An official website of the United States Government Here's how you know

Official websites use .gov

A .gov website belongs to an official government organization in the United States.

Secure .gov websites use HTTPS

A lock ( ) or https:// means you’ve safely connected to the .gov website. Share sensitive information only on official, secure websites.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet)

Section 1. Respect for the Integrity of the Person, Including Freedom from:

f. Arbitrary or Unlawful Interference with Privacy, Family, Home, or Correspondence

The law states the “freedom and privacy of correspondence of citizens are protected by law,” but authorities often did not respect the privacy of citizens. On May 28, the government passed a new civil code scheduled to enter into force on January 1, 2021, that introduces articles on the right to privacy and personal information protection. Although the law requires warrants before officers can search premises, officials frequently ignored this requirement. The Public Security Bureau and prosecutors are authorized to issue search warrants on their own authority without judicial review. There continued to be reports of cases of forced entry by police officers.

Authorities monitored telephone calls, text messages, faxes, email, instant messaging, and other digital communications intended to remain private. Authorities also opened and censored domestic and international mail. Security services routinely monitored and entered residences and offices to gain access to computers, telephones, and fax machines. Foreign journalists leaving the country found some of their personal belongings searched. In some cases, when material deemed politically sensitive was uncovered, the journalists had to sign a statement stating they would “voluntarily” leave these documents in the country.

According to Civil Rights and Livelihood Watch, a website focusing on human rights in China, Lin Xiaohua began appealing the case for the bribery conviction of his older brother Lin Xiaonan, the former mayor of Fu’an City, Fujian Province. In June, Xiaohua tried to send petition letters and case files to the Supreme People’s Procuratorate, the Supreme People’s Court, and the National Commission of Supervision-CCP Central Discipline Inspection Commission, but the post office opened all the letters then refused to deliver them. In July the Xiamen Culture and Tourism Administration confiscated the letters and files, stating they were “illegal publications.”

According to Freedom House, rapid advances in surveillance technology–including artificial intelligence, facial recognition, and intrusive surveillance apps–coupled with growing police access to user data helped facilitate the prosecution of prominent dissidents as well as ordinary users. A Carnegie Endowment report in 2019 noted the country was a major worldwide supplier of artificial-intelligence surveillance technology, such as facial recognition systems, smart city/safe city platforms, and smart policing technology.

According to media reports, the Ministry of Public Security used tens of millions of surveillance cameras throughout the country to monitor the general public. Human rights groups stated authorities increasingly relied on the cameras and other forms of surveillance to monitor and intimidate political dissidents, religious leaders and adherents, Tibetans, and Uyghurs. These included facial recognition and “gait recognition” video surveillance, allowing police not only to monitor a situation but also to quickly identify individuals in crowds. December media reports said Chinese technology companies developed artificial intelligence, surveillance, and other technological capabilities to help police identify ethnic minorities, especially Uyghurs. The media sources cited public-facing websites, company documents, and programming language from firms such as Huawei, Megvii, and Hikvision related to their development of a “Uyghur alarm” that could alert police automatically. Huawei denied its products were designed to identify ethnic groups. The monitoring and disruption of telephone and internet communications were particularly widespread in Xinjiang and Tibetan areas. The government installed surveillance cameras in monasteries in the Tibetan Autonomous Region (TAR) and Tibetan areas outside the TAR (see Special Annex, Tibet). The law allows security agencies to cut communication networks during “major security incidents.”

According to Human Rights Watch, the Ministry of State Security partnered with information technology firms to create a “mass automated voice recognition and monitoring system,” similar to ones already in use in Xinjiang and Anhui, to help with solving criminal cases. According to one company involved, the system was programmed to understand Mandarin Chinese and certain minority languages, including Tibetan and Uyghur. In many cases other biometric data such as fingerprints and DNA profiles were being stored as well. This database included information obtained not just from criminals and criminal suspects but also from entire populations of migrant workers and all Uyghurs applying for passports.

Forced relocation because of urban development continued in some locations. Protests over relocation terms or compensation were common, and authorities prosecuted some protest leaders. In rural areas infrastructure and commercial development projects resulted in the forced relocation of thousands of persons.

Property-related disputes between citizens and government authorities sometimes turned violent. These disputes frequently stemmed from local officials’ collusion with property developers to pay little or no compensation to displaced residents, combined with a lack of effective government oversight or media scrutiny of local officials’ involvement in property transactions, as well as a lack of legal remedies or other dispute resolution mechanisms for displaced residents. The problem persisted despite central government claims it had imposed stronger controls over illegal land seizures and taken steps to standardize compensation.

Government authorities also could interfere in families’ living arrangements when a family member was involved in perceived sensitive political activities. In August, Lu Lina, wife of dissident and rights activist Liu Sifang, used Liu’s Twitter account to document how her landlord in Chancheng District, Foshan city, Guangdong Province, under an order from local police, asked her to move out of the apartment. Approximately 10 days prior, her child had been expelled from school. Liu Sifang joined the “Xiamen meeting” at the end of 2019 with other citizen activists and organizers. In January police arrested many of the individuals who attended that meeting. Liu was abroad at year’s end.

The government at various levels and jurisdictions continued to implement two distinct types of social credit systems. The first, the corporate social credit system, is intended to track and prevent corporate malfeasance. The second, the personal social credit system, is implemented differently depending on geographic location. Although often generically referred to as the country’s “social credit system,” these two systems collect vast amounts of data from companies and individuals in an effort to address deficiencies in “social trust,” strengthen access to financial credit instruments, and reduce corruption. As such, the social credit system often collected information on academic records, traffic violations, social media presence, friendships, adherence to birth control regulations, employment performance, consumption habits, and other topics.

Although the government’s goal is to create a unified government social credit system, there continued to be dozens of disparate social credit systems, operated distinctly at the local, provincial, and the national government levels, as well as separate “private” social credit systems operated by several technology companies. For example, there were reports in which individuals were not allowed to ride public transportation for periods of time because they allegedly had not paid for train tickets.

Industry and business experts commented that in its present state, the social credit system was not used to target companies or individuals for their political or religious beliefs, noting the country already possessed other tools outside of the social credit system to target companies and individuals. The collection of vast amounts of personal data combined with the prospect of a future universal and unified social credit system, however, could allow authorities to control further the population’s behaviors.

In a separate use of social media for censorship, human rights activists reported authorities questioned them about their participation in human rights-related chat groups, including on WeChat and WhatsApp. Authorities monitored the groups to identify activists, which led to users’ increased self-censorship on WeChat as well as several separate arrests of chat group administrators.

The government continued to use the “double-linked household” system in Xinjiang developed through many years of use in Tibet. This system divides towns and neighborhoods into units of 10 households each, with the households in each unit instructed to watch over each other and report on “security issues” and poverty problems to the government, thus turning average citizens into informers. In Xinjiang the government also continued to require Uyghur families to accept government “home stays,” in which officials or volunteers forcibly lived in Uyghurs’ homes and monitored families’ observance of religion for signs of “extremism.” Those who exhibited behaviors the government considered to be signs of “extremism,” such as praying, possessing religious texts, or abstaining from alcohol or tobacco, could be detained in “re-education camps.”

The government restricted the right to have children (see section 6, Women).

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution states citizens “enjoy freedom of speech, of the press, of assembly, of association, of procession and of demonstration.” Authorities limited and did not respect these rights, however, especially when their exercise conflicted with CCP interests. Authorities continued to impose ever tighter control of all print, broadcast, electronic, and social media and regularly used them to propagate government views and CCP ideology. Authorities censored and manipulated the press, social media, and the internet, particularly around sensitive anniversaries and topics such as public health.

Freedom of Speech: Citizens could discuss some political topics privately and in small groups without official punishment. Authorities, however, routinely took harsh action against citizens who questioned the legitimacy of the CCP or criticized President Xi’s leadership. Some independent think tanks, study groups, and seminars reported pressure to cancel sessions on sensitive topics. Many others confirmed authorities regularly warned them against meeting with foreign reporters or diplomats, and to avoid participating in diplomatic receptions or public programs organized by foreign entities.

Those who made politically sensitive comments in public speeches, academic discussions, or remarks to media, or posted sensitive comments online, remained subject to punitive measures, as did members of their family. In addition an increase in electronic surveillance in public spaces, coupled with the movement of many citizens’ routine interactions to the digital space, signified the government was monitoring an increasing percentage of daily life. Conversations in groups or peer-to-peer on social media platforms and via messaging applications were subject to censorship, monitoring, and action from the authorities. An increasing threat of peer-to-peer observation and possible referral to authorities further eroded freedom of speech.

In January the China Independent Film Festival, established in Nanjing in 2003, abruptly suspended operations, citing challenges to its editorial independence. Over its history the festival shared documentaries that addressed topics the authorities considered politically sensitive, including the forced relocation of local communities for largescale development projects.

In April authorities sentenced Chen Jieren, an anticorruption blogger, to 15 years in prison for “picking quarrels and provoking trouble,” extortion, blackmail, and bribery. Chen, a former state media journalist, was detained in 2018 after he accused several Hunan party officials of corruption in his personal blog.

On September 22, a Beijing court sentenced outspoken CCP critic Ren Zhiqiang to 18 years’ imprisonment and a fine of more than four million renminbi ($600,000) for his convictions on multiple charges including corruption, bribery, embezzlement of funds, and abuse of power by a state-owned enterprise official. In February, Ren published an essay online criticizing the CCP’s COVID-19 response. While not mentioning President Xi by name, Ren wrote that he saw “a clown stripped naked who insisted on continuing being called emperor.” Ren was detained in March. His case was largely viewed not as a corruption case, but as a crackdown for his critical public comments against Xi.

Authorities arrested or detained countless citizens for “spreading fake news,” “illegal information dissemination,” or “spreading rumors online.” These claims ranged from sharing political views or promoting religious extremism to sharing factual reports on public health concerns, including COVID-19. From January 1 to March 26 alone, NGO China Human Rights Defenders documented 897 cases of Chinese internet users targeted by police for their information sharing or online comments related to COVID-19. Based on research conducted by China Digital Times, during the same period authorities charged 484 persons with criminal acts for making public comments about the COVID-19 crisis.

This trend remained particularly apparent in Xinjiang, where the government imposed a multifaceted system of physical and cyber controls to stop individuals from expressing themselves or practicing their religion or traditional beliefs. Beyond the region’s expansive system of internment camps, the government and the CCP implemented a system to limit in-person and online speech. In Xinjiang police regularly stopped Muslims and members of non-Han ethnic minorities and demanded to review their cell phones for any evidence of communication deemed inappropriate.

During the year the government significantly extended the automation of this system, using phone apps, cameras, and other electronics to monitor all speech and movement. Authorities in Xinjiang built a comprehensive database that tracked the movements, mobile app usage, and even electricity and gasoline consumption of inhabitants in the region.

The government also sought to limit criticism of their Xinjiang policies even outside the country, disrupting academic discussions and intimidating human rights advocates across the world. Government officials in Xinjiang detained the relatives of several overseas activists.

Numerous ethnic Uyghurs and Kazakhs living overseas were intimidated into silence by government officials making threats against members of their family who lived in China, threats sometimes delivered in China to the relatives, and sometimes delivered by Chinese government officials in the foreign country.

The government increasingly moved to restrict the expression of views it found objectionable even when those expressions occurred abroad. Online the government expanded attempts to control the global dissemination of information while also exporting its methods of electronic information control to other nations’ governments. During the year there was a rise in reports of journalists in foreign countries and ethnic Chinese living abroad experiencing harassment by Chinese government agents due to their criticisms of PRC politics. This included criticisms posted on platforms such as Twitter that were blocked within China.

The government sought to limit freedom of speech in online gaming platforms. The popular Chinese-made online game Genshin Impact censored the words “Taiwan” and “Hong Kong” among others in its in-game chat program. Users noted the program’s censorship covered all users, regardless of the country of citizenship or where the game was being played.

Freedom of Press and Media, Including Online Media: The CCP and government continued to maintain ultimate authority over all published, online, and broadcast material. Officially only state-run media outlets have government approval to cover CCP leaders or other topics deemed “sensitive.” While it did not dictate all content to be published or broadcast, the CCP and the government had unchecked authority to mandate if, when, and how particular issues were reported or to order they not be reported at all. The government’s propaganda department issued daily guidance on what topics should be promoted in all media outlets and how those topics should be covered. Chinese reporters working for private media companies confirmed increased pressure to conform to government requirements on story selection and content.

The Cyberspace Administration of China (CAC) directly manages internet content, including online news media, and promotes CCP propaganda. One of the CCP propaganda department deputy ministers ran the organization’s day-to-day operations. It enjoyed broad authority in regulating online media practices and played a large role in regulating and shaping information dissemination online.

The CCP continued to monitor and control the use of non-Mandarin languages in all media within the country. In April live streamers working in the southern part of the country accused Douyin, the Chinese version of TikTok, of suspending users who spoke Cantonese on its livestreaming platform. One user who regularly used Cantonese in his livestream programs said he had received three short suspensions for “using language that cannot be recognized.” He noted the app included automatic guidelines prompting users to speak Mandarin “as much as possible.”

All books and magazines continued to require state-issued publication numbers, which were expensive and often difficult to obtain. As in the past, nearly all print and broadcast media as well as book publishers were affiliated with the CCP or the government. There were a small number of print publications with some private ownership interest but no privately owned television or radio stations. The CCP directed the domestic media to refrain from reporting on certain subjects, and traditional broadcast programming required government approval.

Journalists operated in an environment tightly controlled by the government. Only journalists with official government accreditation were allowed to publish news in print or online. The CCP constantly monitored all forms of journalist output, including printed news, television reporting, and online news, including livestreaming. Journalists and editors self-censored to stay within the lines dictated by the CCP, and they faced increasingly serious penalties for crossing those lines, which could be opaque. While the country’s increasingly internet-literate population demanded interesting stories told with the latest technologies, government authorities asserted control over technologies such as livestreaming and continued to pressure on digital outlets and social media platforms.

Because the CCP does not consider internet news companies “official” media, they are subject to debilitating regulations and barred from reporting on potentially “sensitive” stories.

Wei Zhili, editor of the citizen media magazine New Generation and a labor rights activist, and his colleague Ke Chengbing remained in detention on charges of “picking quarrels.” Detained in March 2019, as of March 19, Wei had not been allowed to meet with his lawyer. An NGO reported that authorities installed surveillance cameras at the home of Wei’s wife, Zheng Churan.

In June after two years in custody, Chongqing entrepreneur Li Huaiqing went on trial for “inciting subversion of state power;” a verdict had not been announced by year’s end.

Violence and Harassment: The government frequently impeded the work of the press, including citizen journalists. Journalists reported being subjected to physical attack, harassment, monitoring, and intimidation when reporting on sensitive topics. Government officials used criminal prosecution, civil lawsuits, and other punishment, including violence, detention, and other forms of harassment, to intimidate authors and journalists and to prevent the dissemination of unsanctioned information on a wide range of topics.

Family members of journalists based overseas also faced harassment, and in some cases detention, as retaliation for the reporting of their relatives abroad. Dozens of Uyghur relatives of U.S.-based journalists working for Radio Free Asia’s Uyghur Service remained disappeared or arbitrarily detained in Xinjiang.

Restrictions on domestic and foreign journalists by central and local CCP propaganda departments increased significantly.

Journalists faced the threat of demotion or dismissal for publishing views that challenged the government. In many cases potential sources refused to meet with journalists due to actual or feared government pressure. During the year the scope of censorship expanded significantly with several Chinese journalists noting “an atmosphere of debilitating paranoia.” For example, long-standing journalist contacts declined off-the-record conversations, even about nonsensitive topics. In one case, a reporter noted a fear of talking to foreign journalists and said that journalists and editors were even frightened to talk to one another. During the year authorities imprisoned numerous journalists working in traditional and new media. The government also silenced numerous independent journalists by quarantining them under the guise of pandemic response.

In December, Bloomberg reporter Haze Fan was arrested at her apartment complex on suspicion of “endangering national security.” Details surrounding the reasons for her arrest were unclear at year’s end.

In June, Lu Yuyu, founder of the blog Not News, was released from prison after four years following a 2017 conviction for “picking quarrels and provoking trouble,” an ill-defined offense regularly used to target journalists. According to testimony he provided the Committee to Protect Journalists, Lu was seriously beaten twice while incarcerated. Lu said that while in the Dali City detention center he was regularly taken to a special interrogation room, tied to a tiger chair to immobilize his arms and legs, and then shown videos of other persons’ confessions. On one occasion he said he was placed in shackles and handcuffs and then beaten in his cell by at least two guards.

The Foreign Correspondents’ Club of China’s annual report on media freedoms found 82 percent of surveyed correspondents said they experienced interference, harassment, or violence while reporting; 70 percent reported the cancellation or withdrawal of interviews, which they knew or believed to be due to actions taken by the authorities; 25 percent were aware of sources being harassed, detained, called in for questioning, or otherwise suffering negative consequences for interacting with a foreign journalist; and 51 percent said they were obstructed at least once by police or other officials.

In February authorities expelled three Wall Street Journal reporters. In March the government designated the Washington Post, the Wall Street Journal, and Voice of America as foreign missions, forcing all three to report details to the government about their staffing, finances, and operations within the country. The Foreign Correspondents’ Club described the use of press accreditation as the most brazen attempt in the post-Mao era to influence foreign news organizations and to punish those whose work the government deems unacceptable.

Authorities used the visa renewal process to challenge journalists and force additional foreign reporters out of the country. In May officials refused to renew a work permit for a New York Times correspondent, who was then forced to leave the country. In September a Washington Post correspondent departed voluntarily, but authorities declined to issue a new work permit for her successor, leaving the Post without a single reporter in the country.

In late August, Chinese authorities stopped renewing press credentials for journalists regardless of nationality working at U.S. news organizations. The Ministry of Foreign Affairs instead issued letters in lieu of press cards that it warned could be revoked at any time.

Local employees working for foreign press outlets reported increased harassment and intimidation, in addition to authorities’ continued tight enforcement of restrictions on these employees. Foreign news bureaus are prohibited by law from directly hiring Chinese citizens as employees and must rely on personnel hired by the Personnel Service Corporation, affiliated with the Ministry of Foreign Affairs. The code of conduct threatens dismissal and loss of accreditation for those citizen employees who engage in independent reporting. It instructs them to provide their employers information that projects “a good image of the country.” Previously, media outlets reported they were able to hire local staff but had to clear them with government officials. More recently, they said, all hiring must be preapproved and new staff were wary of taking on responsibilities that might be considered politically sensitive, limiting their portfolios and contributions.

In March the Beijing Personnel Service Corporation for Diplomatic Missions ordered the dismissal of at least seven Chinese nationals who worked at U.S. news organizations in Beijing.

According to a foreign reporter, one of his drivers was briefly separated from his car and authorities planted a listening device in his clothing and ordered him to monitor the reporter’s conversations during a trip to Inner Mongolia. On a reporting trip to Inner Mongolia, a different foreign reporter was detained for more than four hours. During the reporter’s detention, one officer grabbed her by the throat with both hands and pushed her into a cell even after she identified herself as an accredited journalist.

Government harassment of foreign journalists was particularly aggressive in Xinjiang. According to the 2019 Foreign Correspondents’ Club report, 94 percent of reporters who traveled to Xinjiang were prevented from accessing locations. Reporters documented cases of staged traffic accidents, road blockages, hotel closures, and cyberattacks. Nearly all foreign journalists reported constant surveillance while they worked in Xinjiang, with government agents stepping in to block access to some areas, intimidating local inhabitants so they would not talk to the journalists, and stopping the journalists–sometimes many times per day–to seize their cameras and force them to erase pictures. Reporters noted local contacts warned them any resident seen talking to foreigners would almost certainly be detained, interrogated, or sent to a “re-education camp.”

Censorship or Content Restrictions: Regulations grant broad authority to the government at all levels to restrict publications based on content, including mandating if, when, and how particular issues are reported.

Official guidelines for domestic journalists were often vague, subject to change at the discretion of propaganda officials, and enforced retroactively. Propaganda authorities forced newspapers and online media providers to fire editors and journalists responsible for articles deemed inconsistent with official policy and suspended or closed publications. Self-censorship remained prevalent among journalists, authors, and editors, particularly with post facto government reviews carrying penalties.

The government sought to exercise complete control over public and private commentary regarding the COVID-19 outbreak, undermining local and international efforts to report on the virus’s spread. COVID-19 information on Chinese social media was closely guarded from the outbreak’s earliest manifestation. Beginning on December 31, 2019, and continuing into 2020, the popular livestreaming and messaging platforms WeChat and YY imposed new censorship protocols, including on words related to the virus causing COVID-19, SARS, and potential disease vectors. On January 2, PRC state media aggressively highlighted the detention of eight doctors in Wuhan who warned about new virus reports via social media in late December, including Dr. Li Wenliang. Li, who later died from the virus, was condemned for “making false statements” on the Internet and was forced to write a self-criticism saying his warnings “had a negative impact.” Top national television news program Xinwen Lianbo reported the detentions while Xinhua published a call from Wuhan police for “all netizens to not fabricate rumors, not spread rumors, not believe rumors.” On January 14, plainclothes police detained journalists trying to report from Wuhan’s Jinyintan Hospital and forced them to delete their television footage and hand in phones and cameras for inspection.

On February 2, government authorities told media outlets not to publish negative coronavirus-related articles. On February 6, the government tightened controls on social media platforms following a Xi Jinping directive to strengthen online media control to maintain social stability. On the same day, citizen journalist and former rights lawyer Chen Qiushi disappeared in Wuhan after posting mobile-phone videos of packed hospitals and distraught families. On February 9, citizen journalist and local businessman Fang Bin disappeared after posting videos from Wuhan that circulated widely on Chinese social media. On February 15, activist Xu Zhiyong was arrested after publishing a February 4 essay calling on Xi Jinping to step down for suppressing information about the virus. On February 16, Tsinghua University professor Xu Zhangrun was placed under house arrest, barred from social media, and cut off from the Internet after publishing an essay declaring, “The coronavirus epidemic has revealed the rotten core of Chinese governance.” On February 26, citizen journalist Li Zehua, who quit his job at state broadcaster CCTV to report independently from Wuhan, was detained. With security officers at his door, Li recorded a video testament to free speech, truth, and the memory of the Tiananmen movement.

In March, Renwu magazine published an interview with a frontline doctor that included allegations the outbreak started in December but that officials warned doctors not to share information about the virus. The story was deleted several hours after it went online.

In April authorities charged three persons with the crime of “picking quarrels and provoking trouble” for their volunteer work with the “Terminus 2049” project, which republishes social media and news reports likely to be censored by the government, including coronavirus outbreak pieces.

Control over public depictions of President Xi increased, with censors aggressively shutting down any depiction that varied from official media storylines. Censors continued to block images of the Winnie the Pooh cartoon character on social media because internet users used the symbol to represent Xi. Social media posts did not allow comments related to Xi Jinping and other prominent Chinese leaders.

Domestic films were subject to government censorship. The CCP issued a series of internal notices calling for films to highlight Chinese culture and values and promote the country’s successful growth. The popular World War Two historical drama The Eight Hundred, released in August, was originally scheduled for release in July 2019 but was abruptly pulled from distribution after censors noted the movie’s heroes rallied around the historically accurate Republic of China flag, which is still in use as the flag of Taiwan. The film was re-edited (and the flag altered) before the August release.

Foreign movies shown in the country were also subject to censorship. In December authorities ordered theaters to stop showing the fantasy action movie Monster Hunter after one day because of a short scene where soldiers made a joke involving the English-language words “knees” and “Chinese.” The movie remained banned even after the German producers apologized and deleted the scene. In September before its release in the country, domestic media outlets were ordered not to cover the new movie Mulan.

Newscasts from overseas news outlets, largely restricted to hotels and foreign residence compounds, were subject to censorship. Individual issues of foreign newspapers and magazines were occasionally banned when they contained articles deemed too sensitive. Articles on sensitive topics were removed from international magazines. Television newscasts were blacked out during segments on sensitive subjects, including for example portions of the U.S. vice-presidential debate when China was a topic of discussion.

Government regulations restrict and limit public access to foreign television shows, which are banned during primetime, and local streamers had to limit the foreign portion of their program libraries to less than 30 percent.

Authorities continued to ban books with content they deemed inconsistent with officially sanctioned views. The law permits only government-approved publishing houses to print books. Newspapers, periodicals, books, audio and video recordings, or electronic publications may not be printed or distributed without the approval of central authorities and relevant provincial publishing authorities. Individuals who attempted to publish without government approval faced imprisonment, fines, confiscation of their books, and other punishment. The CCP also exerted control over the publishing industry by preemptively classifying certain topics as state secrets.

Media reported in May that Chongqing announced a reward of up to 600,000 renminbi ($90,000) for reporting cases concerning imported illegal overseas publications.

Media reported in June that authorities in many rural counties, such as Libo County in Guizhou Province, were cracking down on “politically harmful publications.”

After schools reopened following the COVID-19 outbreak, school libraries in at least 30 provinces and municipalities expunged many titles from their libraries. Government officials ordered school officials to remove books according to a 2019 directive that sought to eliminate any books in school libraries that challenged the “unity of the country, sovereignty or its territory, books that upset society’s order and damage societal stability; books that violate the Party’s guidelines and policies, smear, or defame the Party, the country’s leaders and heroes.”

Authorities often justified restrictions on expression on national security protection grounds. In particular government leaders cited the threat of terrorism to justify restricting freedom of expression by Muslims and other religious minorities. These justifications were a baseline rationale for restrictions on press movements, publications, and other forms of repression of expression.

Internet Freedom

Although the internet was widely available, authorities heavily censored content. During the initial stages of the COVID-19 outbreak in Wuhan, government censors stifled online discussions of the virus. According to Citizen Lab research, between January and May, authorities suppressed more than 2,000 key words related to the pandemic on the messaging platform Wechat, which had an estimated one billion users in the country.

In January and February, authorities censored and otherwise attempted to control online references to Li Wenliang, a local doctor who first raised concerns regarding the outbreak with his colleagues. Li died on February 7, triggering widespread nationwide reactions on social media referring to him as a “whistleblower,” “hero,” and “martyr” for his attempts to warn his colleagues of a “SARS-like virus” as he treated patients in Wuhan. Upon his death, national authorities sent officials from the anticorruption agency National Supervisory Commission to investigate “issues related to Dr. Li Wenliang.” Official media released on March 19 investigation results that acknowledged a police “reprimand letter” issued to Li for his “SARS-related messages in a WeChat group.” The March 19 report called the reprimand letter “inappropriate” while also saying “some hostile forces, aiming to attack the CPC and the Chinese government,” had given Li “untrue” labels.

WeChat similarly blocked private discussions alluding to reports that government officials had allegedly informed foreign governments about the pandemic before they said anything to their own citizens. By March, WeChat began censoring and controlling references to international medical organizations, including the Red Cross and the World Health Organization. During the same period, internet company JOYY Inc.’s video streaming app YY blocked phrases that included any criticism of President Xi or the country’s pandemic response.

On February 3, Xi Jinping told local authorities to ensure the internet is “always filled with positive energy” as part of epidemic prevention efforts. Local authorities issued complementary directives warning citizens not to post information that ran counter to CCP information related to COVID-19 on any social media platforms, including in private messaging groups.

On March 23, Nanjing Normal University’s School of Journalism and Communication published a report estimating more than 40 credible news reports referencing the outbreak published by mainstream Chinese outlets had disappeared since January 23.

Domestic internet authorities led by the Cybersecurity Defense Bureau targeted individuals accused of defaming the government online, whether in public or private messages. Media reports detailed individual cases of police detaining citizens who were identified via search engines. Victims were frequently questioned for hours until they agreed to sign letters admitting their guilt and promising to refrain from “antisocial” behavior. In several cases citizens told reporters that police warned suspects their children could be targeted for their parents’ crimes.

The government continued to employ tens of thousands of individuals at the national, provincial, and local levels to monitor electronic communications and online content. The government reportedly paid personnel to promote official views on various websites and social media and to combat alternative views posted online. Internet companies also independently employed thousands of censors to carry out CCP and government directives on censorship. When government officials criticized or temporarily blocked online platforms due to content, the parent corporations were required to hire additional in-house censors, creating substantial staffing demands well into the thousands and even tens of thousands per company.

The law requires internet platform companies operating in the country to control content on their platforms or face penalties. According to Citizen Lab, China-based users of the WeChat platform are subject to automatic filtering of chat messages and images, limiting their ability to communicate freely.

The Cybersecurity Law allows the government to “monitor, defend, and handle cybersecurity risks and threats originating from within the country or overseas sources,” and it criminalizes using the internet to “create or disseminate false information to disrupt the economic or social order.” The law also codifies the authority of security agencies to cut communication networks across an entire geographic region during “major security incidents,” although the government had previously implemented such measures before the law’s passage.

CAC regulations require websites, mobile apps, forums, blogs, instant communications services, and search engines to ensure news coverage of a political, economic, diplomatic, or commentary nature reflects government positions and priorities. These regulations extend long-standing traditional media controls to new media, including online and social media, to ensure these sources also adhere to CCP directives.

The government expanded its list of foreign websites blocked in the country, which included several thousand individual websites and businesses. Many major international news and information websites were blocked, including the New York Times, Washington Post, Wall Street Journal, the BBC, and the Economist, as well as websites of human rights organizations such as Amnesty International and Human Rights Watch.

Authorities blocked many other websites and applications, including but not limited to Google, Facebook, YouTube, WhatsApp, Twitter, and Wikipedia. Authorities also blocked access to scores of foreign university websites.

Government censors continued to block content from any source that discussed topics deemed sensitive, such as the 2019-20 Hong Kong prodemocracy protests, Taiwan, the Dalai Lama, Tibet, Xinjiang, and the 1989 Tiananmen Square massacre.

The government also significantly increased censorship of business and economic information.

Despite being blocked in China, Twitter was estimated to have millions of users in the country, including government and party officials and prominent journalists and media figures. During the year individuals reported that authorities forced them to give security personnel access to their Twitter accounts, which authorities then used to delete their posts.

Authorities continued to jail numerous internet writers for their peaceful expression of political views. On April 22, prominent blogger Liu Yanli was sentenced to four years in prison by Dongbao District Court in Jingmen City, Hubei Province, on charges of “picking quarrels and provoking troubles.” During her trial the court cited 28 social media posts and articles penned by Liu that criticized past and current Chinese leaders, decried widespread corruption and lack of transparency, demanded protection for military veterans, and called for democratic reform.

Online references to same-sex acts, same-sex relations, and scientifically accurate words for genitalia remained banned based on a 2017 government pronouncement listing same-sex acts or relations as an “abnormal sexual relation” and forbidding its depiction.

While censorship was effective in keeping casual users away from websites hosting content deemed sensitive, many users circumvented online censorship by using various technologies. Information on proxy servers outside the country and software for defeating official censorship were available, although frequently limited by the Great Firewall. Encrypted communication apps such as Telegram and WhatsApp and VPN services were regularly disrupted, especially during “sensitive” times of the year.

The law obliges internet companies to cooperate fully with investigations of suspected leaks of state secrets, stop the transmission of such information once discovered, and report the crime to authorities. This was defined broadly and without clear limits. Furthermore, the companies must comply with authorities’ orders to delete such information from their websites; failure to do so is punishable by relevant departments, such as the Ministry of Public Security and law enforcement authorities.

Section 4. Corruption and Lack of Transparency in Government

Although officials faced criminal penalties for corruption, the government and the CCP did not implement the law consistently or transparently. Corruption remained rampant, and many cases of corruption involved areas heavily regulated by the government, such as land-usage rights, real estate, mining, and infrastructure development, which were susceptible to fraud, bribery, and kickbacks. Court judgments often could not be enforced against powerful special entities, including government departments, state-owned enterprises, military personnel, and some members of the CCP.

Transparency International’s analysis indicated corruption remained a significant problem in the country. There were numerous reports of government corruption–and subsequent trials and sentences–during the year.

Under law the joint National Supervisory Commission-Central Commission for Discipline Inspection (NSC-CCDI) is charged with rooting out corruption, and its investigations may target any public official, including police, judges, and prosecutors; the commission can investigate and detain individuals connected to targeted public officials. The CCDI, the CCP’s internal discipline investigation unit that sits outside of the judicial system, essentially is vested with powers of the state and may conduct investigations against nonparty members. Rules governing NSC-CCDI investigations, operations, and detentions remained unclear.

As of the end of the year, a decision was pending in the appeal of Chen Hongwei, a lawyer in Kangping County in Liaoning Province. Chen sent a letter on May 2018 to the NSC-CCDI reporting that local officials were involved in corruption and violation of rules and laws. Immediately after the letter was sent, Chen reported that his and his family’s mobile phones were monitored and their bank records scrutinized by Kangping authorities. Chen was reportedly detained for approximately 101 days by the Shenyang Supervision Committee, which acted as the local branch of the NSC-CCDI. In December 2019 Chen was fined 800,000 renminbi ($120,000) and sentenced to 15 years in prison by the Liaozhong District Court for alleged corruption, bribery, and fraud, which Chen’s attorney–Zhang Jinwu–claimed as “groundless” accusations.

Corruption: In numerous cases government prosecutors investigated public officials and leaders of state-owned enterprises, who generally held high CCP ranks, for corruption.

While the tightly controlled state media apparatus publicized some notable corruption investigations, in general very few details were made public regarding the process by which CCP and government officials were investigated for corruption. In July the NSC-CCDI published a book for internal circulation detailing the “decadent” and “corrupt” lifestyle of Meng Hongwei, who was serving as the country’s first Interpol president in Lyon, France, while retaining his position as a former PRC Ministry of Public Security vice minister. In January, Meng was convicted of accepting bribes and sentenced to 13.5 years’ imprisonment. He disappeared in 2018 upon arriving in Beijing, taken into custody by “discipline authorities” for suspected corruption.

Financial Disclosure: A regulation requires officials in government agencies or state-owned enterprises at the county level or above to report their ownership of property, including that in their spouses’ or children’s names, as well as their families’ investments in financial assets and enterprises. The regulations do not require declarations be made public. Declarations are submitted to a higher administrative level and a human resource department. Punishments for not declaring information vary from training on the regulations, warning talks, and adjusting one’s work position to being relieved of one’s position. Regulations further state officials should report all income, including allowances, subsidies, and bonuses, as well as income from other jobs. Officials, their spouses, and the children who live with them also are required to report their real estate properties and financial investments, although these reports are not made public. They are required to report whether their children live abroad as well as the work status of their children and grandchildren (including those who live abroad). Officials are required to file reports annually and are required to report changes of personal status within 30 days.

Hong Kong

Section 1. Respect for the Integrity of the Person, Including Freedom from:

f. Arbitrary or Unlawful Interference with Privacy, Family, Home, or Correspondence

The law prohibits such actions, but there were reports the SAR government failed to respect these prohibitions, including credible reports that Chinese central government security services and the Beijing-mandated Office for Safeguarding National Security monitored prodemocracy and human rights activists and journalists in the SAR. In October the national security police force arrested Tony Chung near a foreign diplomatic office and charged him with violating the NSL. Media reports claimed Chung intended to request asylum but was arrested before making his request. In a June statement to the South China Morning Post, SAR security chief John Lee stated that PRC security services would operate in Hong Kong “as needed.” There were also reports central government security services detained, questioned, and intimidated Hong Kong-based activists visiting the mainland. Hong Kong authorities also reportedly froze bank accounts for former lawmakers, civil society groups, and other political targets. Media reports indicated that thousands of persons, primarily police officers, protesters, and protest movement leaders, had their personal information publicly revealed online.

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, but the government regularly encroached upon this right. Although an independent press, an impartial judiciary, and unfettered internet combined to permit freedom of expression, including for the press, on most matters, human rights advocates claimed that those rights were increasingly jeopardized or already being eroded. Some SAR and Chinese central government actions restricted or sought to restrict the right to express or report on dissenting political views, particularly support for Hong Kong independence or self-determination.

Freedom of Speech: There were legal restrictions on the ability of individuals to criticize the government publicly without reprisal. In July some of the initial NSL arrests included individuals carrying stickers and signs with slogans critical of the government. In September the government charged an activist for chanting antigovernment slogans under a colonial-era sedition statute that had not been used since the SAR’s handover to Chinese sovereignty in 1997. Hong Kong activists and legal scholars raised concerns that the sedition statute is incompatible with the freedoms listed in Hong Kong’s Bill of Rights.

Requirements for electoral candidacy and for taking the oath of office also limited free speech in the political arena. For example, since 2016 the Electoral Affairs Commission requires all Legislative Council candidates, in order to run for office, to sign a pledge stating the SAR is an “inalienable part” of China. In July the commission disqualified several candidates for speech made before passage of the NSL. In November the NPC Standing Committee in Beijing issued a decision that any public or elected officials found to be engaged in “unpatriotic” behavior, including speech, would immediately be disqualified for the positions they held. The decision was applied to four sitting Legislative Council members earlier disqualified for running for re-election. The SAR government subsequently announced the four members were immediately disqualified for the remainder of the Legislative Council session. There was no judicial recourse.

In November the government announced plans to require all civil servants to swear oaths of loyalty to the SAR government and the Basic Law. Government officials began to conduct the oaths in December. According to media reports, civil servants may lose their jobs if they refuse to swear the oath and may face criminal charges, including under the NSL, if they later engage in behavior, including speech, deemed to violate the oaths. Hong Kong authorities and Beijing officials insinuated that interactions with foreign diplomats could be considered “collusion” under the NSL.

Any speech critical of the central or local government or its policies may be construed as prosecession, subversive, or inciting hate against the government. On November 8, when a crowd of protesters chanted protest slogans as they gathered to mark the one-year anniversary of the death of student Chow Tsz-lok, whose cause of death remained unknown but occurred in the proximity of protests, police warned protesters that their actions could violate both the NSL and COVID-19 restrictions.

Freedom of Press and Media, Including Online Media: Independent media were active and expressed a wide variety of views, although they were increasingly constrained. In August, Hong Kong immigration authorities denied a visa to Hong Kong-based Irish journalist Aaron McNicholas, the newly selected editor of the Hong Kong Free Press news website. In September, SAR police told media organizations that journalists would henceforth have to be credentialed by and registered with police to cover public events, such as demonstrations or conferences. Police claimed this was required to deter “fake” reporters at protests, while media advocates stated that the SAR’s real objective was to control access to information. The Foreign Correspondents’ Club stated that the change disregards the vetting and membership processes of Hong Kong’s independent journalist associations.

SAR police in November arrested a producer of a documentary on a violent incident in 2019, when rod-wielding men attacked protesters at the Yuen Long subway station. Activists and protesters claimed that police were deliberately slow to respond to the incident; many accused police of colluding with the mob. Police arrested the producer for violating a traffic ordinance by using license plate information from a publicly available government website to identify owners of vehicles, including police, near the subway station. Media outlets reported that for years many journalists routinely used the website to inform their reporting. While the law exists, authorities did not enforce it until after reportedly changing the website to remove the option of stating such research was for journalistic purposes.

Violence and Harassment: On August 10, Jimmy Lai, owner of the independent newspaper Apple Daily, as well as his two sons and four senior executives, were arrested on suspicion of fraud. All were subsequently released on bail. That same day, police raided the Apple Daily offices, permitting only progovernment journalists to cover their search. A court later found the search and seizure of reporting material illegal and required it be returned. In 2019 the personal information of 132 members of Apple Dailys staff was published online anonymously; the newspaper reported that its investigation traced the leak to PRC national security agencies. Several journalists from other outlets alleged that police detained, assaulted, or harassed them, a claim supported by the NGO Committee to Protect Journalists.

Censorship or Content Restrictions: Reports of media self-censorship and suspected content control continued. Some media outlets, bookstores, and publishers were owned by companies with business interests on the mainland or by companies directly controlled by the Chinese central government, a situation that led to claims they were vulnerable to self-censorship. In August staff at i-Cable Communications Limited, a television and internet broadcaster, protested management’s decision to replace several executives and the news director with persons perceived as more progovernment. Former i-Cable staff reported that the coverage and editing of stories were increasingly designed to reduce the presence of pro-opposition themes and personalities. In May the public broadcasting service Radio Television Hong Kong suspended a satirical television program after the Communications Authority issued it a warning for “denigration of and insult to police,” reportedly after pressure from the police commissioner. In September, Radio Television Hong Kong extended the employment probation of a reporter following complaints from progovernment groups about her tough questioning of SAR officials. In December there were media reports that a Hong Kong bookstore chain refused to stock a book on Hong Kong history because of concerns about the NSL.

Internet Freedom

The SAR government did not restrict or disrupt access to the internet or censor online content, although activists claimed central government authorities monitored their email and internet use. Messages posted on Facebook, Telegram, and LIHKG (a local website) led to arrests under the NSL, causing concern and self-censorship. In December police cited Apple Daily owner Jimmy Lai’s use of Facebook and Twitter as circumstantial evidence in the decision to charge Lai with collusion under the NSL. NGOs and some media outlets reported focusing on digital security to protect their privacy, partners, and sources.

When handling issues related to national security violations, the national security divisions of the police force may require a person who published information or the relevant service provider to remove the content or assist the national security divisions. Facebook, WhatsApp, Google, and Twitter reported denying the SAR government access to individuals’ data.

Section 4. Corruption and Lack of Transparency in Government

The law provides criminal penalties for corruption by officials, and the government generally implemented the law effectively. Although the SAR continued to be relatively law-abiding, there were isolated reports of government corruption.

Financial Disclosure: The SAR requires the most senior civil service and elected officials to declare their financial investments annually and senior working-level officials to do so biennially. Policy bureaus may impose additional reporting requirements for positions seen as having a greater risk of conflict of interest. The Civil Service Bureau monitors and verifies disclosures, which are available to the public. There are criminal and administrative sanctions for noncompliance.

Macau

Section 1. Respect for the Integrity of the Person, Including Freedom from:

f. Arbitrary or Unlawful Interference with Privacy, Family, Home, or Correspondence

The law prohibits such actions, and the government generally respected these prohibitions. New facial recognition capabilities were added to the public surveillance system, raising concerns among lawyers and prodemocracy legislators that the capabilities would reach beyond the legal scope. Prodemocracy advocates warned that the system may deter political activities.

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, but the government sometimes restricted this right.

Freedom of Speech: An amended law criminalizes some actions that disrespect the Chinese national anthem. In September the Legislative Assembly adopted a civil protection law, which criminalizes creating and spreading rumors with the intention to cause public unrest. Four lawmakers and others who opposed the law expressed concerns that it could restrict freedom of expression and speech.

Freedom of Press and Media, Including Online Media: Local media expressed a wide range of views, but the government took steps to restrict unfavorable news coverage. In March the Chinese government expelled journalists with three foreign news organizations from mainland China and prevented them from working in Hong Kong and Macau, prompting local media in both regions to express concern. In response the Macau Portuguese and English Press Association requested clarification of the journalists’ activities and the two territories’ inclusion in the ban to ensure that press freedom was upheld, as guaranteed by the Basic Law.

In October an international press exhibition with photographs of the 2019 Hong Kong prodemocracy protests was scheduled to run for three weeks in a local park but closed more than a week early without explanation. The early closure prompted speculation of political pressure that the Macau Portuguese and English Press Association said would be “a serious and worrying incident that signals an erosion of freedom of expression.”

Censorship or Content Restrictions: Media sometimes practiced self-censorship, in part because the government subsidized some media outlets.

Libel/Slander Laws: The SAR criminalizes libel, slander, and defamation. If such offenses are committed through the media or online, they are punishable by up to two years’ imprisonment.

Internet Freedom

The government did not restrict or disrupt access to the internet or censor online content. Law enforcement entities may intercept communications under judicial supervision; there were no credible reports that the government monitored private online communications without appropriate legal authority.

Section 4. Corruption and Lack of Transparency in Government

The law provides criminal penalties for official corruption, and the government generally implemented the law effectively. There were no reports of government corruption during the year.

Corruption: The government’s Commission against Corruption investigated the public and private sectors and had the power to arrest and detain suspects. The Ombudsman Bureau within the commission reviewed complaints of mismanagement or abuse by the commission. An independent monitoring committee outside the commission accepted and reviewed complaints about commission personnel. In December a commission investigation found no government “illegalities or maladministration” in the reclamation of 74 idle land parcels in previous years but stated the previous Land, Public Works, and Transport Bureau management had failed to inspect and monitor concessionaires’ compliance with provisional contracts for those parcels.

Financial Disclosure: By law the chief executive, judges, members of the Legislative Assembly and Executive Council, and executive agency directors must disclose their financial interests upon appointment, promotion, retirement, and at five-year intervals while encumbering the same position. The information is available to the public on the website of the Macau courts. The law states that if the information contained in the declaration is intentionally incorrect, the declarant shall be liable to a maximum imprisonment of three years or a minimum fine equal to six months’ remuneration of the position held. Furthermore, the declarant may be prohibited from appointment to public office or performing public duties for a maximum of 10 years.

Macau

Section 4. Corruption and Lack of Transparency in Government

The law provides criminal penalties for official corruption, and the government generally implemented the law effectively. There were no reports of government corruption during the year.

Corruption: The government’s Commission against Corruption investigated the public and private sectors and had the power to arrest and detain suspects. The Ombudsman Bureau within the commission reviewed complaints of mismanagement or abuse by the commission. An independent monitoring committee outside the commission accepted and reviewed complaints about commission personnel.

Russia

Section 1. Respect for the Integrity of the Person, Including Freedom from:

f. Arbitrary or Unlawful Interference with Privacy, Family, Home, or Correspondence

The law forbids officials from entering a private residence except in cases prescribed by federal law or when authorized by a judicial decision. The law also prohibits the collection, storage, utilization, and dissemination of information about a person’s private life without his or her consent. While the law previously prohibited government monitoring of correspondence, telephone conversations, and other means of communication without a warrant, those legal protections were significantly weakened by laws passed since 2016 granting authorities sweeping powers and requiring telecommunications providers to store all electronic and telecommunication data (see section 2.a., Internet Freedom). Politicians from minority parties, NGOs, human rights activists, and journalists alleged that authorities routinely employed surveillance and other measures to spy on and intimidate citizens.

Law enforcement agencies required telecommunications providers to grant the Ministry of Internal Affairs and the FSB continuous remote access to client databases, including telephone and electronic communications, enabling them to track private communications and monitor internet activity without the provider’s knowledge. The law permits authorities with a warrant to monitor telephone calls in real time, but this safeguard was largely pro forma. The Ministry of Information and Communication requires telecommunications service providers to allow the FSB to tap telephones and monitor the internet. The Ministry of Information and Communication maintained that authorities would not access information without a court order, although the FSB is not required to show it upon request.

In January a Novaya Gazeta investigation revealed that personnel of the Internal Affairs Ministry’s antiextremism division had installed a secret video camera in 2018 in the bedroom of Anastasiya Shevchenko, an Open Russia activist facing criminal charges for participating in an “undesirable” organization. The camera recorded her for five months without her knowledge.

The law requires explicit consent for governmental and private collection of biometric data via facial recognition technology. Laws on public security and crime prevention, however, provide for exceptions to this consent requirement. Human rights activists claimed the law lacks appropriate safeguards to prevent the misuse of these data, especially without any judicial or public oversight over surveillance methods and technologies.

As of September almost 200,000 government surveillance cameras have been installed in Moscow and equipped with Russian-developed automated facial recognition software as part of its Safe City program. The system was initially installed in key public places, such as metro stations and apartment entrances, in order to scan crowds against a database of wanted individuals. The first major test of this system occurred in the spring, as the Moscow city government began enforcing mandatory COVID-19 self-isolation requirements using facial recognition. The personal data of residents and international visitors placed under quarantine in Moscow were reportedly uploaded into the system in order to monitor the public for self-isolation violations. The Moscow city government announced that additional cameras would be installed throughout the city, including in one-quarter of the city’s 6,000 metro cars, by the end of the year.

In July, two activists, Alyona Popova and Vladimir Milov, filed a complaint against the country’s facial recognition program with the ECHR. Popova and Milov claimed closed-circuit television cameras were used during a large September 2019 protest in Moscow to conduct mass surveillance of the participants. They claimed that the government’s collection of protesters’ unique biometric data through the use of facial recognition technology violated the right to privacy and freedom of assembly provided for in the European Convention on Human Rights. Popova and Milov also argued the use of the technology at an opposition rally amounted to discrimination based on political views. The pair had previously filed a complaint in a local Moscow court, which was dismissed in March when the court ruled the government’s use of the technology legal.

On May 21, the State Duma adopted a law to create a unified federal register containing information on all the country’s residents, including their names, dates and places of birth, and marital status. According to press reports, intelligence and security services would have access to the database in their investigations. There were reports that authorities threatened to remove children from the custody of parents engaged in political activism or some forms of religious worship, or parents who were LGBTI persons. For example, on October 2, Russian media reported that authorities were threatening to arrest and take away the children of gay men who have fathered their children through surrogacy, accusing them of child trafficking. Several families reportedly left the country due to fear of arrest. As of December no formal arrest related to this threat had been reported.

The law requires relatives of terrorists to pay the cost of damages caused by an attack, which human rights advocates criticized as collective punishment. Chechen Republic authorities reportedly routinely imposed collective punishment on the relatives of alleged terrorists, including by expelling them from the republic.

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

While the constitution provides for freedom of expression, including for the press, the government increasingly restricted this right. Regional and local authorities used procedural violations and restrictive or vague legislation to detain, harass, or prosecute persons who criticized the government or institutions it favored. The government exercised editorial control over media, creating a media landscape in which most citizens were exposed to predominantly government-approved narratives. Significant government pressure on independent media constrained coverage of numerous topics, especially of Belarus, LGBTI persons, the environment, elections, COVID-19, criticism of local or federal leadership, as well as secessionism or federalism. The government used direct ownership or ownership by large private companies with government links to control or influence major national media and regional media outlets, especially television. Censorship and self-censorship in television and print media and on the internet was widespread, particularly regarding points of view critical of the government or its policies. The government’s failure to investigate or prosecute attacks on human rights defenders and peaceful protesters further stifled freedom of assembly and association.

Freedom of Speech: Authorities continued to misuse the country’s expansive definition of extremism, under which citizens may be punished for certain types of peaceful protests, affiliation with certain religious denominations, and even certain social media posts, as a tool to stifle dissent. As of August the Ministry of Justice had expanded its list of extremist materials to include 5,080 books, videos, websites, social media pages, musical compositions, and other items, an increase of approximately 80 items from 2019. According to the prosecutor general, authorities prosecuted 585 extremism cases in 2019, the majority of which included charges of “extremism” levied against individuals for exercising free speech on social media and elsewhere.

On March 27, the State Duma passed legislation criminalizing the dissemination of false “socially significant information” online, in mass media, or during protests or public events. This law in effect toughened a March 2019 law that prohibited the dissemination of “incorrect socially meaningful information, distributed under the guise of correct information, which creates the threat of damage to the lives and health of citizens or property, the threat of mass disruption of public order and public security, or the threat of the creation of an impediment to the functioning of life support facilities, transport infrastructure, banking, energy, industry, or communications.” Authorities used the law to target human rights defenders and civil society activists in criminal investigations, most recently by accusing them of spreading unreliable information related to the COVID-19 pandemic.

On June 15, Agora International Human Right Group published a report showing that over the course of 450 days, authorities initiated approximately 200 cases against the dissemination of “unreliable socially significant information.” A total of 33 of the cases were filed between April 3 and June 9 and involved criminal complaints that mainly targeted activists, journalists, bloggers, and legislators.

In early May prosecutors opened a criminal investigation into the activities of Grigoriy Vinter, the head of the Vologda chapter of the NGO For Human Rights, after posts criticizing authorities for transporting prisoners who showed COVID-19 symptoms were published on a social media page that he administered. Vinter had previously faced similar politically motivated investigations for his human rights advocacy.

By law authorities may close any organization a court determines to be extremist, including media outlets and websites. Roskomnadzor, the country’s media oversight agency, routinely issued warnings to newspapers and internet outlets it suspected of publishing extremist materials. Three warnings in one year sufficed to initiate a closure lawsuit.

During the year authorities invoked a 2013 law prohibiting the distribution of “propaganda on nontraditional sexual relations” to minors to punish the exercise of free speech by LGBTI persons and their supporters. For example, Russian media reported that on July 10, LGBTI artist and activist Yuliya Tsvetkova was fined by a local court in the Russian Far East for social media posts and drawings depicting same-sex couples with their children, rainbow-colored cats, and matryoshka dolls holding hands. Tsvetkova was also under investigation for spreading pornography among minors for her body-positive projects in 2019. On September 22, her case was returned to the Investigative Committee for Khabarovsk Kray for further investigation in what experts believe was an attempt to prolong the trial.

Authorities investigated individuals for speech allegedly violating a law that prohibits “offending the feelings of religious believers.” For example, at the end of January, popular stand-up comic Aleksandr Dolgopolov left the country after police opened an investigation into one of his performances from 2019. Media reported that an audience member complained that Dolgopolov had insulted his religious feelings, possibly with a joke about Jesus and his mother Mary. In March, Dolgopolov announced that he had returned to Russia; the status of the investigation was unclear.

During the year authorities prosecuted individuals for speech that allegedly violated the law prohibiting the “rehabilitation of Nazism.” On August 8, media reported that the Investigative Committee opened a case against Voronezh resident Aleksandr Khoroshiltsev for posting a photo of Adolf Hitler on the website of the Immortal Regiment, the name given to the yearly procession of individuals with portraits of relatives who fought in World War II. Authorities told journalists that posts such as Khoroshiltsev’s were aimed at rehabilitating the Nazi regime.

The law bans the display of Nazi symbols and the symbols of groups placed on the government’s list of “extremist” organizations. There was no official register or list of banned symbols. On May 15, a district court in Kemerovo sentenced Vladislav Koretskiy, an 18-year-old student, to 10 days incarceration for publishing social media posts in 2016 and 2017 containing images of swastikas.

The law prohibits showing “disrespect” online for the state, authorities, the public, flag, or constitution. For example, on March 3, a district court in Tomsk fined activist Sergey Chaykovskiy, the executive director of the National Bureau for the Development of Democracy, for an Instagram post that showed a speech by Nancy Pelosi accusing Putin of interfering in the conflict in Ukraine. Chaykovskiy captioned the post “Vladimir Putin will answer for his crimes in Ukraine” and was found guilty of disrespecting authorities online.

During the year authorities enforced a law prohibiting the “propaganda of narcotics” to prosecute or threaten to block independent outlets. For example, in January the Supreme Court upheld lower court orders to block the distribution of an article by independent journalists chronicling the story of a heroin user. Free speech advocates expressed concern that the law allowed the government to ban any nonfiction article on drug use it deemed inappropriate.

During the year authorities used a law banning cooperation with “undesirable foreign organizations” to restrict free expression. For example, in March authorities opened an administrative case against the Andrey Rylkov Foundation for publishing a text from the Open Russia movement on its website. Prosecutors accused the foundation, which aids drug addicts and advocates for changes to laws on narcotics, of cooperating with an “undesirable foreign organization.”

Government-controlled media frequently used derogatory terms such as “traitor,” “foreign agent,” and “fifth column” to describe individuals expressing views critical of or different from government policy, leading to a societal climate intolerant of dissent.

Freedom of Press and Media, Including Online Media: The government continued to restrict press and media freedom. More than 80 percent of country’s mass media was funded by the government or progovernment actors. Government-friendly oligarchs owned most other outlets, which are permitted to determine what they publish within formal or informal boundaries set by the government. In the regions each governor also controlled regional media through direct or indirect funding or through affiliated structures. The federal government or progovernment individuals completely or partially owned all so-called federal television channels, the only stations with nationwide reach. The 29 most-watched stations together commanded 86 percent of television viewership; all were owned at least in part by the federal or local governments or by progovernment individuals. Government-owned media outlets often received preferential benefits, such as rent-free occupancy of government-owned buildings, and a preferential tax rate. On a regional level, state-owned and progovernment television channels received subsidies from the Ministry of Finance for broadcasting in cities with a population of less than 100,000 and on the creation and production of content. At many government-owned or -controlled outlets, the state increasingly dictated editorial policy. While the law restricts foreign ownership of media outlets to no more than 20 percent, another provision of the ambiguously worded law apparently bans foreign ownership entirely. The government used these provisions to consolidate ownership of independent outlets under progovernment oligarchs and to exert pressure on outlets that retained foreign backers. In its annual report on freedom of the press, Freedom House rated the country “not free.”

By law the Ministry of Justice is required to maintain a list of media outlets that are designated “foreign agents.” As of August there were 11 outlets listed. The decision to designate media outlets as foreign agents may be made outside of court by other government bodies, including law enforcement agencies.

The law allows authorities to label individuals (both Russian and foreign citizens) as “foreign agents” if they disseminate foreign media to an unspecified number of persons and receive funding from abroad. Human rights defenders expressed concern that this legislation would be used to further restrict the activities of or selectively punish journalists, bloggers, and social media users. Individuals labeled a “foreign agent” are required to register with the Ministry of Justice, and those living abroad also must create and register a legal entity inside the country in order to publish materials inside the country. All information published by the “foreign agent” individual must be marked as having been produced by a “foreign agent.” Fines for noncompliance with the law range from 10,000 to five million rubles ($133 to $66,500).

A parliamentary commission investigated alleged foreign interference into Russian domestic affairs. After the September 13 regional elections, the commission reported that “foreign agent” NGOs tried to discredit the election and undermine the confidence of Russians in the democratic procedures. According to the commission, the interference tactics were diverse and included disinformation on social networks and round-the-clock hacker attacks on the servers of the Russian Central Election Commission.

Violence and Harassment: Journalists continued to be subjected to arrest, imprisonment, physical attack, harassment, and intimidation as a result of their reporting. According to the Glasnost Defense Foundation, as of December incidents of violence and harassment against journalists included one killing, 42 attacks, 97 detentions by law enforcement officers, 46 prosecutions, 27 threats, and six politically motivated firings. Journalists and bloggers who uncovered government malfeasance or who criticized the government often faced harassment, either in the form of direct threats to their physical safety or threats to their livelihood, frequently through legal prosecution.

There were reports of attacks on journalists by government officials and police. For example, according to press reports, on June 30, a police officer severely injured David Frenkel, a journalist with the independent MediaZona outlet, as he was reporting on the nationwide vote on constitutional amendments in St. Petersburg. Frenkel was at a polling station investigating alleged violations of voting procedure. The head of the local voting commission requested that police remove Frenkel from the premises for purportedly interrupting the polling station’s work. A video widely circulated on social media showed the police officer tackling Frenkel, breaking his collarbone in the process. Frenkel was charged with three administrative offenses for allegedly interfering with the election commission’s work, ignoring police orders, and violating COVID-19 restrictions. Frenkel was eventually fined a nominal sum for the violations. His fines were upheld on appeal. Frenkel filed a lawsuit against the police officer involved; a preliminary investigation of the officer’s actions was reportedly launched but found no grounds for the opening of a case.

There were reports of police briefly detaining journalists to interfere with or punish them for their reporting. For example, on May 5, OVD-Info reported that police detained journalist Sergey Poznyakov as he was traveling to the editorial office of the newspaper Communists of Russia, where he worked as a correspondent. Police claimed they detained him because he did not show his documents, although Poznyakov asserted that he did. Police allegedly blocked the entrance to the newspaper’s office for five days, possibly in retaliation for its staff releasing red balloons, a symbolic gesture to communism, during a May Day celebration.

There were reports of police framing journalists for serious crimes to interfere with or punish them for their reporting. For example, Ivan Safronov, a former national security journalist for major national daily newspapers Kommersant and Vedomosti, was arrested by the FSB and charged with treason in July. Safronov was working as an aide to the head of the Russian space agency, Roscosmos, at the time of his arrest. The charges alleged Safronov was recruited by Czech intelligence agents in 2012 to pass sensitive Russian military information to another foreign government. Observers speculated the charges might be related to a 2017 Kommersant article coauthored by Safronov, detailing the potential sale of Russian military aircraft to Egypt. Safronov also provoked a strong reaction from the government for a 2019 article in Kommersant speculating on a shakeup of the leadership in the Federation Council. Safronov was subsequently fired from Kommersant, according to some accounts, due to government pressure on the publisher. Safronov’s supporters noted the treason charges complicated his defense in that independent examination of the evidence would likely be impossible. If convicted, Safronov faces up to 20 years in prison. As of December Safronov remained in custody.

There were reports of police raids on the offices of independent media outlets that observers believed were designed to punish or pressure the outlets. For example, in July police raided the offices and private homes of the opposition organization MBK Media and its associated human rights foundation, Open Russia. These raids were ostensibly connected to the continuing investigation of the Russian groups’ founder, Mikhail Khodorkovskiy, for alleged tax violations in 2003. Independent journalists believed the raids were actually tied to planned protests against recent constitutional amendments. MBK Media representatives pointed out that many of the staff members were only children in 2003, emphasizing their view that the raids were intended to interfere with their work.

In another example, in January Leonid Krivenkov, a retired cameraman for a major Russian state television broadcaster, was severely beaten by two unknown assailants. The attack came several weeks after Krivenkov gave multiple interviews detailing political censorship and corruption at the broadcaster. Krivenkov alleged the two men disparaged him for not respecting his homeland as they beat him. He was treated for a broken nose and severe bruising.

On October 15, journalist Sergey Plotnikov was abducted and beaten by unidentified persons in Khabarovsk, where he had been reporting on continuing protests in the city. He was reportedly handcuffed, driven into the forest outside the city, and threatened by shooting live rounds of ammunition into the ground near his feet. Plotnikov sustained a wound on his temple and was released the following morning.

Journalists reported threats in connection with their reporting. On April 13, Chechnya head Kadyrov posted a video statement on social media condemning Novaya Gazeta over an article alleging that local authorities’ response to COVID-19 was abusive. Kadyrov made death threats against the newspaper, stating that Russian authorities needed to stop Novaya Gazeta journalists before Chechen authorities would be forced to “commit a crime.” The article’s author, Yelena Milashina, had previously suffered an attack in Chechnya in February after she was ambushed and beaten by unknown assailants at her hotel. Kremlin spokesperson Dmitriy Peskov dismissed Kadyrov’s statement by saying that there was nothing out of the ordinary in Kadyrov’s reaction to Milashina’s reporting. On September 29, a Moscow court fined Novaya Gazeta for disseminating “fake” information in the article.

There was no progress during the year in establishing accountability in a number of high-profile killings of journalists, including the 2004 killing of Paul Klebnikov, the 2006 killing of Anna Politkovskaya, and the 2009 killing of Natalia Estemirova.

Censorship or Content Restrictions: The government directly and indirectly censored media, much of which occurred online (also see section 2.a., Internet Freedom and Academic Freedom and Cultural Events).

There were reports that the government retaliated against those who produced or published content it disliked. For example, the founder and editor of the independent news site Koza.Press, Irina Murakhtayeva (known professionally as Irina Slavina), was subjected to various forms of harassment and substantial fines by law enforcement in recent years. On October 1, law enforcement officers forcibly entered her Nizhny Novgorod apartment, ostensibly with a search warrant related to the civil society organization Open Russia. On October 2, Murakhtayeva committed suicide by self-immolation outside a regional Ministry of Internal Affairs building, writing on Facebook, “For my death, please blame the Russian Federation.”

There were reports that the government placed restrictions on printing presses to prevent them from printing materials for the political opposition. For example, on June 23, the Ministry of Internal Affairs’ center for combating extremism searched a printing house in St. Petersburg. Authorities detained three activists who ordered leaflets that opposed proposed constitutional amendments and criticized President Putin. The activists were charged under an article on production or distribution of campaign materials in violation of the law during elections and referenda.

Self-censorship in independent media was also reportedly widespread.

Libel/Slander Laws: Officials at all levels used their authority to restrict the work of and to retaliate against journalists and bloggers who criticized them, including taking legal action for alleged slander or libel, which are criminal offenses. For example, on June 15, the Investigative Committee opened a criminal libel case against anticorruption crusader, opposition activist, and prominent blogger Aleksey Navalny after he used social media to criticize a WWII veteran’s participation in a propaganda video supporting President Putin’s constitutional amendments package. Navalny faced penalties ranging from a substantial monetary fine to 240 hours of community service if convicted.

National Security: Authorities cited laws against terrorism or protecting national security to arrest or punish critics of the government or deter criticism of government policies or officials. For example, on September 9, Russian military historian Andrey Zhukov was convicted of high treason and sentenced to 12.5 years in prison. Zhukov was arrested in 2018 on allegations linked to “the history of the Russian Armed Forces and his vigorous activity online.” According to Zhukov’s colleagues, his interests included the formation, reassignment, and deployment of the country’s military units from World War I to the present. Before his arrest, Zhukov was also researching participants in World War II, their relatives, and their military awards.

There were reports that authorities charged journalists with terrorism offenses in retaliation for their reporting. For example, in June 2019 security services in Dagestan arrested Abdulmumin Gadzhiyev, a journalist and head of the religious affairs section of the independent newspaper Chernovik. Chernovik had long reported threats, politically motivated prosecutions, and other pressure for its work uncovering corruption and wrongdoing by local officials. In 2012 the newspaper’s editor in chief fled the country after receiving death threats, and its founder was shot 14 times outside the newspaper’s office in 2011, a crime that remained unsolved. Authorities charged Gadzhiyev and 10 codefendants with “taking part in the activities of a terrorist organization” and “organizing the financing of a terrorist organization” for purportedly diverting charitable donations to support the Islamic State in Syria. Conviction on the charges may result in up to 20 years’ imprisonment. Human rights defenders emphasized the charges were entirely based on a confession by a suspect who subsequently maintained that it was false and coerced, that Gadzhiyev had written critically of the Islamic State, and that there were other contradictions in the state’s case. They maintained that the case against him was fabricated. Gadzhiyev has remained in detention awaiting trial after a court repeatedly extended his pretrial detention. In April additional charges were filed against Gadzhiyev in Dagestan accusing him of participating in an extremist organization. The charges carry up to an additional 10 years in prison if Gadzhiyev is convicted. Memorial declared him to be a political prisoner.

There were reports that critics of the government’s counterterrorism policies were themselves charged with “justifying terrorism.” For example, on July 6, Pskov-based Radio Free Europe/Radio Liberty contributor Svetlana Prokopyeva was convicted of “justifying terrorism” and fined in relation to a 2018 radio piece that delved into the motivations of a teenage suicide bomber who had attacked a regional FSB office. In the piece Prokopyeva discussed whether the country’s repressive political environment might have influenced the attack. Prosecutors sought a six-year prison sentence for Prokopyeva, who was ultimately required only to pay a fine and was able to avoid incarceration. As she had been charged under antiterrorism laws, however, Prokopyeva was placed on a government list of “terrorists and extremists,” barring her from foreign travel as a result.

Internet Freedom

The government monitored all internet communications (see also section 1.f.).

The law requires internet providers to install equipment to route web traffic through servers in the country. The government continued to employ its longstanding use of the System for Operative Investigative Activities, which requires internet service providers (ISPs) to install, at their own expense, a device that routes all customer traffic to an FSB terminal. The system enables police to track private email communications, identify internet users, and monitor their internet activity. Internet advocates asserted the measure allows for surveillance by intelligence agencies and enables state authorities to control information and block content. The law also envisions the creation of an independent domain name system (DNS) for the country, separate from the global DNS. In July the Account Chamber announced that the proposed plan to create an independent DNS did not meet its deadline, citing COVID-19 related delays.

The law requires domestic and foreign businesses to store citizens’ personal data on servers located in the country. Companies that ignore this requirement risk being fined, blocked, or both. The law provides that companies refusing to localize Russian users’ data may be subject to penalties ranging from 5,000 rubles ($66) to six million rubles ($78,700), with fines of up to 18 million rubles ($236,000) for repeat offenses. In 2016 Roskomnadzor blocked access to the foreign-based professional networking website LinkedIn for failure to comply with the law; the service remained unavailable in the country without a virtual private network (VPN) service. In February a Moscow district court fined Twitter and Facebook 4.7 million rubles ($62,800) each for refusing to store the data of Russian users on servers located inside Russia. The two companies were also reportedly at risk of further fines for noncompliance with this requirement.

Telecommunications companies are required to store user data and make it available to law enforcement bodies. Companies are required to store users’ voice records for six months, and electronic correspondence (audio, images, and video) for three months.

Observers believed that the country’s security services were able to intercept and decode encrypted messages on at least some messaging platforms. The law requires telecommunications providers to provide authorities with “backdoors” around encryption technologies. Companies are fined up to six million rubles ($79,300) if they refuse to provide the FSB with decryption keys that would allow them to read users’ correspondence. The government blocked access to content and otherwise censored the internet. Roskomnadzor maintained a federal blacklist of internet sites and required ISPs to block access to web pages that the agency deemed offensive or illegal, including information that was already prohibited, such as items on the Federal List of Extremist Materials. The law gives the prosecutor general and Roskomnadzor authority to demand that ISPs block websites that promote extremist information and “mass public events that are conducted in violation of appropriate procedures.” According to the internet freedom NGO Roskomsvoboda, as of September a total of five million websites were unjustly blocked in the country. On August 10, a Moscow court fined Google for repeatedly failing to filter contents prohibited in Russia.

The law requires owners of internet search engines (news aggregators) with more than one million daily users to be accountable for the truthfulness of “publicly important” information before its dissemination. Authorities may demand that content deemed in violation be removed and impose heavy fines for refusal.

A law on the “right to be forgotten” allows individuals in the country to request that search-engine companies block search results that contain information about them. According to Freedom House’s 2020 Freedom on the Net report, the law was “routinely applied to require search engines to delete links to websites that contain personal information about an individual if it is no longer considered relevant.”

There was a growing trend of social media users being prosecuted for the political, religious, or other ideological content of posts, shares, and “likes,” which resulted in fines or prison sentences (see section 2.a., Freedom of Expression, Including for the Press).

The government prohibited online anonymity. The law requires commercial VPN services and internet anonymizers to block access to websites and internet content prohibited in the country. The law also authorizes law enforcement agencies, including the Ministry of Internal Affairs and FSB, to identify VPN services that do not comply with the ban by Roskomnadzor. By law Roskomnadzor may also block sites that provide instructions on how to circumvent government blocking. When the law came into force in 2017, Roskomnadzor announced that the majority of commercial VPNs and anonymizers used in the country had registered and intended to comply with the law, although most foreign-based VPNs had not. In March, Roskomnadzor announced the launch of an automated system for checking proxies, VPNs, and search engines for compliance with the requirements for blocking access to prohibited sites.

The law prohibits companies registered as “organizers of information dissemination,” including online messaging applications, from allowing anonymous users. Messaging applications and platforms that fail to comply with the requirements to restrict anonymous accounts may be blocked. In June 2019 authorities demanded that dating app Tinder provide messages and photos exchanged by users of the service.

There were reports of politically motivated cyberattacks. In March the Digital Revolution hackers group announced that the FSB had purchased the Fronton program, which allows for cyberattacks to crash servers and hack smart devices. On May 5, a political activist in St. Petersburg, Denis Mikhailov, reported a spam attack on the anniversary of an anti-Putin protest. Mikhailov noted that he received several hundred telephone calls from unknown numbers on that day.

Saudi Arabia

Section 1. Respect for the Integrity of the Person, Including Freedom from:

f. Arbitrary or Unlawful Interference with Privacy, Family, Home, or Correspondence

The law prohibits unlawful intrusions into the privacy of persons, their homes, places of work, and vehicles. Criminal investigation officers are required to maintain records of all searches conducted; these records should contain the name of the officer conducting the search, the text of the search warrant (or an explanation of the urgency that necessitated the search without a warrant), and the names and signatures of the persons who were present at the time of search. While the law also provides for the privacy of all mail, telegrams, telephone conversations, and other means of communication, the government did not respect the privacy of correspondence or communications and used the considerable latitude provided by the law to monitor activities legally and intervene where it deemed necessary.

Authorities targeted family members of activists and critics of the government. On May 12, security officers raided the home of Saad al-Jabri’s brother, Abdulrahman, a professor at King Saud University, and detained him without explanation, according to HRW. On August 24, authorities arrested Saad al-Jabri’s son-in-law, Salem Almuzaini. His family said he was arrested without charge or justifiable cause, alleging the detention was in retaliation against and aiming to intimidate Saad al-Jabri for filing a lawsuit against Saudi government officials in a foreign court.

There were reports from human rights activists of governmental monitoring or blocking of mobile telephone or internet usage. The government strictly monitored politically related activities and took punitive actions, including arrest and detention, against persons engaged in certain political activities, such as calling for a constitutional monarchy, publicly criticizing senior members of the royal family by name, forming a political party, or organizing a demonstration (see section 2.a.). Customs officials reportedly routinely opened mail and shipments to search for contraband. In some areas, Ministry of Interior/SSP informants allegedly reported “seditious ideas,” “antigovernment activity,” or “behavior contrary to Islam” in their neighborhoods.

Encrypted communications were banned, and authorities frequently attempted to identify and detain anonymous or pseudonymous users and writers who made critical or controversial remarks. Government authorities regularly surveilled websites, blogs, chat rooms, social media sites, emails, and text messages. Media outlets reported that authorities gained access to dissidents’ Twitter and social media accounts and in some cases questioned, detained, or prosecuted individuals for comments made online. The counterterrorism law allows the Ministry of Interior/SSP to access a terrorism suspect’s private communications and banking information in a manner inconsistent with the legal protections provided by the law of criminal procedure.

The Committee for the Promotion of Virtue and the Prevention of Vice (CPVPV) is charged with monitoring and regulating public interaction between members of the opposite sex, although in practice CPVPV authorities were greatly curtailed compared with past years.

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law does not provide for freedom of expression, including for the press. The Basic Law specifies, “Mass media and all other vehicles of expression shall employ civil and polite language, contribute towards the education of the nation, and strengthen unity. Media are prohibited from committing acts that lead to disorder and division, affect the security of the state or its public relations, or undermine human dignity and rights.” Authorities are responsible for regulating and determining which speech or expression undermines internal security. The government can ban or suspend media outlets if it concludes they violated the press and publications law, and it monitored and blocked hundreds of thousands of internet sites. There were frequent reports of restrictions on free speech.

The counterterrorism law’s definition of terrorism includes “any conduct…intended to disturb public order…or destabilize the state or endanger its national unity.” The law also penalizes “anyone who challenges, either directly or indirectly, the religion or justice of the king or crown prince…or anyone who establishes or uses a website or computer program…to commit any of the offenses set out in the law.” Local human rights activists, international human rights organizations, and the UN special rapporteur on human rights and counterterrorism criticized the law for its overly broad and vague definitions of terrorism and complained the government used it to prosecute peaceful expression and dissent.

Freedom of Speech: The government monitored public expressions of opinion and took advantage of legal controls to impede the free expression of opinion and restrict individuals from engaging in public criticism of the political sphere. The law forbids apostasy and blasphemy, which can carry the death penalty, although there were no recent instances of death sentences being carried out for these crimes (see section 1.a.). Statements that authorities construed as constituting defamation of the king, monarchy, governing system, or Al Saud family resulted in criminal charges for citizens advocating government reform. The government prohibits public employees from directly or indirectly engaging in dialogue with local or foreign media or participating in any meetings intended to oppose state policies.

The government detained a number of individuals for crimes related to their exercise of free speech during the year. On February 27, the UN high commissioner for human rights, Michelle Bachelet, urged the government to uphold the freedoms of expression and peaceful assembly and review convictions of activists, religious leaders, and journalists.

ALQST reported that authorities arrested Hezam al-Ahmari on February 10 for filming and publishing a video complaining about the opening of a nightclub in his neighborhood in Jeddah. It said he was charged with “inciting public opinion,” under Article 6 of the cybercrimes law.

In March the PPO stated it ordered the arrest of “three people who exploited social media to interpret God’s will amid the coronavirus.” The arrestees, including Quran reciter Khaled al-Shahri, preacher Ibrahim al-Duwaish, and health worker Khaled Abdullah, tweeted or appeared in a video claiming the spread of novel coronavirus was a “punishment from Allah (God),” according to Prisoners of Conscience.

On April 8, the PPO announced that the dissemination of misinformation related to COVID-19 would be punishable under the cybercrimes law, adding that the PPO’s Social Media Monitoring Unit would track offensive and illegal social media content and report violations to authorities. Several persons were reportedly arrested and charged for “rumor mongering” and “disrupting order” for comments related to COVID-19. The PPO stated it ordered “the arrest of a person who appeared in a video mocking the COVID-19 crisis and giving misleading information about the current situation.”

On April 1, Prisoners of Conscience reported that authorities arrested a number of social media personalities, including Rakan al-Assiri, Mohammed al-Fawzan, Majed al-Ghamdi, and Mohammed al-Jedaie, over old tweets and videos expressing personal views, while Ministry of Interior spokesperson Lieutenant Colonel Talal al-Shalhoub stated they were arrested for breaking COVID-19 curfew restrictions.

Freedom of Press and Media, Including Online Media: The Press and Publications Law governs printed materials; printing presses; bookstores; the import, rental, and sale of films; television and radio; foreign media offices and their correspondents; and online newspapers and journals. Media fall under the jurisdiction of the Ministry of Media. The ministry may permanently close “whenever necessary” any means of communication–defined as any means of expressing a viewpoint that is meant for circulation–that it deems is engaged in a prohibited activity, as set forth in the law.

Media policy statements urged journalists to uphold Islam, oppose atheism, promote Arab interests, and preserve cultural heritage. A 2011 royal decree amended the press law to strengthen penalties, create a special commission to judge violations, and require all online newspapers and bloggers to obtain a license from the ministry. The decree bans publishing anything “contradicting sharia, inciting disruption, serving foreign interests that contradict national interests, and damaging the reputation of the grand mufti, members of the Council of Senior Religious Scholars, or senior government officials.”

The law states that violators can face substantial fines for each violation of the law, which doubles if the violation is repeated. Other penalties include banning individuals from writing. While the Violations Considerations Committee in the Ministry of Media has formal responsibility for implementing the law, the Ministry of Interior, the CPVPV, and judges considered these issues regularly and exercised wide discretion in interpreting the law. It was unclear which of these institutional processes accords with the law.

Although unlicensed satellite dishes were illegal, the government did not enforce restrictions on them, and their use was widespread. Many foreign satellite stations broadcast a wide range of programs into the country in Arabic and other languages, including foreign news channels. Access to foreign sources of information, including via satellite dishes and the internet, was common. Foreign media were subject to licensing requirements from the Ministry of Media and could not operate freely. Some privately owned satellite television networks, headquartered outside the country, maintained local offices and operated under a system of self-censorship.

Violence and Harassment: Authorities subjected journalists, writers, and bloggers to arrest, imprisonment, and harassment during the year (see sections 1.c., Prison and Detention Center Conditions and 1.e., Political Prisoners and Detainees). NGOs, academics, and the press claimed the government targeted dissidents using automated social media accounts to ensure that progovernment messages dominated social media trend lists and effectively silenced dissenting voices. Automated account activity was reportedly accompanied by online harassment by progovernment accounts in some instances.

On July 19, writer and journalist Saleh al-Shehi died in the hospital two months after his early release from prison due to poor health. Al-Shehi had served more than two years of a five-year sentence for insulting, defaming, and offending the royal court and its staff after accusing the royal court of corruption. Local media reported COVID-19 as the cause of death. According to the GCHR, his health deteriorated while in prison. Reporters without Borders, the GCHR, and ALQST called for an independent international inquiry into al-Shehi’s death.

On July 21, ALQST reported that in late April authorities arrested journalist Aql al-Bahili, writer Abdulaziz al-Dukhail, and activist Sultan al-Ajmi, among other journalists and intellectuals, for tweeting condolences following the death of reformer and rights activist Abdullah al-Hamid (see section 1.a.).

Censorship or Content Restrictions: The government reportedly penalized those who published items counter to government guidelines and directly or indirectly censored media by licensing domestic media and by controlling importation of foreign printed material.

All newspapers, blogs, and websites in the country must be government licensed. The Ministry of Media must approve the appointment of all senior editors and has authority to remove them. The government provided guidelines to newspapers regarding controversial issues. The Saudi Press Agency reported official government news. The government owned most print and broadcast media and book publication facilities in the country, and members of the royal family owned or influenced privately owned and nominally independent operations, including various media outlets and widely circulated pan-Arab newspapers published outside the country. Authorities prevented or delayed the distribution of foreign print media covering issues considered sensitive, effectively censoring these publications.

The government censored published online and print material it considered blasphemous, extremist, racist, offensive, or inciting chaos, violence, sectarianism, or harm to the public order, as well as criticism of the royal family or its allies among the Gulf Arab states.

On April 6, local media reported that the governor of Asir Province, Prince Turki bin Talal bin Abdulaziz Al Saud, ordered the suspension of two episodes of a drama series deemed offensive to the population of Asir.

Online self-censorship was pervasive, as social media users were extremely cautious about what they post, share, or “like” due to the threat of harassment or prosecution under broadly worded antiterrorism and other laws. The government closely monitored and often targeted users who expressed support for liberal ideals, minority rights, or political reform, in addition to those who exposed human rights violations. Questioning religious doctrine was strictly taboo, particularly content related to the Prophet Muhammed. Twitter users were fearful of expressing support for outspoken activists who were detained or received prison sentences. Such pressures reportedly led many users to join social media networks that offer more privacy, such as Snapchat and Path.

In some cases, however, individuals criticized specific government bodies or actions publicly without repercussions.

Libel/Slander Laws: The cybercrimes law provides for a maximum penalty of one year’s imprisonment for “defamation and infliction of damage upon others through the use of various information technology devices,” including social media and social networks.

National Security: Authorities used the cybercrimes law and the counterterrorism law to restrict freedom of expression, including by prosecuting numerous individuals under these laws on charges related to statements made on social media.

Internet Freedom

The Ministry of Media or its agencies must authorize all websites registered and hosted in the country. The General Commission for Audiovisual Media has responsibility for regulating all audio and video content in the country, including satellite channels, film, music, internet, and mobile applications, independent from the Ministry of Commerce and Industry. Internet access was widely available.

The press and publications law implicitly covers electronic media, since it extends to any means of expression of a viewpoint meant for circulation, ranging from words to cartoons, photographs, and sounds. Laws, including the cybercrimes law, criminalize a number of internet-related activities, including defamation, hacking, unauthorized access to government websites, and stealing information related to national security as well as the creation or dissemination of a website for a terrorist organization. Security authorities actively monitored internet activity, both to enforce laws, regulations, and societal norms and to monitor recruitment efforts by extremist organizations such as ISIS.

The government reportedly collected information concerning the identity of persons peacefully expressing political, religious, or ideological opinions or beliefs online. According to Freedom House, authorities regularly monitored nonviolent political, social, and religious activists and journalists in the name of national security and maintaining social order.

Multiple rights groups reported that at least six individuals who had anonymous Twitter accounts critical of the government were arrested subsequent to a breach of Twitter user data.

Access to the internet is legally available only through government-authorized internet service providers (ISPs). The government required ISPs to monitor customers and required internet cafes to install hidden cameras and provide identity records of customers. Although authorities blocked websites offering proxies, persistent internet users accessed the unfiltered internet via other means.

On a number of occasions, government officials and senior clerics publicly warned against inaccurate reports on the internet and reminded the public that criticism of the government and its officials should be done through private channels, including official complaint processes.

The government charged those using the internet to express dissent against officials or religious authorities with terrorism, blasphemy, and apostasy.

The press and publications law criminalizes the publication or downloading of offensive sites, and authorities routinely blocked sites containing material perceived as harmful, illegal, offensive, or anti-Islamic. The governmental Communications and Information Technology Commission (CITC) filtered and blocked access to websites it deemed offensive, including sexual content, as well as pages calling for domestic political, social, or economic reforms or supporting human rights, including websites of expatriate Saudi dissidents.

The CITC coordinated decisions with the Saudi Arabian Monetary Agency on blocking phishing sites seeking to obtain confidential personal or financial information. Authorities submitted all other requests to block sites to an interagency committee, chaired by the Ministry of Interior, for decision. Under the Telecommunication Act, failure by ISPs to block banned sites can result in a substantial fine.

Several voice-over-internet-protocol call services, including WhatsApp, remained blocked and only accessible using a virtual private network.

Authorities blocked websites of some news and advocacy groups deemed critical of the government, including London-based al-Araby al-Jadeed, the Arab Network for Human Rights Information, and the global advocacy organization Avaaz. Authorities also blocked the website of the Islamic Umma Party, which operated underground because political parties are illegal (see section 3).

The government blocked Qatari websites, such as al-Jazeera, since 2017, due to a dispute between Qatar and a group of countries that included Saudi Arabia. In April the government blocked access to the websites of the Turkish official news agency, Anadolu Agency and the Turkish public broadcaster TRT’s Arabic edition. Writing for blocked websites, providing them with materials to publish, or promoting alternative addresses to access them is a crime under the cybercrimes law.

Section 4. Corruption and Lack of Transparency in Government

The law provides criminal penalties for official corruption. Some officials engaged in corrupt practices, and perceptions of corruption persisted in some sectors. Government employees who accepted bribes faced 10 years in prison or substantial fines.

The Supreme Anticorruption Committee, the National Anticorruption Commission (Nazaha), the PPO, and the Control and Investigation Board are units of the government with authority to investigate reports of criminal activity, corruption, and “disciplinary cases” involving government employees. These bodies are responsible for investigating potential cases and referring them to the administrative courts. Nazaha’s ministerial-level director reported directly to the king.

Legal authorities for investigation and public prosecution of criminal offenses are consolidated within the PPO; the Control and Investigation Board is responsible for investigation and prosecution of noncriminal cases. Financial audit and control functions are vested in the General Auditing Board. The HRC also responded to and researched complaints of corruption.

In December 2019 King Salman issued three royal decrees consolidating anticorruption responsibilities under a single entity, the new Control and Anticorruption Commission. The decrees consolidate the Control and Investigation Board, Mabahith’s Administrative Investigations Directorate (within the General Investigation Directorate) and Nazaha into the new commission, led by Mazen bin Ibrahim al-Khamous. The consolidated agency is intended to have criminal investigation and prosecutorial authorities that its predecessors lacked. As with Nazaha, the new Control and Anticorruption Commission reports directly to the king. Local press reported in November that the new Control and Anticorruption Commission had launched more than 150 criminal investigations. On July 27, a royal decree approved a Council of Ministers decision that brought the General Auditing Bureau, the country’s oldest audit institution, under the authority of the king.

Provincial governors and other members of the royal family paid compensation to victims of corruption during weekly majlis meetings where citizens raised complaints.

Corruption: Nazaha continued operations and referred cases of possible public corruption to the PPO. On February 12, Nazaha announced it would refer to court the cases of 386 persons accused of financial and administrative corruption. On March 15, Nazaha announced it had criminally investigated 674 state employees and ordered the detention of 298, including eight military officers and two judges, for “financial and administrative corruption, consisting of bribery crimes, embezzlement and waste of public money, misuse of employment powers, and administrative misuse” involving a total of 379 million riyals ($101 million). On May 4, Nazaha stated a court sentenced 14 individuals, including several court employees, to 22 years and 10 months in prison and substantial fines for abuse of power and bribery.

On July 6, Nazaha announced it initiated 105 cases in crimes such as bribery and abuse of power. On August 11, Nazaha stated it had initiated 218 corruption cases involving a current Shoura member, a judge, and a number of security officers, among others, for fraud, bribery, and financial and professional corruption. On August 21, a royal decree fired a number of officials on suspicion of corruption. On August 31, King Salman dismissed high-ranking officials, including the commander of the Joint Forces, Prince Fahd Bin Turki Bin Abdulaziz Al Saud, and deputy emir of al-Jouf region, Prince Abdulaziz Bin Fahd Bin Turki Bin Abdulaziz Al Saud, over corruption charges.

In February 2019, Public Prosecutor Saud al-Mu’jab announced the launch of the Financial Reports Office, part of the General Auditing Bureau. Al-Mu’jab noted the office would monitor state spending and help sustain the fight against corruption after the end of the anticorruption campaign in January 2019.

Human rights organizations criticized the government for using anticorruption campaigns as a pretext to target perceived political opponents and for arbitrarily detaining and abusing individuals targeted in the crackdown (see sections 1.c. and 1.d., Pretrial Detention). On March 17, HRW voiced concern over the arrest of 298 government employees on suspicion of corruption, warning of possible “unfair legal proceedings” in the judicial system.

Financial Disclosure: The government had a uniform schedule of financial disclosure requirements for public officials. These disclosures were not made public.

Tibet

Section 1. Respect for the Integrity of the Person, Including Freedom from:

f. Arbitrary or Unlawful Interference with Privacy, Family, Home, or Correspondence

Authorities electronically and manually monitored private correspondence and searched, without warrant, private homes and businesses for photographs of the Dalai Lama and other forbidden items. Police routinely examined the cell phones of TAR residents in random stops or as part of other investigations to search for “reactionary music” from India or photographs of the Dalai Lama. Authorities also questioned and detained some individuals who disseminated writings and photographs over the internet or listened to teachings of the Dalai Lama on their mobile phones.

The “grid system,” an informant system also known as the “double-linked household system,” facilitated authorities’ efforts to identify and control persons considered “extremist” or “splittist.” The grid system groups households and other establishments and encourages them to report problems to the government, including financial problems and political transgressions, in other group households. Authorities rewarded individuals with money and other forms of compensation for their reporting. The maximum reward for information leading to the arrests of social media users deemed disloyal to the government increased to 300,000 renminbi ($42,800), according to local media. This amount was six times the average per capita GDP of the TAR.

According to sources in the TAR, Tibetans frequently received telephone calls from security officials ordering them to remove from their cell phones photographs, articles, and information on international contacts the government deemed sensitive. Security officials visited the residences of those who did not comply with such orders. Media reports indicated that in some areas, households were required to have photographs of President Xi Jinping in prominent positions and were subject to inspections and fines for noncompliance. In a July case, international media reported local officials detained and beat a number of Tibetan villagers from Palyul in Sichuan’s Tibetan autonomous prefecture’s Kardze County for possessing photographs of the Dalai Lama found after raids on their residences.

The TAR regional government punished CCP members who followed the Dalai Lama, secretly harbored religious beliefs, made pilgrimages to India, or sent their children to study with Tibetans in exile.

Individuals in Tibetan areas reported they were subjected to government harassment and investigation because of family members living overseas. Observers also reported that many Tibetans traveling to visit family overseas were required to spend several weeks in political education classes after returning to China.

The government also interfered in the ability of persons to find employment. Media reports in June noted that advertisements for 114 positions of different types in Chamdo City, TAR, required applicants to “align ideologically, politically, and in action with the CCP Central Committee,” “oppose any splittist tendencies,” and “expose and criticize the Dalai Lama.” The advertisements explained that all applicants were subject to a political review prior to employment.

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

Neither in law nor practice were constitutional provisions providing for freedom of expression respected.

Freedom of Speech: Authorities in the TAR and other Tibetan regions punished persons for the vaguely defined crime of “creating and spreading rumors.” Radio Free Asia reported in February that seven Tibetans were detained for “spreading rumors” about COVID-19. Tibetans who spoke to foreigners or foreign reporters, attempted to provide information to persons outside the country, or communicated information regarding protests or other expressions of discontent, including via mobile phones and internet-based communications, were subject to harassment or detention for “undermining social stability and inciting separatism.”

In July media sources reported that a court in the northeastern TAR sentenced Tibetan lyricist Khadro Tseten to seven years’ imprisonment and singer Tsego to three years’ imprisonment for a song praising the Dalai Lama that circulated on social media. The court found Tseten guilty of “incitement to subvert state power” and “leaking state secrets.” Local authorities had detained the two in April 2019. The song was posted on social media by an unnamed woman who was also detained but was reportedly released after a year of detention, according to Tibetan language media.

In December, Rights Defender, a Chinese blog site, reported a Chinese court sentenced Lhundhup Dorje, a Tibetan from Golog Prefecture in the TAR, to one year in prison on charges of “inciting separatism.” In March, Lhundhup Dorje posted a graphic on Weibo that used the phrase “Tibetan independence.” In May he posted a photo of the Dalai Lama on Weibo. Due to these social media posts, he was arrested on July 23.

According to multiple observers, security officials often cancelled WeChat accounts carrying “sensitive information,” such as discussions about Tibetan language education, and interrogated the account owners.

There were no reported cases of self-immolation during the year. The practice was a common form of protest of political and religious oppression in past years. It has declined in recent years, reportedly, according to local observers, because of tightened security by authorities, the collective punishment of self-immolators’ relatives and associates, and the Dalai Lama’s public plea to his followers to find other ways to protest PRC government repression. Chinese officials in some Tibetan areas withheld public benefits from the family members of self-immolators and ordered friends and monastic personnel to refrain from participating in religious burial rites or mourning activities for self-immolators.

The law criminalizes various activities associated with self-immolation, including “organizing, plotting, inciting, compelling, luring, instigating, or helping others to commit self-immolation,” each of which may be prosecuted as “intentional homicide.”

During the year, the TAR carried out numerous propaganda campaigns to encourage pro-CCP speech, thought, and conduct. These included a “TAR Clear and Bright 2020” program, designed to crack down on persons “misusing” the internet, including by making “wrong” comments on the party’s history and “denigrating” the country’s “heroes and martyrs.” The TAR Communist Party also launched specialized propaganda campaigns to counter support for “Tibetan independence” and undermine popular support for the Dalai Lama. The PRC’s continuing campaign against organized crime also targeted supporters of the Dalai Lama, who were considered by police to be members of a criminal organization. In September the TAR Communist Party secretary Wu Yingjie publicly urged everybody to follow Xi Jinping and criticize the Dalai Lama.

A re-education program called “Unity and Love for the Motherland” continued to expand. Participants in the program received state subsidies and incentives for demonstrating support for and knowledge of CCP leaders and ideology, often requiring them to memorize party slogans and quotations from past CCP leaders and to sing the national anthem. These tests were carried out in Mandarin Chinese.

Freedom of Press and Media, Including Online Media: Authorities tightly controlled journalists who worked for the domestic press and could hire and fire them based on assessments of their political reliability. CCP propaganda authorities were in charge of journalist accreditation in the TAR and required journalists working in the TAR to display “loyalty to the party and motherland.” The deputy head of the TAR Propaganda Department simultaneously holds a prominent position in the TAR Journalist Association, a state-controlled professional association to which local journalists must belong.

In January the TAR People’s Congress passed the “TAR Regulations on Establishing a Model Area for Ethnic Unity and Progress,” which mandated media organizations cooperate with ethnic unity propaganda work and criminalized speech or spreading information “damaging to ethnic unity.”

In April the TAR Department of Propaganda held a special region-wide mobilization conference on political ideological issues, and some journalists and media workers in the region reported they had officially promised to implement the CCP’s line and resolutely fight separatism and “reactionary press and media” overseas.

Foreign journalists may visit the TAR only after obtaining a special travel permit from the government, and authorities rarely granted such permission. When authorities permitted journalists to travel to the TAR, the government severely limited the scope of reporting by monitoring and controlling their movements, and intimidating and preventing Tibetans from interacting with the press.

Violence and Harassment: PRC authorities arrested and sentenced many Tibetan writers, intellectuals, and singers for “inciting separatism.” Numerous prominent Tibetan political writers, including Jangtse Donkho, Kelsang Jinpa, Buddha, Tashi Rabten, Arik Dolma Kyab, Gangkye Drupa Kyab, and Shojkhang (also known as Druklo), reported security officers closely monitored them following their releases from prison between 2013 and 2020 and often ordered them to return to police stations for further interrogation, particularly after they received messages or calls from friends overseas or from foreigners based in other parts of the PRC. Some of these persons deleted their social media contacts or shut down their accounts completely.

Censorship or Content Restrictions: Authorities prohibited domestic journalists from reporting on repression in Tibetan areas. Authorities promptly censored the postings of bloggers and users of WeChat who did so, and the authors sometimes faced punishment. Authorities banned some writers from publishing; prohibited them from receiving services and benefits, such as government jobs, bank loans, and passports; and denied them membership in formal organizations.

Police in Malho Tibetan Autonomous Prefecture, Qinghai Province, arrested Tibetan writer and poet Gendun Lhundrub in December and held him at an undisclosed location, according to Radio Free Asia. In October the former monk released an anthology of poems and wrote on the website Waseng-drak that writers require freedom of expression.

The TAR Internet and Information Office maintained tight control of a full range of social media platforms.

The PRC continued to disrupt radio broadcasts of Radio Free Asia’s Tibetan- and Mandarin-language services in Tibetan areas, as well as those of the Voice of Tibet, an independent radio station based in Norway.

In addition to maintaining strict censorship of print and online content in Tibetan areas, PRC authorities sought to censor the expression of views or distribution of information related to Tibet in countries and regions outside mainland China.

In May the TAR city of Nakchu seized and destroyed “illegal publications” as well as illegal equipment for satellite signal reception.

Internet Freedom

There was no internet freedom. In May, TAR party secretary Wu Yingjie urged authorities to “resolutely control the internet, strengthen online propaganda, maintain the correct cybersecurity view, and make the masses listen to and follow the Party.”

As in past years, authorities curtailed cell phone and internet service in many parts of the TAR and other Tibetan areas, sometimes for weeks or months at a time. Interruptions in internet service were especially pronounced during periods of unrest and political sensitivity, such as the March anniversaries of the 1959 and 2008 protests, “Serf Emancipation Day,” and around the Dalai Lama’s birthday in July. When authorities restored internet service, they closely monitored its usage.

Many sources also reported it was almost impossible to register with the government, as required by law, websites promoting Tibetan culture and language in the TAR.

Many individuals in the TAR and other Tibetan areas reported receiving official warnings and being briefly detained and interrogated after using their cell phones to exchange what the government deemed to be sensitive information.

In July in advance of the Dalai Lama’s birthday, many locals reported authorities warned Tibetans not to use social media chat groups to send any messages, organize gatherings, or use symbols that would imply a celebration of the spiritual leader’s birthday. The TAR Internet and Information Office continued a research project known as Countermeasures to Internet-based Reactionary Infiltration by the Dalai Lama Clique. In May the TAR Cyber Security and Information Office held its first training program for “people working in the internet news and information sector” with the goal of spreading “positive energy” in cyberspace.

Throughout the year authorities blocked users in China from accessing foreign-based, Tibet-related websites critical of official government policy in Tibetan areas. Technically sophisticated hacking attempts originating from China also targeted Tibetan activists and organizations outside mainland China.

Section 4. Corruption and Lack of Transparency in Government

PRC law provides criminal penalties for corrupt acts by officials, but the government did not implement the law effectively in Tibetan areas, and high-ranking officials often engaged in corrupt practices with impunity. There were numerous reports of government corruption in Tibetan areas; some low-ranked officials were punished.

In April an appeal hearing for Tibetan anticorruption activist A-Nya Sengdra was postponed indefinitely. A-Nya was arrested in 2018 by Qinghai police after exposing corruption among local officials who failed to compensate Tibetans for land appropriations. Held incommunicado for 48 days, he was sentenced in December 2019 to seven years in prison for “picking quarrels and provoking trouble.”

Corruption: Local sources said investigations into corruption in the TAR and autonomous prefectures were rare; however, during the year news media reported two relatively high-profile corruption cases. In May the Tibetan Review, a monthly journal published in India, reported deputy secretary general of the TAR government Tashi Gyatso was being investigated for violations of discipline and law. Often the specifics of official investigations related to disciplinary violations are not made public but are commonly understood to be connected to bribery or abuse of power.

In July the Tibetan Review cited China’s official Xinhua news agency reporting that Wang Yunting, a Han Chinese CCP member and deputy director of Tibet’s health commission, was being investigated by the regional anti-graft authorities for “disciplinary” violations.

Financial Disclosure: The CCP has internal regulations requiring disclosure of financial assets, but these disclosures are not made public.

Human Rights Reports
Edit Your Custom Report

01 / Select A Year

02 / Select Sections

03 / Select Countries You can add more than one country or area.

U.S. Department of State

The Lessons of 1989: Freedom and Our Future