An official website of the United States Government Here's how you know

Official websites use .gov

A .gov website belongs to an official government organization in the United States.

Secure .gov websites use HTTPS

A lock ( ) or https:// means you’ve safely connected to the .gov website. Share sensitive information only on official, secure websites.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet)

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution states citizens “enjoy freedom of speech, of the press, of assembly, of association, of procession and of demonstration.” Authorities limited and did not respect these rights, however, especially when their exercise conflicted with CCP interests. Authorities continued ever tighter control of all print, broadcast, electronic, and social media and regularly used them to propagate government views and CCP ideology. Authorities censored and manipulated the press, social media, and the internet, particularly around sensitive anniversaries and topics.

Freedom of Expression: Citizens could discuss many political topics privately and in small groups without official punishment. Authorities, however, routinely took harsh action against citizens who questioned the legitimacy of the CCP. Some independent think tanks, study groups, and seminars reported pressure to cancel sessions on sensitive topics. Those who made politically sensitive comments in public speeches, academic discussions, or remarks to media or posted sensitive comments online, remained subject to punitive measures. In addition, an increase in electronic surveillance in public spaces, coupled with the movement of many citizens’ routine interactions to the digital space, signified the government was monitoring an increasing percentage of daily life. Conversations in groups or peer-to-peer on social media platforms and via messaging applications were subject to censorship, monitoring, and action from the authorities.

In August the Unirule Institute of Economics, a prominent economic think tank, closed its doors after years of increasing government pressure. Founded in 1993 to promote market reforms, a decade ago Unirule was a well-respected institution in the country with the space to disseminate ideas and facilitate dialogue with government leaders. The last few years have seen the shutdown of its website and public office, and as of August the organization was in liquidation.

On April 19, Zi Su was sentenced by a Chengdu court to four years’ imprisonment on charges of subversion. Zi, a retired professor from the Yunnan Communist Party School, was detained in 2017 after releasing an open letter questioning Xi Jinping’s suitability to continue as the CCP’s leader. Prior to his trial in December 2018, the government offered to shorten his sentence if he fired his lawyer and accepted a court-appointed attorney. Zi accepted, reducing his sentence from 10 to four years.

In September a Sichuan court convicted Chengdu-based activist Huang Xiaomin to 30 months’ imprisonment for “picking quarrels and provoking trouble.” Huang had called for direct elections to select party leaders. He was detained for several months before being allowed to hire a lawyer. He was then told to fire his lawyer and accept a court-appointed lawyer in exchange for a more lenient sentence, which he did.

On September 19, local police from Gucheng Township, Chengdu, detained Chen Yunfei for publishing comments in support of Hong Kong’s antiextradition bill movement. Chen had shown public support for the antiextradition protests in Hong Kong and called for a dialogue between Hong Kong leader Carrie Lam and protesters to try to reach a resolution.

Countless citizens were arrested and detained for “spreading fake news,” “illegal information dissemination,” or “spreading rumors online.” These claims ranged from sharing political views or promoting religious extremism to sharing factual reports on sensitive issues. For example, in Nan Le, Henan, a netizen was arrested for spreading “fake news” about a chemical factory explosion on WeChat. In Lianyungang police arrested 22 persons for “internet rumors,” and in Huzhou a netizen was arrested for “spreading rumors,” while he claimed he was only sharing political views.

This trend was particularly apparent in Xinjiang, where the government had developed a multifaceted system of physical and cyber controls to stop individuals from expressing themselves or practicing their religion or traditional beliefs. Beyond the region’s expansive system of internment camps, the government and the CCP implemented a system to limit in-person speech and online speech. In Xinjiang police regularly stopped persons of certain ethnicities and faith and demanded to review their cell phones for any evidence of communication deemed inappropriate. During the year the government significantly extended the automation of this system, using phone apps, cameras, and other electronics to monitor all speech and movement. Authorities in Xinjiang built a comprehensive database that tracked the movements, mobile app usage, and even electricity and gasoline consumption of inhabitants in the region.

The government also sought to limit criticism of their Xinjiang policies even outside the country, disrupting academic discussions and intimidating human rights advocates across the world. Government officials in Xinjiang detained the relatives of several overseas activists. Chinese embassy officials in Belgium asked a Belgian university to remove information critical of the PRC’s Xinjiang policies from their website, and in February the Belgian author of that critique reported that Chinese government officials disrupted a Xinjiang-focused academic conference in Strasbourg, France. Numerous ethnic Uighurs and Kazakhs living overseas were intimidated into silence by government officials making threats against members of their family who still lived in China, threats sometimes delivered in China to the relatives, and sometimes delivered by Chinese government officials in the foreign country.

The government increasingly moved to restrict the expression of views it found objectionable even when those expressions occurred abroad. Online, the government expanded attempts to control the global dissemination of information while also exporting its methods of electronic information control to other nations’ governments. During the year there was a rise in reports of journalists in foreign countries and ethnic Chinese living abroad experiencing harassment by Chinese government agents due to their criticisms of PRC politics. This included such criticisms posted on platforms such as Twitter that were blocked within China.

In October PRC authorities publicly condemned a tweet by the professional basketball team Houston Rockets’ general manager that expressed support for Hong Kong protesters, and the state-run CCTV cancelled broadcasts of games involving U.S. professional basketball teams visiting China. The Ministry of Foreign Affairs sent an official from its consulate general in Houston to personally denounce the statement to the Houston Rockets. Similarly, in December Chinese state television cancelled the broadcast of an English Premier League soccer game after one of its players, Mesut Ozil, posted messages on Twitter and Instagram–both of which were blocked in China–denouncing the government’s policies towards Muslims in Xinjiang.

In July Dalian police detained a man only identified as “Lu” for distributing online cartoons that featured pro-Japanese and anti-Chinese contents. The CCP-controlled Global Times accused Lu of being “spiritually Japanese” by advocating for Japanese right-wing politics and militarism. In March 2018 Foreign Minister Wang Yi reportedly criticized such pro-Japanese cartoonists as “scum among Chinese people.”

In May Anhui police arrested cartoonist Zhang Dongning on charges of “picking quarrels and provoking trouble” for creating comic books that depicted the Chinese people as pigs. The drawings “distorted historical facts, trampled national dignity, and hurt the feelings of the Chinese people,” according to a police statement. Zhang remained in custody at year’s end.

The government used economic leverage on the mainland to suppress freedom of expression in Hong Kong. In reaction to protests in Hong Kong in August, the mainland government told Hong Kong-based Cathay Airlines that any of its employees who had engaged in “illegal demonstrations, protests, and violent attacks, as well as those who have radical behaviors” were forbidden from working on flights that entered Chinese airspace.

Press and Media, Including Online Media: The CCP and government continued to maintain ultimate authority over all published, online, and broadcast material. Officially, only state-run media outlets have government approval to cover CCP leaders or other topics deemed “sensitive.” While it did not dictate all content to be published or broadcast, the CCP and the government had unchecked authority to mandate if, when, and how particular issues were reported or to order they not be reported at all.

During the year state media reported senior authorities issued internal CCP rules detailing punishments for those who failed to hew to ideological regulations, ordering a further crackdown on illegal internet accounts and platforms, and instructing media to further promote the interests of the government.

The government continued its tight ideological control over media and public discourse following the restructuring of its regulatory system in 2018. The CCP propaganda department has the ultimate say in regulating and directing media practices and policies in the country. The reorganization created three independent administrative entities controlled by the CCP propaganda department: the National Radio and Television Administration (NART), the General Administration of Press and Publications, and the National Film Bureau. While NART is still ostensibly under the State Council, its party chief was also a deputy minister within the CCP’s propaganda department.

The Cyberspace Administration of China (CAC), which directly manages internet content, including online news media, also promotes CCP propaganda. The CAC served as the representative office to a recently formed CCP committee on cyberspace, which is nominally chaired by President Xi Jinping. One of the CCP propaganda department deputy ministers ran the organization’s day-to-day operations. It enjoyed broad authority in regulating online media practices and played a large role in regulating and shaping information dissemination online.

The internet “clean up” CAC announced in November 2018 continued into 2019. As part of CAC’s 2018 requirements, internet platforms had to submit reports on their activities if their platforms could be used to “socially mobilize” or could lead to “major changes in public opinion.” On January 23, the CAC issued a statement confirming another step in its crackdown on internet content. On April 6, the National Office Against Pornographic and Illegal Publications announced an eight-month crackdown on “vulgar content” online. According to the announcement, the National Office tasked local authorities to conduct inspections of online platforms, including social media, livestreaming, videos, and online games. In July the CAC ordered 26 podcast and music applications to terminate, suspend services, or have “talks” with regulators. According to a CAC notice, these applications were investigated and deemed to have spread “historical nihilism.”

In 2018 the government directed consolidation of China Central Television, China Radio International, and China National Radio into a new super media group known as the “Voice of China,” which “strengthened the party’s concentrated development and management of important public opinion positions.”

All books and magazines continued to require state-issued publication numbers, which were expensive and often difficult to obtain. As in the past, nearly all print and broadcast media as well as book publishers were affiliated with the CCP or the government. There were a small number of print publications with some private ownership interest but no privately owned television or radio stations. The CCP directed the domestic media to refrain from reporting on certain subjects, and traditional broadcast programming required government approval.

Several popular domestic soap operas from 2018 were taken off the air after state-owned newspaper the Beijing Daily called the dramas “incompatible with core socialist values.” One such popular show featured Emperor Qianlong and concubines. While episodes from 2018 remained available online, many television stations had canceled similar period dramas in their 2019 programming plans. The National Radio and Television Administration followed up with a temporary ban of historical dramas in late March. The CCP also policed cartological political correctness to ensure that cartoons and documentaries supported the CCP. In one example the domestic television drama Go Go Squid was investigated after displaying a map that did not show Taiwan and Hainan Island as part of China.

Journalists operated in an environment tightly controlled by the government. Only journalists with official government accreditation were allowed to publish news in print or online. The CCP constantly monitored all forms of journalist output, including printed news, television reporting, and online news, including livestreaming. Journalists and editors self-censored to stay within the lines dictated by the CCP, and they faced increasingly serious penalties for crossing those lines, which could be opaque. While the country’s increasingly internet-literate population demanded interesting stories told with the latest technologies, government authorities asserted control over those new technologies (such as livestreaming) and clamped down on new digital outlets and social media platforms.

Because the CCP does not consider internet news companies “official” media, they are subject to debilitating regulations and barred from reporting on potentially “sensitive” stories. According to the most recent All China Journalist Association report from 2017 on the nation’s news media, there were 231,564 officially credentialed reporters working in the country. Only 1,406 worked for news websites, with the majority working at state-run outlets such as XinhuaNet.com and ChinaDaily.com. Other online outlets also reported on important issues but limited their tactics and topics, since they were acting without official approval.

In January government officials detained Yang Zhengjun, the editor in chief of an online labor rights news outlet, iLabour, which reported on harmful working conditions for Chinese laborers. According to RFA, on March 20, police detained Wei Zhili, editor of the citizen media magazine New Generation and a labor rights activist, at his Guangzhou home. He was not allowed to meet with his lawyer for 19 days, during which police interrogated Wei five times at the Shenzhen No. 2 Detention Center. Voice of America reported that authorities forbade Wei’s wife, Zheng Churan, from speaking to foreign media about her husband’s detention. Police also detained Wei’s colleague Ke Chengbing in Guangzhou on March 20, but there was no information regarding his status as of year’s end. Authorities formally arrested and charged Yang, Wei, and Ke in August on charges of “picking quarrels.”

In June authorities in Chongqing announced they had convicted Liu Pengfei on unknown charges and sentenced him to two years’ imprisonment. Liu was detained in 2017 while running a WeChat group that reposted foreign press articles in Chinese. Until his conviction was announced, Liu’s condition and location were unknown.

On August 1, Chongqing police arrested former journalist Zhang Jialong. No charges were formally announced, although police reportedly arrested him for social media posts he made in 2017 and earlier. Zhang, a well-known journalist and anticensorship activist, had stopped posting publicly in 2014 after being fired from Tencent, where he worked as an editor, for meeting with then secretary of state John Kerry. His location was unknown at year’s end.

Violence and Harassment: The government frequently impeded the work of the press, including citizen journalists. Journalists reported being subjected to physical attack, harassment, monitoring, and intimidation when reporting on sensitive topics. Government officials used criminal prosecution, civil lawsuits, and other punishment, including violence, detention, and other forms of harassment, to intimidate authors and journalists and to prevent the dissemination of unsanctioned information on a wide range of topics.

Family members of journalists based overseas also faced harassment, and in some cases detention, as retaliation for the reporting of their relatives abroad. As of year’s end, dozens of Uighur relatives of U.S.-based journalists working for RFA’s Uighur Service remained disappeared or arbitrarily detained in Xinjiang.

A journalist could face demotion or job loss for publishing views that challenged the government. In many cases potential sources refused to meet with journalists due to actual or feared government pressure. During the year the scope of censorship grew to the point that, according to several journalists, “almost all topics are considered sensitive.” For example, whereas in past years business news reporting had been relatively free of control, many journalists’ contacts were hesitant to express themselves openly even on this topic. During the year authorities imprisoned numerous journalists working in traditional and new media.

On June 10, the discipline inspection commission of the CCP’s Beijing branch accused Dai Zigeng, former publisher and cofounder of popular daily newspaper the Beijing News, of “serious violations of discipline and law.”

Prominent Chinese journalist Huang Xueqin, known for her publications about the #MeToo movement in China, was arrested in Guangzhou in October after she wrote about antigovernment protests in Hong Kong. Officials charged her with “picking quarrels and provoking trouble.” At year’s end she remained in detention.

Restrictions on foreign journalists by central and local CCP propaganda departments remained strict, especially during sensitive times and anniversaries. The Foreign Correspondents’ Club of China (FCCC) published a report in January detailing conditions for foreign journalists in the country. More than half (55 percent) of journalists who responded to the FCCC’s survey said reporting conditions had further deteriorated over the prior 12 months. They reported the government regularly surveilled foreign journalists, both in person and, increasingly, via electronic means. Of respondents, 91 percent expressed concern about the security of their telephones, and 66 percent worried about surveillance inside their homes and offices. Half of the journalists said this surveillance diminished their ability to report in the country.

In August a Canadian journalist working for a foreign outlet was detained while reporting in Guangdong. Local police detained the journalist and a PRC news assistant in a rural area, then drove them to a police station in a larger town, held them for seven hours, confiscated their electronic devices, copied all the data on their cell phones, and tried to compel the PRC colleague to sign a confession before putting them on a train out of town. The officials followed them onto the train, separated the two, and continued to intimidate them.

During the Hong Kong protests, mainland government authorities escalated their harassment of foreign journalists, stopping numerous journalists at border crossings near Hong Kong and at airports in Beijing and elsewhere, threatening them with visa obstacles, and making copies of their electronic devices. Journalists said this impeded their ability to gather and disseminate reports about the protests.

Foreign press outlets reported local employees of foreign news agencies were subjected to official harassment and intimidation. A citizen who was assisting a foreign journalist on a reporting trip was detained by local police, then chained to a chair for a full day before being released. Government officials contacted and harassed many Chinese citizen employees’ family members in an attempt to pressure them away from their reporting work. Both the local citizens and their foreign employers lacked recourse in these cases and were generally hesitant to address grievances with authorities due to fear of experiencing even greater repression.

Government harassment of foreign journalists was particularly aggressive in Xinjiang. According to the January FCCC report, 26 of 28 foreign journalists who traveled to Xinjiang in 2018 reported that government officials told them reporting was restricted or prohibited. This continued throughout the year, as numerous foreign journalists reported being followed constantly while in Xinjiang, with government agents stepping in to block access to some areas, intimidating local inhabitants so they would not talk to the journalists, and stopping the journalists–sometimes many times per day–to seize their cameras and force them to erase pictures. Foreign journalists also had trouble securing hotel rooms, since authorities directed hotels to prohibit the journalists’ stays.

Media outlets that reported on commercial issues enjoyed comparatively fewer restrictions, but the system of post-publication review by propaganda officials encouraged self-censorship by editors seeking to avoid the losses associated with penalties for inadvertently printing unauthorized content.

Government officials also sought to suppress journalism outside their borders. While in past years these efforts largely focused on Chinese-language media, during the year additional reports emerged of attempts to suppress media critical of China regardless of language or location. In March government officials warned a Swedish media outlet to cease its “serious political provocations,” for publishing a Swedish-language editorial that supported a position that Chinese officials opposed. Another government official threatened to blacklist a Russian journalist if the journalist did not retract an article in a Russian newspaper detailing negative Chinese economic statistics.

Censorship or Content Restrictions: The State Council’s Regulations on the Administration of Publishing grant broad authority to the government at all levels to restrict publications based on content, including mandating if, when, and how particular issues are reported. While the Ministry of Foreign Affairs daily press briefing was generally open, and the State Council Information Office organized some briefings by other government agencies, journalists did not have free access to other media events. The Ministries of Defense and Commerce continued allowing select foreign media outlets to attend occasional press briefings.

Official guidelines for domestic journalists were often vague, subject to change at the discretion of propaganda officials, and enforced retroactively. Propaganda authorities forced newspapers and online media providers to fire editors and journalists responsible for articles deemed inconsistent with official policy and suspended or closed publications. Self-censorship remained prevalent among journalists, authors, and editors, particularly with post facto government reviews carrying penalties of ranging severity.

Journalist arrests and dismissals for reporting on sensitive issues continued. One of the country’s few prominent investigative reporters, Liu Wanyong, announced he was leaving the profession, blaming the shrinking space for investigating and publishing accurate news. The Weibo accounts of several bloggers, including Wang Zhian, a former state broadcast commentator who wrote about social issues, were blocked.

Control over public depictions of President Xi increased, with censors aggressively shutting down any depiction that varied from official media storylines. Censors continued to block images of the Winnie the Pooh cartoon on social media because internet users used the symbol to represent President Xi Jinping. Social media posts did not allow comments related to Xi Jinping and other prominent Chinese leaders.

Domestic films continued to be subject to government censorship. In July the head of the government’s film regulatory body, the National Film Bureau, gave a speech to government officials and film industry representatives exhorting them to use films to promote Chinese political values. Throughout the year the government forbade the release of a number of new movies–including several films with prominent directors and large budgets–because they ran afoul of government censors. Shortly before its July 5 release date, the historical war drama The Eight Hundred was removed from distribution despite numerous theatrical trailers and an $80 million budget. Similarly, in February the film One Second by world-famous director Zhang Yimou was pulled from the Berlin Film Festival only days before its debut for “technical difficulties,” a common euphemism for censorship in China. Another film, Better Days, was pulled from the same festival after the movie failed to receive the necessary permissions from Chinese authorities. The head of the National Film Bureau explicitly encouraged domestic filmmakers to find more “valuable and heavy” topics and materials in the country’s “excellent traditional culture,” “revolution culture,” and “advanced culture of socialism.”

In October, when the U.S. comedy show South Park ran an episode depicting the PRC’s censorship practices, authorities banned the episode and other South Park content from local television and internet.

Newscasts from overseas news outlets, largely restricted to hotels and foreign residence compounds, were subject to censorship. Individual issues of foreign newspapers and magazines were occasionally banned when they contained articles deemed too sensitive. Articles on sensitive topics were removed from international magazines. Television newscasts were blacked out during segments on sensitive subjects.

Politically sensitive coverage in Chinese, and to a lesser extent in English, was censored more than coverage in other languages. The government prohibited some foreign and domestic films deemed too sensitive or selectively censored parts of films before they were released, including Bohemian Rhapsody and Top Gun: Maverick. Under government regulations, authorities must authorize each foreign film released in the country, with a restriction on the total number that keeps annual distribution below 50 films.

Authorities continued to ban books with content they deemed inconsistent with officially sanctioned views. The law permits only government-approved publishing houses to print books. Newspapers, periodicals, books, audio and video recordings, or electronic publications may not be printed or distributed without the approval of central authorities and relevant provincial publishing authorities. Individuals who attempted to publish without government approval faced imprisonment, fines, confiscation of their books, and other punishment. The CCP also exerted control over the publishing industry by preemptively classifying certain topics as state secrets.

In May media reported that three government officials in Chongqing and Yunnan were disciplined for “secretly purchasing, reading, and keeping overseas books and publications with serious political problems.”

In the fall the Ministry of Education directed all school libraries to review their holdings and dispose of books that “damage the unity of the country, sovereignty or its territory; books that upset society’s order and damage societal stability; books that violate the Party’s guidelines and policies, smear or defame the Party, the country’s leaders and heroes.” Officials at a state-run library in Zhenyuan, Gansu, responded by burning a pile of “illegal books, religious publications, and especially books and articles with biases,” according to a notice and photograph on the library’s website, which circulated widely online.

New cases of extraterritorial book censorship occurred: government censors required that books printed domestically conform to government propaganda guidelines, even if those books were written by a foreign author for a foreign audience. In February an Australian bookseller reported that PRC officials forbade a Chinese company from publishing a book that included political content they found objectionable, even though the books would have been shipped out of China as soon as they were printed.

On the 30th anniversary of the June 4, 1989, Tiananmen Square massacre, the government made an array of efforts to block all public mention of that historical event, not just in China but even in other countries. Within the country the government preemptively targeted potential critics, including elderly parents of the massacre victims, jailing them or temporarily removing them from major cities. Online censorship increased, with government censors aggressively blocking even indirect references and images from all online platforms, including, for example, an image of books lined up facing a cigarette packet in a pattern invoking the famous video of a man facing down tanks on a Beijing street. The CNN website, normally accessible in the country, was blocked on June 4, and officials broke up a live CNN newscast in Beijing on June 4 by rushing between a news reporter and cameraman as they were broadcasting, demanding CNN staff stop reporting. Other international media outlets faced increased monitoring and detentions for reporting focused on the anniversary, including one reporter who was detained for six hours. Censors at domestic internet companies said tools to detect and block content related to the 1989 crackdown reached unprecedented levels of accuracy, aided by machine learning as well as voice and image recognition.

The new Heroes and Martyrs Law makes it illegal to insult or defame prominent communists. Citing this law, the CAC ordered major domestic news app Bytedance to rectify information “slandering” Fang Zhimin, a prominent communist historical figure, and to punish the individuals responsible for publishing the defamatory information. Sichuan police arrested a prominent female blogger for violating the Heroes and Martyrs Law because in one of her videos she paired a red scarf, “which symbolized the revolutionary tradition,” with an “inappropriately short” skirt. On March 28, the court sentenced the blogger, identified in court documents only by her last name “Tang,” to 12 days’ incarceration, a fine, and removal of her videos.

Authorities often justified restrictions on expressions on national security protection grounds. In particular, government leaders generally cited the threat of terrorism in justifying restricting freedom of expressions by Muslims and other religious minorities. These justifications were a baseline rationale for restrictions on press movements, publications, and other forms of repression of expression.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The government restricted freedoms of peaceful assembly and association.

c. Freedom of Religion

See the Department of State’s International Religious Freedom Report at https://www.state.gov/religiousfreedomreport/.

Section 3. Freedom to Participate in the Political Process

The constitution states, “all power in the People’s Republic of China belongs to the people” and the organs through which citizens exercise state power are the NPC and the people’s congresses at provincial, district, and local levels. In practice the CCP dictated the legislative agenda to the NPC. While the law provides for elections of people’s congress delegates at the county level and below, citizens could not freely choose the officials who governed them. The CCP controlled all elections and continued to control appointments to positions of political power. The CCP used various intimidation tactics, including house arrest, to block independent candidates from standing for local elections.

In March the NPC removed the two-term limit for the positions of president and vice president, clearing the way for Xi Jinping to remain in office.

Section 4. Corruption and Lack of Transparency in Government

Although officials faced criminal penalties for corruption, the government and the CCP did not implement the law consistently or transparently. Corruption remained rampant, and many cases of corruption involved areas heavily regulated by the government, such as land-usage rights, real estate, mining, and infrastructure development, which were susceptible to fraud, bribery, and kickbacks. Court judgments often could not be enforced against powerful special entities, including government departments, state-owned enterprises, military personnel, and some members of the CCP.

Transparency International’s analysis indicated corruption remained a significant problem in the country. There were numerous reports of government corruption–and subsequent trials and sentences–during the year.

In March 2018 the NPC adopted the National Supervision Law, which codified the joint National Supervisory Commission-Central Commission for Discipline Inspection (NSC-CCDI). The NSC-CCDI is charged with rooting out corruption, and its investigations can target any public official, including police, judges, and prosecutors; the commission can investigate and detain individuals connected to targeted public officials. The creation of the NSC essentially vested the CCDI, the CCP’s internal discipline investigation unit that sits outside of the judicial system, with powers of the state. Rules governing NSC-CCDI investigations, operations, and detentions remained unclear.

NSC-CCDI detention, known as liuzhi, faced allegations of detainee abuse and torture. Liuzhi detainees are held incommunicado and have no recourse to appeal their detention. While detainee abuse is proscribed by the National Supervision Law, the mechanism for detainees to report abuse is unclear. According to the compensation law, however, suspects wrongly accused of corruption can receive compensation for time spent in liuzhi.

Although liuzhi operates outside the judicial system, confessions given while in liuzhi were used as evidence in judicial proceedings. According to press reports and an NGO report released in August, liuzhi detainees experienced extended solitary confinement, sleep deprivation, beatings, and forced standing or sitting in uncomfortable positions for hours and sometimes days.

According to state media, the Discipline Inspection Commission and Supervision Commission in Maoming City, Guangdong, put 11 individuals in liuzhi detention between March and April 2018 for investigation of bribery or negligence of duty. One provincial official head of the liuzhi detention system said suspects averaged 42.5 days in detention before being transferred into the criminal justice system.

Corruption: In numerous cases government prosecutors investigated public officials and leaders of state-owned enterprises, who generally held high CCP ranks, for corruption.

While the tightly controlled state media apparatus publicized some notable corruption investigations, in general very few details were made public regarding the process by which CCP and government officials were investigated for corruption. In September Meng Hongwei, serving as the country’s first Interpol president in Lyon, France, while retaining his position as a PRC Ministry of Public Security vice minister, disappeared after arriving in China on a September 25 flight. Media outlets reported Meng was taken into custody by “discipline authorities” upon his arrival for suspected corruption. The government announced Meng was being monitored while the NSC-CCDI investigated him and his associates for allegedly taking bribes; at year’s end additional details about the case were unavailable.

In 2018 anticorruption investigations probed the high-profile suicide of Zhang Yi, president of the Langfang Chengnan Orthopedic Hospital, when he detailed the corrupt practices that interfered in hospital management and funds. On March 26, a Gu’an County court in Langfang City, Hebei, began hearing the trial for 12 suspects accused of committing crimes including organizing, leading, and participating in a criminal organization; extortion; provoking troubles; intentional injury; intentional destruction of property; forcing deals; capital embezzlement; graft; and fraud. The court did not pass its judgment immediately. The Gu’an court sentenced Yang Yuzhong to 25-years’ imprisonment, the maximum prison sentence allowed. After Yang’s family appealed the ruling, an appeals court in August affirmed the original judgment: 25-years’ imprisonment for Yang Yuzhong and 18- and 10-years’ imprisonment for two major members of Yang’s organized crime group.

Financial Disclosure: A regulation requires officials in government agencies or state-owned enterprises at the county level or above to report their ownership of property, including that in their spouses’ or children’s names, as well as their families’ investments in financial assets and enterprises. The regulations do not require declarations be made public. Instead, they are submitted to a higher administrative level and a human resource department. Punishments for not declaring information vary from training on the regulations, warning talks, and adjusting one’s work position to being relieved of one’s position. Regulations further state officials should report all income, including allowances, subsidies, and bonuses, as well as income from other jobs, such as giving lectures, writing, consulting, reviewing articles, painting, and calligraphy. Officials, their spouses, and the children who live with them also are required to report their real estate properties and financial investments, although these reports are not made public. They are required to report whether their children live abroad as well as the work status of their children and grandchildren (including those who live abroad). Officials are required to file reports annually and are required to report changes of personal status within 30 days.

Section 5. Governmental Attitude Regarding International and Nongovernmental Investigation of Alleged Abuses of Human Rights

The government sought to maintain control over civil society groups, halt the emergence of independent NGOs, and hinder activities of civil society and human rights groups. The government frequently harassed independent domestic NGOs and in many cases did not permit them to openly monitor or comment on human rights conditions. The government made statements expressing suspicion of independent organizations and closely scrutinized NGOs with financial or other links overseas. The government took significant steps during the year to bring all domestic NGOs under its direct regulatory control, thereby curtailing the space for independent NGOs to exist. Most large NGOs were quasi-governmental, and government agencies had to sponsor all official NGOs.

The United Nations or Other International Bodies: The government remained reluctant to accept criticism of its human rights record by other nations or international organizations. The government sharply limited the visits of UN experts to the country and rarely provided substantive answers to queries by UN human rights bodies. A dozen requests for visits to the country by UN experts remained outstanding.

The government used its membership on the UN Economic and Social Council’s Committee on NGOs to block groups critical of China from obtaining UN accreditation and barring accredited activists from participating in UN events. The government also retaliated against human rights groups working with the United Nations, eliciting the criticism of UN Secretary-General Antonio Guterres.

Government Human Rights Bodies: The government maintained each country’s economic, social, cultural, and historical conditions determined its approach to human rights. The government claimed its treatment of suspects, considered to be victims of human rights abuses by the international community, was in accordance with national law. The government did not have a human rights ombudsman or commission.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Hong Kong

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, and the government generally respected this right. An independent press, an effective judiciary, and an unfettered internet combined to permit freedom of expression, including for the press, on most matters. During the year, however, some SAR and central government actions restricted or sought to restrict the right to express or report on dissenting political views, particularly support for Hong Kong independence.

Freedom of Expression: There were some legal restrictions on the ability of individuals to criticize the government publicly without reprisal. Police arrested several individuals for damaging the national flag, which is illegal. For example, in May police arrested a proindependence activist for damaging the Chinese national flag during a protest against the controversial extradition bill. In October, media reported police asked Facebook to remove user posts about police handling of protests. Facebook reportedly declined to do so.

Requirements for electoral candidacy and for taking the oath of office also limited free speech in the political arena. For example, the Electoral Affairs Commission requires all Legislative Council candidates to sign a pledge stating the SAR is an “inalienable part” of China in order to run for office. The commission disqualified one candidate, democracy activist Joshua Wong, from running in the November district council election. The government determined that Wong could not “possibly comply with the requirements of the relevant electoral laws, since advocating or promoting ‘self-determination’ is contrary to the content of the declaration” candidates are required to sign.

In 2017 the government disqualified six legislators-elect from taking office because they took their oaths in ways that did not conform to a 2016 NPCSC interpretation of the Basic Law to demonstrate “sincerity” and “solemnity” when taking an oath.

Press and Media, Including Online Media: Independent media were active and expressed a wide variety of views. An April Hong Kong Journalists Association poll found, however, that 81 percent of journalists said press freedom in the SAR had worsened since 2018.

Violence and Harassment: In September unknown persons threw firebombs at the home of Jimmy Lai, owner of the prodemocracy Apple Daily newspaper. Also in September, four unknown assailants attacked an Apple Daily reporter who was covering protests. In November protesters smashed windows and vandalized the offices of China’s state-controlled Xinhua News Agency. Several journalists alleged that police detained, assaulted, or harassed them while covering protests. In October the Foreign Correspondent’s Club condemned the arrest of a photojournalist who was covering a protest. Police reportedly ordered her and other journalists to remove their gas masks despite previous government assurances that the mask ban did not apply to those using masks to perform their professional duties.

Censorship or Content Restrictions: Reports of media self-censorship and suspected content control continued. The April Hong Kong Journalists Association survey showed that one in five journalists surveyed said their superiors had pressured them to reduce reporting about Hong Kong independence. Many media outlets, bookstores, and publishers were owned by companies with business interests on the mainland or by companies directly controlled by the Chinese central government, a situation that led to claims they were vulnerable to self-censorship.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The law provides for the freedoms of peaceful assembly and association, and the government allowed most public gatherings to proceed, but government actions, including prosecutions of activists and refusals to grant approval for some assemblies, infringed on the right of peaceful protest.

c. Freedom of Religion

See the Department of State’s International Religious Freedom Report at https://www.state.gov/religiousfreedomreport/.

Section 3. Freedom to Participate in the Political Process

The Basic Law limits the ability of residents to change their government. Hong Kong voters do not enjoy universal suffrage in elections for the chief executive or equal suffrage in Legislative Council elections. Article 45 of the Basic Law establishes as the “ultimate aim” direct election of the chief executive through “universal suffrage upon nomination by a broadly representative nominating committee in accordance with democratic procedures.”

The chief executive is elected by an election committee (CEEC) of approximately 1,200 members (1,194 members in 2017). The election committee consists of the 70 members of the Legislative Council and a mix of professional, business, and trade elites.

Voters directly elect 40 of the Legislative Council’s 70 seats by secret ballot. Thirty-five seats are designated as “geographic constituencies” (GCs) and 35 as “functional constituencies” (FCs). All 35 GCs are directly elected by all voters in a geographic area. Thirty FC seats are selected by a set of voters representing various economic and social sectors, most of whom are probusiness and generally supportive of the Chinese central government. In 2016 the constituencies that elected these 30 FC Legislative Council seats consisted of 239,724 registered individual and institutional voters, of whom approximately 172,820 voted, according to the SAR’s Election Affairs Office’s statistics. The remaining five FC seats must be filled by district councilors (the so-called district council sector, known as “super seats,”) were directly elected by the approximately five million registered voters not represented in another FC, and therefore represented larger constituencies than any other seats in the Legislative Council.

Under the Basic Law, only the SAR government, not members of the legislature, may introduce bills that affect public expenditure, the political structure, or government policy.

In October Chief Executive Carrie Lam invoked the ERO, which grants the chief executive power to “make any regulations whatsoever” in times of “emergency or public danger,” to ban face masks. In November a court ruled that Lam’s use of the ERO was unconstitutional.

The SAR sends 36 deputies to China’s National People’s Congress (legislature, NPC) and had approximately 200 delegates in the Chinese People’s Political Consultative Conference–bodies that operate under the direction of the Chinese Communist Party and do not exercise legislative independence. The approval of the chief executive, two-thirds of the Legislative Council, and two-thirds of the SAR’s delegates to the NPC are required to place an amendment to the Basic Law on the agenda of the NPC, which has the sole power to amend the Basic Law.

Section 4. Corruption and Lack of Transparency in Government

The law provides criminal penalties for corruption by officials, and the government generally implemented the law effectively. Although the SAR continued to be relatively uncorrupt, there were isolated reports of government corruption.

Financial Disclosure: The SAR requires the most senior civil service and elected officials to declare their financial investments annually and senior working-level officials to do so biennially. Policy bureaus may impose additional reporting requirements for positions seen as having a greater risk of conflict of interest. The Civil Service Bureau monitors and verifies disclosures, which are available to the public. There are criminal and administrative sanctions for noncompliance.

Section 5. Governmental Attitude Regarding International and Nongovernmental Investigation of Alleged Abuses of Human Rights

A variety of domestic and international human rights groups generally operated without government restriction, investigating and publishing their findings on human rights cases. Government officials were somewhat cooperative and responsive to their views. Prominent human rights activists and organizations critical of the central government also operated in the SAR.

Government Human Rights Bodies: There is an Office of the Ombudsman and an Equal Opportunities Commission (EOC). The government recruits commissioners to represent both offices through a professional search committee, which solicits applications and vets candidates. Commissioners were independent in their operations. Both organizations operated without interference from the SAR government and published critical findings in their areas of responsibility. NGOs pointed out that the EOC had limited ability to conduct investigations.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Macau

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, but the government occasionally sought to restrict this right. In January the Legislative Assembly passed legislation to amend an existing law that criminalized some actions that disrespect the Chinese national anthem.

Press and Media, Including Online Media: Local media expressed a wide range of views, but the government took steps to restrict unfavorable news coverage.

Censorship or Content Restrictions: Media sometimes practiced self-censorship, in part because the government subsidized some media outlets. According to 2018 media reports, the Central Government Liaison Office in Hong Kong indirectly owns Plaza Cultural Macau, a local bookstore, raising concerns that central government authorities may restrict the sale of sensitive books.

Libel/Slander Laws: Macau law criminalizes libel, slander, and defamation. If such offenses are committed through the media or online, they are punishable by up to two years’ imprisonment.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The law provides for the freedoms of peaceful assembly and association but the government limited the freedom of peaceful assembly.

c. Freedom of Religion

See the Department of State’s International Religious Freedom Report at https://www.state.gov/religiousfreedomreport/.

Section 3. Freedom to Participate in the Political Process

The law limits voters’ ability to change their government through free and fair periodic elections because there was no universal suffrage in elections for the majority of elected positions. Only a small fraction of citizens played a role in the selection of the chief executive, who was chosen in August by a 400-member election committee consisting of 344 members elected from four broad societal sectors (which themselves have a limited franchise) and 56 members chosen from and by the SAR’s legislators and representatives to the National People’s Congress and Chinese People’s Political Consultative Conference. In June critics protested against this “small circle” election. Organizers of an unofficial online petition for universal suffrage said in August that the petition website suffered a severe cyberattack reportedly originating from mainland China, and unknown individuals physically threatened the petition’s organizers.

Section 4. Corruption and Lack of Transparency in Government

The law provides criminal penalties for official corruption, and the government generally implemented the law effectively.

Corruption: The government’s Commission against Corruption (CAC) investigated the public and private sectors and had power to arrest and detain suspects. The Ombudsman Bureau within the CAC reviewed complaints of mismanagement or abuse by the CAC. An independent committee outside the CAC–the Monitoring Committee on Discipline of CAC Personnel–accepted and reviewed complaints about CAC personnel.

Financial Disclosure: By law the chief executive, judges, members of the Legislative Assembly and Executive Council, and executive agency directors must disclose their financial interests upon appointment, promotion, retirement, and at five-year intervals while encumbering the same position. The information is available to the public on the website of the Macau Courts. The law states that if the information contained in the declaration is intentionally incorrect, the declarant shall be liable to a maximum imprisonment of three years or a minimum fine equal to six months’ remuneration of the position held. Furthermore, the declarant may be prohibited from appointment to public office or performing public duties for a maximum of 10 years.

Section 5. Governmental Attitude Regarding International and Nongovernmental Investigation of Alleged Abuses of Human Rights

Domestic and international groups monitoring human rights generally operated without government restriction, investigating and publishing their findings on human rights cases. Government officials were somewhat cooperative and responsive to their views.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Tibet

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

Freedom of Expression: Tibetans who spoke to foreigners or foreign reporters, attempted to provide information to persons outside the country, or communicated information regarding protests or other expressions of discontent including via mobile phones and internet-based communications, were subject to harassment or detention under “crimes of undermining social stability and inciting separatism.” During the year authorities in the TAR and other Tibetan areas sought to strengthen control over electronic media and to punish individuals for the vaguely defined crime of “creating and spreading rumors.” Supporting the CCP, criticizing the Dalai Lama, and “not creating and spreading rumors” were some of the major requirements Tibetans had to fulfill to apply for jobs and receive access to government benefits.

Media reports in October noted that advertisements for teaching positions within the TAR required applicants to “align ideologically, politically, and in action with the CCP Central Committee,” “oppose any splittist tendencies,” and “expose and criticize the Dalai Lama.” The advertisements explained that all applicants were subject to a political review prior to employment.

Press and Media, Including Online Media: Foreign journalists may visit the TAR only after obtaining a special travel permit from the government, and authorities rarely granted this permission.

Authorities tightly controlled journalists who worked for the domestic press and could hire and fire them based on assessments of their political reliability. In April the Shannan Newspaper, a daily newspaper in Lhoka City, TAR, included in a listing for new positions the requirement that employees “resolutely implement the party’s line, principles, policies, and political stance, fight against separatism, and safeguard the motherland’s unity and ethnic unity.” CCP propaganda authorities remained in charge of journalist accreditation in the TAR and required journalists working in the TAR to display “loyalty to the party and motherland.” The deputy head of the TAR Propaganda Department simultaneously holds a prominent position in the TAR Journalist Association, a state-controlled professional association to which local journalists must belong.

Violence and Harassment: PRC authorities arrested and sentenced many Tibetan writers, intellectuals, and singers for “inciting separatism.” Numerous prominent Tibetan political writers, including Jangtse Donkho, Kelsang Jinpa, Buddha, Tashi Rabten, Arik Dolma Kyab, Gangkye Drupa Kyab, and Shojkhang (also known as Druklo), reported security officers closely monitored them following their releases from prison between 2013 and 2019 and often ordered them to return to police stations for further interrogation. In addition, authorities banned some writers from publishing and prohibited them from receiving services and benefits such as government jobs, bank loans, passports, and membership in formal organizations.

Censorship or Content Restrictions: Authorities prohibited domestic journalists from reporting on repression in Tibetan areas. Authorities promptly censored the postings of bloggers and users of WeChat who did so, and the authors sometimes faced punishment.

The TAR Internet and Information Office maintained tight control of a full range of social media platforms. According to multiple observers, security officials often cancelled WeChat accounts carrying “sensitive information,” such as discussions about Tibetan-language education, and interrogated the account owners. Many sources also reported it was almost impossible to register with the government, as required by law, websites promoting Tibetan culture and language in the TAR.

The PRC continued to disrupt radio broadcasts of Radio Free Asia’s Tibetan- and Mandarin-language services in Tibetan areas, as well as those of the Voice of Tibet, an independent radio station based in Norway.

In addition to maintaining strict censorship of print and online content in Tibetan areas, PRC authorities sought to censor the expression of views or distribution of information related to Tibet in countries and regions outside mainland China.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

Even in areas officially designated as “autonomous,” Tibetans generally lacked the right to organize and play a meaningful role in the protection of their cultural heritage and unique natural environment. Tibetans often faced government intimidation and arrest if they protested official policies or practices.

In March and July, local observers noted that many monasteries and rural villages in the TAR and Tibetan areas in Sichuan, Qinghai, and Gansu received official warnings not to organize certain gatherings, including the celebration of the Dalai Lama’s birthday.

c. Freedom of Religion

See the Department of State’s International Religious Freedom Report at https://www.state.gov/religiousfreedomreport/.

Section 3. Freedom to Participate in the Political Process

According to the law, Tibetans and other Chinese citizens have the right to vote in some local elections. The PRC government, however, severely restricted its citizens’ ability to participate in any meaningful elections. Citizens could not freely choose the officials who governed them, and the CCP continued to control appointments to positions of political power.

Since 2015 the TAR and many Tibetan areas have strictly implemented the Regulation for Village Committee Management, which stipulates that the primary condition for participating in any local election is the “willingness to resolutely fight against separatism”; in some cases this condition was interpreted to require candidates to denounce the Dalai Lama. Several sources reported that newly appointed Communist Party cadres had replaced nearly all traditional village leaders in the TAR and in Tibetan areas outside the TAR over the last three years, despite the lack of village elections.

Section 4. Corruption and Lack of Transparency in Government

PRC law provides criminal penalties for corrupt acts by officials, but the government did not implement the law effectively in Tibetan areas, and high-ranking officials often engaged in corrupt practices with impunity. There were numerous reports of government corruption in Tibetan areas during the year; some low-ranked officials were punished.

In September 2018 Tibetan anticorruption activist A-nya Sengdra was arrested for “picking quarrels and provoking trouble” by Qinghai police after exposing corruption among local officials who were failing to pay for land appropriated from local Tibetans. A-nya’s detention was extended several times, and no trial had been scheduled.

Section 5. Governmental Attitude Regarding International and Nongovernmental Investigation of Alleged Abuses of Human Rights

Some domestic human rights groups and nongovernmental organizations (NGOs) were able to operate in Tibetan areas, although under substantial government restrictions. Their ability to investigate impartially and publish their findings on human rights cases was limited. Restrictions on foreign NGOs made it nearly impossible for foreign human rights groups to investigate or report findings within Tibetan areas. PRC government officials were not cooperative or responsive to the views of foreign human rights groups.

In a July interview, the China director for Human Rights Watch noted that the PRC government was “making the stakes higher for people inside [of Tibet] to talk [to NGOs]. There can be consequences for family members … The authorities are trying very hard to not just cut people off from information sources but really to discourage certain kinds of research or enquiry.”

Human Rights Reports
Edit Your Custom Report

01 / Select A Year

02 / Select Sections

03 / Select Countries You can add more than one country or area.

U.S. Department of State

The Lessons of 1989: Freedom and Our Future