An official website of the United States Government Here's how you know

Official websites use .gov

A .gov website belongs to an official government organization in the United States.

Secure .gov websites use HTTPS

A lock ( ) or https:// means you’ve safely connected to the .gov website. Share sensitive information only on official, secure websites.

Afghanistan

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution provides for freedom of speech, including for the press, but the government sometimes restricted this right.

Freedom of Expression: The law provides for freedom of speech, and the country has a free press. There were reports authorities at times used pressure, regulations, and threats to silence critics. Criticism of the central government was regular and generally free from restrictions, but criticism of provincial governments was more constrained, where local officials and power brokers exerted significant influence and authority to intimidate or threaten their critics, both private citizens and journalists. Discussion of a political nature is also more dangerous for those living in contested or Taliban-controlled areas. Government security agencies increased their ability to monitor the internet, including social media platforms. This monitoring did not have a perceptible impact on social media use.

Press and Media, Including Online Media: Independent media were active and expressed a wide variety of views. Implementation of the Access to Information Law remained inconsistent and media reported consistent failure by the government to meet the requirements of the law. Government officials often restricted media access to government information or simply ignored requests. UNAMA, Human Rights Watch, and Reporters without Borders (Reporters Sans Frontieres, RSF) reported the government did not fully implement the Access to Information Law and that therefore journalists often did not receive access to information they seek.

Journalists faced the threat of harassment and attack by ISIS-K, the Taliban, and government-related figures attempting to influence how they are covered in the news. The Committee to Protect Journalists reported that 13 journalists were killed in connection to their work in 2018, including nine journalists killed in an ISIS-K suicide bombing. Local NGO Nai Supporting Open Media in Afghanistan released findings that violence against journalists declined by 50 percent in the first six months of the year compared with the first six months of 2018. In February, two journalists, Shafiq Arya and Rahimullah Rahmani, were shot and killed by unknown assailants at local radio station Radio Hamsada in Takhar Province.

A rapid expansion in the availability of mobile phones, the internet, and social media provided many citizens greater access to diverse views and information. The government publicly supported media freedom and cooperated with initiatives to counter security threats to media.

Journalists reported facing threats of violence from the internal conflict. Politicians, security officials, and others in positions of power at times threatened or harassed journalists because of their coverage. According to RSF, female journalists were especially vulnerable.

Freedom of speech and an independent media were more constrained at the provincial level than in the capital, Kabul. Political and ethnic groups, including those led by former mujahedin leaders, financed many provincial media outlets and used their financial support to control the content. Provincial media is also more susceptible to antigovernment attacks. According to news reports, a Samaa radio station was forced to shut down its operations for the third time since 2015 because of threats from a local Taliban commander.

Print and online media continued to publish independent magazines, newsletters, newspapers, and websites. A wide range of editorials and dailies openly criticized the government. Still, there were concerns that violence and instability threatened journalists’ safety. Due to high levels of illiteracy, most citizens preferred broadcast to print or online media. A greater percentage of the population, including those in distant provinces, had access to radio over other forms of media.

Violence and Harassment: Government officials and private citizens used threats of violence to intimidate independent and opposition journalists, particularly those who spoke out against impunity, crimes, and corruption by powerful local figures. On May 2, Presidential Protective Service guards at the palace physically assaulted a broadcast journalist from 1TV television. In June an NDS employee beat the Ariana News reporter and cameraperson who was covering the controversial closing of an Afghan-Turk school in Kabul.

The Afghan Journalist Safety Committee (AJSC) reported three journalists killed in the first six months of the year. It recorded 45 cases of violence against journalists, which included killing, beating, inflicting injury and humiliation, intimidation, and detention of journalists–a 50 percent decrease from the first six months of 2018. Government-affiliated individuals or security forces were responsible for 18 instances of violence, half as many as in 2018 when 36 cases were attributed to them. Instances of violence attributed to the Taliban and ISIS-K also declined sharply from 2018–from 37 cases to seven cases. The organization insisted the reduction was not due to better protection from the government but rather due to a lower number of suicide attacks by antigovernment forces, as well as media companies’ adaptation to the reality of violence by not sending journalists for live coverage of suicide attacks and other self-imposed safety measures.

The Taliban continued to attack media organizations and warned media would be targeted unless they stopped broadcasting what it called “anti-Taliban statements.” In June the Taliban commission threatened media to stop transmitting “anti-Taliban advertisements” within one week or “reporters and staff members will not remain safe.”

Increased levels of insecurity created a dangerous environment for journalists, even when they were not the specific targets of violence. During the year several journalists reported attacks by unknown gunmen connected, they claimed, to their coverage of powerful individuals. They also reported local governmental authorities were less cooperative in facilitating access to information.

In 2016 the Office of the National Security Council approved a new set of guidelines to address cases of violence against journalists, but these guidelines were not fully implemented. The initiative created a joint national committee in Kabul and separate committees in provincial capitals, a coordination center to investigate and identify perpetrators of violence against journalists, and a support committee run by the NDS to identify threats against journalists. Press freedom organizations reported that, although the committee met and referred cases to the AGO, it did not increase protection for journalists.

Media advocacy groups reported that many female journalists worked under pseudonyms in both print and social media to avoid recognition, harassment, and retaliation. According to the AJSC, there were no female journalists in nine provinces: Farah, Laghman, Logar, Nuristan, Paktika, Paktiya, Sar-e Pul, Uruzgan, and Zabul.

Censorship or Content Restrictions: Media observers claimed journalists reporting on administrative corruption, land embezzlement, and local officials’ involvement in narcotics trafficking engaged in self-censorship due to fear of violent retribution by provincial police officials and powerful families. Journalists and NGOs reported that, although the amended 2018 Access to Information Law provided an excellent regulatory framework, enforcement remained inconsistent and that noncompliant officials rarely were held accountable. A survey by an NGO supporting media freedom showed more than one-half of journalists were dissatisfied with the level of access to government information and found that one-third of government offices did not have dedicated offices for providing information to the public. Most requests for information from journalists who lack influential connections inside the government or international media credentials are disregarded and government officials often refuse to release information, claiming it is classified.

Libel/Slander Laws: The penal code and the mass media law prescribe jail sentences and fines for defamation. Authorities sometimes used defamation as a pretext to suppress criticism of government officials.

National Security: Journalists complained government officials frequently invoked the national interest exception in the Access to Information law to avoid disclosing information.

Nongovernmental Impact: Some reporters acknowledged they avoided criticizing the insurgency and some neighboring countries in their reporting because they feared Taliban retribution. Insurgent groups coerced media agencies in insecure areas to prevent them from broadcasting or publishing advertisements and announcements of the security forces, entertainment programming, music, and women’s voices.

Women in some areas of the country say their freedom of expression in choice of attire was limited by conservative social mores and sometimes enforced by Taliban in insurgent-controlled areas as well as religious leaders.

Section 6. Discrimination, Societal Abuses, and Trafficking in Persons

Iran

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution provides for freedom of expression, including for the press, except when words are deemed “detrimental to the fundamental principles of Islam or the rights of the public.” According to the law, “anyone who engages in any type of propaganda against the Islamic Republic of Iran or in support of opposition groups and associations shall be sentenced to three months to one year of imprisonment.”

The Charter on Citizens’ Rights acknowledges the right of every citizen to freedom of speech and expression. The charter grants citizens the right to seek, receive, publish, and communicate views and information, using any means of communication; however, it has not been implemented.

The law provides for prosecution of persons accused of instigating crimes against the state or national security or “insulting” Islam. The government severely restricted freedom of speech and of the press and used the law to intimidate or prosecute persons who directly criticized the government or raised human rights problems, as well as to bring ordinary citizens into compliance with the government’s moral code.

Freedom of Expression: Authorities did not permit individuals to criticize publicly the country’s system of government, supreme leader, or official religion. Security forces and the judiciary punished those who violated these restrictions, as well as those who publicly criticized the president, cabinet, and parliament. A July UN report noted “increasing restrictions” on freedom of expression.

The government monitored meetings, movements, and communications of its citizens and often charged persons with crimes against national security and for insulting the regime, citing as evidence letters, emails, and other public and private communications. Authorities threatened arrest or punishment for the expression of ideas or images they viewed as violations of the legal moral code.

In June and August, two dozen civil society activists circulated two separate letters calling on the supreme leader to step down and begin a process to develop a new constitution. Authorities arrested nearly all of the signatories to these letters and charged them with “propaganda against the state” and “collusion against national security.” Their trials continued before a revolutionary court.

Press and Media, Including Online Media: The government’s Press Supervisory Board issues press licenses, which it sometimes revoked in response to articles critical of the government or the regime, or it did not renew them for individuals facing criminal charges or incarcerated for political reasons. During the year the government banned, blocked, closed, or censored publications deemed critical of officials.

The Ministry of Culture and Islamic Guidance (Ershad) severely limited and controlled foreign media organizations’ ability to work in the country. The ministry required foreign correspondents to provide detailed travel plans and topics of proposed stories before granting visas, limiting their ability to travel within the country, and forced them to work with a local “minder.” According to the Washington Post, the ministry temporarily stopped issuing permits to any foreign correspondents during the summer.

Under the constitution private broadcasting is illegal. The government maintained a monopoly over all television and radio broadcasting facilities through IRIB, a government agency. Radio and television programming, the principal source of news for many citizens, particularly in rural areas with limited internet access, reflected the government’s political and socioreligious ideology. The government jammed satellite broadcasts as signals entered the country, a continuous practice since at least 2003. Satellite dishes remained illegal but ubiquitous. Those who distributed, used, or repaired satellite dishes faced fines up to 90 million rials (approximately $2,100). Police, using warrants provided by the judiciary, conducted periodic campaigns to confiscate privately owned satellite dishes throughout the country.

Under the constitution the supreme leader appoints the head of the Audiovisual Policy Agency, a council composed of representatives of the president, judiciary, and parliament. The Ministry of Culture reviews all potential publications, including foreign printed materials, prior to their domestic release and may deem books unpublishable, remove text, or require word substitutions for terms deemed inappropriate.

Independent print media companies existed, but the government severely limited their operations.

In June, Judge Mohammad Moghiseh, presiding over Tehran’s Revolutionary Court Branch 28, sentenced Masoud Kazemi, editor in chief of the monthly political magazine Sedaye Parsi, to four and one-half years in prison followed by a two-year ban from working as a journalist for national security charges of spreading misinformation and insulting the supreme leader. In November 2018 authorities arrested Kazemi for reporting on corruption in the Ministry of Industry.

Violence and Harassment: The government and its agents harassed, detained, abused, and prosecuted publishers, editors, and journalists, including those involved in internet-based media, for their reporting. The government also harassed many journalists’ families.

According to information provided by Journalism is not a Crime, an organization devoted to documenting freedom of the press in the country, at least 38 journalists or citizen-journalists were imprisoned as of December.

Authorities banned national and international media outlets from covering demonstrations throughout the year in an attempt to censor coverage of the protests and to intimidate citizens from disseminating information about them. On May 4, authorities arrested Marzieh Amiri, a journalist for Shargh, a leading reformist newspaper, at a protest outside the parliament building in Tehran. In reaction to Amiri’s arrest, member of parliament Mohammad-Ali Pourmokhtar reportedly said to state media, “[J]ournalists don’t have the right to report on anything they want. They are the problem.” Pourmokhtar noted there was nothing wrong with Amiri’s arrest since she had been exposing important information to enemy states. Amiri posted bail of one billion rials ($23,000) and was released from Evin Prison in late October.

In July, Amnesty International called for the release of three reporters for Gam (Step), a Telegram app news channel covering labor issues. According to Amnesty International’s report and other reporting from human rights organizations, authorities arrested Amirhossein Mohammadifard, Gam’s editor in chief; his wife Sanaz Allahyari, a reporter; and Amir Amirgholi, a Gam staff reporter, in January. The journalists reportedly faced national security charges connected to their reporting on workers’ rights protests in Khuzestan Province. Authorities released the journalists on bail in late October.

Censorship or Content Restrictions: The law forbids government censorship but also prohibits dissemination of information the government considers “damaging.” During the year the government censored publications that criticized official actions or contradicted official views or versions of events. “Damaging” information included discussions of women’s rights, the situation of minorities, criticism of government corruption, and references to mistreatment of detainees.

In July the Huffington Post reported that the government had set conditions for the BBC not to share reporting materials it gathered inside the country with BBC Persian, its Persian language channel. According to the report, the agreement was made in exchange for the government to allow a BBC correspondent into the country.

Officials routinely intimidated journalists into practicing self-censorship. Public officials often filed criminal complaints against newspapers, and the Press Supervisory Board, which regulates media content and publication, referred such complaints to the Press Court for further action, including possible closure, suspension, and fines. The Islamic Republic News Agency determined the main topics and types of news to be covered and distributed topics required for reporting directly to various media outlets, according to the IHRDC.

Libel/Slander Laws: The government commonly used libel laws or cited national security to suppress criticism. According to the law, if any publication contains personal insults, libel, false statements, or criticism, the insulted individual has the right to respond in the publication within one month. By law “insult” or “libel” against the government, government representatives, or foreign officials while they are in the country, as well as “the publication of lies” with the intent to alter, but not overthrow, the government are considered political crimes and subject to certain trial and detention procedures (see section 1.e.). The government applied the law throughout the year, often citing statements made in various media outlets or on internet platforms that criticized the government, in the arrest, prosecution, and sentencing of individuals for crimes against national security.

National Security: Authorities routinely cited laws on protecting national security to arrest or punish critics of the government or to deter criticism of government policies or officials. In January authorities charged three members of the Iran Writer’s Association with national-security-related crimes, reportedly for publishing information opposing censorship of art and literature, according to CHRI.

Section 6. Discrimination, Societal Abuses, and Trafficking in Persons

Iraq

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution provides for the right of free expression, including for the press, that does not violate public order and morality, express support for the banned Baath Party, or advocate altering the country’s borders through violent means. Despite this provision media and social activists faced various forms of pressure and intimidation from authorities, making the primary limitation on freedom of expression self-censorship due to a credible fear of reprisals by the government, political parties, ethnic and sectarian forces, terrorist and extremist groups, or criminal gangs. A media environment in which press outlets were closely affiliated with specific political parties and ethnic factions, an opaque judiciary, and a developing democratic political system combined to place considerable restrictions on freedom of expression, including the press.

Freedom of Expression: Despite the constitutional protection for freedom of expression, central government and KRG oversight and censorship sometimes interfered with media operations, at times resulting in the closure of media outlets, restrictions on reporting, denying access to public information, and interference with internet service. Individuals were able to criticize the government publicly or privately but not without fear of reprisal. In July dozens of journalists in the southern governorate of Basrah staged a vigil in front of the governorate building demanding the right to work free of intimidation and arrest in response to a threat from a military commander to arrest every journalist covering an unlicensed demonstration. Impunity in cases of violence against the press and a lack of a truly independent judiciary and press regulation body diminished the effectiveness of journalists.

Central government and KRG forces arrested and detained protesters and activists critical of the central government and of the KRG, respectively, according to statements by government officials, NGO representatives, and press reports. In October Amnesty International reported, based on the accounts of 11 activists, that security forces systematically targeted anyone who criticized their conduct during the protests. Their testimony illustrated how security forces had systematically targeted anyone who was speaking out against the conduct of security forces during the protests. Amnesty International continued to receive reports of activists and journalists threatened by security forces. These forces warned them that if they continued to speak out against human rights abuses committed against protesters, they would be added to a blacklist compiled by intelligence services.

Certain KRG courts applied the more stringent Iraqi criminal code in lawsuits involving journalists instead of the IKR’s own Journalism Law, which provides greater protection for freedom of expression. For example, a court in Kalar ordered Dang Radio director general Azad Osman to pay a fine equal to approximately $190 and sentenced him to a three-month suspended prison sentence for defamation after he published an article critical of the KRG. In another instance, authorities in Sulaimaniya arrested Nalia Radio and Television (NRT) director and presenter Shwan Adil on December 8 due to a complaint under Article 9 of the KRG’s Journalism Law regarding defamation from Raza Hasan, head of the University of Sulaimani. Raza complained NRT’s reporting on his academic work was inaccurate. In a separate incident, on December 15, authorities ordered Shwan to appear in court due to a complaint under Article 9 by the Sulaimaniya Police Directorate over NRT’s reporting on the murder-suicide of two journalists in October.

Press and Media, Including Online Media: Local media was active and expressed a variety of views, largely reflecting owners’ political viewpoints. Media also self-censored to comply with government restrictions against “violating public order” and because of a fear of reprisal by political parties, militias, terrorist groups, criminal organizations, and private individuals, including political figures. In November the government closed nine television channels for “publishing content inciting violence” during coverage of countrywide demonstrations. Political parties strongly influenced, or controlled outright, most of the several hundred daily and weekly print publications, as well as dozens of radio and television stations.

Press and social media accounts reported that the Baghdad offices of six television stations were attacked on October 5 after the news outlets covered antigovernment protests. Al-Arabiya, Dijlah, Al-Ghad, NRT, Al-Hadath, and TRT were ransacked and taken off the air by militiamen from Saraya Ṭalia al-Khurasani (PMF Brigade 18) and Harakat Hezbollah al-Nujaba (PMF Brigade 12) for continuing to broadcast imagery of the protests. HRW noted that the attacks came immediately after the central government’s Communications and Media Commission warned the stations to shut down. NRT was overrun after showing an interview with a protester who identified PMF militias responsible for sniper attacks. When a seventh station, Al-Forat, proved too well guarded to overrun, Asaib Ahl al-Haq (PMF Brigades 41, 42, and 43) bombed the building on October 6, damaging cars and other buildings in the area. In September the government suspended the license of Al-Hurra Television after it showed an investigative report alleging corruption within the country’s religious institutions and accused the network of bias and defamation in its report. The station received threats of violence following the broadcast.

The KDP and PUK gave prioritized access to the outlets they owned. In KDP strongholds, Kurdistan Television, Rudaw, and K24 had access to all public places and information, while in PUK-dominated Sulaimaniya Governorate, Kurdsat News and GK Television enjoyed the same privilege. Conversely, outlets belonging to opposition parties or lacking party affiliation had limited access to public information in the IKR. In August Spanish freelance journalist Ferran Barber was detained and eventually deported by authorities, according to the Committee to Protect Journalists (CPJ). According to the report, the journalist was interrogated about his work while agents searched his cell phone, camera memory cards, and laptop. No charges were brought against Barber, but he was not allowed to contact anyone during his detention.

Government forces sometimes prevented journalists from reporting, citing security reasons. Some media organizations reported arrests and harassment of journalists, as well as government efforts to prevent them from covering politically sensitive topics, including security issues, corruption, and government failure to provide adequate services. In July Reporters without Borders condemned the decision of a judge who ordered the search and arrest of a journalist after the journalist published a report on the misuse of public funds by a Basrah district judge. According to the journalist’s account, the judge allegedly embezzled 96 million dinars ($80,500) to buy a car for his cousin.

Violence and Harassment: According to the CPJ, there were two journalists killed in country during the year. An unidentified assailant shot and killed Iraqi reporter Hisham Fares al-Adhami while he was covering the protests on Baghdad’s Al-Tayyaran Square on October 4. A report by U.S. broadcaster National Public Radio said that Iraqi security forces had opened fire on demonstrators. On December 6, an unidentified individual shot Ahmed Muhana al-Lami, a photographer, in the back while he was covering protests in Baghdad’s Al-Khilani Square. He was transported to Sheikh Zayed Hospital in Baghdad, where he later died. Two unidentified Iraqi officials told The Associated Press they believed that the attacks on demonstrators had been orchestrated by Iranian-backed militias.

In the early days of the October protests, violence and threats of violence directed towards media covering the protests was widespread. By mid-October most international media outlets and many local journalists departed Baghdad for Erbil and the Kurdistan region following reports that security forces were circulating a list of journalists and activists to arrest and intimidate.

Reporting from areas liberated from ISIS control remained dangerous and difficult. Journalists covering armed clashes involving government forces, militias, and ISIS remnants faced serious threats to their safety. Military officials, citing safety considerations, sometimes restricted journalists’ access to areas of active fighting.

Media workers often reported that politicians, government officials, security services, tribal elements, and business leaders pressured them not to publish articles critical of them. Journalists reported accounts of government or partisan violence, intimidation, death threats, and harassment. In April the Center for Supporting Freedom of Expression issued a report on abuse and attacks recorded during the first quarter of the year. They reported the killing of a novelist and 37 cases of abuse against journalists and demonstrators, more than twice as many as during the same period last year.

In October antiriot police in Basrah prevented several journalists from covering demonstrations in the Al-Ashar area and attacked Associated Press correspondent Haider al-Jourani. Throughout the IKR, there were reports of beatings, detentions, and death threats against media workers. In some cases, the aggressors wore KRG military or police uniforms. In particular, journalists working for the Kurdish channel NRT were frequently arrested. In July the CPJ reported that KRG counterterrorism forces severely beat Ahmed Zawiti, the head of the Al-Jazeera network in Erbil, when he and his team covered an attack on Turkish consulate staff.

Censorship or Content Restrictions: The law prohibits producing, importing, publishing, or possessing written material, drawings, photographs, or films that violate public integrity or decency. The penalties for conviction include fines and imprisonment. Fear of violent retaliation for publishing facts or opinions critical of political factions inhibited free expression. The Ministry of Culture must approve all books published in or imported into the country, thereby subjecting authors to censorship.

Public officials reportedly influenced content by rewarding positive reporting with bribes, providing money, land, access to venues, and other benefits to journalists, particularly to members of the progovernment Journalists’ Syndicate. These restrictions extended to privately owned television stations operating outside of the country.

Nongovernmental Impact: Nongovernmental and quasi-governmental actors, including militias outside of state control, terrorist groups, and criminal organizations, reportedly threatened journalists with violence for reporting on sensitive subjects.

Section 6. Discrimination, Societal Abuses, and Trafficking in Persons

Nicaragua

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, but the government did not respect this right. Restrictions on press freedom, the absence of an independent judiciary, and a nondemocratic political system combined to inhibit freedom of expression, including for the press. Although the law provides that the right to information may not be subjected to censorship, the government and actors under its control retaliated against the press and radio and television stations by blocking transmissions, impeding the import of ink and paper, and violence against journalists. Some independent media outlets also reported they were victims of cyberattacks.

Freedom of Expression: The government used reprisals to restrict the ability of individuals to criticize the government.

Independent media were active and expressed a wide variety of views despite government attempts to restrict and intimidate them. Independent media outlets experienced vandalism, seizure of broadcast equipment, arrest, and fear of criminal defamation charges. The government repeatedly denied broadcasting licenses and other permits for independent media. Further attempts to intimidate came through continued financial audits performed by the Directorate General of Revenue, which resulted in referral of cases to the Customs and Administrative Tax Court. Independent news outlets faced restrictions on speech, such as not being permitted to attend official government events, being denied interviews by government officials, and receiving limited or no direct access to government information. Official media, however, were not similarly restricted.

The government restricted symbolic speech. Prodemocracy protesters were arrested on many occasions for displaying the national flag as a protest banner.

Press and Media, Including Online Media: Independent media faced official and unofficial restrictions, reprisals, and harassment, but they were nonetheless successful in expressing a variety of views. Journalists from many stations were threatened and harassed with the purpose of limiting their editorial independence.

Significant state influence, ownership, and control over media continued. National television was largely controlled either by business associates of the president or directly owned and administered by his family members. Eight of the 10 basic channels available were under direct FSLN influence or owned and controlled by persons with close ties to the government. Media stations owned by the presidential family generally limited news programming and served as outlets for progovernment or FSLN propaganda and campaign advertisements. Press and human rights organizations claimed the use of state funds for official media, as well as biased distribution of government advertising dollars, placed independent outlets at a disadvantage.

Violence and Harassment: Journalists were subject to government violence, harassment, and death threats. Renowned journalist Carlos Fernando Chamorro went into exile in January after receiving harassment and death threats. On November 25, he returned, along with five other journalists. The television station 100% Noticias and the offices of news magazine Confidencial remained closed and under police custody after the December 2018 raid of those facilities.

Censorship or Content Restrictions: The government penalized those who published items counter to the ruling party’s ideology; however, it did not do this according to specific guidelines.

To control printing presses, the government continued to enforce the controversial Law 528, or “Ley Arce,” which established high tariffs and bureaucratic delays on the importation of ink, paper, machinery, and other printing necessities, despite constitutional provisions protecting the media’s right to freedom from such tariffs. By September the government had not allowed national, independent print media La Prensa and El Nuevo Diario to import ink, paper, or machine parts to continue printing for more than one year. This led to significant increase in printing costs and restrictions of printing capacity of both daily newspapers. On September 27, after nearly 40 years in business, El Nuevo Diario announced its permanent closure, citing “economic, technical, and logistical difficulties, which made [its] operation unsustainable.”

In September Radio Corporacion, an independent radio broadcaster, found its AM radio antenna sabotaged and its transmission cables dug up and cut into pieces. Radio station staff stated that unknown perpetrators carried out the attack with knowledge of where the sabotage could do the most damage. As a result, the radio station lost its ability to broadcast on the AM frequency for more than a week and moved all of its programming to an FM frequency. This resulted in lower listenership, particularly among rural listeners who rely principally on AM frequency for radio transmissions.

Restrictions in acquiring broadcast licenses and equipment prevented the media from operating freely. Beginning in 2008, media outlets were unable to apply for new broadcasting licenses while the General Law (Law 200) on Telecommunications was under review in the National Assembly. The government extended the validity of existing licenses indefinitely. Human rights groups and independent media also reported the failure to approve or deny Law 200 resulted in uncertainty surrounding the purchase and import of goods related to broadcasting. As a result, independent radio owners continued to defer long-term investments.

Some independent-media owners also alleged the government exerted pressure on private firms to limit advertising in independent media, although other observers believed the lack of advertising was the result of self-censorship by private companies or a business decision based on circulation numbers. Many journalists practiced self-censorship, fearing economic and physical repercussions for investigative reporting on crime or official corruption. In addition, media outlet owners exercised self-censorship by choosing not to publish news that affected public perceptions of the government or the FSLN.

Libel/Slander Laws: Although during the year the government did not use libel laws, independent media reported engaging in self-censorship due to the government’s previous use of libel laws. Slander and libel are both punishable by fines ranging from 120 to 300 times the minimum daily wage.

National Security: Human rights NGOs and civil society organizations argued the Sovereign Security Law was a basis for the government’s failure to respect civil liberties. Although not cited in specific cases, the law applies to “any other factor that creates danger to the security of the people, life, family, and community, as well as the supreme interests of the Nicaraguan nation.”

An NNP regulation restricts criticism of government policies and officials under the guise of protecting national security.

Section 6. Discrimination, Societal Abuses, and Trafficking in Persons

Russia

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

While the constitution provides for freedom of expression, including for the press, the government increasingly restricted this right. During the year the government instituted several new laws restricting both freedom of expression and of the press, particularly in regards to online expression. Regional and local authorities used procedural violations and restrictive or vague legislation to detain, harass, or prosecute persons who criticized the government or institutions it favored, such as the Russian Orthodox Church. The government exercised editorial control over media, creating a media landscape in which most citizens were exposed to predominantly government-approved narratives. Significant government pressure on independent media constrained coverage of numerous topics, especially of Ukraine and Syria, LGBTI persons, the environment, elections, criticism of local or federal leadership, as well as secessionism or federalism. Censorship and self-censorship in television and print media and on the internet was widespread, particularly regarding points of view critical of the government or its policies. The government used direct ownership or ownership by large private companies with government links to control or influence major national media and regional media outlets, especially television.

Freedom of Expression: Authorities continued to misuse the country’s expansive definition of extremism as a tool to stifle dissent. As of December the Ministry of Justice had expanded its list of extremist materials to include 5,003 books, videos, websites, social media pages, musical compositions, and other items, an increase of more than 450 items from 2018. According to the prosecutor general, authorities prosecuted 1,200 extremism cases in 2018, the majority of which included charges of “extremism” levied against individuals for exercising free speech on social media and elsewhere.

At the same time, in December 2018, President Putin signed legislation that partially decriminalized the expression of “extremist” views, stipulating that speech that “incited hatred or enmity” or denigrated a person or group be treated as an administrative misdemeanor, not a crime, for a first-time offense. Several persons were previously charged with extremism under criminal law for comments and images posted in online forums or social networks. Following the amendment to the antiextremist legislation, however, courts dropped charges against some of the defendants. On January 15, for example, authorities dropped charges against Eduard Nikitin, a doctor in the Khabarovsk region who faced up to five years in prison on extremism charges. He was accused of “liking” an image condemning the country’s aggression in eastern Ukraine posted on the Odnoklassniki social network in 2015.

Although the amendment was expected to have a retroactive effect, not all individuals imprisoned on extremism charges saw charges dropped or sentences commuted. For example, on August 28, a court in the Belgorod region denied a request for parole from 23-year-old doctoral student Aleksandr Kruze. In February 2018, a court in Stariy Oskol sentenced him to 2.5 years in prison for extremism for reposting four nationalist images on social media in 2016. Kruze had been writing a dissertation on radicalization and maintained that the posts had been a part of a research experiment in online discourse around radicalism.

By law authorities may close any organization that a court determines to be extremist, including media outlets and websites. Roskomnadzor, the country’s media oversight agency, routinely issued warnings to newspapers and internet outlets it suspected of publishing extremist materials. Three warnings in one year sufficed to initiate a closure lawsuit.

During the year authorities invoked a 2013 law prohibiting the “propaganda” of “nontraditional sexual relations” to minors to punish the exercise of free speech by LGBTI persons and their supporters. For example, on October 28, the Moscow branch of the Ministry of Internal Affairs opened an administrative case for suspected “propaganda of nontraditional sexual relations to minors” against the producers and participants of a YouTube video in which children interviewed a gay man, Maksim Pankratov, about his life. The video contained no discussion of sex, but included questions on Pankratov’s sexual orientation, how he would like other individuals to treat him, and his vision for his life in the future. On November 2, the Moscow Region Investigative Committee launched a criminal investigation into the video’s producers and participants on suspicion of “violent sexual assault of a minor” younger than age 14, a crime punishable by 12 to 20 years in prison. According to press reports, the parents of the children in the video have experienced pressure from authorities to testify against the video’s producers and received visits from child protective services, which they interpreted as a threat to terminate their parental rights. Pankratov reported receiving threats of physical violence from unknown persons following the opening of the criminal case. As of December Pankratov was in hiding in an undisclosed location in Russia, while the video’s producer, popular online celebrity Victoria Pich, had fled the country.

During the year authorities prosecuted individuals for speech allegedly violating a law that prohibits “offending the feelings of religious believers.” For example, on September 30, a court in Irkutsk sentenced Dmitriy Litvin to 100 hours of community service for social media postings in 2015 of caricatures that allegedly offended the feelings of Orthodox Christians, Roman Catholics, and shamanists.

During the year authorities prosecuted individuals for speech that allegedly violated the law prohibiting the “rehabilitation of Nazism.” For example, on April 5, the Investigative Committee for the Chuvash Republic opened a criminal case against opposition blogger Konstantin Ishutov for material he had posted on social media in 2010 criticizing authorities’ poor maintenance of local cemeteries and contrasting it with the maintenance of cemeteries in Germany. Investigators claimed this material attempted to justify the actions of Nazis during World War II and diminish the significance of the Soviet victory. Ishutov was charged under the same statute in 2018 for posting a photo of a Nazi leaflet with the phrase, “When the Third Reich treats the Soviet people better than Putin treats the Russian people.” As he awaited trial, a court prohibited Ishutov from using the internet, traveling, or leaving his home after 10 p.m. On November 8, the Supreme Court of the Chuvash Republic started reviewing Ishutov’s case. On December 18, the Chuvash Supreme Court found Ishutov guilty of “rehabilitating Nazism” and other charges. He faces up to seven years in prison.

The law bans the display of Nazi symbols and the symbols of groups placed on the government’s list of “extremist” organizations. There was no official register or list of banned symbols. On July 30, a district court in St. Petersburg sentenced Fyodor Belov to five days’ administrative arrest for publicly displaying a tattoo of a swastika.

On March 18, a new law entered into force that stipulated fines of up to 100,000 rubles ($1,570) for showing “disrespect” online for the state, authorities, the public, flag, or constitution. According to the Agora International Human Rights Group, in the first six months after the law’s entry into force, authorities opened 45 cases, 26 of which dealt with insults against President Putin. For example, on April 22, a court in the Novgorod region fined unemployed machinist Yuriy Kartyzhev 30,000 rubles ($471) for posting insulting comments about President Putin on social media.

On March 18, a new law, commonly characterized as a ban on “creating and spreading fake news,” also came into force. It prohibits “incorrect socially meaningful information, distributed under the guise of correct information, which creates the threat of damage to the lives and/or health of citizens or property, the threat of mass disruption of public order and/or public security, or the threat of the creation of an impediment to the functioning of life support facilities, transport infrastructure, banking, energy, industry, or communications.” The fine for violating the law is up to 100,000 rubles ($1,570) for individuals, up to 200,000 rubles ($3,140) for officials, and up to 500,000 rubles ($7,850) for legal entities. In the event of repeated violations or violations with grave consequences, fines may go up to 1.5 million rubles ($23,600).

The law on “fake news” was applied multiple times during the year. For example, on July 29, a court in Nazran, Ingushetia, fined Murad Daskiyev, the head of the Council of Clans of the Ingush People, 15,000 rubles ($236). According to the court, Daskiyev knowingly distributed false information indicating that the head of the Republic of Ingushetia was preparing to sign a border agreement with the neighboring Republic of North Ossetia. Daskiyev maintained that the information he published was true. According to free expression watchdogs, authorities were motivated by a desire to suppress this information, following a large protest movement that emerged in Ingushetia in late 2018 after it signed a border agreement ceding land to the Republic of Chechnya.

During the year authorities enforced a law banning the “propaganda of narcotics” to prosecute or threaten to block independent outlets. For example, on August 19, Roskomnadzor threatened to block access to independent media outlet Meduza unless it deleted an August 8 article debunking myths about drug use, which Roskomnadzor claimed promoted drug use. Meduza restricted access to the article for its users in the country.

During the year authorities enforced a law banning the “propaganda of suicide” to prosecute or threaten to block independent media outlets. In August, Roskomnadzor issued three letters threatening to block access to the independent outlet Batenka, da vy Transformer unless it deleted several articles about the problem of suicide in the country. According to Roskomnadzor, the articles, which discussed the prevalence of and motivations behind suicide, promoted suicide. The outlet complied with the demands.

During the year authorities used a law banning cooperation with “undesirable foreign organizations” to restrict free expression. For example, on June 27, a court in the city of Saransk fined Idris Yusupov 6,000 rubles ($94) for organizing a screening of a film about Anastasiya Shevchenko, an activist under criminal prosecution for purported “cooperation” with the Open Russia movement, which had been declared an “undesirable foreign organization.” The court considered the film screening to be evidence of Yusupov’s own “cooperation” with Open Russia.

Government-controlled media frequently used derogatory terms such as “traitor,” “foreign agent,” and “fifth column” to describe individuals expressing views critical of or different from government policy, leading to a societal climate intolerant of dissent.

Press and Media, Including Online Media: The government continued to restrict press and media freedom. More than 80 percent of country’s mass media was funded by the government or progovernment actors. Government-friendly oligarchs owned most other outlets, which were permitted to determine what they publish within formal or informal boundaries set by the government. In the regions each governor also controlled regional media through funding, either directly or through affiliated structures. The federal government or progovernment individuals completely or partially owned all so-called federal television channels, the only stations with nationwide reach. The 29 most-watched stations together commanded 86 percent of television viewership; all were owned at least in part by the federal or local governments or by progovernment individuals. Government-owned media outlets often received preferential benefits, such as rent-free occupancy of government-owned buildings, and a preferential tax rate. On a regional level, state-owned and progovernment television channels received subsidies from the Ministry of Finance for broadcasting in cities with a population of less than 100,000 and on the creation and production of content. At many government-owned or -controlled outlets, the state increasingly dictated editorial policy. While the law restricts foreign ownership of media outlets to no more than 20 percent, another provision of the ambiguously worded law apparently bans foreign ownership entirely. The government used these provisions to consolidate ownership of independent outlets under progovernment oligarchs and to exert pressure on outlets that retained foreign backers. In its annual report on freedom of the press, Freedom House rated the country “not free.”

By law the Ministry of Justice is required to maintain a list of media outlets that are designated “foreign agents.” As of December there were 10 outlets listed. The decision to designate media outlets as foreign agents may be made outside of court by other government bodies, including law enforcement agencies.

On December 2, President Putin signed a law allowing authorities to label individuals (both Russian and foreign citizens) as “foreign agents” if they disseminate foreign media to an unspecified number of persons and receive funding from abroad. Human rights defenders expressed concern that this situation would further restrict the activities of or selectively punish journalists, bloggers, and social media users. Individuals labeled a “foreign agent” are required to register with the Ministry of Justice, and those living abroad also must create and register a legal entity inside the country in order to publish materials inside the country. All information published by the “foreign agent” individual would also have to be marked as having been produced by a “foreign agent.” Fines for noncompliance with the new law range from 10,000 ($157) and five million rubles ($78,500).

On August 19, the State Duma created a commission to investigate alleged foreign interference into Russian domestic affairs. On September 27, the commission determined that German media outlet Deutsche Welle violated the law by reporting on unauthorized protests in Moscow and allegedly calling on individuals to take part in them. The commission urged the government to revoke Deutsche Welle’s license to operate in Russia, although as of December it continued to operate in the country. The commission also accused other foreign media outlets, such as Radio Liberty, BBC, Voice of America, and others, of violations during the “day of silence” that preceded the Moscow City Duma elections on September 8.

Violence and Harassment: Journalists continued to be subjected to arrest, imprisonment, physical attack, harassment, and intimidation as a result of their reporting. According to the Glasnost Defense Foundation, as of December incidents of violence and harassment against journalists included three killings, 62 attacks, 169 detentions by law enforcement officers, 28 prosecutions, 30 threats, 14 politically motivated firings, and two attacks on media offices. Journalists and bloggers who uncovered government malfeasance or who criticized the government often faced harassment, either in the form of direct threats to their physical safety or threats to their security or livelihood, frequently through legal prosecution.

There were reports of attacks on journalists by government officials and police. According to press reports, on May 5, Sergey Zaytsev, head of the Shirinskiy region of the Republic of Khakasia, shoved and body-slammed Ivan Litoman, a journalist from the state Rossiya-24 television channel. Litoman was interviewing Zaitsev and had asked him about allegedly poor-quality housing provided to persons left homeless by the 2015 wildfires. On May 27, the local Investigative Committee announced it had opened an investigation into the incident.

There were reports of police briefly detaining journalists in order to interfere with or punish them for their reporting. For example, according to the Committee to Protect Journalists, during protests in Moscow on July 27 and August 3, police threatened journalists, obstructed their work, damaged their equipment, and forcefully detained them. According to freedom of assembly monitor OVD-Info, 14 journalists were detained in Moscow on August 3 alone. The Committee to Protect Journalists called these detentions, “a clear attempt to intimidate journalists and censor coverage.”

There were reports of police framing journalists for serious crimes, such as drug possession, in order to interfere with or punish them for their reporting. In one such incident, on June 7, Moscow police detained investigative journalist Ivan Golunov and charged him with possessing and attempting to sell illegal drugs after purportedly finding amphetamines in his backpack. Following his arrest, officers reportedly beat Golunov and denied him access to his lawyer for 14 hours. Police also purportedly found drugs in Golunov’s apartment, which they searched following his arrest. Police posted nine photos of the alleged narcotics, but then took all but one of the photos down after evidence emerged indicating that the photos were taken in places other than Golunov’s apartment. Golunov and human rights advocates maintained that the drugs were planted on him in an attempt to imprison him in retaliation for his coverage of corruption, particularly in the funeral business. Following significant public outcry, police on July 11 dropped charges, released Golunov, and announced an investigation into the fabrication of charges against him. On December 19, during his annual year-end press conference, President Putin announced that five police officers who arrested Golunov were being investigated on felony charges. According to Meduza, the outlet for which Golunov worked, the investigation began on December 18.

There were reports of journalists being fired for their political views or unfavorable reporting about powerful political figures. For example, according to Reporters without Borders (RSF), on May 20, the leadership of the Moscow business daily Kommersant fired journalists Maxim Ivanov and Ivan Safronov for writing an article predicting that the influential speaker of the Federation Council, Valentina Matvienko, would soon be replaced. Eleven other journalists at the newspaper resigned in protest, and more than 200 others issued a joint statement warning that its readers would as of then be denied unbiased coverage. The newspaper denied that its owner, progovernment oligarch Alisher Usmanov, played a role in the decision, but sources that spoke to RSF and other media outlets indicated that Usmanov had made the decision. Human Rights Watch called the firing “the latest episode in the gutting” of the country’s independent media.

There were reports of police raids on the offices of independent media outlets that observers believed were designed to punish or pressure the outlets. For example, on April 18, police raided the St. Petersburg office of the independent news website Rosbalt and seized several computers. According to the newspaper’s lawyer, the search was purportedly in connection with a libel allegation made by Usmanov, although the lawyer maintained that Rosbalt had not published anything about Usmanov. The newspaper’s editor noted that the computers seized were the ones used in a continuing investigation into a crime boss named Young Shakro. Police also searched the home of Rosbalt reporter Aleksandr Shvarev the same day.

There were reports of authorities using “tax inspections” that observers believed were intended to punish or pressure independent outlets. For example, on August 1, the editor of the independent media outlet Dozhd announced that it had received a notice of an unscheduled tax inspection, which she feared may have been in retaliation for the outlet’s extensive coverage of election-related protests in Moscow on July 27.

There were reports of attacks on journalists by unknown persons. On August 9, an unknown assailant in St. Petersburg attacked photojournalist Georgiy Markov, who specialized in photographing opposition protests. The assailant sprayed him with pepper spray and hit him on his head and chest. Law enforcement officials had detained Markov several times while he was photographing opposition protests, beating him at one in May.

There were reports of unidentified individuals or groups of individuals attacking the offices of independent media outlets. For example, on April 1, unknown persons ransacked the office of the newspaper Kommersant in Yekaterinburg, smashed the computers of the chief editor and accountant, took several hard drives, and left a message containing a death threat on the desk of the director of the newspaper. The journalists believed the attack was related to a book published with the participation of the newspaper’s staff about local criminal groups.

Journalists reported threats in connection with their reporting. For example, in late February a relative of Anatoliy Popov, the head of the Dobrovskiy region administration in Lipetsk oblast, threatened local journalist Dmitriy Pashinov over his critical reporting about Popov. On May 11, Pashinov was arrested and charged with “insulting a representative of the state” for allegedly cursing at a regional prosecutor in 2017, remarks Pashinov denied making.

There was no progress during the year in establishing accountability in a number of high-profile killings of journalists, including the 2004 killing of Paul Klebnikov, the 2006 killing of Anna Politkovskaya, and the 2009 killing of Natalia Estemirova.

Censorship or Content Restrictions: The government directly and indirectly censored media, much of which occurred online (also see section 2.a., Internet Freedom, and Academic Freedom and Cultural Events).

There were multiple reports that the government retaliated against those who produced or published content it disliked. For example, on September 24, Izvestiya published online but subsequently removed an article by military reporter Ilya Kramnik critical of Defense Minister Sergey Shoygu. Within two days the newspaper removed Kramnik from its editorial staff and informed him that his contract would not be renewed. The country’s charge d’affaires in Great Britain accused the Ministry of Defense press service of pressuring Izvestiya to fire Kramnik.

There were reports that the government placed restrictions on printing presses to prevent them from printing materials for the political opposition. For example, on August 7, press reports indicated that police in St. Petersburg had distributed notices to local printing presses, informing them that it is unacceptable to fulfill orders for materials that discredit the government or political figures, that offend a person’s honor and dignity, or that promote unsanctioned demonstrations during the pre-electoral period. The printing presses were instructed to turn over orders for any such materials to police.

On January 28, after allegedly receiving information that the business was about to print “extremist” material, police arrived at the St. Petersburg printing house where activist Mikhail Borisov worked. It later became known that Borisov had been preparing to print posters criticizing acting governor Aleksandr Beglov. Police seized four computers but did not detain Borisov since he had not yet printed the posters. The printing house later fired him from his job.

Self-censorship in independent media was also reportedly widespread. For example, on January 21, the Yaroslavl affiliate of the radio station Ekho Moskvy canceled a planned interview with LGBTI activists after receiving threats, including from local officials.

Libel/Slander Laws: Officials at all levels used their authority to restrict the work of and to retaliate against journalists and bloggers who criticized them, including taking legal action for alleged slander or libel, which are criminal offenses. For example, on March 23, the press reported that the head of the federal space agency Roscosmos, Dmitry Rogozin, had filed a libel complaint against two websites with the Prosecutor General’s Office, which referred the matter to the Ministry of Internal Affairs. The ministry opened a criminal libel investigation into the two websites, RusPress and Kompromat-Ural, which had alleged in late 2018 that Rogozin had used money from the Roscosmos budget to pay for public relations campaigns to burnish his personal reputation and had bribed the heads of media outlets to remove unfavorable coverage of him.

National Security: Authorities cited laws against terrorism or protecting national security to arrest or punish critics of the government or deter criticism of government policies or officials.

There were reports that authorities charged journalists with terrorism offenses in retaliation for their reporting. For example, on June 14, security services in Dagestan arrested Abdulmumin Gadzhiev, a journalist and head of the religious affairs section of the independent newspaper Chernovik, at his home. Chernovik had long reported threats, politically motivated prosecutions, and other pressure for its work uncovering corruption and wrongdoing by local officials. In 2012 the newspaper’s editor in chief fled the country after receiving death threats, and its founder was shot 14 times outside the newspaper’s office in 2011, a crime that remained unsolved. Authorities charged Gadzhiev and 10 codefendants with “taking part in the activities of a terrorist organization” and “organizing the financing of a terrorist organization” for purportedly diverting charitable donations to support the Islamic State in Syria. The charges carry up to a 20-year prison term. Human rights defenders emphasized that the charges were entirely based on a confession by a suspect who subsequently maintained that it was false and coerced, that Gadzhiev had written critically of the Islamic State, and that there were other contradictions in the state’s case, and they maintained that the case against him was fabricated. As of December Gadzhiev remained in detention awaiting trial after a court in Makhachkala extended his pretrial detention through January 13, 2020. Memorial declared him to be a political prisoner.

There were reports that critics of the government’s counterterrorism policies were themselves charged with “justifying terrorism.” On September 20, authorities charged Pskov-based Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) contributor Svetlana Prokopyeva with “public justification of terrorism in the media.” She faced up to seven years in jail for comments she made on a local radio station in November 2018 about a suicide bombing at an FSB building in Arkhangelsk. Although she never voiced approval of the bomber’s actions, she suggested that the government’s restrictions on peaceful expressions of dissent may make individuals more likely to resort to violence. In July before these charges were brought, the Federal Financial Monitoring Service (Rosfinmonitoring) added Prokopyeva to its list of terrorists and extremists because of her comments, resulting in the freezing of her bank accounts and the seizure of her passport. According to press reports, in early October officials at the Pskov Investigative Committee summoned for interrogation several journalists and public figures who had spoken out in support of Prokopyeva and forced them to sign nondisclosure agreements about the contents of their conversation.

Section 6. Discrimination, Societal Abuses, and Trafficking in Persons

Venezuela

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, but the combination of laws and regulations governing libel and media content as well as legal harassment, physical intimidation of individuals and media, and executive influence on the judiciary resulted in significant repression of these freedoms. National and international groups, such as the IACHR, Human Rights Watch, Freedom House, Inter American Press Association, Reporters without Borders, and Committee to Protect Journalists, condemned former regime efforts throughout the year to restrict press freedom and create a climate of fear and self-censorship.

Freedom of Expression: The law makes insulting the president punishable by six to 30 months in prison without bail, with lesser penalties for insulting lower-ranking officials. In 2017 the illegitimate ANC gave final approval to the Constitutional Law against Hate, for Political Coexistence and Tolerance, which stipulates prison sentences of up to 20 years. While the former regime stated the purpose of the law was to “promote peace and tolerance,” NGOs observed the vaguely written law could be used to silence political parties, activists, and civil society leaders as well as media outlets and journalists. Comments exposing another person to public contempt or hatred are punishable by prison sentences of one to three years and fines. In April Espacio Publico reported 24 persons were arrested in 2018 for online criticism of the regime.

On June 1, members of the DGCIM arrested Karen Palacios Perez, a clarinetist, for “instigating hate.” Palacios posted tweets critical of the regime after losing her position with the National Philharmonic Orchestra for signing a petition in opposition to Maduro. On July 16, Palacios was released from prison, one month after a judge ordered her immediate release.

Press and Media, Including Online Media: The law provides that inaccurate reporting that disturbs the public peace is punishable by prison terms of two to five years. The requirement that media disseminate only “true” information was undefined and open to politically motivated interpretation.

The law prohibits all media from disseminating messages that incite or promote hate or intolerance for religious, political, gender-related, racial, or xenophobic reasons; incite, promote, or condone criminal acts; constitute war propaganda; foment anxiety in the population or affect public order; do not recognize legitimate government authorities; incite homicide; or incite or promote disobedience of the established legal order. Penalties range from fines to the revocation of licenses. The threat of nonrenewal of operating licenses systematically led to self-censorship on the part of several media outlets.

Despite such laws, Maduro and the regime-aligned United Socialist Party (PSUV) used the nearly 600 former regime-owned or -controlled media outlets to insult and intimidate the political opposition throughout the year. ANC president Diosdado Cabello continued to use his weekly television program to denounce individual journalists and media outlets.

The law declares telecommunications a “public interest service,” thereby giving the government authority to regulate the content and structure of radio, television, and audiovisual production sectors. The law provides that the government may suspend or revoke licenses when it judges such actions necessary in the interests of the nation, public order, or security. The law empowers the government to impose heavy fines and cancel broadcasts for violations of its norms; the National Telecommunications Commission (CONATEL) oversees the law’s application.

The former Maduro regime continued legal actions against high-profile independent media outlets Tal Cual, El Nacional, El Nuevo Pais, La Patilla, El Pitazo, and Globovision. In June the TSJ ordered La Patilla to pay 30 billion bolivares ($1.4 million) to ANC president Cabello for “moral damage and injury” for reprinting an article by the Spanish newspaper ABC that indicated Cabello was under investigation in the United States for drug trafficking.

Espacio Publico reported 522 violations of freedom of expression between January and April, a 314 percent increase compared with the same period in 2018 and the second highest figure since the organization began tracking cases in 2002. The most common violations were aggressions against journalists and censorship. The former Maduro regime-owned and -influenced media provided almost continuous proregime programming. In addition, private and public radio and television stations were required to transmit mandatory nationwide broadcasts (cadenas) throughout the year, including a daily 15-minute news broadcast that provided reports and summaries of former regime activities. Media reported the GNB regularly barred journalists from accessing the AN to cover the legislative body’s debates and activities. NGOs noted that state regime-owned internet service provider CANTV also routinely blocked commercial streaming and web searches during Interim President Guaido’s speeches and during weekly AN sessions.

The former regime detained 39 journalists in the first three months of the year, up from 22 detentions during all of 2018, according to NGO Institute for Press and Society (IPYS). On March 11, SEBIN agents detained journalist Luis Carlos Diaz and confiscated equipment, following his reporting on nationwide blackouts that struck the country in early March, according to media reports. On his weekly television program, ANC president Cabello accused Diaz of being involved in a conspiracy to sabotage the country’s electrical system. After being charged with “instigating crimes,” Diaz was released, although he was prohibited from leaving the country or making public statements.

The law requires practicing journalists to have journalism degrees and be members of the National College of Journalists, and it prescribes jail terms of three to six months for those practicing the profession illegally. These requirements are waived for foreigners and opinion columnists.

Violence and Harassment: Senior national and state leaders of the former Maduro regime continued to harass and intimidate privately owned and opposition-oriented television stations, media outlets, and journalists by using threats, property seizures, administrative and criminal investigations, and prosecutions. The national journalists’ union reported 244 attacks on journalists from January to June. Former president Maduro and regime-aligned officials used regime-controlled media outlets to accuse private media owners, directors, and reporters of fomenting antiregime destabilization campaigns and coup attempts. Former Maduro regime officials also harassed foreign journalists working in the country.

Censorship or Content Restrictions: NGOs noted the former Maduro regime’s preference for using legal proceedings, financial sanctions, and administrative actions against unfavorable news outlets instead of shutting them down outright. Members of the independent media stated they regularly engaged in self-censorship due to fear of regime reprisals. This resulted in many journalists posting articles to their personal blogs and websites instead of publishing them in traditional media.

The former regime also exercised control over content through licensing and broadcasting requirements. CONATEL acted selectively on applications from private radio and television broadcasters for renewal of their broadcast frequencies. According to Nelson Belfort, former president of the Venezuelan Radio Chamber, and NGO reports, approximately 80 percent of radio stations were in “illegal” status throughout the country due to CONATEL’s not having renewed licenses for most radio stations since 2007.

According to the local journalists’ union (SNTP), print news outlets closed due to the former Maduro regime’s economic policies, which made it difficult for independent newspapers to access foreign currency, preventing many from purchasing critical supplies and equipment necessary for day-to-day business operations. National and regional newspapers went out of print for lack of supplies, especially newsprint, including national newspaper El Nacional, El Regional of Zulia, El Aragueno of Aragua, El Luchador of Bolivar, and Panorama of Zulia.

The former Maduro regime controlled a large portion of the country’s businesses and paid for advertising only with regime-owned or regime-friendly media.

Libel/Slander Laws: Regime-aligned officials engaged in reprisals against individuals who publicly expressed criticism of Maduro or regime policy. Maduro did not act on his 2017 announcement that he would use slander law to “defend his honor” in court against opposition leaders’ allegations that he was responsible for protest-related deaths.

National Security: The law allows the government to suspend or revoke licenses when it determines such actions necessary in the interests of public order or security. The former Maduro regime exercised control over the press through a public entity, the Strategic Center for Security and Protection of the Homeland (CESPPA), established in 2013, which is similar to the governmental entity Center for National Situational Studies (CESNA) established in 2010. CESNA and CESPPA have similar mandates and are responsible for “compiling, processing, analyzing, and classifying” both regime-released and other public information with the objective of “protecting the interests and objectives of the state.”

During the year former President Maduro renewed four times the “state of exception” he first invoked in 2016, citing a continuing economic emergency, and granted himself the power to restrict rights otherwise provided for in the constitution. The 60-day emergency decree, which by law is renewable only once and requires AN endorsement to be effective, allows the president to block any action he deems could “undermine national security” or could “obstruct the continuity of the implementation of economic measures for the urgent reactivation of the national economy.” The AN continued systematically to refuse to ratify each renewal, and the Supreme Court annulled each refusal, reasoning that the assembly’s “contempt” status made its failure to endorse the renewal “unconstitutional.” According to Human Rights Watch, the “state of exception” negatively affected the rights to freedom of association and expression.

Nongovernmental Impact: Widespread violence in the country made it difficult to determine whether attacks on journalists resulted from common criminal activity or whether criminals or others targeted media members.

Section 6. Discrimination, Societal Abuses, and Trafficking in Persons

Human Rights Reports
Edit Your Custom Report

01 / Select A Year

02 / Select Sections

03 / Select Countries You can add more than one country or area.

U.S. Department of State

The Lessons of 1989: Freedom and Our Future