda authorities forced newspapers and online media providers to fire editors and journalists responsible for articles deemed inconsistent with official policy and suspended or closed publications. Self-censorship remained prevalent among journalists, authors, and editors, particularly with post facto government reviews carrying penalties of ranging severity.

Journalist arrests and dismissals for reporting on sensitive issues continued. One of the country’s few prominent investigative reporters, Liu Wanyong, announced he was leaving the profession, blaming the shrinking space for investigating and publishing accurate news. The Weibo accounts of several bloggers, including Wang Zhian, a former state broadcast commentator who wrote about social issues, were blocked.

Control over public depictions of President Xi increased, with censors aggressively shutting down any depiction that varied from official media storylines. Censors continued to block images of the Winnie the Pooh cartoon on social media because internet users used the symbol to represent President Xi Jinping. Social media posts did not allow comments related to Xi Jinping and other prominent Chinese leaders.

Domestic films continued to be subject to government censorship. In July the head of the government’s film regulatory body, the National Film Bureau, gave a speech to government officials and film industry representatives exhorting them to use films to promote Chinese political values. Throughout the year the government forbade the release of a number of new movies–including several films with prominent directors and large budgets–because they ran afoul of government censors. Shortly before its July 5 release date, the historical war drama The Eight Hundred was removed from distribution despite numerous theatrical trailers and an $80 million budget. Similarly, in February the film One Second by world-famous director Zhang Yimou was pulled from the Berlin Film Festival only days before its debut for “technical difficulties,” a common euphemism for censorship in China. Another film, Better Days, was pulled from the same festival after the movie failed to receive the necessary permissions from Chinese authorities. The head of the National Film Bureau explicitly encouraged domestic filmmakers to find more “valuable and heavy” topics and materials in the country’s “excellent traditional culture,” “revolution culture,” and “advanced culture of socialism.”

In October, when the U.S. comedy show South Park ran an episode depicting the PRC’s censorship practices, authorities banned the episode and other South Park content from local television and internet.

Newscasts from overseas news outlets, largely restricted to hotels and foreign residence compounds, were subject to censorship. Individual issues of foreign newspapers and magazines were occasionally banned when they contained articles deemed too sensitive. Articles on sensitive topics were removed from international magazines. Television newscasts were blacked out during segments on sensitive subjects.

Politically sensitive coverage in Chinese, and to a lesser extent in English, was censored more than coverage in other languages. The government prohibited some foreign and domestic films deemed too sensitive or selectively censored parts of films before they were released, including Bohemian Rhapsody and Top Gun: Maverick. Under government regulations, authorities must authorize each foreign film released in the country, with a restriction on the total number that keeps annual distribution below 50 films.

Authorities continued to ban books with content they deemed inconsistent with officially sanctioned views. The law permits only government-approved publishing houses to print books. Newspapers, periodicals, books, audio and video recordings, or electronic publications may not be printed or distributed without the approval of central authorities and relevant provincial publishing authorities. Individuals who attempted to publish without government approval faced imprisonment, fines, confiscation of their books, and other punishment. The CCP also exerted control over the publishing industry by preemptively classifying certain topics as state secrets.

In May media reported that three government officials in Chongqing and Yunnan were disciplined for “secretly purchasing, reading, and keeping overseas books and publications with serious political problems.”

In the fall the Ministry of Education directed all school libraries to review their holdings and dispose of books that “damage the unity of the country, sovereignty or its territory; books that upset society’s order and damage societal stability; books that violate the Party’s guidelines and policies, smear or defame the Party, the country’s leaders and heroes.” Officials at a state-run library in Zhenyuan, Gansu, responded by burning a pile of “illegal books, religious publications, and especially books and articles with biases,” according to a notice and photograph on the library’s website, which circulated widely online.

New cases of extraterritorial book censorship occurred: government censors required that books printed domestically conform to government propaganda guidelines, even if those books were written by a foreign author for a foreign audience. In February an Australian bookseller reported that PRC officials forbade a Chinese company from publishing a book that included political content they found objectionable, even though the books would have been shipped out of China as soon as they were printed.

On the 30th anniversary of the June 4, 1989, Tiananmen Square massacre, the government made an array of efforts to block all public mention of that historical event, not just in China but even in other countries. Within the country the government preemptively targeted potential critics, including elderly parents of the massacre victims, jailing them or temporarily removing them from major cities. Online censorship increased, with government censors aggressively blocking even indirect references and images from all online platforms, including, for example, an image of books lined up facing a cigarette packet in a pattern invoking the famous video of a man facing down tanks on a Beijing street. The CNN website, normally accessible in the country, was blocked on June 4, and officials broke up a live CNN newscast in Beijing on June 4 by rushing between a news reporter and cameraman as they were broadcasting, demanding CNN staff stop reporting. Other international media outlets faced increased monitoring and detentions for reporting focused on the anniversary, including one reporter who was detained for six hours. Censors at domestic internet companies said tools to detect and block content related to the 1989 crackdown reached unprecedented levels of accuracy, aided by machine learning as well as voice and image recognition.

The new Heroes and Martyrs Law makes it illegal to insult or defame prominent communists. Citing this law, the CAC ordered major domestic news app Bytedance to rectify information “slandering” Fang Zhimin, a prominent communist historical figure, and to punish the individuals responsible for publishing the defamatory information. Sichuan police arrested a prominent female blogger for violating the Heroes and Martyrs Law because in one of her videos she paired a red scarf, “which symbolized the revolutionary tradition,” with an “inappropriately short” skirt. On March 28, the court sentenced the blogger, identified in court documents only by her last name “Tang,” to 12 days’ incarceration, a fine, and removal of her videos.

Authorities often justified restrictions on expressions on national security protection grounds. In particular, government leaders generally cited the threat of terrorism in justifying restricting freedom of expressions by Muslims and other religious minorities. These justifications were a baseline rationale for restrictions on press movements, publications, and other forms of repression of expression.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The government restricted freedoms of peaceful assembly and association.

c. Freedom of Religion

See the Department of State’s International Religious Freedom Report at https://www.state.gov/religiousfreedomreport/.

d. Freedom of Movement

The law provides for freedom of internal movement, foreign travel, emigration, and repatriation, but the government at times did not respect these rights.

The government increasingly silenced activists by denying them permission to travel, both internationally and domestically, or keeping them under unofficial house arrest.

In-country Movement: Authorities continued to maintain tight restrictions on freedom of movement, particularly to curtail the movement of individuals deemed politically sensitive before key anniversaries, visits by foreign dignitaries, or major political events, as well as to forestall demonstrations. Freedom of movement for Tibetans continued to be very limited in the TAR and other Tibetan areas. Uighurs faced draconian restrictions on movement within Xinjiang and outside the region. Although the use of “domestic passports” that called for local official approval before traveling to another area was discontinued in 2016, identification checks remained in place when entering or leaving cities and on public roads. In Xinjiang, security officials set up checkpoints managing entry into public places, including markets and mosques, that required Uighurs to scan their national identity card, undergo a facial recognition check, and put any baggage through airport-style security screening. Such restrictions were not applied to Han Chinese in these areas.

The government maintained restrictions on the freedom to change one’s workplace or residence, the national household registration system (hukou) continued to change, and the ability of most citizens to move within the country to work and live continued to expand. While many rural residents migrated to the cities, where the per capita disposable income was approximately three times the rural per capita income, they often could not change their official residence or workplace within the country. Most cities had annual quotas for the number of new temporary residence permits they could issue, and all workers, including university graduates, had to compete for a limited number of such permits. It was particularly difficult for rural residents to obtain household registration in more economically developed urban areas.

The household registration system added to the difficulties faced by rural residents, even after they relocated to urban areas and found employment. According to the Statistical Communique of the Peoples Republic of China on 2019 National Economic and Social Development, published in February by the National Bureau of Statistics of China, 286 million individuals lived outside the jurisdiction of their household registration. Migrant workers and their families faced numerous obstacles with regard to working conditions and labor rights. Many were unable to access public services, such as public education for their children or social insurance, in the cities where they lived and worked because they were not legally registered urban residents.

From May to July, non-Beijing residents applied for a Beijing hukou under the special municipality’s new points-based system. Under the new policy enacted in 2018, nonnatives of the city under the legal retirement age who have held a Beijing temporary residence permit with the city’s social insurance records for seven consecutive years and were without a criminal record were eligible to accumulate points for the hukou. Those with “good employment, stable homes in Beijing, strong educational background, and achievements in innovation and establishing start-ups in Beijing” were reportedly likely to obtain high scores in the point-based competition.

Under the “staying at prison employment” system applicable to recidivists incarcerated in administrative detention, authorities denied certain persons permission to return to their homes after serving their sentences. Some released or paroled prisoners returned home but did not have freedom of movement.

Foreign Travel: The government permitted legal emigration and foreign travel for most citizens. Government employees and retirees, especially from the military, continued to face foreign travel restrictions. The government expanded the use of exit controls for departing passengers at airports and other border crossings to deny foreign travel to some dissidents and persons employed in government posts. Throughout the year many lawyers, artists, authors, and other activists were at times prevented from exiting the country. Authorities also blocked the travel of some family members of rights activists and of suspected corrupt officials and businesspersons, including foreign family members.

Border officials and police sometimes cited threats to “national security” as the reason for refusing permission to leave the country, although often authorities provided no reason for such exit bans. Authorities stopped most such persons at the airport at the time of their attempted travel.

Most citizens could obtain passports, although individuals the government deemed potential political threats, including religious leaders, political dissidents, petitioners, and ethnic minorities, routinely reported being refused passports or otherwise prevented from traveling overseas.

Uighurs, particularly those residing in Xinjiang, reported great difficulty in getting passport applications approved at the local level. They were frequently denied passports to travel abroad, particularly to Saudi Arabia for the Hajj, to other Muslim countries, or to Western countries for academic purposes. Since 2016 authorities ordered Xinjiang residents to turn in their passports or told residents no new passports were available. Foreign national family members of Uighur activists living overseas were also denied visas to enter the country. The government continued its concerted efforts to compel Uighurs studying abroad to return to China, often pressuring relatives in Xinjiang to ask their overseas relatives to return. Authorities also refused to renew passports for Uighurs living abroad, compelling them to either return to China or pursue ways to maintain legal status in other countries. Upon return, many of these Uighurs, or persons connected with the Xinjiang residents, were detained or disappeared.

Tibetans faced significant hurdles in acquiring passports, and for Buddhist monks and nuns, it was virtually impossible. Authorities’ unwillingness to issue or even renew old passports for Tibetans created, in effect, a ban on foreign travel for the Tibetan population. Han Chinese residents of Tibetan areas did not experience the same difficulties.

The government continued to try to prevent many Tibetans and Uighurs from leaving the country and detained many when they attempted to leave. Some family members of rights activists who tried to emigrate were unable to do so.

Exile: The law neither provides for a citizen’s right to repatriate nor addresses exile. The government continued to refuse re-entry to numerous citizens considered dissidents, Falun Gong activists, or “troublemakers.” Although authorities allowed some dissidents living abroad to return, dissidents released on medical parole and allowed to leave the country often were effectively exiled.

Chen Xiaoya, author of the History of Civil Rights Movement 1989, was turned away by Guangxi customs officials when she tried to travel abroad on January 10. Customs officers told her that she was banned from leaving the country because she might jeopardize national security.

Fuzhou-based human rights activist Zhuang Lei attempted to visit Hong Kong on June 6 but was stopped by Shenzhen enforcement officers at the border. Zhuang, who claimed to have no criminal record, was referred to Fuzhou’s domestic security police by the Shenzhen officers. Zhuang believed he was prevented from traveling to Hong Kong due to concerns that he might participate in the Hong Kong protests against an extradition bill on June 9.

Families of “709” lawyers faced difficulties applying for passports or were barred from leaving the country.

Foshan dissident Chen Qitang was released from Sihui Prison on May 24, after serving four and one-half years in jail for “subversion of state power.” After his release, he was prevented from returning home.

On June 1, police in Guilin and Liuzhou summoned internet users who had discussed on social media their plans to travel to Hong Kong to participate in the annual gathering in Victoria Park commemorating the 30th anniversary of the Tiananmen Square massacre, and ordered them not to go to Hong Kong. In April the 1990s Cantonese pop song “Ren Jian Dao” was banned nationwide, including on Apple Music, because the lyrics were believed to be making a reference to the 1989 massacre.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Hong Kong

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, and the government generally respected this right. An independent press, an effective judiciary, and an unfettered internet combined to permit freedom of expression, including for the press, on most matters. During the year, however, some SAR and central government actions restricted or sought to restrict the right to express or report on dissenting political views, particularly support for Hong Kong independence.

Freedom of Expression: There were some legal restrictions on the ability of individuals to criticize the government publicly without reprisal. Police arrested several individuals for damaging the national flag, which is illegal. For example, in May police arrested a proindependence activist for damaging the Chinese national flag during a protest against the controversial extradition bill. In October, media reported police asked Facebook to remove user posts about police handling of protests. Facebook reportedly declined to do so.

Requirements for electoral candidacy and for taking the oath of office also limited free speech in the political arena. For example, the Electoral Affairs Commission requires all Legislative Council candidates to sign a pledge stating the SAR is an “inalienable part” of China in order to run for office. The commission disqualified one candidate, democracy activist Joshua Wong, from running in the November district council election. The government determined that Wong could not “possibly comply with the requirements of the relevant electoral laws, since advocating or promoting ‘self-determination’ is contrary to the content of the declaration” candidates are required to sign.

In 2017 the government disqualified six legislators-elect from taking office because they took their oaths in ways that did not conform to a 2016 NPCSC interpretation of the Basic Law to demonstrate “sincerity” and “solemnity” when taking an oath.

Press and Media, Including Online Media: Independent media were active and expressed a wide variety of views. An April Hong Kong Journalists Association poll found, however, that 81 percent of journalists said press freedom in the SAR had worsened since 2018.

Violence and Harassment: In September unknown persons threw firebombs at the home of Jimmy Lai, owner of the prodemocracy Apple Daily newspaper. Also in September, four unknown assailants attacked an Apple Daily reporter who was covering protests. In November protesters smashed windows and vandalized the offices of China’s state-controlled Xinhua News Agency. Several journalists alleged that police detained, assaulted, or harassed them while covering protests. In October the Foreign Correspondent’s Club condemned the arrest of a photojournalist who was covering a protest. Police reportedly ordered her and other journalists to remove their gas masks despite previous government assurances that the mask ban did not apply to those using masks to perform their professional duties.

Censorship or Content Restrictions: Reports of media self-censorship and suspected content control continued. The April Hong Kong Journalists Association survey showed that one in five journalists surveyed said their superiors had pressured them to reduce reporting about Hong Kong independence. Many media outlets, bookstores, and publishers were owned by companies with business interests on the mainland or by companies directly controlled by the Chinese central government, a situation that led to claims they were vulnerable to self-censorship.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The law provides for the freedoms of peaceful assembly and association, and the government allowed most public gatherings to proceed, but government actions, including prosecutions of activists and refusals to grant approval for some assemblies, infringed on the right of peaceful protest.

c. Freedom of Religion

See the Department of State’s International Religious Freedom Report at https://www.state.gov/religiousfreedomreport/.

d. Freedom of Movement

The law provides for freedom of internal movement, foreign travel, emigration, and repatriation, and the government generally respected these rights.

Reports that the Immigration Department refused entry to a small number of persons traveling to the SAR for political reasons continued. In May Immigration Department authorities denied entry to former Philippine supreme court justice Conchita Carpio-Morales, who previously accused Chinese president Xi Jinping of crimes against humanity, according to media reports. Activists and other observers contended that refusals, usually of persons holding, or suspected of holding, views critical of the Chinese central government, were made at the behest of mainland authorities.

Foreign Travel: Most residents easily obtained travel documents from the SAR government, although Chinese central government authorities in the past did not permit some human rights activists, student protesters, and prodemocracy legislators to visit the mainland. There were reports of mainland security officials harassing and questioning Hong Kong residents suspected of participating in protests when they traveled to the mainland. In August central government officials detained an employee of the United Kingdom’s consulate in Hong Kong while he was returning from the mainland to his home in Hong Kong. He was released after more than two weeks in detention and later told media that mainland authorities tortured him.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Macau

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, but the government occasionally sought to restrict this right. In January the Legislative Assembly passed legislation to amend an existing law that criminalized some actions that disrespect the Chinese national anthem.

Press and Media, Including Online Media: Local media expressed a wide range of views, but the government took steps to restrict unfavorable news coverage.

Censorship or Content Restrictions: Media sometimes practiced self-censorship, in part because the government subsidized some media outlets. According to 2018 media reports, the Central Government Liaison Office in Hong Kong indirectly owns Plaza Cultural Macau, a local bookstore, raising concerns that central government authorities may restrict the sale of sensitive books.

Libel/Slander Laws: Macau law criminalizes libel, slander, and defamation. If such offenses are committed through the media or online, they are punishable by up to two years’ imprisonment.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The law provides for the freedoms of peaceful assembly and association but the government limited the freedom of peaceful assembly.

c. Freedom of Religion

See the Department of State’s International Religious Freedom Report at https://www.state.gov/religiousfreedomreport/.

d. Freedom of Movement

The law provides for freedom of internal movement, foreign travel, emigration, and repatriation, and the government generally respected these rights.

The law grants police authority to deport or deny entry to nonresidents whom they regard under the law as unwelcome, a threat to internal security and stability, or possibly implicated in transnational crimes. The government banned several Hong Kong activists from entering Macau throughout the year, claiming the activists posed threats to internal security, according to media reports. In December, Macau denied entry to both the president and the chairman of American Chamber of Commerce in Hong Kong.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Tibet

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

Freedom of Expression: Tibetans who spoke to foreigners or foreign reporters, attempted to provide information to persons outside the country, or communicated information regarding protests or other expressions of discontent including via mobile phones and internet-based communications, were subject to harassment or detention under “crimes of undermining social stability and inciting separatism.” During the year authorities in the TAR and other Tibetan areas sought to strengthen control over electronic media and to punish individuals for the vaguely defined crime of “creating and spreading rumors.” Supporting the CCP, criticizing the Dalai Lama, and “not creating and spreading rumors” were some of the major requirements Tibetans had to fulfill to apply for jobs and receive access to government benefits.

Media reports in October noted that advertisements for teaching positions within the TAR required applicants to “align ideologically, politically, and in action with the CCP Central Committee,” “oppose any splittist tendencies,” and “expose and criticize the Dalai Lama.” The advertisements explained that all applicants were subject to a political review prior to employment.

Press and Media, Including Online Media: Foreign journalists may visit the TAR only after obtaining a special travel permit from the government, and authorities rarely granted this permission.

Authorities tightly controlled journalists who worked for the domestic press and could hire and fire them based on assessments of their political reliability. In April the Shannan Newspaper, a daily newspaper in Lhoka City, TAR, included in a listing for new positions the requirement that employees “resolutely implement the party’s line, principles, policies, and political stance, fight against separatism, and safeguard the motherland’s unity and ethnic unity.” CCP propaganda authorities remained in charge of journalist accreditation in the TAR and required journalists working in the TAR to display “loyalty to the party and motherland.” The deputy head of the TAR Propaganda Department simultaneously holds a prominent position in the TAR Journalist Association, a state-controlled professional association to which local journalists must belong.

Violence and Harassment: PRC authorities arrested and sentenced many Tibetan writers, intellectuals, and singers for “inciting separatism.” Numerous prominent Tibetan political writers, including Jangtse Donkho, Kelsang Jinpa, Buddha, Tashi Rabten, Arik Dolma Kyab, Gangkye Drupa Kyab, and Shojkhang (also known as Druklo), reported security officers closely monitored them following their releases from prison between 2013 and 2019 and often ordered them to return to police stations for further interrogation. In addition, authorities banned some writers from publishing and prohibited them from receiving services and benefits such as government jobs, bank loans, passports, and membership in formal organizations.

Censorship or Content Restrictions: Authorities prohibited domestic journalists from reporting on repression in Tibetan areas. Authorities promptly censored the postings of bloggers and users of WeChat who did so, and the authors sometimes faced punishment.

The TAR Internet and Information Office maintained tight control of a full range of social media platforms. According to multiple observers, security officials often cancelled WeChat accounts carrying “sensitive information,” such as discussions about Tibetan-language education, and interrogated the account owners. Many sources also reported it was almost impossible to register with the government, as required by law, websites promoting Tibetan culture and language in the TAR.

The PRC continued to disrupt radio broadcasts of Radio Free Asia’s Tibetan- and Mandarin-language services in Tibetan areas, as well as those of the Voice of Tibet, an independent radio station based in Norway.

In addition to maintaining strict censorship of print and online content in Tibetan areas, PRC authorities sought to censor the expression of views or distribution of information related to Tibet in countries and regions outside mainland China.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

Even in areas officially designated as “autonomous,” Tibetans generally lacked the right to organize and play a meaningful role in the protection of their cultural heritage and unique natural environment. Tibetans often faced government intimidation and arrest if they protested official policies or practices.

In March and July, local observers noted that many monasteries and rural villages in the TAR and Tibetan areas in Sichuan, Qinghai, and Gansu received official warnings not to organize certain gatherings, including the celebration of the Dalai Lama’s birthday.

c. Freedom of Religion

See the Department of State’s International Religious Freedom Report at https://www.state.gov/religiousfreedomreport/.

d. Freedom of Movement

PRC law provides for freedom of internal movement, foreign travel, emigration, and repatriation; however, the government severely restricted travel and freedom of movement for Tibetans, particularly Tibetan Buddhist monks and nuns as well as lay persons whom the government considered to have “poor political records.”

In-country Movement: The People’s Armed Police and local public security bureaus set up roadblocks and checkpoints in Tibetan areas on major roads, in cities, and on the outskirts of cities and monasteries, particularly around sensitive dates. Tibetans traveling in monastic attire were subject to extra scrutiny by police at roadside checkpoints and at airports. Tibetans without local residency were turned away from many Tibetan areas deemed sensitive by the government.

Authorities sometimes banned Tibetans, particularly monks and nuns, from leaving the TAR and from traveling to the TAR without first obtaining special permission from multiple government offices. Some Tibetans reported encountering difficulties in obtaining the required permissions. Such restrictions not only made it difficult for Tibetans to make pilgrimages to sacred religious sites in the TAR, but they also made it difficult to visit family, conduct business, or travel for leisure. Tibetans from outside the TAR who traveled to Lhasa also reported that authorities there required them to surrender their national identification cards and notify authorities of their plans in detail on a daily basis. These requirements were not applied to Han Chinese visitors to the TAR.

Even outside the TAR, many Tibetan monks and nuns reported it remained difficult to travel beyond their home monasteries for religious and traditional Tibetan education, with officials frequently denying permission for visiting monks to stay at a monastery for religious education. Implementation of this restriction was especially rigorous in the TAR, and it undermined the traditional Tibetan Buddhist practice of seeking advanced teachings from a select number of senior teachers based at major monasteries scattered across the Tibetan Plateau.

Foreign Travel: Many Tibetans continued to report difficulties in obtaining new or renewing existing passports. Sources reported that Tibetans and certain other ethnic minorities had to provide far more extensive documentation than other citizens when applying for a PRC passport. For Tibetans, the passport application process sometimes required years and frequently ended in rejection. Some Tibetans reported they were able to obtain passports only after paying substantial bribes and offering written promises to conduct only apolitical or nonsensitive international travel.

Tibetans continued to encounter significant obstacles in traveling to India for religious, educational, and other purposes. In some instances the government refused to issue passports to Tibetans. Many Tibetans who possessed passports were concerned authorities would place them on the government’s blacklist and therefore did not travel. Tibetans who had traveled to Nepal and planned to continue to India reported that PRC officials visited their homes in Tibet and threatened their relatives if they did not return immediately. Sources reported that explicit punishments included placing family members on a blacklist, which could lead to the loss of a government job or difficulty in finding employment; expulsion of children from the public education system; and revocation of national identification cards, thereby preventing access to other social services, such as health care and government aid.

The government restricted the movement of Tibetans in the period before and during sensitive anniversaries and events and increased controls over border areas at these times. According to local observers, travel agents in the cities of Chengdu, Xining, and Kunming were forbidden to sell overseas package tours to Tibetans for the months of March and July, the periods around Tibet Uprising Day (March 10) and the Dalai Lama’s birthday (July 6). Travel restrictions also increased around Chinese National Day (October 1).

The government strictly regulated travel of international visitors to the TAR, a restriction not applied to any other provincial-level entity of the PRC. In accordance with a 1989 regulation, international visitors had to obtain an official confirmation letter issued by the TAR government before entering the TAR. Most foreign tourists obtained such letters by booking tours through officially registered travel agencies. In the TAR a government-designated tour guide had to accompany international tourists at all times. It was rare for foreigners to obtain permission to enter the TAR by road. As in prior years, authorities banned many international tourists from the TAR in the period before and during the March anniversary of the 1959 Tibetan uprising as well as during other periods the PRC government deemed politically sensitive. International tourists sometimes also faced restrictions traveling to Tibetan areas outside the TAR during such times.

The 2018 Reciprocal Access to Tibet Act defines open access to Tibet as meeting the following two criteria: that U.S. diplomats, journalists, and citizens can access Tibetan areas in the same way as other areas in China, and that no special permits or procedures are required to access Tibetan areas. During the year the PRC did not provide open access to Tibet based on either criterion. PRC authorities repeatedly denied requests for international journalists to visit the TAR and other Tibetan areas (see Freedom of Expression section). The TAR government also frequently denied foreign diplomats’ requests for official travel. Although foreign officials were able to travel more freely in Tibetan areas outside the TAR, the People’s Armed Police and local public security bureaus often subjected them to multiple checkpoints. Local government officials routinely limited diplomatic travel within Sichuan Province.

From February to April, the local government reportedly banned foreign tourists from visiting the TAR in advance of Tibet Uprising Day and the convening of the PRC’s national legislature.

Cuba

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution provides for freedom of expression, including for the press, on condition that it “conforms to the aims of socialist society.” Laws banning criticism of government leaders and distribution of antigovernment propaganda carry penalties ranging from three months to 15 years in prison.

Freedom of Expression: The government did not tolerate public criticism of government officials or programs and limited public debate of issues considered politically sensitive. The government passed two additional laws further criminalizing freedom of expression: Decree 349, which came into effect in December 2018, institutionalizes censorship of independent art and culture and establishes violations for art that was not regulated or recognized by the official cultural institutions. The decree also allows “supervising inspectors” to review cultural events and empowers them to immediately close any exhibition they deem violates the law and confiscate the business license of any business hosting the offending event. The National Symbols Law criminalizes the way the national flag may be displayed or used in other creative contexts.

Police arrested several persons who protested these laws during the year, including Luis Manuel Otero Alcantara, a leader of the San Isidro Movement, an organization promoting cultural independence, who was arrested at least 18 times in 2018 and 2019, with the last arrest occurring on December 10, International Human Rights Day. On August 9, police arrested him in front of his privately owned Museum of Dissidence for his performance art protest against the National Symbols Law. His performance consisted of wearing a national flag draped over his shoulders. He was also arrested on September 12, when three uniformed police officers and two plainclothes officers beat him and took him away in an unmarked vehicle, holding him incommunicado for more than 72 hours. On September 13, he was charged with violating the National Symbols Law and then released on the condition that he not leave his home after midnight, drink alcohol in a public place, or frequent public places. Several other members of the San Isidro Movement were assaulted, arrested, and fined during the year.

State security regularly harassed the organizers of independent fora for debates on cultural and social topics to force them to stop discussing issues deemed controversial. The fora’s organizers reported assaults by state security, video surveillance installed outside of venues, and detention of panelists and guests on the days they were expected to appear. In addition, human rights activists, independent journalists, and artists were prohibited from traveling outside the country to attend events in international fora related to human rights and democracy in the country. Media and religious leaders said the government continued to harass or detain members of religious groups advocating for greater religious and political freedom.

Government workers reported being fired, demoted, or censured for expressing dissenting opinions or affiliating with independent organizations. Several university professors, researchers, and students reported they were forced from their positions, demoted, or expelled for expressing ideas or opinions outside of government-accepted norms.

In contrast with 2018, some religious groups reported increased restrictions to express their opinions during sermons and at religious gatherings. Most members of the clergy continued to exercise self-censorship. Religious leaders in some cases criticized the government, its policies, and the country’s leadership without reprisals. Other religious groups, particularly those not officially state sanctioned, reported harassment and destruction of houses of worship.

Press and Media, Including Online Media: The government directly owned all print and broadcast media outlets and all widely available sources of information. News and information programming were generally uniform across all outlets. The government also controlled nearly all publications and printing presses. The party censored public screenings and performances. The government also limited the importation of printed materials. Foreign correspondents in the country had limited access to and often were denied interviews with government officials. They also struggled to gather facts and reliable data for stories. Despite meeting government vetting requirements, official journalists who reported on sensitive subjects did so at personal risk, and the government barred official journalists from working for unofficial media outlets in addition to their official duties. The government harassed and threatened any independent citizen journalists who reported on human rights violations in the country.

On October 10, 19 independent media outlets published a joint declaration on the state of independent journalism in the country. They denounced the 183 documented incidents of state aggression against journalists since January 2018, part of a broader wave of repression of independent journalism, and demanded the state respect a more open, transparent, and diverse independent media.

On April 22, journalist and lawyer Roberto Quinones was arrested and assaulted while reporting on a trial involving religious expression. Quinones was interviewing a daughter of two Protestant pastors who were facing a court sentence because they wanted to homeschool their children when police officers approached to arrest him. Quinones asked why he was being arrested. Rather than answer, an officer pulled Quinones’ hands behind his back, handcuffed him, and threw him to the ground. The officers then dragged him to their police car. One of the arresting officers struck 65-year-old Quinones several times, including once on the side of the head with enough force to rupture his eardrum. On August 7, he was sentenced to one year of “correctional labor” for “resistance and disobedience,” and on September 11, he was taken to prison, after authorities processed and then denied his appeal. Quinones continued to write while in prison, especially about the bleak conditions of the facility, although he wrote a letter saying he was happy to “be here for having put my dignity before blackmail.” When the letter was published on CubaNet, an independent domestic online outlet, Quinones was reportedly punished and threatened with “disciplinary action.”

Violence and Harassment: The government does not recognize independent journalism, and independent journalists sometimes faced government harassment, including detention and physical abuse. Most detentions involved independent journalists who filmed arrests and harassment of activists or otherwise attempted to cover politically sensitive topics. Community members and journalists for the Cuban Institute for Freedom of Expression and of the Press reported increased repression after President Diaz-Canel took office. Independent reporters experienced harassment, violence, intimidation, aggression, and censorship, and several were confined to their homes or prevented from traveling abroad.

Censorship or Content Restrictions: The law prohibits distribution of printed materials considered “counterrevolutionary” or critical of the government. Foreign newspapers or magazines were generally unavailable outside of tourist areas. Distribution of material with political content–interpreted broadly to include the Universal Declaration of Human Rights, foreign newspapers, and independent information on public health–was not allowed, and possession of these materials sometimes resulted in harassment and detention. Among many blocked websites, in September the government blocked Change.org after several petitions critical of the government appeared on the website. Government officials also confiscated or destroyed cameras and cell phones of individuals to prevent them from distributing photographs and videos deemed objectionable.

The government sometimes barred independent libraries from receiving materials from abroad and seized materials donated by foreign governments, religious organizations, and individuals.

Libel/Slander Laws: The government used defamation of character laws to arrest or detain individuals critical of the country’s leadership. Authorities frequently arrested and charged persons for the ambiguous crime of “contempt of authority.”

Human rights activists reported government internet trolls tracking their social media accounts and reported on the government’s practice of sending mass text messages warning neighbors to avoid association with dissidents.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The government restricted freedoms of peaceful assembly and association.

c. Freedom of Religion

See the Department of State’s International Religious Freedom Report at https://www.state.gov/religiousfreedomreport/.

d. Freedom of Movement

There continued to be restrictions on freedom of movement within the country, foreign travel, and migration with the right of return. The government also controlled internal migration from rural areas to Havana, sometimes arresting persons in Havana if authorities discovered their national identity card listed them as living in another city. The government also barred citizens and persons of Cuban descent living abroad from entering the country, apparently on grounds that they were critical of the government or for having “abandoned” postings abroad as low-paid medical doctors or defected athletes. Chess master Jennifer Perez was denied a passport at least four times because, as Cuban authorities in Ecuador told her, she was considered a deserter for deciding to reside abroad to take advantage of better job opportunities.

Some family members of former government employees who emigrated from the island lost public benefits or were denied passports to travel and join their family members abroad. The law provides for imprisonment of up to three years or a fine of 500 CUP ($20) for first-time “rafters” (those who attempted to depart clandestinely, commonly using homemade vessels), although these attempts were becoming infrequent. Most persons caught attempting unauthorized departures via sea were detained briefly. In the case of military or police defectors or those traveling with children, the punishment could be more severe.

Under the terms of the 1994-1995 U.S.-Cuba migration accords, the government agreed not to prosecute or retaliate against migrants returned from international or U.S. waters or from the Guantanamo U.S. Naval Station after attempting to emigrate illegally if they had not committed a separate criminal offense. Some would-be migrants alleged harassment and discrimination, such as fines, expulsion from school, and job loss.

In-country Movement: Although the constitution allows all citizens to travel anywhere within the country, changes of residence to Havana were restricted. The local housing commission and provincial government authorities must authorize any change of residence. The government may fine persons living in a location without authorization from these bodies and send them back to their legally authorized place of residence. There were reports authorities limited social services to illegal Havana residents. Police threatened to prosecute anyone who returned to Havana after expulsion.

The law permits authorities to bar an individual from a certain area within the country, or to restrict an individual to a certain area, for a maximum of 10 years. Under this provision authorities may internally exile any person whose presence in a given location is determined to be “socially dangerous.” Dissidents frequently reported authorities prevented them from leaving their home provinces or detained and returned them to their homes, even though they had no written or formal restrictions placed against them.

Foreign Travel: The government continued to require several professional and social categories of individuals to obtain permission for emigrant travel, including highly specialized medical personnel; military or security personnel; many government officials, including academics; and many former political prisoners and human rights activists. It also used arbitrary or spurious reasons to deny permission for human rights activists to leave the country to participate in workshops, events, or training programs. Activists reported a significant increase in interrogations and confiscations at the airport when arriving from abroad. According to the NGO Patmos Institute, as of October there were at least 202 citizens whom authorities designated as regulados, meaning the government either prohibited them from receiving a passport or from leaving the country. The policy did not appear to be supported by a legal framework, and in an October 1 interview with the Associated Press, Foreign Minister Bruno Rodriguez Parrilla denied such a policy existed, declaring the law allows for freedom of movement. Because citizens are prohibited from leaving without explanation or justification, and the government did not acknowledge that persons were prevented from leaving, those subject to the policy were left without any recourse. The tactic served not only to restrict the movement of citizens but also their freedom of expression.

Russia

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

While the constitution provides for freedom of expression, including for the press, the government increasingly restricted this right. During the year the government instituted several new laws restricting both freedom of expression and of the press, particularly in regards to online expression. Regional and local authorities used procedural violations and restrictive or vague legislation to detain, harass, or prosecute persons who criticized the government or institutions it favored, such as the Russian Orthodox Church. The government exercised editorial control over media, creating a media landscape in which most citizens were exposed to predominantly government-approved narratives. Significant government pressure on independent media constrained coverage of numerous topics, especially of Ukraine and Syria, LGBTI persons, the environment, elections, criticism of local or federal leadership, as well as secessionism or federalism. Censorship and self-censorship in television and print media and on the internet was widespread, particularly regarding points of view critical of the government or its policies. The government used direct ownership or ownership by large private companies with government links to control or influence major national media and regional media outlets, especially television.

Freedom of Expression: Authorities continued to misuse the country’s expansive definition of extremism as a tool to stifle dissent. As of December the Ministry of Justice had expanded its list of extremist materials to include 5,003 books, videos, websites, social media pages, musical compositions, and other items, an increase of more than 450 items from 2018. According to the prosecutor general, authorities prosecuted 1,200 extremism cases in 2018, the majority of which included charges of “extremism” levied against individuals for exercising free speech on social media and elsewhere.

At the same time, in December 2018, President Putin signed legislation that partially decriminalized the expression of “extremist” views, stipulating that speech that “incited hatred or enmity” or denigrated a person or group be treated as an administrative misdemeanor, not a crime, for a first-time offense. Several persons were previously charged with extremism under criminal law for comments and images posted in online forums or social networks. Following the amendment to the antiextremist legislation, however, courts dropped charges against some of the defendants. On January 15, for example, authorities dropped charges against Eduard Nikitin, a doctor in the Khabarovsk region who faced up to five years in prison on extremism charges. He was accused of “liking” an image condemning the country’s aggression in eastern Ukraine posted on the Odnoklassniki social network in 2015.

Although the amendment was expected to have a retroactive effect, not all individuals imprisoned on extremism charges saw charges dropped or sentences commuted. For example, on August 28, a court in the Belgorod region denied a request for parole from 23-year-old doctoral student Aleksandr Kruze. In February 2018, a court in Stariy Oskol sentenced him to 2.5 years in prison for extremism for reposting four nationalist images on social media in 2016. Kruze had been writing a dissertation on radicalization and maintained that the posts had been a part of a research experiment in online discourse around radicalism.

By law authorities may close any organization that a court determines to be extremist, including media outlets and websites. Roskomnadzor, the country’s media oversight agency, routinely issued warnings to newspapers and internet outlets it suspected of publishing extremist materials. Three warnings in one year sufficed to initiate a closure lawsuit.

During the year authorities invoked a 2013 law prohibiting the “propaganda” of “nontraditional sexual relations” to minors to punish the exercise of free speech by LGBTI persons and their supporters. For example, on October 28, the Moscow branch of the Ministry of Internal Affairs opened an administrative case for suspected “propaganda of nontraditional sexual relations to minors” against the producers and participants of a YouTube video in which children interviewed a gay man, Maksim Pankratov, about his life. The video contained no discussion of sex, but included questions on Pankratov’s sexual orientation, how he would like other individuals to treat him, and his vision for his life in the future. On November 2, the Moscow Region Investigative Committee launched a criminal investigation into the video’s producers and participants on suspicion of “violent sexual assault of a minor” younger than age 14, a crime punishable by 12 to 20 years in prison. According to press reports, the parents of the children in the video have experienced pressure from authorities to testify against the video’s producers and received visits from child protective services, which they interpreted as a threat to terminate their parental rights. Pankratov reported receiving threats of physical violence from unknown persons following the opening of the criminal case. As of December Pankratov was in hiding in an undisclosed location in Russia, while the video’s producer, popular online celebrity Victoria Pich, had fled the country.

During the year authorities prosecuted individuals for speech allegedly violating a law that prohibits “offending the feelings of religious believers.” For example, on September 30, a court in Irkutsk sentenced Dmitriy Litvin to 100 hours of community service for social media postings in 2015 of caricatures that allegedly offended the feelings of Orthodox Christians, Roman Catholics, and shamanists.

During the year authorities prosecuted individuals for speech that allegedly violated the law prohibiting the “rehabilitation of Nazism.” For example, on April 5, the Investigative Committee for the Chuvash Republic opened a criminal case against opposition blogger Konstantin Ishutov for material he had posted on social media in 2010 criticizing authorities’ poor maintenance of local cemeteries and contrasting it with the maintenance of cemeteries in Germany. Investigators claimed this material attempted to justify the actions of Nazis during World War II and diminish the significance of the Soviet victory. Ishutov was charged under the same statute in 2018 for posting a photo of a Nazi leaflet with the phrase, “When the Third Reich treats the Soviet people better than Putin treats the Russian people.” As he awaited trial, a court prohibited Ishutov from using the internet, traveling, or leaving his home after 10 p.m. On November 8, the Supreme Court of the Chuvash Republic started reviewing Ishutov’s case. On December 18, the Chuvash Supreme Court found Ishutov guilty of “rehabilitating Nazism” and other charges. He faces up to seven years in prison.

The law bans the display of Nazi symbols and the symbols of groups placed on the government’s list of “extremist” organizations. There was no official register or list of banned symbols. On July 30, a district court in St. Petersburg sentenced Fyodor Belov to five days’ administrative arrest for publicly displaying a tattoo of a swastika.

On March 18, a new law entered into force that stipulated fines of up to 100,000 rubles ($1,570) for showing “disrespect” online for the state, authorities, the public, flag, or constitution. According to the Agora International Human Rights Group, in the first six months after the law’s entry into force, authorities opened 45 cases, 26 of which dealt with insults against President Putin. For example, on April 22, a court in the Novgorod region fined unemployed machinist Yuriy Kartyzhev 30,000 rubles ($471) for posting insulting comments about President Putin on social media.

On March 18, a new law, commonly characterized as a ban on “creating and spreading fake news,” also came into force. It prohibits “incorrect socially meaningful information, distributed under the guise of correct information, which creates the threat of damage to the lives and/or health of citizens or property, the threat of mass disruption of public order and/or public security, or the threat of the creation of an impediment to the functioning of life support facilities, transport infrastructure, banking, energy, industry, or communications.” The fine for violating the law is up to 100,000 rubles ($1,570) for individuals, up to 200,000 rubles ($3,140) for officials, and up to 500,000 rubles ($7,850) for legal entities. In the event of repeated violations or violations with grave consequences, fines may go up to 1.5 million rubles ($23,600).

The law on “fake news” was applied multiple times during the year. For example, on July 29, a court in Nazran, Ingushetia, fined Murad Daskiyev, the head of the Council of Clans of the Ingush People, 15,000 rubles ($236). According to the court, Daskiyev knowingly distributed false information indicating that the head of the Republic of Ingushetia was preparing to sign a border agreement with the neighboring Republic of North Ossetia. Daskiyev maintained that the information he published was true. According to free expression watchdogs, authorities were motivated by a desire to suppress this information, following a large protest movement that emerged in Ingushetia in late 2018 after it signed a border agreement ceding land to the Republic of Chechnya.

During the year authorities enforced a law banning the “propaganda of narcotics” to prosecute or threaten to block independent outlets. For example, on August 19, Roskomnadzor threatened to block access to independent media outlet Meduza unless it deleted an August 8 article debunking myths about drug use, which Roskomnadzor claimed promoted drug use. Meduza restricted access to the article for its users in the country.

During the year authorities enforced a law banning the “propaganda of suicide” to prosecute or threaten to block independent media outlets. In August, Roskomnadzor issued three letters threatening to block access to the independent outlet Batenka, da vy Transformer unless it deleted several articles about the problem of suicide in the country. According to Roskomnadzor, the articles, which discussed the prevalence of and motivations behind suicide, promoted suicide. The outlet complied with the demands.

During the year authorities used a law banning cooperation with “undesirable foreign organizations” to restrict free expression. For example, on June 27, a court in the city of Saransk fined Idris Yusupov 6,000 rubles ($94) for organizing a screening of a film about Anastasiya Shevchenko, an activist under criminal prosecution for purported “cooperation” with the Open Russia movement, which had been declared an “undesirable foreign organization.” The court considered the film screening to be evidence of Yusupov’s own “cooperation” with Open Russia.

Government-controlled media frequently used derogatory terms such as “traitor,” “foreign agent,” and “fifth column” to describe individuals expressing views critical of or different from government policy, leading to a societal climate intolerant of dissent.

Press and Media, Including Online Media: The government continued to restrict press and media freedom. More than 80 percent of country’s mass media was funded by the government or progovernment actors. Government-friendly oligarchs owned most other outlets, which were permitted to determine what they publish within formal or informal boundaries set by the government. In the regions each governor also controlled regional media through funding, either directly or through affiliated structures. The federal government or progovernment individuals completely or partially owned all so-called federal television channels, the only stations with nationwide reach. The 29 most-watched stations together commanded 86 percent of television viewership; all were owned at least in part by the federal or local governments or by progovernment individuals. Government-owned media outlets often received preferential benefits, such as rent-free occupancy of government-owned buildings, and a preferential tax rate. On a regional level, state-owned and progovernment television channels received subsidies from the Ministry of Finance for broadcasting in cities with a population of less than 100,000 and on the creation and production of content. At many government-owned or -controlled outlets, the state increasingly dictated editorial policy. While the law restricts foreign ownership of media outlets to no more than 20 percent, another provision of the ambiguously worded law apparently bans foreign ownership entirely. The government used these provisions to consolidate ownership of independent outlets under progovernment oligarchs and to exert pressure on outlets that retained foreign backers. In its annual report on freedom of the press, Freedom House rated the country “not free.”

By law the Ministry of Justice is required to maintain a list of media outlets that are designated “foreign agents.” As of December there were 10 outlets listed. The decision to designate media outlets as foreign agents may be made outside of court by other government bodies, including law enforcement agencies.

On December 2, President Putin signed a law allowing authorities to label individuals (both Russian and foreign citizens) as “foreign agents” if they disseminate foreign media to an unspecified number of persons and receive funding from abroad. Human rights defenders expressed concern that this situation would further restrict the activities of or selectively punish journalists, bloggers, and social media users. Individuals labeled a “foreign agent” are required to register with the Ministry of Justice, and those living abroad also must create and register a legal entity inside the country in order to publish materials inside the country. All information published by the “foreign agent” individual would also have to be marked as having been produced by a “foreign agent.” Fines for noncompliance with the new law range from 10,000 ($157) and five million rubles ($78,500).

On August 19, the State Duma created a commission to investigate alleged foreign interference into Russian domestic affairs. On September 27, the commission determined that German media outlet Deutsche Welle violated the law by reporting on unauthorized protests in Moscow and allegedly calling on individuals to take part in them. The commission urged the government to revoke Deutsche Welle’s license to operate in Russia, although as of December it continued to operate in the country. The commission also accused other foreign media outlets, such as Radio Liberty, BBC, Voice of America, and others, of violations during the “day of silence” that preceded the Moscow City Duma elections on September 8.

Violence and Harassment: Journalists continued to be subjected to arrest, imprisonment, physical attack, harassment, and intimidation as a result of their reporting. According to the Glasnost Defense Foundation, as of December incidents of violence and harassment against journalists included three killings, 62 attacks, 169 detentions by law enforcement officers, 28 prosecutions, 30 threats, 14 politically motivated firings, and two attacks on media offices. Journalists and bloggers who uncovered government malfeasance or who criticized the government often faced harassment, either in the form of direct threats to their physical safety or threats to their security or livelihood, frequently through legal prosecution.

There were reports of attacks on journalists by government officials and police. According to press reports, on May 5, Sergey Zaytsev, head of the Shirinskiy region of the Republic of Khakasia, shoved and body-slammed Ivan Litoman, a journalist from the state Rossiya-24 television channel. Litoman was interviewing Zaitsev and had asked him about allegedly poor-quality housing provided to persons left homeless by the 2015 wildfires. On May 27, the local Investigative Committee announced it had opened an investigation into the incident.

There were reports of police briefly detaining journalists in order to interfere with or punish them for their reporting. For example, according to the Committee to Protect Journalists, during protests in Moscow on July 27 and August 3, police threatened journalists, obstructed their work, damaged their equipment, and forcefully detained them. According to freedom of assembly monitor OVD-Info, 14 journalists were detained in Moscow on August 3 alone. The Committee to Protect Journalists called these detentions, “a clear attempt to intimidate journalists and censor coverage.”

There were reports of police framing journalists for serious crimes, such as drug possession, in order to interfere with or punish them for their reporting. In one such incident, on June 7, Moscow police detained investigative journalist Ivan Golunov and charged him with possessing and attempting to sell illegal drugs after purportedly finding amphetamines in his backpack. Following his arrest, officers reportedly beat Golunov and denied him access to his lawyer for 14 hours. Police also purportedly found drugs in Golunov’s apartment, which they searched following his arrest. Police posted nine photos of the alleged narcotics, but then took all but one of the photos down after evidence emerged indicating that the photos were taken in places other than Golunov’s apartment. Golunov and human rights advocates maintained that the drugs were planted on him in an attempt to imprison him in retaliation for his coverage of corruption, particularly in the funeral business. Following significant public outcry, police on July 11 dropped charges, released Golunov, and announced an investigation into the fabrication of charges against him. On December 19, during his annual year-end press conference, President Putin announced that five police officers who arrested Golunov were being investigated on felony charges. According to Meduza, the outlet for which Golunov worked, the investigation began on December 18.

There were reports of journalists being fired for their political views or unfavorable reporting about powerful political figures. For example, according to Reporters without Borders (RSF), on May 20, the leadership of the Moscow business daily Kommersant fired journalists Maxim Ivanov and Ivan Safronov for writing an article predicting that the influential speaker of the Federation Council, Valentina Matvienko, would soon be replaced. Eleven other journalists at the newspaper resigned in protest, and more than 200 others issued a joint statement warning that its readers would as of then be denied unbiased coverage. The newspaper denied that its owner, progovernment oligarch Alisher Usmanov, played a role in the decision, but sources that spoke to RSF and other media outlets indicated that Usmanov had made the decision. Human Rights Watch called the firing “the latest episode in the gutting” of the country’s independent media.

There were reports of police raids on the offices of independent media outlets that observers believed were designed to punish or pressure the outlets. For example, on April 18, police raided the St. Petersburg office of the independent news website Rosbalt and seized several computers. According to the newspaper’s lawyer, the search was purportedly in connection with a libel allegation made by Usmanov, although the lawyer maintained that Rosbalt had not published anything about Usmanov. The newspaper’s editor noted that the computers seized were the ones used in a continuing investigation into a crime boss named Young Shakro. Police also searched the home of Rosbalt reporter Aleksandr Shvarev the same day.

There were reports of authorities using “tax inspections” that observers believed were intended to punish or pressure independent outlets. For example, on August 1, the editor of the independent media outlet Dozhd announced that it had received a notice of an unscheduled tax inspection, which she feared may have been in retaliation for the outlet’s extensive coverage of election-related protests in Moscow on July 27.

There were reports of attacks on journalists by unknown persons. On August 9, an unknown assailant in St. Petersburg attacked photojournalist Georgiy Markov, who specialized in photographing opposition protests. The assailant sprayed him with pepper spray and hit him on his head and chest. Law enforcement officials had detained Markov several times while he was photographing opposition protests, beating him at one in May.

There were reports of unidentified individuals or groups of individuals attacking the offices of independent media outlets. For example, on April 1, unknown persons ransacked the office of the newspaper Kommersant in Yekaterinburg, smashed the computers of the chief editor and accountant, took several hard drives, and left a message containing a death threat on the desk of the director of the newspaper. The journalists believed the attack was related to a book published with the participation of the newspaper’s staff about local criminal groups.

Journalists reported threats in connection with their reporting. For example, in late February a relative of Anatoliy Popov, the head of the Dobrovskiy region administration in Lipetsk oblast, threatened local journalist Dmitriy Pashinov over his critical reporting about Popov. On May 11, Pashinov was arrested and charged with “insulting a representative of the state” for allegedly cursing at a regional prosecutor in 2017, remarks Pashinov denied making.

There was no progress during the year in establishing accountability in a number of high-profile killings of journalists, including the 2004 killing of Paul Klebnikov, the 2006 killing of Anna Politkovskaya, and the 2009 killing of Natalia Estemirova.

Censorship or Content Restrictions: The government directly and indirectly censored media, much of which occurred online (also see section 2.a., Internet Freedom, and Academic Freedom and Cultural Events).

There were multiple reports that the government retaliated against those who produced or published content it disliked. For example, on September 24, Izvestiya published online but subsequently removed an article by military reporter Ilya Kramnik critical of Defense Minister Sergey Shoygu. Within two days the newspaper removed Kramnik from its editorial staff and informed him that his contract would not be renewed. The country’s charge d’affaires in Great Britain accused the Ministry of Defense press service of pressuring Izvestiya to fire Kramnik.

There were reports that the government placed restrictions on printing presses to prevent them from printing materials for the political opposition. For example, on August 7, press reports indicated that police in St. Petersburg had distributed notices to local printing presses, informing them that it is unacceptable to fulfill orders for materials that discredit the government or political figures, that offend a person’s honor and dignity, or that promote unsanctioned demonstrations during the pre-electoral period. The printing presses were instructed to turn over orders for any such materials to police.

On January 28, after allegedly receiving information that the business was about to print “extremist” material, police arrived at the St. Petersburg printing house where activist Mikhail Borisov worked. It later became known that Borisov had been preparing to print posters criticizing acting governor Aleksandr Beglov. Police seized four computers but did not detain Borisov since he had not yet printed the posters. The printing house later fired him from his job.

Self-censorship in independent media was also reportedly widespread. For example, on January 21, the Yaroslavl affiliate of the radio station Ekho Moskvy canceled a planned interview with LGBTI activists after receiving threats, including from local officials.

Libel/Slander Laws: Officials at all levels used their authority to restrict the work of and to retaliate against journalists and bloggers who criticized them, including taking legal action for alleged slander or libel, which are criminal offenses. For example, on March 23, the press reported that the head of the federal space agency Roscosmos, Dmitry Rogozin, had filed a libel complaint against two websites with the Prosecutor General’s Office, which referred the matter to the Ministry of Internal Affairs. The ministry opened a criminal libel investigation into the two websites, RusPress and Kompromat-Ural, which had alleged in late 2018 that Rogozin had used money from the Roscosmos budget to pay for public relations campaigns to burnish his personal reputation and had bribed the heads of media outlets to remove unfavorable coverage of him.

National Security: Authorities cited laws against terrorism or protecting national security to arrest or punish critics of the government or deter criticism of government policies or officials.

There were reports that authorities charged journalists with terrorism offenses in retaliation for their reporting. For example, on June 14, security services in Dagestan arrested Abdulmumin Gadzhiev, a journalist and head of the religious affairs section of the independent newspaper Chernovik, at his home. Chernovik had long reported threats, politically motivated prosecutions, and other pressure for its work uncovering corruption and wrongdoing by local officials. In 2012 the newspaper’s editor in chief fled the country after receiving death threats, and its founder was shot 14 times outside the newspaper’s office in 2011, a crime that remained unsolved. Authorities charged Gadzhiev and 10 codefendants with “taking part in the activities of a terrorist organization” and “organizing the financing of a terrorist organization” for purportedly diverting charitable donations to support the Islamic State in Syria. The charges carry up to a 20-year prison term. Human rights defenders emphasized that the charges were entirely based on a confession by a suspect who subsequently maintained that it was false and coerced, that Gadzhiev had written critically of the Islamic State, and that there were other contradictions in the state’s case, and they maintained that the case against him was fabricated. As of December Gadzhiev remained in detention awaiting trial after a court in Makhachkala extended his pretrial detention through January 13, 2020. Memorial declared him to be a political prisoner.

There were reports that critics of the government’s counterterrorism policies were themselves charged with “justifying terrorism.” On September 20, authorities charged Pskov-based Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) contributor Svetlana Prokopyeva with “public justification of terrorism in the media.” She faced up to seven years in jail for comments she made on a local radio station in November 2018 about a suicide bombing at an FSB building in Arkhangelsk. Although she never voiced approval of the bomber’s actions, she suggested that the government’s restrictions on peaceful expressions of dissent may make individuals more likely to resort to violence. In July before these charges were brought, the Federal Financial Monitoring Service (Rosfinmonitoring) added Prokopyeva to its list of terrorists and extremists because of her comments, resulting in the freezing of her bank accounts and the seizure of her passport. According to press reports, in early October officials at the Pskov Investigative Committee summoned for interrogation several journalists and public figures who had spoken out in support of Prokopyeva and forced them to sign nondisclosure agreements about the contents of their conversation.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The government restricted freedoms of peaceful assembly and association.

c. Freedom of Religion

See the Department of State’s International Religious Freedom Report at https://www.state.gov/religiousfreedomreport/.

d. Freedom of Movement

The law provides for freedom of internal movement, foreign travel, emigration, and repatriation, but in some cases authorities restricted these rights.

In-country Movement: Although the law gives citizens the right to choose their place of residence, adult citizens must carry government-issued internal passports while traveling domestically and must register with local authorities after arriving at a new location. To have their files transferred, persons with official refugee or asylum status must notify the Ministry of Internal Affairs in advance of relocating to a district other than the one that originally granted them status. Authorities often refused to provide government services to individuals without internal passports or proper registration, and many regional governments continued to restrict this right through residential registration rules.

Authorities imposed in-country travel restrictions on individuals facing prosecution for political purposes.

Foreign Travel: The law provides for freedom to travel abroad, but the government restricted this right for certain groups. The law stipulates, for example, that a person who violates a court decision does not have a right to leave the country. A court may also prohibit a person from leaving the country for failure to satisfy debts; if the individual is suspected, accused, or convicted of a crime; or if the individual had access to classified material. The law allows for the temporary restriction of the right to leave the country for citizens with outstanding debts. According to press reports citing statistics from the Federal Bailiff Service, approximately 3.5 million citizens are unable to leave the country because of debts.

Since 2014 the government restricted the foreign travel of millions of its employees, prescribing which countries they are and are not allowed to visit. The restriction applies to employees of agencies including the Prosecutor General’s Office, the Ministry of Internal Affairs, the Ministry of Defense, the Federal Prison Service, the Federal Drug Control Service, the Federal Bailiff Service, the General Administration for Migration Issues (GAMI), and the Ministry of Emergency Situations. On June 4, the Supreme Court upheld this policy.

Citizenship: There were reports that the government revoked citizenship on an arbitrary basis. For example, according to human rights groups, on January 29, Sverdlovsk region authorities canceled a 2005 decision to grant citizenship to Blagoveshchensk resident Evgeniy Kim, rendering him stateless since he had given up his Uzbek citizenship earlier. Kim was serving a 3-year, 9-month prison sentence for “extremism” for studying the works of Turkish Muslim theologian Said Nursi and was considered by Memorial to be a political prisoner. Upon his release from prison on April 10, Kim was notified that he was present in the country in violation of migration law. As of September he was held in a migration detention center awaiting deportation to Uzbekistan, the country of his birth, although Uzbek authorities refused to accept him since he no longer held citizenship there.

Saudi Arabia

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law does not provide for freedom of expression, including for the press. The Basic Law specifies, “Mass media and all other vehicles of expression shall employ civil and polite language, contribute towards the education of the nation, and strengthen unity. The media are prohibited from committing acts that lead to disorder and division, affect the security of the state or its public relations, or undermine human dignity and rights.” Authorities are responsible for regulating and determining which speech or expression undermines internal security. The government can ban or suspend media outlets if it concludes they violated the press and publications law, and it monitored and blocked hundreds of thousands of internet sites. There were frequent reports of restrictions on free speech.

The counterterrorism law’s definition of terrorism includes “any conduct…intended to disturb public order…or destabilize the state or endanger its national unity.” The law also penalizes “anyone who challenges, either directly or indirectly, the religion or justice of the king or crown prince…or anyone who establishes or uses a website or computer program…to commit any of the offenses set out in the law.” Local human rights activists, international human rights organizations, and the UN special rapporteur on human rights and counterterrorism criticized the law for its overly broad and vague definitions of terrorism and complained the government used it to prosecute peaceful expression and dissent.

Freedom of Expression: The government monitored public expressions of opinion and took advantage of legal controls to impede the free expression of opinion and restrict individuals from engaging in public criticism of the political sphere. The law forbids apostasy and blasphemy, which can carry the death penalty, although there were no recent instances of death sentences being carried out for these crimes (see section 1.a.). Statements that authorities construed as constituting defamation of the king, monarchy, governing system, or Al Saud family resulted in criminal charges for citizens advocating government reform. The government prohibits public employees from directly or indirectly engaging in dialogue with local or foreign media or participating in any meetings intended to oppose state policies.

Some human rights activists were detained and then released on the condition that they refrain from using social media for activism, communicating with foreign diplomats and international human rights organizations, and traveling outside the country, according to human rights organizations.

The government detained a number of individuals for crimes related to their exercise of free speech during the year. From September to November, human rights groups and foreign media reported that authorities detained at least six persons, including an academic, poet, and tribal chief, for allegedly criticizing the General Entertainment Authority (GEA).

On October 10, Omar al-Muqbil, an academic at Qassim University, was allegedly arrested over a video criticizing the GEA’s recent policy of hosting concerts by international artists. In the video he accused the GEA of “erasing society’s original identity.” On October 21, poet Safar al-Dughilbi was summoned for questioning regarding a poem he wrote that referred to the “ill-practices” of the GEA. On October 22, the Prisoners of Conscience Twitter account announced a chief of the Otaiba tribe, Faisal Sultan Jahjah bin Humaid, was detained and questioned following a tweet criticizing the GEA and calling for “reasonable forms of entertainment.”

On November 12, the chairman of the GEA, Turki Al al-Sheikh, warned on Twitter the government would “take legal steps against anyone who criticizes or complains about the authority’s work.”

Between November 16 and November 20, authorities detained at least 11 persons, mostly journalists, writers, and entrepreneurs, according to the ALQST. A few days later, authorities released at least eight of those detained.

Press and Media, Including Online Media: The Press and Publications Law governs printed materials; printing presses; bookstores; the import, rental, and sale of films; television and radio; foreign media offices and their correspondents; and online newspapers and journals. Media fall under the jurisdiction of the Ministry of Media. The ministry may permanently close “whenever necessary” any means of communication–defined as any means of expressing a viewpoint that is meant for circulation–that it deems is engaged in a prohibited activity, as set forth in the law.

Media policy statements urged journalists to uphold Islam, oppose atheism, promote Arab interests, and preserve cultural heritage. In 2011 a royal decree amended the press law to strengthen penalties, create a special commission to judge violations, and require all online newspapers and bloggers to obtain a license from the ministry. The decree bans publishing anything “contradicting sharia, inciting disruption, serving foreign interests that contradict national interests, and damaging the reputation of the grand mufti, members of the Council of Senior Religious Scholars, or senior government officials.”

The law states that violators can face fines up to 50,000 riyals ($13,300) for each violation of the law, which doubles if the violation is repeated. Other penalties include banning individuals from writing. While the Violations Considerations Committee in the Ministry of Media has formal responsibility for implementing the law, the Ministry of Interior, the CPVPV, and judges considered these issues regularly and exercised wide discretion in interpreting the law. It was unclear which of these institutional processes accords with the law.

Although unlicensed satellite dishes were illegal, the government did not enforce restrictions on them, and their use was widespread. Many foreign satellite stations broadcast a wide range of programs into the country in Arabic and other languages, including foreign news channels. Access to foreign sources of information, including via satellite dishes and the internet, was common. Foreign media were subject to licensing requirements from the Ministry of Media and could not operate freely. Privately owned satellite television networks, headquartered outside the country, maintained local offices and operated under a system of self-censorship.

On March 3, local media reported that authorities temporarily suspended a talk show hosted by journalist and Saudi Broadcasting Corporation president Dawood al-Shirian after it showed episodes on the guardianship system, the shortage of driving schools for women, and Saudi women seeking asylum abroad. The show returned a week later on March 10, according to Okaz daily newspaper.

On June 11, local media reported the GEA banned Kuwaiti artist Mona Shadad from appearing on local radio and television channels after Shadad appeared in a video praising Qatar.

Violence and Harassment: Authorities subjected journalists, writers, and bloggers to arrest, imprisonment, and harassment during the year (see sections 1.c., Prison and Detention Center Conditions and 1.e., Political Prisoners and Detainees).

Throughout the year NGOs, academics, and the press reported on the government’s targeting of dissidents using automated social media accounts to ensure that progovernment messages dominated social media trend lists and effectively silenced dissenting voices. Automated account activity was reportedly accompanied by online harassment by progovernment accounts in some instances. Dissidents with large social media followings were targeted for offline harassment and surveillance as well.

Censorship or Content Restrictions: The government reportedly penalized those who published items counter to government guidelines and directly or indirectly censored the media by licensing domestic media and by controlling importation of foreign printed material.

All newspapers, blogs, and websites in the country must be government licensed. The Ministry of Media must approve the appointment of all senior editors and has authority to remove them. The government provided guidelines to newspapers regarding controversial issues. The Saudi Press Agency reported official government news. The government owned most print and broadcast media and book publication facilities in the country, and members of the royal family owned or influenced privately owned and nominally independent operations, including various media outlets and widely circulated pan-Arab newspapers published outside the country. Authorities prevented or delayed the distribution of foreign print media covering issues considered sensitive, effectively censoring these publications.

The government censored published material it considered blasphemous, extremist, racist, or offensive or as inciting chaos, violence, sectarianism, or harm to the public order. In 2017 the PPO stated that producing and promoting “rumors that affect the public order” was a crime under the cybercrimes law and punishable by up to five years in prison, a fine of three million riyals ($800,000), or both. In June 2018 the PPO warned against sending, producing, or storing any material that stirs up tribalism and fanaticism or harms public order, which is also punishable by the above penalties. On July 10, the Shura Council called on the General Commission for Audiovisual Media to intensify efforts to prevent the broadcast of content that contravenes the country’s laws, customs, traditions, and public decorum or harms the reputation of the kingdom and its people. According to the Saudi Press Agency, the council underlined the need to enhance control of the electronic games market through surveillance of stores, markets, and websites in accordance with local and international regulations.

In some cases, however, individuals criticized specific government bodies or actions publicly without repercussions. The Consultative Council (Majlis ash-Shura), an advisory body, frequently allowed print and broadcast media to observe its proceedings and meetings, but the council closed some high-profile or controversial sessions to the media.

Libel/Slander Laws: There were numerous reports during the year of the government using libel laws to suppress publication of material that criticized policies or public officials.

The cybercrimes law provides for a maximum penalty of one year’s imprisonment for “defamation and infliction of damage upon others through the use of various information technology devices,” including social media and social networks.

National Security: Authorities used the cybercrimes law and the counterterrorism law to restrict freedom of expression, including by prosecuting numerous individuals under these laws on charges related to statements made on social media.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The law does not provide for freedom of assembly and association, which the government severely limited.

c. Freedom of Religion

See the Department of State’s International Religious Freedom Report at https://www.state.gov/religiousfreedomreport/.

d. Freedom of Movement

The law does not contain provisions for freedom of internal movement, foreign travel, emigration, and repatriation.

In-country Movement: The government generally did not restrict the free movement of male citizens within the country. The guardianship system does not require a woman to have the permission of her male guardian (normally a father, husband, son, brother, grandfather, uncle, or other male relative) to move freely within the country (see section 6, Women). Courts, however, sometimes ruled that women should abide by a male guardian’s request to stay at home by “occasionally upholding a guardian’s right to obedience from his female dependents,” according to an HRW report.

Authorities respected the right of citizens to change residence or workplace, provided they held a national identification card (NIC). The law requires all male citizens who are 15 or older to possess a NIC. In 2012 the Ministry of Interior announced it would start issuing NICs to all female citizens at the age of 15, phasing in the requirement over a seven-year period. There was minimal information available regarding whether this initiative was successfully implemented.

In June 2018 the country lifted its longstanding ban on women driving. The process of issuing licenses, however, was slowed by the small number of training schools available to women, which resulted in waiting lists for driving classes, since a driving school certificate is a requirement to obtain a license. Another obstacle was the high cost of driver’s education for women, which international media reported was four to five times as expensive as men’s fees, reportedly because women’s schools had better technology and facilities.

Foreign Travel: There are restrictions on foreign travel. Many foreign workers require an exit visa and a valid passport to depart the country. Saudi citizens of both genders younger than 21, other dependents, or foreign citizen workers under sponsorship require a guardian’s consent to travel abroad. On June 20, Okaz reported that married Saudi men younger than 21 no longer require guardian consent to travel abroad. According to Ministry of Interior regulations, a noncitizen wife needs permission from her husband to travel, unless both partners sign a prenuptial agreement permitting the noncitizen wife to travel without the husband’s permission. Government entities can ban the travel of citizens and noncitizens without trial, and male family members can “blacklist” women and minor children by reporting them as “disobedient,” prohibiting their travel.

On August 1, the government published Royal Decree 134/M, which stipulates that citizens of either gender older than 21 can obtain and renew a passport and travel abroad without guardian permission. The travel regulations entered into effect on August 20. On October 14, local media reported that as many as 14,000 adult women had obtained their passports since August without seeking the consent of their legal guardian.

Employers or sponsors controlled the departure of foreign workers and residents from the country; employers or sponsors were responsible for processing residence permits and exit visas on their behalf. Sponsors frequently held their employees’ passports against the desires of the employees, despite a law specifically prohibiting this practice. Foreign workers typically provided sponsors with their residence permit before traveling in exchange for their passport to ensure the worker’s return to their employer after their travel.

The government reportedly confiscated passports for political reasons and revoked the rights of some citizens to travel, often without providing them notification or opportunity to contest the restriction. Most travel bans reportedly involved individuals in court cases relating to corruption, state security concerns, or labor, financial, and real estate disputes. Many relatives of citizens detained in relation to the government’s anticorruption campaign as well as relatives of detained clerics and human rights activists were also reportedly under travel bans.

The government seized the U.S. passports of the wife and children of dual U.S.-Saudi citizen Walid Fitaihi, barring them from leaving the kingdom and freezing their assets following Fitaihi’s detention in 2017. While the international travel ban for family members had been lifted at times during Fitaihi’s detention, it was reinstated following Fitaihi’s release on bond and subsequent charging in July.

Thailand

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The 2017 constitution provides for freedom of expression, including for the press. This right, however, was restricted by laws and government actions. For example the government imposed legal restrictions on criticism of the government and monarchy, favored progovernment media organizations in regulatory actions, harassed antigovernment critics, monitored the media and internet, blocked websites, and used criminal defamation laws to limit freedom of expression, including for the press.

Although laws and regulations that could restrict media freedom remained in effect prior to the March election, there was a significant increase in criticism of the junta during the pre-election period, continuing a trend that started in early 2018 when the junta began loosening some civil restrictions. While government stations and pro-junta media had a large presence in the period before the election, neutral and opposition media operated with considerable freedom.

On July 9, Prime Minister Prayut lifted 76 orders instituted under NCPO rule, including ones that effectively prohibited criticism made with “malice” and “false information” intended to “discredit” the NCPO or the military. Press restrictions still in place include orders that give military personnel the authority to prohibit the propagation of any publication that was likely to “cause public alarm” or which “contains false information likely to cause public misunderstanding” that could potentially threaten national security; and that allow authorities to shut down media critical of the military regime.

Freedom of Expression: The lese majeste (“royal insult”) prohibition makes it a crime–punishable by a maximum of 15 years’ imprisonment for each offense–to criticize, insult, or threaten the king, queen, royal heir apparent, or regent. The law also allows citizens to file lese majeste complaints against one other. On June 11, political activist Srisuwan Janya filed a petition asking the National Anti-Corruption Commission (NACC) to probe whether Future Forward Party member of parliament and spokesperson Pannika Wanich had posted certain photos to her Facebook page nearly a decade earlier that were insulting towards King Rama IX.

The government continued to conduct lese majeste trials from previous years in secret and prohibited public disclosure of the alleged offenses’ contents. International and domestic human rights organizations and academics expressed concern about the lese majeste prohibition’s negative effect on freedom of expression.

According to the local NGO Internet Dialogue on Law Reform, as of September, 98 lese majeste cases had been filed since the 2014 coup, 67 of which have been concluded. In some of these cases, the accused committed the alleged offense prior to the 2014 coup, but authorities only filed charges afterwards. According to current-year statistics from the Department of Corrections, approximately 65 persons were awaiting trial or imprisoned on lese majeste charges as of August.

Two long-standing lese majeste cases saw new developments during the year. On June 11, the Bangkok Military Court allowed Siraphop Kon-arut, a political activist and writer, to be released on bail after five years’ detention on lese majeste and computer-crime charges. On July 17, former pop singer and actor Thanat Thanawatcharanon, also known as Tom Dundee, was granted a royal pardon after serving a five-year prison sentence for a lese majeste offense.

Human rights activists reported that while lese majeste prosecutions declined, the government increasingly turned to computer-crime and “sedition” legislation to restrict free speech and silence critics. Prosecutors brought a growing number of cases against members of the Organization for Thai Federation, whom authorities accused of trying to alter the country’s current political arrangement. According to Thai Lawyers for Human Rights, local authorities initiated 11 cases against 20 individuals accused of sedition, being members of a secret society, and violating computer-crime and public-assembly laws.

In October the Fourth Army Region of the Internal Security Operations Command covering the southern provinces filed a police complaint against 12 persons–including several opposition-party leaders and academics–accusing them of sedition for their remarks during a September 28 forum on resolving the conflict in the southern part of the country. At the center of the complaint are comments by Chalita Banthuwong, a lecturer at Kasetsart University’s Faculty of Social Sciences, who, in discussing possible solutions to the southern insurgency, allegedly proposed amending the section of the 2017 constitution that affirms Thailand as a unitary state. The complaint alleges the panel members violated legislation barring sedition and carrying a jail term of up to seven years. The seven accused opposition-party leaders responded by defending their right to free speech and filing a counter complaint accusing two army officials of defamation and giving false information to the authorities.

New regulations on constitutional court procedures effective as of October empower the court to take legal action against individuals deemed to have unfairly criticized its decisions. The new regulations prohibit distortion of facts, laws, or verdicts related to the court’s adjudication of cases; dishonest criticism; and sarcasm or mockery of the court, according to OHCHR. In August the court summoned an academic to give statements following his criticism of the court’s decision to suspend FFP leader Thanathorn Juangroongruangkit but not 32 other members of parliament similarly accused of illegal media shareholding. Some human rights activists conveyed concern that the court’s new posture could restrict free speech.

There were numerous reports of security forces harassing citizens who publicly criticized the military government, including by visiting or surveilling their residences or places of employment. Prior to the March election, Pheu Thai Party parliamentary candidates in the country’s northeast claimed that security personnel made visits to their homes, seemingly to intimidate them.

From March through June, three prominent antigovernment critics were physically assaulted in several incidents by unidentified armed assailants. On March 31, two unidentified men broke into the house of Anurak “Ford” Jeantawanich and beat him. On May 25, he was attacked again when riding his motorcycle by six assailants who knocked him off his bike, rammed their motorcycles into his back, and beat him with metal bars. Ekachai Hongkangwan was hospitalized May 13 for three days after being beaten by three men as he emerged from a public bus in front of the Bangkok Criminal Court, where he was to give testimony in a sedition case against him for organizing a protest demanding the government hold elections; this was reportedly the tenth time Ekachai was the victim of a physical assault or property crime since March 2018. Sirawith “Ja New” Serithiwat was attacked on June 2 and June 28, with the second ambush seriously injuring his eye and leaving him hospitalized in intensive care. After public outcry by human rights and civil liberties activists over the failure of authorities to make arrests in any of these cases, Prime Minister Prayut called on police to step up their investigations but as of September, the cases remained unsolved.

Press and Media, Including Online Media: Independent media were active but faced significant impediments to operating freely. The outgoing NCPO government lifted several orders restricting press freedoms.

On February 12, however, prior to the March election, the National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC) ordered a 15-day shutdown of the opposition television channel Voice TV for airing the “Wake Up News-Tonight Thailand” program. The station carried what the government called biased content that could instigate political unrest.

In April the government invoked an order to waive the terms of all digital television operators’ license payments at a combined cost of 13.6 billion baht (THB) ($453 million). This action raised questions about the government’s subsidy approach, which could be interpreted as a benefit for progovernment media organizations and indirect intervention in freedom of press.

The 2017 constitution requires owners of newspapers and other mass media organizations to be citizens. Government entities owned and controlled most radio and broadcast television stations.

In August writer and academic Sarinee Achavanuntakul was summoned by the Election Cases Division of the Supreme Court after she was accused of contempt of court for publishing an article in the Krungthep Turakij newspaper commenting on the court’s handing of parliamentarians’ media shares. The court dropped the case after Sarinee published a subsequent article clarifying her characterization of the court’s decision, which she acknowledged may have been misleading. Also in August, Kovit Wongsurawat, a Thammasat University political science professor, was summoned to the constitutional court for a tweet criticizing the court for suspending FFP Leader Thanathorn Juangroongruangkit for owning media shares while declining to suspend other parliamentarians who held media shares. He apologized to the court and posted a tweet clarifying his intent before the court found him guilty of contempt, although no penalty or punishment was imposed.

Censorship or Content Restrictions: An NCPO order remains in effect empowering the National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC) to suspend or revoke the licenses of radio or television operators broadcasting content deemed false, defamatory to the monarchy, harmful to national security, or unnecessarily critical of the government. Authorities monitored media content from all media sources, including international press. Local practice leans toward self-censorship, particularly regarding anything that might be critical of the monarchy or members of the royal family.

The Emergency Decree in the conflict-affected southernmost provinces empowers the government “to prohibit publication and distribution of news and information that may cause the people to panic or with an intention to distort information.” It also authorizes the government to censor news considered a threat to national security.

Libel/Slander Laws: Defamation is a criminal offense punishable by a maximum fine of THB 200,000 ($6,660) and two years’ imprisonment. Military and business figures filed criminal defamation and libel cases against political and environmental activists, human rights defenders, journalists, and politicians.

On August 28, poultry firm Thammakaset dropped its civil-defamation case against human rights activist Sutharee “Kratik” Wannasiri, but the company continued pursing criminal-defamation charges against her that carry a sentence of up to two years’ imprisonment or a fine of up to THB 200,000 ($6,670). Thammakaset had demanded THB five million ($167,000) in compensation for comments Sutharee made on Twitter in 2017, arguing her social-media posts damaged the company’s reputation and seeking an apology. Thammakaset dropped the case after Sutharee made a statement in court saying she “felt sorry” if some of the content in the posts was “inaccurate.” Criminal-defamation charges still pending are scheduled for a hearing in February 2020.

National Security: Various NCPO orders issued under the interim constitution, later extended by the 2017 constitution, continue to provide authorities the right to restrict distribution of material deemed to threaten national security even with the new government in place.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The government restricted freedoms of peaceful assembly and association.

c. Freedom of Religion

See the Department of State’s International Religious Freedom Report at https://www.state.gov/religiousfreedomreport/.

d. Freedom of Movement

The 2017 constitution provides for freedom of internal movement, foreign travel, emigration, and repatriation; the government enforced some exceptions which it claimed were for “maintaining the security of the state, public order, public welfare, town and country planning, or youth welfare.”

In-country Movement: The government restricted the internal movement of members of hill tribes and other minority groups who were not citizens but held government-issued identity cards and who were registered as stateless persons. Authorities prohibited holders of such cards from traveling outside their home provinces without permission from the district chief. Offenders are subject to fines or a jail term of 45 to 60 days. Persons without cards may not travel at all. Human rights organizations reported that police at inland checkpoints often asked for bribes in exchange for allowing stateless persons to move from one province to another.

Foreign Travel: Local authorities required resident noncitizens, including thousands of ethnic Shan and other non-hill-tribe minorities, to seek permission from the permanent secretary of the Ministry of Interior for foreign travel.

Despite the NCPO government’s repeal of most overseas travel bans in December 2018 and the dissolution of that government in July, travel restrictions remained in effect for some individuals as a condition of bail agreements dating back to the NCPO government. Critics maintained these restrictions were politically motivated; the exact number of these cases was unknown.

Human Rights Reports
Edit Your Custom Report

01 / Select A Year

02 / Select Sections

03 / Select Countries You can add more than one country or area.

U.S. Department of State

The Lessons of 1989: Freedom and Our Future