An official website of the United States Government Here's how you know

Official websites use .gov

A .gov website belongs to an official government organization in the United States.

Secure .gov websites use HTTPS

A lock ( ) or https:// means you’ve safely connected to the .gov website. Share sensitive information only on official, secure websites.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet)

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution states citizens “enjoy freedom of speech, of the press, of assembly, of association, of procession and of demonstration.” Authorities limited and did not respect these rights, however, especially when their exercise conflicted with CCP interests. Authorities continued ever tighter control of all print, broadcast, electronic, and social media and regularly used them to propagate government views and CCP ideology. Authorities censored and manipulated the press, social media, and the internet, particularly around sensitive anniversaries and topics.

Freedom of Expression: Citizens could discuss many political topics privately and in small groups without official punishment. Authorities, however, routinely took harsh action against citizens who questioned the legitimacy of the CCP. Some independent think tanks, study groups, and seminars reported pressure to cancel sessions on sensitive topics. Those who made politically sensitive comments in public speeches, academic discussions, or remarks to media or posted sensitive comments online, remained subject to punitive measures. In addition, an increase in electronic surveillance in public spaces, coupled with the movement of many citizens’ routine interactions to the digital space, signified the government was monitoring an increasing percentage of daily life. Conversations in groups or peer-to-peer on social media platforms and via messaging applications were subject to censorship, monitoring, and action from the authorities.

In August the Unirule Institute of Economics, a prominent economic think tank, closed its doors after years of increasing government pressure. Founded in 1993 to promote market reforms, a decade ago Unirule was a well-respected institution in the country with the space to disseminate ideas and facilitate dialogue with government leaders. The last few years have seen the shutdown of its website and public office, and as of August the organization was in liquidation.

On April 19, Zi Su was sentenced by a Chengdu court to four years’ imprisonment on charges of subversion. Zi, a retired professor from the Yunnan Communist Party School, was detained in 2017 after releasing an open letter questioning Xi Jinping’s suitability to continue as the CCP’s leader. Prior to his trial in December 2018, the government offered to shorten his sentence if he fired his lawyer and accepted a court-appointed attorney. Zi accepted, reducing his sentence from 10 to four years.

In September a Sichuan court convicted Chengdu-based activist Huang Xiaomin to 30 months’ imprisonment for “picking quarrels and provoking trouble.” Huang had called for direct elections to select party leaders. He was detained for several months before being allowed to hire a lawyer. He was then told to fire his lawyer and accept a court-appointed lawyer in exchange for a more lenient sentence, which he did.

On September 19, local police from Gucheng Township, Chengdu, detained Chen Yunfei for publishing comments in support of Hong Kong’s antiextradition bill movement. Chen had shown public support for the antiextradition protests in Hong Kong and called for a dialogue between Hong Kong leader Carrie Lam and protesters to try to reach a resolution.

Countless citizens were arrested and detained for “spreading fake news,” “illegal information dissemination,” or “spreading rumors online.” These claims ranged from sharing political views or promoting religious extremism to sharing factual reports on sensitive issues. For example, in Nan Le, Henan, a netizen was arrested for spreading “fake news” about a chemical factory explosion on WeChat. In Lianyungang police arrested 22 persons for “internet rumors,” and in Huzhou a netizen was arrested for “spreading rumors,” while he claimed he was only sharing political views.

This trend was particularly apparent in Xinjiang, where the government had developed a multifaceted system of physical and cyber controls to stop individuals from expressing themselves or practicing their religion or traditional beliefs. Beyond the region’s expansive system of internment camps, the government and the CCP implemented a system to limit in-person speech and online speech. In Xinjiang police regularly stopped persons of certain ethnicities and faith and demanded to review their cell phones for any evidence of communication deemed inappropriate. During the year the government significantly extended the automation of this system, using phone apps, cameras, and other electronics to monitor all speech and movement. Authorities in Xinjiang built a comprehensive database that tracked the movements, mobile app usage, and even electricity and gasoline consumption of inhabitants in the region.

The government also sought to limit criticism of their Xinjiang policies even outside the country, disrupting academic discussions and intimidating human rights advocates across the world. Government officials in Xinjiang detained the relatives of several overseas activists. Chinese embassy officials in Belgium asked a Belgian university to remove information critical of the PRC’s Xinjiang policies from their website, and in February the Belgian author of that critique reported that Chinese government officials disrupted a Xinjiang-focused academic conference in Strasbourg, France. Numerous ethnic Uighurs and Kazakhs living overseas were intimidated into silence by government officials making threats against members of their family who still lived in China, threats sometimes delivered in China to the relatives, and sometimes delivered by Chinese government officials in the foreign country.

The government increasingly moved to restrict the expression of views it found objectionable even when those expressions occurred abroad. Online, the government expanded attempts to control the global dissemination of information while also exporting its methods of electronic information control to other nations’ governments. During the year there was a rise in reports of journalists in foreign countries and ethnic Chinese living abroad experiencing harassment by Chinese government agents due to their criticisms of PRC politics. This included such criticisms posted on platforms such as Twitter that were blocked within China.

In October PRC authorities publicly condemned a tweet by the professional basketball team Houston Rockets’ general manager that expressed support for Hong Kong protesters, and the state-run CCTV cancelled broadcasts of games involving U.S. professional basketball teams visiting China. The Ministry of Foreign Affairs sent an official from its consulate general in Houston to personally denounce the statement to the Houston Rockets. Similarly, in December Chinese state television cancelled the broadcast of an English Premier League soccer game after one of its players, Mesut Ozil, posted messages on Twitter and Instagram–both of which were blocked in China–denouncing the government’s policies towards Muslims in Xinjiang.

In July Dalian police detained a man only identified as “Lu” for distributing online cartoons that featured pro-Japanese and anti-Chinese contents. The CCP-controlled Global Times accused Lu of being “spiritually Japanese” by advocating for Japanese right-wing politics and militarism. In March 2018 Foreign Minister Wang Yi reportedly criticized such pro-Japanese cartoonists as “scum among Chinese people.”

In May Anhui police arrested cartoonist Zhang Dongning on charges of “picking quarrels and provoking trouble” for creating comic books that depicted the Chinese people as pigs. The drawings “distorted historical facts, trampled national dignity, and hurt the feelings of the Chinese people,” according to a police statement. Zhang remained in custody at year’s end.

The government used economic leverage on the mainland to suppress freedom of expression in Hong Kong. In reaction to protests in Hong Kong in August, the mainland government told Hong Kong-based Cathay Airlines that any of its employees who had engaged in “illegal demonstrations, protests, and violent attacks, as well as those who have radical behaviors” were forbidden from working on flights that entered Chinese airspace.

Press and Media, Including Online Media: The CCP and government continued to maintain ultimate authority over all published, online, and broadcast material. Officially, only state-run media outlets have government approval to cover CCP leaders or other topics deemed “sensitive.” While it did not dictate all content to be published or broadcast, the CCP and the government had unchecked authority to mandate if, when, and how particular issues were reported or to order they not be reported at all.

During the year state media reported senior authorities issued internal CCP rules detailing punishments for those who failed to hew to ideological regulations, ordering a further crackdown on illegal internet accounts and platforms, and instructing media to further promote the interests of the government.

The government continued its tight ideological control over media and public discourse following the restructuring of its regulatory system in 2018. The CCP propaganda department has the ultimate say in regulating and directing media practices and policies in the country. The reorganization created three independent administrative entities controlled by the CCP propaganda department: the National Radio and Television Administration (NART), the General Administration of Press and Publications, and the National Film Bureau. While NART is still ostensibly under the State Council, its party chief was also a deputy minister within the CCP’s propaganda department.

The Cyberspace Administration of China (CAC), which directly manages internet content, including online news media, also promotes CCP propaganda. The CAC served as the representative office to a recently formed CCP committee on cyberspace, which is nominally chaired by President Xi Jinping. One of the CCP propaganda department deputy ministers ran the organization’s day-to-day operations. It enjoyed broad authority in regulating online media practices and played a large role in regulating and shaping information dissemination online.

The internet “clean up” CAC announced in November 2018 continued into 2019. As part of CAC’s 2018 requirements, internet platforms had to submit reports on their activities if their platforms could be used to “socially mobilize” or could lead to “major changes in public opinion.” On January 23, the CAC issued a statement confirming another step in its crackdown on internet content. On April 6, the National Office Against Pornographic and Illegal Publications announced an eight-month crackdown on “vulgar content” online. According to the announcement, the National Office tasked local authorities to conduct inspections of online platforms, including social media, livestreaming, videos, and online games. In July the CAC ordered 26 podcast and music applications to terminate, suspend services, or have “talks” with regulators. According to a CAC notice, these applications were investigated and deemed to have spread “historical nihilism.”

In 2018 the government directed consolidation of China Central Television, China Radio International, and China National Radio into a new super media group known as the “Voice of China,” which “strengthened the party’s concentrated development and management of important public opinion positions.”

All books and magazines continued to require state-issued publication numbers, which were expensive and often difficult to obtain. As in the past, nearly all print and broadcast media as well as book publishers were affiliated with the CCP or the government. There were a small number of print publications with some private ownership interest but no privately owned television or radio stations. The CCP directed the domestic media to refrain from reporting on certain subjects, and traditional broadcast programming required government approval.

Several popular domestic soap operas from 2018 were taken off the air after state-owned newspaper the Beijing Daily called the dramas “incompatible with core socialist values.” One such popular show featured Emperor Qianlong and concubines. While episodes from 2018 remained available online, many television stations had canceled similar period dramas in their 2019 programming plans. The National Radio and Television Administration followed up with a temporary ban of historical dramas in late March. The CCP also policed cartological political correctness to ensure that cartoons and documentaries supported the CCP. In one example the domestic television drama Go Go Squid was investigated after displaying a map that did not show Taiwan and Hainan Island as part of China.

Journalists operated in an environment tightly controlled by the government. Only journalists with official government accreditation were allowed to publish news in print or online. The CCP constantly monitored all forms of journalist output, including printed news, television reporting, and online news, including livestreaming. Journalists and editors self-censored to stay within the lines dictated by the CCP, and they faced increasingly serious penalties for crossing those lines, which could be opaque. While the country’s increasingly internet-literate population demanded interesting stories told with the latest technologies, government authorities asserted control over those new technologies (such as livestreaming) and clamped down on new digital outlets and social media platforms.

Because the CCP does not consider internet news companies “official” media, they are subject to debilitating regulations and barred from reporting on potentially “sensitive” stories. According to the most recent All China Journalist Association report from 2017 on the nation’s news media, there were 231,564 officially credentialed reporters working in the country. Only 1,406 worked for news websites, with the majority working at state-run outlets such as XinhuaNet.com and ChinaDaily.com. Other online outlets also reported on important issues but limited their tactics and topics, since they were acting without official approval.

In January government officials detained Yang Zhengjun, the editor in chief of an online labor rights news outlet, iLabour, which reported on harmful working conditions for Chinese laborers. According to RFA, on March 20, police detained Wei Zhili, editor of the citizen media magazine New Generation and a labor rights activist, at his Guangzhou home. He was not allowed to meet with his lawyer for 19 days, during which police interrogated Wei five times at the Shenzhen No. 2 Detention Center. Voice of America reported that authorities forbade Wei’s wife, Zheng Churan, from speaking to foreign media about her husband’s detention. Police also detained Wei’s colleague Ke Chengbing in Guangzhou on March 20, but there was no information regarding his status as of year’s end. Authorities formally arrested and charged Yang, Wei, and Ke in August on charges of “picking quarrels.”

In June authorities in Chongqing announced they had convicted Liu Pengfei on unknown charges and sentenced him to two years’ imprisonment. Liu was detained in 2017 while running a WeChat group that reposted foreign press articles in Chinese. Until his conviction was announced, Liu’s condition and location were unknown.

On August 1, Chongqing police arrested former journalist Zhang Jialong. No charges were formally announced, although police reportedly arrested him for social media posts he made in 2017 and earlier. Zhang, a well-known journalist and anticensorship activist, had stopped posting publicly in 2014 after being fired from Tencent, where he worked as an editor, for meeting with then secretary of state John Kerry. His location was unknown at year’s end.

Violence and Harassment: The government frequently impeded the work of the press, including citizen journalists. Journalists reported being subjected to physical attack, harassment, monitoring, and intimidation when reporting on sensitive topics. Government officials used criminal prosecution, civil lawsuits, and other punishment, including violence, detention, and other forms of harassment, to intimidate authors and journalists and to prevent the dissemination of unsanctioned information on a wide range of topics.

Family members of journalists based overseas also faced harassment, and in some cases detention, as retaliation for the reporting of their relatives abroad. As of year’s end, dozens of Uighur relatives of U.S.-based journalists working for RFA’s Uighur Service remained disappeared or arbitrarily detained in Xinjiang.

A journalist could face demotion or job loss for publishing views that challenged the government. In many cases potential sources refused to meet with journalists due to actual or feared government pressure. During the year the scope of censorship grew to the point that, according to several journalists, “almost all topics are considered sensitive.” For example, whereas in past years business news reporting had been relatively free of control, many journalists’ contacts were hesitant to express themselves openly even on this topic. During the year authorities imprisoned numerous journalists working in traditional and new media.

On June 10, the discipline inspection commission of the CCP’s Beijing branch accused Dai Zigeng, former publisher and cofounder of popular daily newspaper the Beijing News, of “serious violations of discipline and law.”

Prominent Chinese journalist Huang Xueqin, known for her publications about the #MeToo movement in China, was arrested in Guangzhou in October after she wrote about antigovernment protests in Hong Kong. Officials charged her with “picking quarrels and provoking trouble.” At year’s end she remained in detention.

Restrictions on foreign journalists by central and local CCP propaganda departments remained strict, especially during sensitive times and anniversaries. The Foreign Correspondents’ Club of China (FCCC) published a report in January detailing conditions for foreign journalists in the country. More than half (55 percent) of journalists who responded to the FCCC’s survey said reporting conditions had further deteriorated over the prior 12 months. They reported the government regularly surveilled foreign journalists, both in person and, increasingly, via electronic means. Of respondents, 91 percent expressed concern about the security of their telephones, and 66 percent worried about surveillance inside their homes and offices. Half of the journalists said this surveillance diminished their ability to report in the country.

In August a Canadian journalist working for a foreign outlet was detained while reporting in Guangdong. Local police detained the journalist and a PRC news assistant in a rural area, then drove them to a police station in a larger town, held them for seven hours, confiscated their electronic devices, copied all the data on their cell phones, and tried to compel the PRC colleague to sign a confession before putting them on a train out of town. The officials followed them onto the train, separated the two, and continued to intimidate them.

During the Hong Kong protests, mainland government authorities escalated their harassment of foreign journalists, stopping numerous journalists at border crossings near Hong Kong and at airports in Beijing and elsewhere, threatening them with visa obstacles, and making copies of their electronic devices. Journalists said this impeded their ability to gather and disseminate reports about the protests.

Foreign press outlets reported local employees of foreign news agencies were subjected to official harassment and intimidation. A citizen who was assisting a foreign journalist on a reporting trip was detained by local police, then chained to a chair for a full day before being released. Government officials contacted and harassed many Chinese citizen employees’ family members in an attempt to pressure them away from their reporting work. Both the local citizens and their foreign employers lacked recourse in these cases and were generally hesitant to address grievances with authorities due to fear of experiencing even greater repression.

Government harassment of foreign journalists was particularly aggressive in Xinjiang. According to the January FCCC report, 26 of 28 foreign journalists who traveled to Xinjiang in 2018 reported that government officials told them reporting was restricted or prohibited. This continued throughout the year, as numerous foreign journalists reported being followed constantly while in Xinjiang, with government agents stepping in to block access to some areas, intimidating local inhabitants so they would not talk to the journalists, and stopping the journalists–sometimes many times per day–to seize their cameras and force them to erase pictures. Foreign journalists also had trouble securing hotel rooms, since authorities directed hotels to prohibit the journalists’ stays.

Media outlets that reported on commercial issues enjoyed comparatively fewer restrictions, but the system of post-publication review by propaganda officials encouraged self-censorship by editors seeking to avoid the losses associated with penalties for inadvertently printing unauthorized content.

Government officials also sought to suppress journalism outside their borders. While in past years these efforts largely focused on Chinese-language media, during the year additional reports emerged of attempts to suppress media critical of China regardless of language or location. In March government officials warned a Swedish media outlet to cease its “serious political provocations,” for publishing a Swedish-language editorial that supported a position that Chinese officials opposed. Another government official threatened to blacklist a Russian journalist if the journalist did not retract an article in a Russian newspaper detailing negative Chinese economic statistics.

Censorship or Content Restrictions: The State Council’s Regulations on the Administration of Publishing grant broad authority to the government at all levels to restrict publications based on content, including mandating if, when, and how particular issues are reported. While the Ministry of Foreign Affairs daily press briefing was generally open, and the State Council Information Office organized some briefings by other government agencies, journalists did not have free access to other media events. The Ministries of Defense and Commerce continued allowing select foreign media outlets to attend occasional press briefings.

Official guidelines for domestic journalists were often vague, subject to change at the discretion of propaganda officials, and enforced retroactively. Propaganda authorities forced newspapers and online media providers to fire editors and journalists responsible for articles deemed inconsistent with official policy and suspended or closed publications. Self-censorship remained prevalent among journalists, authors, and editors, particularly with post facto government reviews carrying penalties of ranging severity.

Journalist arrests and dismissals for reporting on sensitive issues continued. One of the country’s few prominent investigative reporters, Liu Wanyong, announced he was leaving the profession, blaming the shrinking space for investigating and publishing accurate news. The Weibo accounts of several bloggers, including Wang Zhian, a former state broadcast commentator who wrote about social issues, were blocked.

Control over public depictions of President Xi increased, with censors aggressively shutting down any depiction that varied from official media storylines. Censors continued to block images of the Winnie the Pooh cartoon on social media because internet users used the symbol to represent President Xi Jinping. Social media posts did not allow comments related to Xi Jinping and other prominent Chinese leaders.

Domestic films continued to be subject to government censorship. In July the head of the government’s film regulatory body, the National Film Bureau, gave a speech to government officials and film industry representatives exhorting them to use films to promote Chinese political values. Throughout the year the government forbade the release of a number of new movies–including several films with prominent directors and large budgets–because they ran afoul of government censors. Shortly before its July 5 release date, the historical war drama The Eight Hundred was removed from distribution despite numerous theatrical trailers and an $80 million budget. Similarly, in February the film One Second by world-famous director Zhang Yimou was pulled from the Berlin Film Festival only days before its debut for “technical difficulties,” a common euphemism for censorship in China. Another film, Better Days, was pulled from the same festival after the movie failed to receive the necessary permissions from Chinese authorities. The head of the National Film Bureau explicitly encouraged domestic filmmakers to find more “valuable and heavy” topics and materials in the country’s “excellent traditional culture,” “revolution culture,” and “advanced culture of socialism.”

In October, when the U.S. comedy show South Park ran an episode depicting the PRC’s censorship practices, authorities banned the episode and other South Park content from local television and internet.

Newscasts from overseas news outlets, largely restricted to hotels and foreign residence compounds, were subject to censorship. Individual issues of foreign newspapers and magazines were occasionally banned when they contained articles deemed too sensitive. Articles on sensitive topics were removed from international magazines. Television newscasts were blacked out during segments on sensitive subjects.

Politically sensitive coverage in Chinese, and to a lesser extent in English, was censored more than coverage in other languages. The government prohibited some foreign and domestic films deemed too sensitive or selectively censored parts of films before they were released, including Bohemian Rhapsody and Top Gun: Maverick. Under government regulations, authorities must authorize each foreign film released in the country, with a restriction on the total number that keeps annual distribution below 50 films.

Authorities continued to ban books with content they deemed inconsistent with officially sanctioned views. The law permits only government-approved publishing houses to print books. Newspapers, periodicals, books, audio and video recordings, or electronic publications may not be printed or distributed without the approval of central authorities and relevant provincial publishing authorities. Individuals who attempted to publish without government approval faced imprisonment, fines, confiscation of their books, and other punishment. The CCP also exerted control over the publishing industry by preemptively classifying certain topics as state secrets.

In May media reported that three government officials in Chongqing and Yunnan were disciplined for “secretly purchasing, reading, and keeping overseas books and publications with serious political problems.”

In the fall the Ministry of Education directed all school libraries to review their holdings and dispose of books that “damage the unity of the country, sovereignty or its territory; books that upset society’s order and damage societal stability; books that violate the Party’s guidelines and policies, smear or defame the Party, the country’s leaders and heroes.” Officials at a state-run library in Zhenyuan, Gansu, responded by burning a pile of “illegal books, religious publications, and especially books and articles with biases,” according to a notice and photograph on the library’s website, which circulated widely online.

New cases of extraterritorial book censorship occurred: government censors required that books printed domestically conform to government propaganda guidelines, even if those books were written by a foreign author for a foreign audience. In February an Australian bookseller reported that PRC officials forbade a Chinese company from publishing a book that included political content they found objectionable, even though the books would have been shipped out of China as soon as they were printed.

On the 30th anniversary of the June 4, 1989, Tiananmen Square massacre, the government made an array of efforts to block all public mention of that historical event, not just in China but even in other countries. Within the country the government preemptively targeted potential critics, including elderly parents of the massacre victims, jailing them or temporarily removing them from major cities. Online censorship increased, with government censors aggressively blocking even indirect references and images from all online platforms, including, for example, an image of books lined up facing a cigarette packet in a pattern invoking the famous video of a man facing down tanks on a Beijing street. The CNN website, normally accessible in the country, was blocked on June 4, and officials broke up a live CNN newscast in Beijing on June 4 by rushing between a news reporter and cameraman as they were broadcasting, demanding CNN staff stop reporting. Other international media outlets faced increased monitoring and detentions for reporting focused on the anniversary, including one reporter who was detained for six hours. Censors at domestic internet companies said tools to detect and block content related to the 1989 crackdown reached unprecedented levels of accuracy, aided by machine learning as well as voice and image recognition.

The new Heroes and Martyrs Law makes it illegal to insult or defame prominent communists. Citing this law, the CAC ordered major domestic news app Bytedance to rectify information “slandering” Fang Zhimin, a prominent communist historical figure, and to punish the individuals responsible for publishing the defamatory information. Sichuan police arrested a prominent female blogger for violating the Heroes and Martyrs Law because in one of her videos she paired a red scarf, “which symbolized the revolutionary tradition,” with an “inappropriately short” skirt. On March 28, the court sentenced the blogger, identified in court documents only by her last name “Tang,” to 12 days’ incarceration, a fine, and removal of her videos.

Authorities often justified restrictions on expressions on national security protection grounds. In particular, government leaders generally cited the threat of terrorism in justifying restricting freedom of expressions by Muslims and other religious minorities. These justifications were a baseline rationale for restrictions on press movements, publications, and other forms of repression of expression.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Hong Kong

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, and the government generally respected this right. An independent press, an effective judiciary, and an unfettered internet combined to permit freedom of expression, including for the press, on most matters. During the year, however, some SAR and central government actions restricted or sought to restrict the right to express or report on dissenting political views, particularly support for Hong Kong independence.

Freedom of Expression: There were some legal restrictions on the ability of individuals to criticize the government publicly without reprisal. Police arrested several individuals for damaging the national flag, which is illegal. For example, in May police arrested a proindependence activist for damaging the Chinese national flag during a protest against the controversial extradition bill. In October, media reported police asked Facebook to remove user posts about police handling of protests. Facebook reportedly declined to do so.

Requirements for electoral candidacy and for taking the oath of office also limited free speech in the political arena. For example, the Electoral Affairs Commission requires all Legislative Council candidates to sign a pledge stating the SAR is an “inalienable part” of China in order to run for office. The commission disqualified one candidate, democracy activist Joshua Wong, from running in the November district council election. The government determined that Wong could not “possibly comply with the requirements of the relevant electoral laws, since advocating or promoting ‘self-determination’ is contrary to the content of the declaration” candidates are required to sign.

In 2017 the government disqualified six legislators-elect from taking office because they took their oaths in ways that did not conform to a 2016 NPCSC interpretation of the Basic Law to demonstrate “sincerity” and “solemnity” when taking an oath.

Press and Media, Including Online Media: Independent media were active and expressed a wide variety of views. An April Hong Kong Journalists Association poll found, however, that 81 percent of journalists said press freedom in the SAR had worsened since 2018.

Violence and Harassment: In September unknown persons threw firebombs at the home of Jimmy Lai, owner of the prodemocracy Apple Daily newspaper. Also in September, four unknown assailants attacked an Apple Daily reporter who was covering protests. In November protesters smashed windows and vandalized the offices of China’s state-controlled Xinhua News Agency. Several journalists alleged that police detained, assaulted, or harassed them while covering protests. In October the Foreign Correspondent’s Club condemned the arrest of a photojournalist who was covering a protest. Police reportedly ordered her and other journalists to remove their gas masks despite previous government assurances that the mask ban did not apply to those using masks to perform their professional duties.

Censorship or Content Restrictions: Reports of media self-censorship and suspected content control continued. The April Hong Kong Journalists Association survey showed that one in five journalists surveyed said their superiors had pressured them to reduce reporting about Hong Kong independence. Many media outlets, bookstores, and publishers were owned by companies with business interests on the mainland or by companies directly controlled by the Chinese central government, a situation that led to claims they were vulnerable to self-censorship.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Macau

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, but the government occasionally sought to restrict this right. In January the Legislative Assembly passed legislation to amend an existing law that criminalized some actions that disrespect the Chinese national anthem.

Press and Media, Including Online Media: Local media expressed a wide range of views, but the government took steps to restrict unfavorable news coverage.

Censorship or Content Restrictions: Media sometimes practiced self-censorship, in part because the government subsidized some media outlets. According to 2018 media reports, the Central Government Liaison Office in Hong Kong indirectly owns Plaza Cultural Macau, a local bookstore, raising concerns that central government authorities may restrict the sale of sensitive books.

Libel/Slander Laws: Macau law criminalizes libel, slander, and defamation. If such offenses are committed through the media or online, they are punishable by up to two years’ imprisonment.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Tibet

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

Freedom of Expression: Tibetans who spoke to foreigners or foreign reporters, attempted to provide information to persons outside the country, or communicated information regarding protests or other expressions of discontent including via mobile phones and internet-based communications, were subject to harassment or detention under “crimes of undermining social stability and inciting separatism.” During the year authorities in the TAR and other Tibetan areas sought to strengthen control over electronic media and to punish individuals for the vaguely defined crime of “creating and spreading rumors.” Supporting the CCP, criticizing the Dalai Lama, and “not creating and spreading rumors” were some of the major requirements Tibetans had to fulfill to apply for jobs and receive access to government benefits.

Media reports in October noted that advertisements for teaching positions within the TAR required applicants to “align ideologically, politically, and in action with the CCP Central Committee,” “oppose any splittist tendencies,” and “expose and criticize the Dalai Lama.” The advertisements explained that all applicants were subject to a political review prior to employment.

Press and Media, Including Online Media: Foreign journalists may visit the TAR only after obtaining a special travel permit from the government, and authorities rarely granted this permission.

Authorities tightly controlled journalists who worked for the domestic press and could hire and fire them based on assessments of their political reliability. In April the Shannan Newspaper, a daily newspaper in Lhoka City, TAR, included in a listing for new positions the requirement that employees “resolutely implement the party’s line, principles, policies, and political stance, fight against separatism, and safeguard the motherland’s unity and ethnic unity.” CCP propaganda authorities remained in charge of journalist accreditation in the TAR and required journalists working in the TAR to display “loyalty to the party and motherland.” The deputy head of the TAR Propaganda Department simultaneously holds a prominent position in the TAR Journalist Association, a state-controlled professional association to which local journalists must belong.

Violence and Harassment: PRC authorities arrested and sentenced many Tibetan writers, intellectuals, and singers for “inciting separatism.” Numerous prominent Tibetan political writers, including Jangtse Donkho, Kelsang Jinpa, Buddha, Tashi Rabten, Arik Dolma Kyab, Gangkye Drupa Kyab, and Shojkhang (also known as Druklo), reported security officers closely monitored them following their releases from prison between 2013 and 2019 and often ordered them to return to police stations for further interrogation. In addition, authorities banned some writers from publishing and prohibited them from receiving services and benefits such as government jobs, bank loans, passports, and membership in formal organizations.

Censorship or Content Restrictions: Authorities prohibited domestic journalists from reporting on repression in Tibetan areas. Authorities promptly censored the postings of bloggers and users of WeChat who did so, and the authors sometimes faced punishment.

The TAR Internet and Information Office maintained tight control of a full range of social media platforms. According to multiple observers, security officials often cancelled WeChat accounts carrying “sensitive information,” such as discussions about Tibetan-language education, and interrogated the account owners. Many sources also reported it was almost impossible to register with the government, as required by law, websites promoting Tibetan culture and language in the TAR.

The PRC continued to disrupt radio broadcasts of Radio Free Asia’s Tibetan- and Mandarin-language services in Tibetan areas, as well as those of the Voice of Tibet, an independent radio station based in Norway.

In addition to maintaining strict censorship of print and online content in Tibetan areas, PRC authorities sought to censor the expression of views or distribution of information related to Tibet in countries and regions outside mainland China.

Egypt

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution provides for freedom of expression, including for the press, but includes a clause stating, “It may be subject to limited censorship in times of war or public mobilization.” The government frequently did not respect this right.

Freedom of Expression: Citizens expressed their views on a wide range of political and social topics. Nonetheless, the government investigated and prosecuted critics for alleged incitement of violence, insults to religion, insults to public figures and institutions such as the judiciary and the military, or violation of public morals. Individuals also faced societal and official harassment for speech viewed as sympathetic to political protests in other countries, such as Mohamad Ramadan who remained in pretrial detention after his December 2018 arrest for “inciting social unrest” by posting a photo on Facebook of himself wearing a yellow vest akin to those worn by political protesters in France.

The law provides a broad definition of terrorism, to include “any act harming national unity or social peace.” Human rights observers expressed concern that authorities could use the ambiguous definition to stifle nonviolent speech and nonviolent opposition activity.

Between January and June, a local organization that tracks freedom of association and speech recorded 138 violations of the freedoms of media and artistic and digital expression. One example cited by The Association for Freedom of Thought and Expression (AFTE) is the June 25 arrest of several political figures after they met to form a new political alliance (Alliance of Hope) to run in 2020 parliamentary elections. On August 6, the Cairo Criminal Court upheld a freeze on the assets of 83 defendants in the case (no. 930/2019). On September 3, board members of the Journalists’ Syndicate, journalists, and families of the detainees submitted three official complaints to NCHR claiming that the detainees were experiencing poor detention conditions and medical negligence. The next hearing on the renewal of the detention of the defendants was scheduled for January 8, 2020.

On September 24, authorities arrested Hazem Hosni and Hassan Nafaa, both political science professors at Cairo University who were outspoken critics of President Sisi. Hosny was also a spokesman for the 2018 presidential campaign of Sami Anan (see section 3). According to media, Nafaa’s arrest came minutes after a local channel aired a leaked conversation between Nafaa and an al-Jazeera producer in which Nafaa demanded LE 16,500 ($1,000) for conducting an interview with al-Jazeera. On December 17, the State Security Prosecutor ordered the renewal of Hosni and Nafaa’s detention for 15 days pending investigations on charges of joining a banned group and spreading false news.

In a November 19 report, HRW claimed it had documented 28 cases from 2016 to 2019 in which authorities harassed or threatened one or more family members of journalists, media workers, and political and human rights activists who have criticized the government and now live abroad.

Press and Media, Including Online Media: Independent media were active and expressed a variety of views but with significant restrictions. Independent media reported that entities wholly or partially owned by the intelligence services assumed control of several independent media companies throughout the year. The constitution, penal code, and media and publications law govern media issues. The government regulated the licensing of newspapers and controlled the printing and distribution of a majority of newspapers, including private newspapers and those of opposition political parties. The law does not impose restrictions on newspaper ownership.

The more than 20 state-owned media outlets broadly supported official state policy. The National Press Authority holds the power to appoint and dismiss editorial leadership of state-owned print outlets. The governmental Egyptian Radio and Television Union appointed the heads of state-owned radio and television channels. Both state-owned and private media (including television and online journalism) occasionally broadcast and published mild criticism of government policies, but dominant media narratives supported the president and his policy initiatives.

The law considers websites and social media accounts with at least 5,000 subscribers as media outlets, requires them to pay a licensing fee of 50,000 Egyptian pounds (LE) ($3,030), and grants the Supreme Council for Media Regulation (SCMR) broad discretion to block their content. According to media reports, the SCMR fined the weekly newspaper al-Mashhad LE 50,000 ($3,030) in March and blocked its website for six months for allegedly publishing sexually explicit material. Al-Mashhad claimed it did not publish illicit material and that the censorship was due to its reports claiming that a police station in Cairo extorted business owners to fund food to be given to voters in the April referendum. According to media reports, the SCMR also prevented al-Mashhad from sending 30 journalists to report from polling stations during the referendum.

As of December the Committee to Protect Journalists reported there were 26 imprisoned journalists in the country.

On June 23, the al-Tahrir news agency stated it was shutting down operations after authorities blocked its website on May 9. According to a June 25 report by the Committee to Protect Journalists, the SCMR issued a bylaw in March stating that websites in violation of Egypt’s media laws would be blocked.

On November 24, unidentified security officials raided the office of news site Mada Masr, seized documents and electronic equipment, and detained three staff members. Detained staff members were taken to a police station before being released several hours later. On November 27, the Ministry of Foreign Affairs released a statement saying that Mada Masr was investigated because it was operating without a permit. No additional information was available on the status of the investigation as of December 16.

On May 21, a court ordered the release of al-Jazeera journalist Mahmoud Hussein, who had been held for 880 days in pretrial detention for allegedly disseminating false news and receiving monetary funds from foreign authorities to defame the state’s reputation. Before processing his release, authorities rearrested Hussein, who remained in pretrial detention awaiting formal charges.

Violence and Harassment: According to media reports and local and international human rights groups, state actors arrested and imprisoned, harassed, and intimidated journalists. Foreign correspondents reported cases where the government denied them entry, deported them, and delayed or denied issuance of media credentials; some claimed these actions were part of a government campaign to intimidate foreign media.

According to media reports, on February 20, authorities detained David Kirkpatrick, a New York Times reporter, in the Cairo International Airport and prevented him from entering the country. Kirkpatrick was the Cairo bureau chief for The New York Times from 2011 to 2015 and is the author of a book on Egypt, Into the Hands of the Soldiers.

Censorship or Content Restrictions: Official censorship occurred. The SOE empowered the president to monitor newspapers, publications, editorials, drawings, and all means of expression and to order the seizure, confiscation, and closure of publications and print houses.

According to media reports, authorities blocked 34,000 websites prior to the April referendum, including sites gathering signatures to oppose the amendments. On June 23, AFTE reported that authorities censored three issues of the leftist Al Tagammaa Party’s weekly Al Ahly newspaper that discussed presidential pardons, corruption, and a planned government cabinet reshuffle. The AFTE report noted the government had previously censored Al-Dostour, Al-Mesryoon, Sawt Al Ummah, Al-Sabah, and Al-Bawaba newspapers.

Some activists and many journalists reported privately they self-censored criticism of the government or comments that could be perceived as sympathetic to the MB, due to the overall anti-MB and progovernment media environment. Publishers were also wary of publishing books that criticized religious institutions, such as al-Azhar, or challenged Islamic doctrine.

On March 22, the Musicians’ Syndicate banned famous singer Sherine Abdel Wahab from performing and summoned her for questioning for “insulting Egypt.” The syndicate lifted the ban in early June after she publicly apologized.

Libel/Slander Laws: Local and international rights groups reported several cases of authorities charging and convicting individuals with denigrating religion under the so-called blasphemy law, targeting primarily Christians but also Muslims.

On January 29, atheist video blogger Sherif Gaber launched a crowdfunding page called “Help Me Escape Egypt” to aid him in purchasing another nationality. On March 29, he posted on Twitter that there were two warrants for his arrest for treason and receiving funding from unknown sources. Gaber was arrested for denigration of Islam-related charges in 2018, 2015, and 2013. As of December 16, the government had not detained him.

National Security: The law allows government censors to block the publication of information related to intelligence and national security.

The law imposes a fine on any person who “intentionally publishes…or spreads false news.” The fine is many times the average annual salary of most local journalists. In March 2018 authorities established hotlines for members of the public to call or leave text messages reporting fake news in either traditional or social media that endangers state security.

Judges may issue restraint orders to prevent media from covering court cases considered sensitive on national security grounds. Rights groups stated authorities sometimes misused the orders to shield government, police, or military officials from public scrutiny. Citing safety and security, the government and military restricted media access to many parts of North Sinai.

Authorities have held blogger Islam al-Refai, known as Khorm, who ran a satirical Twitter account with 75,000 followers, in pretrial detention since 2017, according to his attorney. NGOs continued to claim that authorities used counterterrorism and state-of-emergency laws and courts unjustly to prosecute journalists, activists, lawyers, political party members, university professors, and critics for their peaceful criticism.

Eritrea

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

Although the law and unimplemented constitution provide for freedom of speech, including for the press, the government severely restricted these rights.

The law criminalizes libel as a misdemeanor and prescribes a punishment of between one and six months’ imprisonment and a fine of between 5,000 and 20,000 nakfa ($333-$1,333). The law also criminalizes “malicious injury to honor or reputation,” which covers true statements communicated solely to damage a person’s reputation, and prescribes a punishment of less than one month in prison and a fine of 500 to 5,000 nakfa ($33-$333). It is unclear if these provisions were enforced.

Freedom of Expression: The government severely restricted the ability of individuals to criticize the government in public or in private through intimidation by national security forces.

Press and Media, Including Online Media: The law bans private broadcast media and foreign ownership of media and requires submission of documents, including books, to the government for approval prior to publication. The government controlled all domestic media, including one newspaper published in four languages, three radio stations, and two television stations.

The law requires journalists to be licensed. The law restricts printing and publication of materials. The printing of a publication by anyone lacking a permit and the printing or dissemination of prohibited foreign publications are both punishable under the law. Government approval is required for distribution of publications from religious or international organizations.

In September the Committee to Protect Journalists (CPJ) reported 16 journalists were in detention as of December 2018. The CPJ also reported up to seven journalists may have died while in custody.

The government did not prevent persons from installing satellite dishes that provided access to international cable television networks and programs. The use of satellite dishes was common nationwide in cities as well as villages. Access to South Africa’s Digital Satellite Television (DStv) required government approval, and a subscriber’s bill could be paid only in hard currency. Satellite radio stations operated by diaspora Eritreans reached listeners in the country. Citizens could also receive radio broadcasts originating in Ethiopia.

Violence and Harassment: The government did not provide information on the location or health of journalists it detained in previous years and who were held incommunicado.

Censorship or Content Restrictions: Most independent journalists remained in detention or lived abroad, which limited domestic media criticism of the government. Authorities required journalists to obtain government permission to take photographs. Journalists practiced self-censorship due to fear of government reprisal.

National Security: The government repeatedly asserted national security concerns were the basis of limitations on free speech and expression.

Iran

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution provides for freedom of expression, including for the press, except when words are deemed “detrimental to the fundamental principles of Islam or the rights of the public.” According to the law, “anyone who engages in any type of propaganda against the Islamic Republic of Iran or in support of opposition groups and associations shall be sentenced to three months to one year of imprisonment.”

The Charter on Citizens’ Rights acknowledges the right of every citizen to freedom of speech and expression. The charter grants citizens the right to seek, receive, publish, and communicate views and information, using any means of communication; however, it has not been implemented.

The law provides for prosecution of persons accused of instigating crimes against the state or national security or “insulting” Islam. The government severely restricted freedom of speech and of the press and used the law to intimidate or prosecute persons who directly criticized the government or raised human rights problems, as well as to bring ordinary citizens into compliance with the government’s moral code.

Freedom of Expression: Authorities did not permit individuals to criticize publicly the country’s system of government, supreme leader, or official religion. Security forces and the judiciary punished those who violated these restrictions, as well as those who publicly criticized the president, cabinet, and parliament. A July UN report noted “increasing restrictions” on freedom of expression.

The government monitored meetings, movements, and communications of its citizens and often charged persons with crimes against national security and for insulting the regime, citing as evidence letters, emails, and other public and private communications. Authorities threatened arrest or punishment for the expression of ideas or images they viewed as violations of the legal moral code.

In June and August, two dozen civil society activists circulated two separate letters calling on the supreme leader to step down and begin a process to develop a new constitution. Authorities arrested nearly all of the signatories to these letters and charged them with “propaganda against the state” and “collusion against national security.” Their trials continued before a revolutionary court.

Press and Media, Including Online Media: The government’s Press Supervisory Board issues press licenses, which it sometimes revoked in response to articles critical of the government or the regime, or it did not renew them for individuals facing criminal charges or incarcerated for political reasons. During the year the government banned, blocked, closed, or censored publications deemed critical of officials.

The Ministry of Culture and Islamic Guidance (Ershad) severely limited and controlled foreign media organizations’ ability to work in the country. The ministry required foreign correspondents to provide detailed travel plans and topics of proposed stories before granting visas, limiting their ability to travel within the country, and forced them to work with a local “minder.” According to the Washington Post, the ministry temporarily stopped issuing permits to any foreign correspondents during the summer.

Under the constitution private broadcasting is illegal. The government maintained a monopoly over all television and radio broadcasting facilities through IRIB, a government agency. Radio and television programming, the principal source of news for many citizens, particularly in rural areas with limited internet access, reflected the government’s political and socioreligious ideology. The government jammed satellite broadcasts as signals entered the country, a continuous practice since at least 2003. Satellite dishes remained illegal but ubiquitous. Those who distributed, used, or repaired satellite dishes faced fines up to 90 million rials (approximately $2,100). Police, using warrants provided by the judiciary, conducted periodic campaigns to confiscate privately owned satellite dishes throughout the country.

Under the constitution the supreme leader appoints the head of the Audiovisual Policy Agency, a council composed of representatives of the president, judiciary, and parliament. The Ministry of Culture reviews all potential publications, including foreign printed materials, prior to their domestic release and may deem books unpublishable, remove text, or require word substitutions for terms deemed inappropriate.

Independent print media companies existed, but the government severely limited their operations.

In June, Judge Mohammad Moghiseh, presiding over Tehran’s Revolutionary Court Branch 28, sentenced Masoud Kazemi, editor in chief of the monthly political magazine Sedaye Parsi, to four and one-half years in prison followed by a two-year ban from working as a journalist for national security charges of spreading misinformation and insulting the supreme leader. In November 2018 authorities arrested Kazemi for reporting on corruption in the Ministry of Industry.

Violence and Harassment: The government and its agents harassed, detained, abused, and prosecuted publishers, editors, and journalists, including those involved in internet-based media, for their reporting. The government also harassed many journalists’ families.

According to information provided by Journalism is not a Crime, an organization devoted to documenting freedom of the press in the country, at least 38 journalists or citizen-journalists were imprisoned as of December.

Authorities banned national and international media outlets from covering demonstrations throughout the year in an attempt to censor coverage of the protests and to intimidate citizens from disseminating information about them. On May 4, authorities arrested Marzieh Amiri, a journalist for Shargh, a leading reformist newspaper, at a protest outside the parliament building in Tehran. In reaction to Amiri’s arrest, member of parliament Mohammad-Ali Pourmokhtar reportedly said to state media, “[J]ournalists don’t have the right to report on anything they want. They are the problem.” Pourmokhtar noted there was nothing wrong with Amiri’s arrest since she had been exposing important information to enemy states. Amiri posted bail of one billion rials ($23,000) and was released from Evin Prison in late October.

In July, Amnesty International called for the release of three reporters for Gam (Step), a Telegram app news channel covering labor issues. According to Amnesty International’s report and other reporting from human rights organizations, authorities arrested Amirhossein Mohammadifard, Gam’s editor in chief; his wife Sanaz Allahyari, a reporter; and Amir Amirgholi, a Gam staff reporter, in January. The journalists reportedly faced national security charges connected to their reporting on workers’ rights protests in Khuzestan Province. Authorities released the journalists on bail in late October.

Censorship or Content Restrictions: The law forbids government censorship but also prohibits dissemination of information the government considers “damaging.” During the year the government censored publications that criticized official actions or contradicted official views or versions of events. “Damaging” information included discussions of women’s rights, the situation of minorities, criticism of government corruption, and references to mistreatment of detainees.

In July the Huffington Post reported that the government had set conditions for the BBC not to share reporting materials it gathered inside the country with BBC Persian, its Persian language channel. According to the report, the agreement was made in exchange for the government to allow a BBC correspondent into the country.

Officials routinely intimidated journalists into practicing self-censorship. Public officials often filed criminal complaints against newspapers, and the Press Supervisory Board, which regulates media content and publication, referred such complaints to the Press Court for further action, including possible closure, suspension, and fines. The Islamic Republic News Agency determined the main topics and types of news to be covered and distributed topics required for reporting directly to various media outlets, according to the IHRDC.

Libel/Slander Laws: The government commonly used libel laws or cited national security to suppress criticism. According to the law, if any publication contains personal insults, libel, false statements, or criticism, the insulted individual has the right to respond in the publication within one month. By law “insult” or “libel” against the government, government representatives, or foreign officials while they are in the country, as well as “the publication of lies” with the intent to alter, but not overthrow, the government are considered political crimes and subject to certain trial and detention procedures (see section 1.e.). The government applied the law throughout the year, often citing statements made in various media outlets or on internet platforms that criticized the government, in the arrest, prosecution, and sentencing of individuals for crimes against national security.

National Security: Authorities routinely cited laws on protecting national security to arrest or punish critics of the government or to deter criticism of government policies or officials. In January authorities charged three members of the Iran Writer’s Association with national-security-related crimes, reportedly for publishing information opposing censorship of art and literature, according to CHRI.

Saudi Arabia

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law does not provide for freedom of expression, including for the press. The Basic Law specifies, “Mass media and all other vehicles of expression shall employ civil and polite language, contribute towards the education of the nation, and strengthen unity. The media are prohibited from committing acts that lead to disorder and division, affect the security of the state or its public relations, or undermine human dignity and rights.” Authorities are responsible for regulating and determining which speech or expression undermines internal security. The government can ban or suspend media outlets if it concludes they violated the press and publications law, and it monitored and blocked hundreds of thousands of internet sites. There were frequent reports of restrictions on free speech.

The counterterrorism law’s definition of terrorism includes “any conduct…intended to disturb public order…or destabilize the state or endanger its national unity.” The law also penalizes “anyone who challenges, either directly or indirectly, the religion or justice of the king or crown prince…or anyone who establishes or uses a website or computer program…to commit any of the offenses set out in the law.” Local human rights activists, international human rights organizations, and the UN special rapporteur on human rights and counterterrorism criticized the law for its overly broad and vague definitions of terrorism and complained the government used it to prosecute peaceful expression and dissent.

Freedom of Expression: The government monitored public expressions of opinion and took advantage of legal controls to impede the free expression of opinion and restrict individuals from engaging in public criticism of the political sphere. The law forbids apostasy and blasphemy, which can carry the death penalty, although there were no recent instances of death sentences being carried out for these crimes (see section 1.a.). Statements that authorities construed as constituting defamation of the king, monarchy, governing system, or Al Saud family resulted in criminal charges for citizens advocating government reform. The government prohibits public employees from directly or indirectly engaging in dialogue with local or foreign media or participating in any meetings intended to oppose state policies.

Some human rights activists were detained and then released on the condition that they refrain from using social media for activism, communicating with foreign diplomats and international human rights organizations, and traveling outside the country, according to human rights organizations.

The government detained a number of individuals for crimes related to their exercise of free speech during the year. From September to November, human rights groups and foreign media reported that authorities detained at least six persons, including an academic, poet, and tribal chief, for allegedly criticizing the General Entertainment Authority (GEA).

On October 10, Omar al-Muqbil, an academic at Qassim University, was allegedly arrested over a video criticizing the GEA’s recent policy of hosting concerts by international artists. In the video he accused the GEA of “erasing society’s original identity.” On October 21, poet Safar al-Dughilbi was summoned for questioning regarding a poem he wrote that referred to the “ill-practices” of the GEA. On October 22, the Prisoners of Conscience Twitter account announced a chief of the Otaiba tribe, Faisal Sultan Jahjah bin Humaid, was detained and questioned following a tweet criticizing the GEA and calling for “reasonable forms of entertainment.”

On November 12, the chairman of the GEA, Turki Al al-Sheikh, warned on Twitter the government would “take legal steps against anyone who criticizes or complains about the authority’s work.”

Between November 16 and November 20, authorities detained at least 11 persons, mostly journalists, writers, and entrepreneurs, according to the ALQST. A few days later, authorities released at least eight of those detained.

Press and Media, Including Online Media: The Press and Publications Law governs printed materials; printing presses; bookstores; the import, rental, and sale of films; television and radio; foreign media offices and their correspondents; and online newspapers and journals. Media fall under the jurisdiction of the Ministry of Media. The ministry may permanently close “whenever necessary” any means of communication–defined as any means of expressing a viewpoint that is meant for circulation–that it deems is engaged in a prohibited activity, as set forth in the law.

Media policy statements urged journalists to uphold Islam, oppose atheism, promote Arab interests, and preserve cultural heritage. In 2011 a royal decree amended the press law to strengthen penalties, create a special commission to judge violations, and require all online newspapers and bloggers to obtain a license from the ministry. The decree bans publishing anything “contradicting sharia, inciting disruption, serving foreign interests that contradict national interests, and damaging the reputation of the grand mufti, members of the Council of Senior Religious Scholars, or senior government officials.”

The law states that violators can face fines up to 50,000 riyals ($13,300) for each violation of the law, which doubles if the violation is repeated. Other penalties include banning individuals from writing. While the Violations Considerations Committee in the Ministry of Media has formal responsibility for implementing the law, the Ministry of Interior, the CPVPV, and judges considered these issues regularly and exercised wide discretion in interpreting the law. It was unclear which of these institutional processes accords with the law.

Although unlicensed satellite dishes were illegal, the government did not enforce restrictions on them, and their use was widespread. Many foreign satellite stations broadcast a wide range of programs into the country in Arabic and other languages, including foreign news channels. Access to foreign sources of information, including via satellite dishes and the internet, was common. Foreign media were subject to licensing requirements from the Ministry of Media and could not operate freely. Privately owned satellite television networks, headquartered outside the country, maintained local offices and operated under a system of self-censorship.

On March 3, local media reported that authorities temporarily suspended a talk show hosted by journalist and Saudi Broadcasting Corporation president Dawood al-Shirian after it showed episodes on the guardianship system, the shortage of driving schools for women, and Saudi women seeking asylum abroad. The show returned a week later on March 10, according to Okaz daily newspaper.

On June 11, local media reported the GEA banned Kuwaiti artist Mona Shadad from appearing on local radio and television channels after Shadad appeared in a video praising Qatar.

Violence and Harassment: Authorities subjected journalists, writers, and bloggers to arrest, imprisonment, and harassment during the year (see sections 1.c., Prison and Detention Center Conditions and 1.e., Political Prisoners and Detainees).

Throughout the year NGOs, academics, and the press reported on the government’s targeting of dissidents using automated social media accounts to ensure that progovernment messages dominated social media trend lists and effectively silenced dissenting voices. Automated account activity was reportedly accompanied by online harassment by progovernment accounts in some instances. Dissidents with large social media followings were targeted for offline harassment and surveillance as well.

Censorship or Content Restrictions: The government reportedly penalized those who published items counter to government guidelines and directly or indirectly censored the media by licensing domestic media and by controlling importation of foreign printed material.

All newspapers, blogs, and websites in the country must be government licensed. The Ministry of Media must approve the appointment of all senior editors and has authority to remove them. The government provided guidelines to newspapers regarding controversial issues. The Saudi Press Agency reported official government news. The government owned most print and broadcast media and book publication facilities in the country, and members of the royal family owned or influenced privately owned and nominally independent operations, including various media outlets and widely circulated pan-Arab newspapers published outside the country. Authorities prevented or delayed the distribution of foreign print media covering issues considered sensitive, effectively censoring these publications.

The government censored published material it considered blasphemous, extremist, racist, or offensive or as inciting chaos, violence, sectarianism, or harm to the public order. In 2017 the PPO stated that producing and promoting “rumors that affect the public order” was a crime under the cybercrimes law and punishable by up to five years in prison, a fine of three million riyals ($800,000), or both. In June 2018 the PPO warned against sending, producing, or storing any material that stirs up tribalism and fanaticism or harms public order, which is also punishable by the above penalties. On July 10, the Shura Council called on the General Commission for Audiovisual Media to intensify efforts to prevent the broadcast of content that contravenes the country’s laws, customs, traditions, and public decorum or harms the reputation of the kingdom and its people. According to the Saudi Press Agency, the council underlined the need to enhance control of the electronic games market through surveillance of stores, markets, and websites in accordance with local and international regulations.

In some cases, however, individuals criticized specific government bodies or actions publicly without repercussions. The Consultative Council (Majlis ash-Shura), an advisory body, frequently allowed print and broadcast media to observe its proceedings and meetings, but the council closed some high-profile or controversial sessions to the media.

Libel/Slander Laws: There were numerous reports during the year of the government using libel laws to suppress publication of material that criticized policies or public officials.

The cybercrimes law provides for a maximum penalty of one year’s imprisonment for “defamation and infliction of damage upon others through the use of various information technology devices,” including social media and social networks.

National Security: Authorities used the cybercrimes law and the counterterrorism law to restrict freedom of expression, including by prosecuting numerous individuals under these laws on charges related to statements made on social media.

Turkey

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution and law provide for freedom of expression within certain limits, and the government restricted freedom of expression, including for the press, throughout the year. Multiple articles in the penal code directly restrict press freedom and free speech, for example, through provisions that prohibit praising a crime or criminals or inciting the population to enmity, hatred, or denigration, as well as provisions that protect public order and criminalize insulting the state, the president, or government officials. Many involved in journalism reported that the government’s prosecution of journalists representing major opposition and independent newspapers and its jailing of journalists during the preceding three years hindered freedom of speech and that self-censorship was widespread amid fear that criticizing the government could prompt reprisals.

The law provides for punishment of up to three years in prison for a conviction of “hate speech” or injurious acts related to language, race, nationality, color, gender, disability, political opinion, philosophical belief, religion, or sectarian differences. Human rights groups criticized the law for not including restrictions based on gender identity and noted that the law was sometimes used more to restrict freedom of speech than to protect minorities.

The government convicted and sentenced hundreds of individuals for exercising their freedom of expression. According to a poll by Reuters conducted in 2018 as part of its Digital News Report: Turkey Supplementary Report, 65 percent of respondents in Turkey stated, “…concern that openly expressing their views online could get them into trouble with the authorities.”

Expression critical of the government was frequently met with criminal charges alleging affiliation with terrorist groups or terrorism. In October, during Operation Peace Spring, the government launched investigations against more than 800 individuals largely for social media posts deemed critical of government actions in northeast Syria. The Ministry of Interior reported in the same month it had detained 186 and arrested 24 individuals based on charges related to support for terror because of their social media posts.

During the year the government opened investigations into thousands of individuals, including politicians, journalists, and minors, based on allegations of insulting the president; the founder of the Turkish Republic, Mustafa Kemal Ataturk; or state institutions. Based on HRA and HRFT statistics, during the first 11 months of the year, the government investigated more than 36,000 individuals and filed criminal cases against more than 6,000 people related to accusations they insulted the president or the state. In May a court sentenced construction worker Deniz Avci to two years’ imprisonment for insulting the president after he shared two cartoons depicting President Erdogan on social media. Avci’s lawyer noted the government had not opened any lawsuits against the cartoons’ creator or publisher.

Estimates of the number of imprisoned journalists varied. The Media and Law Studies Association in Istanbul attributed the disparity to the varying definitions of “journalist” or “media worker.” While the government officially recognizes as journalists only persons who have been issued a yellow press accreditation card–typically limited to reporters, cameramen, and editors–media watchdog groups included distributors, copy editors, layout designers, or other staff of media outlets in their definition. The government often categorized imprisoned journalists from Kurdish-language outlets or alleged pro-Gulen publications as “terrorists,” alleging ties to the PKK and the Gulen movement. Information about and access to the imprisoned staff of some of these outlets was therefore limited, further contributing to disparities in tallies of jailed journalists.

Estimates of the number of incarcerated journalists ranged from at least 47 according to the Committee to Protect Journalists (CPJ) to 136 according to the International Press Institute (IPI). The majority faced charges related to antistate reporting or alleged ties to the PKK or Gulen movement.

An unknown number of journalists were outside the country and did not return due to fear of arrest, according to the Journalists Association. Hundreds more remained out of work after the government closed more than 200 media companies allegedly affiliated with the PKK or Gulen movement, mostly in 2016-17, as part of its response to the 2016 coup attempt.

Freedom of Expression: Individuals in many cases could not criticize the state or government publicly without risk of civil or criminal suits or investigation, and the government restricted expression by individuals sympathetic to some religious, political, or cultural viewpoints. At times those who wrote or spoke on sensitive topics or in ways critical of the government risked investigation, fines, criminal charges, job loss, and imprisonment.

On September 6, an Istanbul court sentenced Republican People’s Party (CHP) Istanbul chairperson Canan Kaftancioglu to nearly 10 years’ imprisonment for “insulting the republic” and “insulting the president” for tweets she shared between 2012 and 2017. She remained free pending a legal appeal at years’ end.

A parliamentary by-law prohibits use of the word “Kurdistan” or other sensitive terms by members of parliament on the floor of parliament, providing for the possible issuance of fines to violators.

On December 2, the Diyarbakir public prosecutor requested charges be filed against former Diyarbakir Bar Association chairman Ahmet Ozmen and the former members of the bar’s executive board for violating Article 301 of the penal code, the article that criminalizes, among other things, openly provoking hatred and hostility and insulting parliament. The charges stemmed from a statement the Diyarbakir Bar Association released on April 24, 2017, saying, “We share the unrelieved pain of Armenian people.”

Rights groups and free speech advocates reported intensifying government pressure that in certain cases resulted in enhanced caution in their public reporting.

Press and Media, Including Online Media: Mainstream print media and television stations were largely controlled by progovernment holding companies heavily influenced by the ruling party. Reporters Without Borders estimated the government was able to exert power in the administration of 90 percent of the most-watched television stations and most-read national daily newspapers. Only a small fraction of the holding companies’ profits came from media revenue, and their other commercial interests impeded media independence, encouraged a climate of self-censorship, and limited the scope of public debate.

Nearly all private Kurdish-language newspapers, television channels, and radio stations remained closed on national security grounds under government decrees.

Government prosecution of independent journalists limited media freedom throughout the year. In April 2018, 14 persons affiliated with the leading independent newspaper, Cumhuriyet, were convicted of aiding terrorist organizations, citing their reporting as part of the evidence against the accused, and sentenced to prison terms of between three and seven years. The court placed the journalists on probation and banned them from traveling abroad until the appeals process concluded. In April six defendants returned to prison after an appeals court upheld their convictions. Following a Supreme Court of Appeals ruling in September that dismissed most of the cases, only one former staff member remained jailed, but travel bans on the others remained in place. The original court set aside the Supreme Court of Appeals ruling and held a retrial for 13 of the original defendants in November, acquitting one and ruling against the Supreme Court of Appeals’ decision for the other 12. The case continued at year’s end as the defendants appealed the decision.

Additional journalists whose detentions were considered politically motivated included four journalists and editors who had worked for the now-closed, Gulen-linked Zaman newspaper. Authorities arrested the four in 2016, and they remained in detention on terrorism and coup-related charges. International human rights organizations condemned the sentences of six other journalists sentenced to aggravated life prison sentences on February 16 for alleged links to the 2016 coup attempt. On July 6, courts convicted an additional six journalists associated with the closed Zaman newspaper of terrorism-related charges and sentenced them to between eight and more than 10 years’ imprisonment.

In several cases the government barred journalists from travelling outside the country. For example, after serving three months in prison for “membership in a terror organization” and being acquitted in December 2018 due to lack of evidence, Austrian journalist and student Max Zringast remained under judicial control and was barred from leaving the country.

Violence and Harassment: Government and political leaders and their supporters used a variety of means to intimidate and pressure journalists, including lawsuits, threats, and, in some cases, physical attack.

In a spate of violence during the spring, six journalists from various outlets across the country were attacked in the space of five weeks. In May six individuals attacked Yenicag newspaper columnist Yavuz Demirag, ostensibly because they disagreed with his reporting. All three were released after questioning by authorities. In another attack in May, three individuals who attacked journalist Selahattin Onkibar were released under judicial control. The Turkish Journalists Union criticized the lack of investigations and blamed the increase in attacks against journalists on a sense of impunity on the part of those responsible for attacks.

The government routinely filed terrorism-related charges against an individual or publication in response to reporting on sensitive topics, particularly PKK terrorism and the Gulen movement (also see National Security). Human rights groups and journalists asserted the government did this to target and intimidate journalists and the public. In November reporters Ruken Demir (Mesopotamia Agency) and Melike Aydın (Jinnews) were placed in pretrial detention pending a hearing on charges of supporting a terrorist organization that reportedly stemmed from the content of their reporting.

Journalists reported that media outlets fired some individuals for being too controversial or adversarial with the government out of fear of jeopardizing other business interests.

Journalists affiliated or formerly affiliated with pro-Kurdish outlets faced significant government pressure, including incarceration. The government routinely denied press accreditation to Turkish citizens working for international outlets for any association (including volunteer work) with Kurdish-language outlets.

Censorship or Content Restrictions: Government and political leaders maintained direct and indirect censorship of news media, online media, and books. The Ministry of Interior disclosed that, between January 1 and April 9, it examined 10,250 social media accounts and took legal action against more than 3,600 users whom it accused of propagandizing or promoting terror organizations, inciting persons to enmity and hostility, or insulting state institutions. Media professionals widely reported practicing self-censorship due to intimidation and risks of criminal and civil charges.

While the law does not prohibit particular books or publications, publishing houses were required to submit books and periodicals to prosecutors for screening at the time of publication. The Turkish Publishers Association (TPA) reported that the country’s largest bookstore chain, D&R, removed some books from its shelves and did not carry books by some opposition political figures.

The TPA reported that publishers often exercised self-censorship, avoiding works with controversial content (including government criticism, erotic content, or pro-Kurdish content) that might draw legal action. The TPA reported that publishers faced publication bans and heavy fines if they failed to comply in cases in which a court ordered the correction of offensive content. Publishers were also subject to book promotion restrictions. In some cases prosecutors considered the possession of some Kurdish-language, pro-Kurdish, or Gulen movement books to be credible evidence of membership in a terror organization. In other cases authorities directly banned books because of objectionable content. For example, in September a court in Kars banned two books related to Kurds or “Kurdistan” for promoting “a terrorist organization.”

In July an Ankara court ordered domestic internet service providers to block in-country access to 135 web addresses representing a wide variety of platforms, including the independent news site Ozgur Gelecek (see Internet Freedom).

The government’s efforts to control media continued. A July report by Foundation for Political, Economic, and Social Research (a think tank with close ties to the ruling AKP) identified some foreign media outlets reporting from the country (e.g., BBC, Deutsche Welle, and Voice of America) as “antigovernment” and “proterrorism” for stories the organization deemed too critical of the Turkish government or promoting terrorist-related perspectives. In response the Turkish Journalists Union filed a complaint about the report, stating that it made the outlets and their correspondents “public targets.” Other critics and free speech advocates, including the European Center for Press and Media Freedom, asserted the publication laid the groundwork for greater suppression of foreign reporting and correspondents.

Some journalists reported their employers fired them or asked them to censor their reporting if it appeared critical of the government. These pressures contributed to an atmosphere of self-censorship in which media reporting became increasingly standardized along progovernment lines. Failure to comply typically resulted in a dismissal, with media groups occasionally citing “financial reasons” as a blanket cause for termination.

Some writers and publishers were subject to prosecution on grounds of defamation, denigration, obscenity, separatism, terrorism, subversion, fundamentalism, or insulting religious values. Authorities investigated or continued court cases against a myriad of publications and publishers on these grounds during the year. Media and Law Studies Association codirector and lawyer Veysel Ok and reporter Cihan Acar were sentenced to five months’ imprisonment on the charge of “degrading the judicial bodies of the state.” The lawsuit was based on an interview Ok gave to the newspaper Ozgur Dusunce in which he questioned the independence of the judiciary.

Radio and television broadcast outlets did not provide equal access to the country’s major political parties. Critics charged that the media generally favored the ruling AKP political party, including during the March municipal elections (see section 3).

The Radio and Television Supreme Council (RTUK) continued the practice of fining broadcasters whose content it considered “contrary to the national and moral values of society.” For example, RTUK sanctioned television channel TELE1 for broadcasting a speech made by HDP cochair Sezai Temelli in parliament. As of August RTUK’s authority extended to online broadcasters as well. Service providers that broadcast online are required to obtain a license or may face having their content removed. RTUK is empowered to reject license requests on the grounds of national security and to subject content to prior censorship. Civil society organizations reported concerns about the high cost of the license and requirement to obtain vetting certification from local police.

Libel/Slander Laws: Observers reported that government officials used defamation laws to stop political opponents, journalists, and ordinary citizens from voicing criticism (see section 2.a., Freedom of Expression, Including for the Press). According to press reports, convictions for insulting the president increased 13-fold between 2016 and the end of the year. The law provides that persons who insult the president of the republic may face a prison term of up to four years. The sentence may be increased by one-sixth if committed publicly and by one-third if committed by media outlets.

Authorities charged citizens, including minors, with insulting the country’s leaders and denigrating “Turkishness.” For example, in July a court of appeals sentenced famous local singer and actress Zuhal Olcay to 11 months and 20 days in prison for allegedly insulting the president in a song at a concert.

The government also targeted lawmakers, mostly from the pro-Kurdish HDP, with a significant number of insult-related cases. As of December at least 4,912 HDP lawmakers, executives, and party members had been arrested since July 2016 for a variety of charges related to terrorism and political speech.

While leaders and deputies from opposition political parties regularly faced multiple insult charges, free speech advocates pointed out that the government did not apply the law equally and that AKP members and government officials were rarely prosecuted.

According to the Ministry of Justice, in 2018 the government launched 36,660 investigations against at least 6,320 individuals related to insulting the president, including 104 children between the ages of 12 and 15. Comprehensive government figures for 2019 were unavailable at year’s end.

National Security: Authorities regularly used the counterterrorism law and the penal code to limit free expression on grounds of national security. Organizations, including the Committee to Protect Journalists and Freedom House, reported that authorities used the counterterrorism law and criminal code to prosecute journalists, writers, editors, publishers, filmmakers, translators, rights activists, lawyers, elected officials, and students accused of supporting a terrorist organization–generally either the PKK or the Gulen movement.

In one example in July, two filmmakers were sentenced to four years, six months in prison for their 2015 documentary movie, Bakur, about the PKK. According to the court, the documentary was “propaganda for a terrorist organization.” Many observers, however, viewed the prosecution as an example of the government using antiterror laws to limit freedom of expression.

Prominent columnist Ahmet Altan remained in prison at year’s end. Altan was convicted in 2018 for “attempting to overthrow the constitutional order” and received an aggravated life sentence in February 2018. The Supreme Court of Appeals overturned his life imprisonment sentence in July and recommended he face the lesser charge of “aiding a terrorist organization.” In November the court convicted Altan on the lesser charge but ordered his release for time served. He was released on November 4 but rearrested on November 12 following the prosecutor’s objection to his release. Economist Mehmet Altan was previously convicted, along with his brother Ahmet, on terror-related charges for allegedly sending coded messages to the 2016 coup plotters during a panel discussion on a television program. The Supreme Court of Appeals overturned the verdict against Mehmet Altan due to a lack of sufficient and credible evidence, and he was acquitted in the retrial.

Authorities also targeted foreign journalists. For example, in June a criminal court in Istanbul accepted an indictment charging two Bloomberg News reporters for their coverage of the country’s economy, alleging that their reports had undermined the country’s economic stability. If convicted, they could face as many as five years in prison.

Nongovernmental Impact: The PKK used intimidation to limit freedom of speech and other constitutional rights in the southeast. Some journalists, political party representatives, and residents of the southeast reported pressure, intimidation, and threats if they spoke out against the PKK or praised government security forces.

Vietnam

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution and law provide for freedom of expression, including for the press; however, in practice the government did not respect these rights, and several laws specifically encroach on freedom of expression. The government also continued to use broad national security and antidefamation provisions to restrict freedom of expression. Such laws establish the crimes of “sabotaging the infrastructure of socialism,” in addition to “sowing divisions between religious and nonreligious people” and “propagandizing against the state” as serious offenses against national security. It also expressly forbids “taking advantage of democratic freedoms and rights to violate the interests of the state or lawful rights and interests of organizations or individuals.”

Freedom of Expression: The government continued to restrict speech that criticized individual government leaders or the party, promoted political pluralism or multiparty democracy, or questioned policies on sensitive matters, such as human rights, religious freedom, or sovereignty disputes with China.

Representatives from state-run organizations and progovernment groups visited activists’ residences and attempted to intimidate them into agreeing the government’s policies were correct, according to social media and activists’ reports. Family members of activists also reported numerous incidents of physical harassment, intimidation, and questioning by Ministry of Public Security officials. Harassment also occurred at workplaces and included threatening telephone calls and insulting activists in local media and online and attacks on activists’ homes with rocks, shrimp paste, and gasoline bombs. There were reports such abuses caused injury and trauma requiring hospitalization.

Press and Media, Including Online Media: The CPV, government, and party-controlled mass media organizations exercised legal authority over all print, broadcast, online, and electronic media, primarily through the Ministry of Information and Communications under the overall guidance of the CPV Propaganda and Education Commission. The law requires editors in chief to be CPV members; many outlets apply this to additional managers as well. One of the leading newspapers, Thanh Nien, demoted 13 managing editors and deputy editors who were not party members in November 2018.

Many nongovernmental entities, however, produced and distributed publications by subcontracting, joint-publishing, or buying permits from government or other public publishing entities. State-run media reported private entities produced more than 90 percent of all publications in the country, although outright private ownership or operation of any media outlet or publishing house was prohibited. Media independent of government authority operated on a limited basis online, primarily via blogs and social media, but independent journalists faced government harassment.

By law the government may fine journalists and newspapers from five to 10 million Vietnamese dong (VND) ($220 to $440) for failing to cite their sources of information or for using “documents and materials from organizations and personal letters and materials from individuals.”

The law allows the government to punish publishers if they publish “untruthful information” in the fields of statistics; atomic energy; management of prices, charges, fees, and invoices; education; civil aviation; vocational training; hydrometeorology; cartography; and health.

In November 2018 the CPV publicly denounced Chu Hao, who at that time was director and editor in chief of the Tri Thuc Publishing House, for “disobeying the Party’s regulations” and “self-evolution.” Hao, a former vice minister of science and technology and a prominent intellectual, had directed Tri Thuc to publish books with themes of freedom and democracy, such as John Stuart Mill’s On Liberty, which the CPV viewed as contrary to the official party line. Hao left the CPV, and as a result also lost his position at Tri Thuc.

The law limits satellite television access to senior officials, foreigners, luxury hotels, and the press, but persons throughout the country continued to access foreign programming via home satellite equipment or cable.

The government permitted activities of journalist employed by foreign-based media outlets. The law requires “live” foreign television programming to run on a 30- to 60-minute delay to enable content monitoring. In fact, such programming ran on a 10-minute delay. Viewers reported obstruction of various commentaries, documentaries, and movies on human rights incidents in the country, the Vietnam War, the Cold War, the Soviet era, or reports involving trade tensions between the United States and Vietnam.

Major foreign media outlets reported the government delayed or refused to issue visas for reporters who previously covered sensitive political topics, particularly reporters for the overseas Vietnamese-language press. In May an international journalist was refused a visa request to report on the 50th anniversary of the Battle of Hamburger Hill. This same reporter had previously written an article likely seen by the government as unfavorable.

The information ministry may revoke the licenses of foreign publishers; foreign publishers must renew their licenses annually.

The government also sought to impede criticism by monitoring meetings and communications of journalists.

Violence and Harassment: There continued to be a significant number of reports of security officials attacking, threatening, or arresting journalists because of their coverage of sensitive stories. Independent journalists faced restrictions on freedom of movement, various forms of harassment, and even physical attacks in the form of staged motorbike accidents if they reported on sensitive topics.

Foreign journalists required formal permission to travel outside Hanoi for reporting. When foreign journalists requested access to an area considered sensitive, such as the Northwest or Central Highlands, or report a story the government might consider sensitive, authorities often either intentionally delayed their response or denied permission to travel.

Censorship or Content Restrictions: The Ministry of Information and Communications and the CPV Propaganda and Education Commission frequently intervened directly with media to dictate or censor a story.

Propaganda officials forced editors of major media outlets to meet regularly to discuss what topics were off-limits for reporting. More often, pervasive self-censorship, including among independent journalists and bloggers, due to the threat of dismissal and possible arrest, enabled the party and government to control media content. The government punished journalists for failing to self-censor, including by revoking journalists’ press credentials.

In August, two protests against Beijing’s maritime survey seeking information on petroleum reserves in an offshore area in the country ‘s exclusive economic zone took place in front of the Chinese Embassy in Hanoi and a third protest near a site popular with Chinese tourists in Danang received no local media coverage.

National Security: The law stipulates administrative fines of 20 million to 30 million VND ($880 to $1,330) for journalists, newspapers, and online media that publish or broadcast information deemed harmful to national interests and up to 50 million dong ($2,200) for information considered to be distorting history and the revolution’s achievements. In some cases, these “violations” may lead to criminal proceedings.

Citing laws protecting national security, police arrested and ordered journalists to restrict criticism of government policies or officials.

Human Rights Reports
Edit Your Custom Report

01 / Select A Year

02 / Select Sections

03 / Select Countries You can add more than one country or area.

U.S. Department of State

The Lessons of 1989: Freedom and Our Future