An official website of the United States Government Here's how you know

Official websites use .gov

A .gov website belongs to an official government organization in the United States.

Secure .gov websites use HTTPS

A lock ( ) or https:// means you’ve safely connected to the .gov website. Share sensitive information only on official, secure websites.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet)

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution states citizens “enjoy freedom of speech, of the press, of assembly, of association, of procession and of demonstration.” Authorities limited and did not respect these rights, however, especially when their exercise conflicted with CCP interests. Authorities continued ever tighter control of all print, broadcast, electronic, and social media and regularly used them to propagate government views and CCP ideology. Authorities censored and manipulated the press, social media, and the internet, particularly around sensitive anniversaries and topics.

Freedom of Expression: Citizens could discuss many political topics privately and in small groups without official punishment. Authorities, however, routinely took harsh action against citizens who questioned the legitimacy of the CCP. Some independent think tanks, study groups, and seminars reported pressure to cancel sessions on sensitive topics. Those who made politically sensitive comments in public speeches, academic discussions, or remarks to media or posted sensitive comments online, remained subject to punitive measures. In addition, an increase in electronic surveillance in public spaces, coupled with the movement of many citizens’ routine interactions to the digital space, signified the government was monitoring an increasing percentage of daily life. Conversations in groups or peer-to-peer on social media platforms and via messaging applications were subject to censorship, monitoring, and action from the authorities.

In August the Unirule Institute of Economics, a prominent economic think tank, closed its doors after years of increasing government pressure. Founded in 1993 to promote market reforms, a decade ago Unirule was a well-respected institution in the country with the space to disseminate ideas and facilitate dialogue with government leaders. The last few years have seen the shutdown of its website and public office, and as of August the organization was in liquidation.

On April 19, Zi Su was sentenced by a Chengdu court to four years’ imprisonment on charges of subversion. Zi, a retired professor from the Yunnan Communist Party School, was detained in 2017 after releasing an open letter questioning Xi Jinping’s suitability to continue as the CCP’s leader. Prior to his trial in December 2018, the government offered to shorten his sentence if he fired his lawyer and accepted a court-appointed attorney. Zi accepted, reducing his sentence from 10 to four years.

In September a Sichuan court convicted Chengdu-based activist Huang Xiaomin to 30 months’ imprisonment for “picking quarrels and provoking trouble.” Huang had called for direct elections to select party leaders. He was detained for several months before being allowed to hire a lawyer. He was then told to fire his lawyer and accept a court-appointed lawyer in exchange for a more lenient sentence, which he did.

On September 19, local police from Gucheng Township, Chengdu, detained Chen Yunfei for publishing comments in support of Hong Kong’s antiextradition bill movement. Chen had shown public support for the antiextradition protests in Hong Kong and called for a dialogue between Hong Kong leader Carrie Lam and protesters to try to reach a resolution.

Countless citizens were arrested and detained for “spreading fake news,” “illegal information dissemination,” or “spreading rumors online.” These claims ranged from sharing political views or promoting religious extremism to sharing factual reports on sensitive issues. For example, in Nan Le, Henan, a netizen was arrested for spreading “fake news” about a chemical factory explosion on WeChat. In Lianyungang police arrested 22 persons for “internet rumors,” and in Huzhou a netizen was arrested for “spreading rumors,” while he claimed he was only sharing political views.

This trend was particularly apparent in Xinjiang, where the government had developed a multifaceted system of physical and cyber controls to stop individuals from expressing themselves or practicing their religion or traditional beliefs. Beyond the region’s expansive system of internment camps, the government and the CCP implemented a system to limit in-person speech and online speech. In Xinjiang police regularly stopped persons of certain ethnicities and faith and demanded to review their cell phones for any evidence of communication deemed inappropriate. During the year the government significantly extended the automation of this system, using phone apps, cameras, and other electronics to monitor all speech and movement. Authorities in Xinjiang built a comprehensive database that tracked the movements, mobile app usage, and even electricity and gasoline consumption of inhabitants in the region.

The government also sought to limit criticism of their Xinjiang policies even outside the country, disrupting academic discussions and intimidating human rights advocates across the world. Government officials in Xinjiang detained the relatives of several overseas activists. Chinese embassy officials in Belgium asked a Belgian university to remove information critical of the PRC’s Xinjiang policies from their website, and in February the Belgian author of that critique reported that Chinese government officials disrupted a Xinjiang-focused academic conference in Strasbourg, France. Numerous ethnic Uighurs and Kazakhs living overseas were intimidated into silence by government officials making threats against members of their family who still lived in China, threats sometimes delivered in China to the relatives, and sometimes delivered by Chinese government officials in the foreign country.

The government increasingly moved to restrict the expression of views it found objectionable even when those expressions occurred abroad. Online, the government expanded attempts to control the global dissemination of information while also exporting its methods of electronic information control to other nations’ governments. During the year there was a rise in reports of journalists in foreign countries and ethnic Chinese living abroad experiencing harassment by Chinese government agents due to their criticisms of PRC politics. This included such criticisms posted on platforms such as Twitter that were blocked within China.

In October PRC authorities publicly condemned a tweet by the professional basketball team Houston Rockets’ general manager that expressed support for Hong Kong protesters, and the state-run CCTV cancelled broadcasts of games involving U.S. professional basketball teams visiting China. The Ministry of Foreign Affairs sent an official from its consulate general in Houston to personally denounce the statement to the Houston Rockets. Similarly, in December Chinese state television cancelled the broadcast of an English Premier League soccer game after one of its players, Mesut Ozil, posted messages on Twitter and Instagram–both of which were blocked in China–denouncing the government’s policies towards Muslims in Xinjiang.

In July Dalian police detained a man only identified as “Lu” for distributing online cartoons that featured pro-Japanese and anti-Chinese contents. The CCP-controlled Global Times accused Lu of being “spiritually Japanese” by advocating for Japanese right-wing politics and militarism. In March 2018 Foreign Minister Wang Yi reportedly criticized such pro-Japanese cartoonists as “scum among Chinese people.”

In May Anhui police arrested cartoonist Zhang Dongning on charges of “picking quarrels and provoking trouble” for creating comic books that depicted the Chinese people as pigs. The drawings “distorted historical facts, trampled national dignity, and hurt the feelings of the Chinese people,” according to a police statement. Zhang remained in custody at year’s end.

The government used economic leverage on the mainland to suppress freedom of expression in Hong Kong. In reaction to protests in Hong Kong in August, the mainland government told Hong Kong-based Cathay Airlines that any of its employees who had engaged in “illegal demonstrations, protests, and violent attacks, as well as those who have radical behaviors” were forbidden from working on flights that entered Chinese airspace.

Press and Media, Including Online Media: The CCP and government continued to maintain ultimate authority over all published, online, and broadcast material. Officially, only state-run media outlets have government approval to cover CCP leaders or other topics deemed “sensitive.” While it did not dictate all content to be published or broadcast, the CCP and the government had unchecked authority to mandate if, when, and how particular issues were reported or to order they not be reported at all.

During the year state media reported senior authorities issued internal CCP rules detailing punishments for those who failed to hew to ideological regulations, ordering a further crackdown on illegal internet accounts and platforms, and instructing media to further promote the interests of the government.

The government continued its tight ideological control over media and public discourse following the restructuring of its regulatory system in 2018. The CCP propaganda department has the ultimate say in regulating and directing media practices and policies in the country. The reorganization created three independent administrative entities controlled by the CCP propaganda department: the National Radio and Television Administration (NART), the General Administration of Press and Publications, and the National Film Bureau. While NART is still ostensibly under the State Council, its party chief was also a deputy minister within the CCP’s propaganda department.

The Cyberspace Administration of China (CAC), which directly manages internet content, including online news media, also promotes CCP propaganda. The CAC served as the representative office to a recently formed CCP committee on cyberspace, which is nominally chaired by President Xi Jinping. One of the CCP propaganda department deputy ministers ran the organization’s day-to-day operations. It enjoyed broad authority in regulating online media practices and played a large role in regulating and shaping information dissemination online.

The internet “clean up” CAC announced in November 2018 continued into 2019. As part of CAC’s 2018 requirements, internet platforms had to submit reports on their activities if their platforms could be used to “socially mobilize” or could lead to “major changes in public opinion.” On January 23, the CAC issued a statement confirming another step in its crackdown on internet content. On April 6, the National Office Against Pornographic and Illegal Publications announced an eight-month crackdown on “vulgar content” online. According to the announcement, the National Office tasked local authorities to conduct inspections of online platforms, including social media, livestreaming, videos, and online games. In July the CAC ordered 26 podcast and music applications to terminate, suspend services, or have “talks” with regulators. According to a CAC notice, these applications were investigated and deemed to have spread “historical nihilism.”

In 2018 the government directed consolidation of China Central Television, China Radio International, and China National Radio into a new super media group known as the “Voice of China,” which “strengthened the party’s concentrated development and management of important public opinion positions.”

All books and magazines continued to require state-issued publication numbers, which were expensive and often difficult to obtain. As in the past, nearly all print and broadcast media as well as book publishers were affiliated with the CCP or the government. There were a small number of print publications with some private ownership interest but no privately owned television or radio stations. The CCP directed the domestic media to refrain from reporting on certain subjects, and traditional broadcast programming required government approval.

Several popular domestic soap operas from 2018 were taken off the air after state-owned newspaper the Beijing Daily called the dramas “incompatible with core socialist values.” One such popular show featured Emperor Qianlong and concubines. While episodes from 2018 remained available online, many television stations had canceled similar period dramas in their 2019 programming plans. The National Radio and Television Administration followed up with a temporary ban of historical dramas in late March. The CCP also policed cartological political correctness to ensure that cartoons and documentaries supported the CCP. In one example the domestic television drama Go Go Squid was investigated after displaying a map that did not show Taiwan and Hainan Island as part of China.

Journalists operated in an environment tightly controlled by the government. Only journalists with official government accreditation were allowed to publish news in print or online. The CCP constantly monitored all forms of journalist output, including printed news, television reporting, and online news, including livestreaming. Journalists and editors self-censored to stay within the lines dictated by the CCP, and they faced increasingly serious penalties for crossing those lines, which could be opaque. While the country’s increasingly internet-literate population demanded interesting stories told with the latest technologies, government authorities asserted control over those new technologies (such as livestreaming) and clamped down on new digital outlets and social media platforms.

Because the CCP does not consider internet news companies “official” media, they are subject to debilitating regulations and barred from reporting on potentially “sensitive” stories. According to the most recent All China Journalist Association report from 2017 on the nation’s news media, there were 231,564 officially credentialed reporters working in the country. Only 1,406 worked for news websites, with the majority working at state-run outlets such as XinhuaNet.com and ChinaDaily.com. Other online outlets also reported on important issues but limited their tactics and topics, since they were acting without official approval.

In January government officials detained Yang Zhengjun, the editor in chief of an online labor rights news outlet, iLabour, which reported on harmful working conditions for Chinese laborers. According to RFA, on March 20, police detained Wei Zhili, editor of the citizen media magazine New Generation and a labor rights activist, at his Guangzhou home. He was not allowed to meet with his lawyer for 19 days, during which police interrogated Wei five times at the Shenzhen No. 2 Detention Center. Voice of America reported that authorities forbade Wei’s wife, Zheng Churan, from speaking to foreign media about her husband’s detention. Police also detained Wei’s colleague Ke Chengbing in Guangzhou on March 20, but there was no information regarding his status as of year’s end. Authorities formally arrested and charged Yang, Wei, and Ke in August on charges of “picking quarrels.”

In June authorities in Chongqing announced they had convicted Liu Pengfei on unknown charges and sentenced him to two years’ imprisonment. Liu was detained in 2017 while running a WeChat group that reposted foreign press articles in Chinese. Until his conviction was announced, Liu’s condition and location were unknown.

On August 1, Chongqing police arrested former journalist Zhang Jialong. No charges were formally announced, although police reportedly arrested him for social media posts he made in 2017 and earlier. Zhang, a well-known journalist and anticensorship activist, had stopped posting publicly in 2014 after being fired from Tencent, where he worked as an editor, for meeting with then secretary of state John Kerry. His location was unknown at year’s end.

Violence and Harassment: The government frequently impeded the work of the press, including citizen journalists. Journalists reported being subjected to physical attack, harassment, monitoring, and intimidation when reporting on sensitive topics. Government officials used criminal prosecution, civil lawsuits, and other punishment, including violence, detention, and other forms of harassment, to intimidate authors and journalists and to prevent the dissemination of unsanctioned information on a wide range of topics.

Family members of journalists based overseas also faced harassment, and in some cases detention, as retaliation for the reporting of their relatives abroad. As of year’s end, dozens of Uighur relatives of U.S.-based journalists working for RFA’s Uighur Service remained disappeared or arbitrarily detained in Xinjiang.

A journalist could face demotion or job loss for publishing views that challenged the government. In many cases potential sources refused to meet with journalists due to actual or feared government pressure. During the year the scope of censorship grew to the point that, according to several journalists, “almost all topics are considered sensitive.” For example, whereas in past years business news reporting had been relatively free of control, many journalists’ contacts were hesitant to express themselves openly even on this topic. During the year authorities imprisoned numerous journalists working in traditional and new media.

On June 10, the discipline inspection commission of the CCP’s Beijing branch accused Dai Zigeng, former publisher and cofounder of popular daily newspaper the Beijing News, of “serious violations of discipline and law.”

Prominent Chinese journalist Huang Xueqin, known for her publications about the #MeToo movement in China, was arrested in Guangzhou in October after she wrote about antigovernment protests in Hong Kong. Officials charged her with “picking quarrels and provoking trouble.” At year’s end she remained in detention.

Restrictions on foreign journalists by central and local CCP propaganda departments remained strict, especially during sensitive times and anniversaries. The Foreign Correspondents’ Club of China (FCCC) published a report in January detailing conditions for foreign journalists in the country. More than half (55 percent) of journalists who responded to the FCCC’s survey said reporting conditions had further deteriorated over the prior 12 months. They reported the government regularly surveilled foreign journalists, both in person and, increasingly, via electronic means. Of respondents, 91 percent expressed concern about the security of their telephones, and 66 percent worried about surveillance inside their homes and offices. Half of the journalists said this surveillance diminished their ability to report in the country.

In August a Canadian journalist working for a foreign outlet was detained while reporting in Guangdong. Local police detained the journalist and a PRC news assistant in a rural area, then drove them to a police station in a larger town, held them for seven hours, confiscated their electronic devices, copied all the data on their cell phones, and tried to compel the PRC colleague to sign a confession before putting them on a train out of town. The officials followed them onto the train, separated the two, and continued to intimidate them.

During the Hong Kong protests, mainland government authorities escalated their harassment of foreign journalists, stopping numerous journalists at border crossings near Hong Kong and at airports in Beijing and elsewhere, threatening them with visa obstacles, and making copies of their electronic devices. Journalists said this impeded their ability to gather and disseminate reports about the protests.

Foreign press outlets reported local employees of foreign news agencies were subjected to official harassment and intimidation. A citizen who was assisting a foreign journalist on a reporting trip was detained by local police, then chained to a chair for a full day before being released. Government officials contacted and harassed many Chinese citizen employees’ family members in an attempt to pressure them away from their reporting work. Both the local citizens and their foreign employers lacked recourse in these cases and were generally hesitant to address grievances with authorities due to fear of experiencing even greater repression.

Government harassment of foreign journalists was particularly aggressive in Xinjiang. According to the January FCCC report, 26 of 28 foreign journalists who traveled to Xinjiang in 2018 reported that government officials told them reporting was restricted or prohibited. This continued throughout the year, as numerous foreign journalists reported being followed constantly while in Xinjiang, with government agents stepping in to block access to some areas, intimidating local inhabitants so they would not talk to the journalists, and stopping the journalists–sometimes many times per day–to seize their cameras and force them to erase pictures. Foreign journalists also had trouble securing hotel rooms, since authorities directed hotels to prohibit the journalists’ stays.

Media outlets that reported on commercial issues enjoyed comparatively fewer restrictions, but the system of post-publication review by propaganda officials encouraged self-censorship by editors seeking to avoid the losses associated with penalties for inadvertently printing unauthorized content.

Government officials also sought to suppress journalism outside their borders. While in past years these efforts largely focused on Chinese-language media, during the year additional reports emerged of attempts to suppress media critical of China regardless of language or location. In March government officials warned a Swedish media outlet to cease its “serious political provocations,” for publishing a Swedish-language editorial that supported a position that Chinese officials opposed. Another government official threatened to blacklist a Russian journalist if the journalist did not retract an article in a Russian newspaper detailing negative Chinese economic statistics.

Censorship or Content Restrictions: The State Council’s Regulations on the Administration of Publishing grant broad authority to the government at all levels to restrict publications based on content, including mandating if, when, and how particular issues are reported. While the Ministry of Foreign Affairs daily press briefing was generally open, and the State Council Information Office organized some briefings by other government agencies, journalists did not have free access to other media events. The Ministries of Defense and Commerce continued allowing select foreign media outlets to attend occasional press briefings.

Official guidelines for domestic journalists were often vague, subject to change at the discretion of propaganda officials, and enforced retroactively. Propaganda authorities forced newspapers and online media providers to fire editors and journalists responsible for articles deemed inconsistent with official policy and suspended or closed publications. Self-censorship remained prevalent among journalists, authors, and editors, particularly with post facto government reviews carrying penalties of ranging severity.

Journalist arrests and dismissals for reporting on sensitive issues continued. One of the country’s few prominent investigative reporters, Liu Wanyong, announced he was leaving the profession, blaming the shrinking space for investigating and publishing accurate news. The Weibo accounts of several bloggers, including Wang Zhian, a former state broadcast commentator who wrote about social issues, were blocked.

Control over public depictions of President Xi increased, with censors aggressively shutting down any depiction that varied from official media storylines. Censors continued to block images of the Winnie the Pooh cartoon on social media because internet users used the symbol to represent President Xi Jinping. Social media posts did not allow comments related to Xi Jinping and other prominent Chinese leaders.

Domestic films continued to be subject to government censorship. In July the head of the government’s film regulatory body, the National Film Bureau, gave a speech to government officials and film industry representatives exhorting them to use films to promote Chinese political values. Throughout the year the government forbade the release of a number of new movies–including several films with prominent directors and large budgets–because they ran afoul of government censors. Shortly before its July 5 release date, the historical war drama The Eight Hundred was removed from distribution despite numerous theatrical trailers and an $80 million budget. Similarly, in February the film One Second by world-famous director Zhang Yimou was pulled from the Berlin Film Festival only days before its debut for “technical difficulties,” a common euphemism for censorship in China. Another film, Better Days, was pulled from the same festival after the movie failed to receive the necessary permissions from Chinese authorities. The head of the National Film Bureau explicitly encouraged domestic filmmakers to find more “valuable and heavy” topics and materials in the country’s “excellent traditional culture,” “revolution culture,” and “advanced culture of socialism.”

In October, when the U.S. comedy show South Park ran an episode depicting the PRC’s censorship practices, authorities banned the episode and other South Park content from local television and internet.

Newscasts from overseas news outlets, largely restricted to hotels and foreign residence compounds, were subject to censorship. Individual issues of foreign newspapers and magazines were occasionally banned when they contained articles deemed too sensitive. Articles on sensitive topics were removed from international magazines. Television newscasts were blacked out during segments on sensitive subjects.

Politically sensitive coverage in Chinese, and to a lesser extent in English, was censored more than coverage in other languages. The government prohibited some foreign and domestic films deemed too sensitive or selectively censored parts of films before they were released, including Bohemian Rhapsody and Top Gun: Maverick. Under government regulations, authorities must authorize each foreign film released in the country, with a restriction on the total number that keeps annual distribution below 50 films.

Authorities continued to ban books with content they deemed inconsistent with officially sanctioned views. The law permits only government-approved publishing houses to print books. Newspapers, periodicals, books, audio and video recordings, or electronic publications may not be printed or distributed without the approval of central authorities and relevant provincial publishing authorities. Individuals who attempted to publish without government approval faced imprisonment, fines, confiscation of their books, and other punishment. The CCP also exerted control over the publishing industry by preemptively classifying certain topics as state secrets.

In May media reported that three government officials in Chongqing and Yunnan were disciplined for “secretly purchasing, reading, and keeping overseas books and publications with serious political problems.”

In the fall the Ministry of Education directed all school libraries to review their holdings and dispose of books that “damage the unity of the country, sovereignty or its territory; books that upset society’s order and damage societal stability; books that violate the Party’s guidelines and policies, smear or defame the Party, the country’s leaders and heroes.” Officials at a state-run library in Zhenyuan, Gansu, responded by burning a pile of “illegal books, religious publications, and especially books and articles with biases,” according to a notice and photograph on the library’s website, which circulated widely online.

New cases of extraterritorial book censorship occurred: government censors required that books printed domestically conform to government propaganda guidelines, even if those books were written by a foreign author for a foreign audience. In February an Australian bookseller reported that PRC officials forbade a Chinese company from publishing a book that included political content they found objectionable, even though the books would have been shipped out of China as soon as they were printed.

On the 30th anniversary of the June 4, 1989, Tiananmen Square massacre, the government made an array of efforts to block all public mention of that historical event, not just in China but even in other countries. Within the country the government preemptively targeted potential critics, including elderly parents of the massacre victims, jailing them or temporarily removing them from major cities. Online censorship increased, with government censors aggressively blocking even indirect references and images from all online platforms, including, for example, an image of books lined up facing a cigarette packet in a pattern invoking the famous video of a man facing down tanks on a Beijing street. The CNN website, normally accessible in the country, was blocked on June 4, and officials broke up a live CNN newscast in Beijing on June 4 by rushing between a news reporter and cameraman as they were broadcasting, demanding CNN staff stop reporting. Other international media outlets faced increased monitoring and detentions for reporting focused on the anniversary, including one reporter who was detained for six hours. Censors at domestic internet companies said tools to detect and block content related to the 1989 crackdown reached unprecedented levels of accuracy, aided by machine learning as well as voice and image recognition.

The new Heroes and Martyrs Law makes it illegal to insult or defame prominent communists. Citing this law, the CAC ordered major domestic news app Bytedance to rectify information “slandering” Fang Zhimin, a prominent communist historical figure, and to punish the individuals responsible for publishing the defamatory information. Sichuan police arrested a prominent female blogger for violating the Heroes and Martyrs Law because in one of her videos she paired a red scarf, “which symbolized the revolutionary tradition,” with an “inappropriately short” skirt. On March 28, the court sentenced the blogger, identified in court documents only by her last name “Tang,” to 12 days’ incarceration, a fine, and removal of her videos.

Authorities often justified restrictions on expressions on national security protection grounds. In particular, government leaders generally cited the threat of terrorism in justifying restricting freedom of expressions by Muslims and other religious minorities. These justifications were a baseline rationale for restrictions on press movements, publications, and other forms of repression of expression.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The government restricted freedoms of peaceful assembly and association.

c. Freedom of Religion

See the Department of State’s International Religious Freedom Report at https://www.state.gov/religiousfreedomreport/.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Hong Kong

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, and the government generally respected this right. An independent press, an effective judiciary, and an unfettered internet combined to permit freedom of expression, including for the press, on most matters. During the year, however, some SAR and central government actions restricted or sought to restrict the right to express or report on dissenting political views, particularly support for Hong Kong independence.

Freedom of Expression: There were some legal restrictions on the ability of individuals to criticize the government publicly without reprisal. Police arrested several individuals for damaging the national flag, which is illegal. For example, in May police arrested a proindependence activist for damaging the Chinese national flag during a protest against the controversial extradition bill. In October, media reported police asked Facebook to remove user posts about police handling of protests. Facebook reportedly declined to do so.

Requirements for electoral candidacy and for taking the oath of office also limited free speech in the political arena. For example, the Electoral Affairs Commission requires all Legislative Council candidates to sign a pledge stating the SAR is an “inalienable part” of China in order to run for office. The commission disqualified one candidate, democracy activist Joshua Wong, from running in the November district council election. The government determined that Wong could not “possibly comply with the requirements of the relevant electoral laws, since advocating or promoting ‘self-determination’ is contrary to the content of the declaration” candidates are required to sign.

In 2017 the government disqualified six legislators-elect from taking office because they took their oaths in ways that did not conform to a 2016 NPCSC interpretation of the Basic Law to demonstrate “sincerity” and “solemnity” when taking an oath.

Press and Media, Including Online Media: Independent media were active and expressed a wide variety of views. An April Hong Kong Journalists Association poll found, however, that 81 percent of journalists said press freedom in the SAR had worsened since 2018.

Violence and Harassment: In September unknown persons threw firebombs at the home of Jimmy Lai, owner of the prodemocracy Apple Daily newspaper. Also in September, four unknown assailants attacked an Apple Daily reporter who was covering protests. In November protesters smashed windows and vandalized the offices of China’s state-controlled Xinhua News Agency. Several journalists alleged that police detained, assaulted, or harassed them while covering protests. In October the Foreign Correspondent’s Club condemned the arrest of a photojournalist who was covering a protest. Police reportedly ordered her and other journalists to remove their gas masks despite previous government assurances that the mask ban did not apply to those using masks to perform their professional duties.

Censorship or Content Restrictions: Reports of media self-censorship and suspected content control continued. The April Hong Kong Journalists Association survey showed that one in five journalists surveyed said their superiors had pressured them to reduce reporting about Hong Kong independence. Many media outlets, bookstores, and publishers were owned by companies with business interests on the mainland or by companies directly controlled by the Chinese central government, a situation that led to claims they were vulnerable to self-censorship.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The law provides for the freedoms of peaceful assembly and association, and the government allowed most public gatherings to proceed, but government actions, including prosecutions of activists and refusals to grant approval for some assemblies, infringed on the right of peaceful protest.

c. Freedom of Religion

See the Department of State’s International Religious Freedom Report at https://www.state.gov/religiousfreedomreport/.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Macau

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, but the government occasionally sought to restrict this right. In January the Legislative Assembly passed legislation to amend an existing law that criminalized some actions that disrespect the Chinese national anthem.

Press and Media, Including Online Media: Local media expressed a wide range of views, but the government took steps to restrict unfavorable news coverage.

Censorship or Content Restrictions: Media sometimes practiced self-censorship, in part because the government subsidized some media outlets. According to 2018 media reports, the Central Government Liaison Office in Hong Kong indirectly owns Plaza Cultural Macau, a local bookstore, raising concerns that central government authorities may restrict the sale of sensitive books.

Libel/Slander Laws: Macau law criminalizes libel, slander, and defamation. If such offenses are committed through the media or online, they are punishable by up to two years’ imprisonment.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The law provides for the freedoms of peaceful assembly and association but the government limited the freedom of peaceful assembly.

c. Freedom of Religion

See the Department of State’s International Religious Freedom Report at https://www.state.gov/religiousfreedomreport/.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Tibet

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

Freedom of Expression: Tibetans who spoke to foreigners or foreign reporters, attempted to provide information to persons outside the country, or communicated information regarding protests or other expressions of discontent including via mobile phones and internet-based communications, were subject to harassment or detention under “crimes of undermining social stability and inciting separatism.” During the year authorities in the TAR and other Tibetan areas sought to strengthen control over electronic media and to punish individuals for the vaguely defined crime of “creating and spreading rumors.” Supporting the CCP, criticizing the Dalai Lama, and “not creating and spreading rumors” were some of the major requirements Tibetans had to fulfill to apply for jobs and receive access to government benefits.

Media reports in October noted that advertisements for teaching positions within the TAR required applicants to “align ideologically, politically, and in action with the CCP Central Committee,” “oppose any splittist tendencies,” and “expose and criticize the Dalai Lama.” The advertisements explained that all applicants were subject to a political review prior to employment.

Press and Media, Including Online Media: Foreign journalists may visit the TAR only after obtaining a special travel permit from the government, and authorities rarely granted this permission.

Authorities tightly controlled journalists who worked for the domestic press and could hire and fire them based on assessments of their political reliability. In April the Shannan Newspaper, a daily newspaper in Lhoka City, TAR, included in a listing for new positions the requirement that employees “resolutely implement the party’s line, principles, policies, and political stance, fight against separatism, and safeguard the motherland’s unity and ethnic unity.” CCP propaganda authorities remained in charge of journalist accreditation in the TAR and required journalists working in the TAR to display “loyalty to the party and motherland.” The deputy head of the TAR Propaganda Department simultaneously holds a prominent position in the TAR Journalist Association, a state-controlled professional association to which local journalists must belong.

Violence and Harassment: PRC authorities arrested and sentenced many Tibetan writers, intellectuals, and singers for “inciting separatism.” Numerous prominent Tibetan political writers, including Jangtse Donkho, Kelsang Jinpa, Buddha, Tashi Rabten, Arik Dolma Kyab, Gangkye Drupa Kyab, and Shojkhang (also known as Druklo), reported security officers closely monitored them following their releases from prison between 2013 and 2019 and often ordered them to return to police stations for further interrogation. In addition, authorities banned some writers from publishing and prohibited them from receiving services and benefits such as government jobs, bank loans, passports, and membership in formal organizations.

Censorship or Content Restrictions: Authorities prohibited domestic journalists from reporting on repression in Tibetan areas. Authorities promptly censored the postings of bloggers and users of WeChat who did so, and the authors sometimes faced punishment.

The TAR Internet and Information Office maintained tight control of a full range of social media platforms. According to multiple observers, security officials often cancelled WeChat accounts carrying “sensitive information,” such as discussions about Tibetan-language education, and interrogated the account owners. Many sources also reported it was almost impossible to register with the government, as required by law, websites promoting Tibetan culture and language in the TAR.

The PRC continued to disrupt radio broadcasts of Radio Free Asia’s Tibetan- and Mandarin-language services in Tibetan areas, as well as those of the Voice of Tibet, an independent radio station based in Norway.

In addition to maintaining strict censorship of print and online content in Tibetan areas, PRC authorities sought to censor the expression of views or distribution of information related to Tibet in countries and regions outside mainland China.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

Even in areas officially designated as “autonomous,” Tibetans generally lacked the right to organize and play a meaningful role in the protection of their cultural heritage and unique natural environment. Tibetans often faced government intimidation and arrest if they protested official policies or practices.

In March and July, local observers noted that many monasteries and rural villages in the TAR and Tibetan areas in Sichuan, Qinghai, and Gansu received official warnings not to organize certain gatherings, including the celebration of the Dalai Lama’s birthday.

c. Freedom of Religion

See the Department of State’s International Religious Freedom Report at https://www.state.gov/religiousfreedomreport/.

Germany

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

Freedom of Expression: While the government generally respected these rights, it imposed limits on groups it deemed extremist. The government arrested, tried, convicted, and imprisoned a number of individuals for speech that incited racial hatred, endorsed Nazism, or denied the Holocaust (see also section 6, Anti-Semitism).

In May, Facebook announced it had removed 2.19 billion “fake profiles” between January and March, including some that promoted the AfD, after the NGO Avaaz identified them as sources of targeted misinformation. Saarland AfD politician Laleh Hadjimohamadvali claimed her posts had been deleted or blocked in the past, which deprived her of her freedom of expression.

Lower Saxony’s government approved a law in March that makes it illegal for judges and state prosecutors to wear religious symbols openly during public trials. This includes (Muslim) headscarves, (Christian) crosses, and (Jewish) kippas. Similar laws already existed in Baden-Wuerttemberg, Bavaria, Berlin, and Bremen, while Hesse and Thuringia imposed more vague limits on religious attire for judges and state prosecutors.

Georg Restle, the host of the left-leaning political TV program “Monitor” on Westdeutscher Rundfunk (WDR), received a death threat by mail after he made critical comments about the AfD on July 11. WDR has filed charges against the unknown perpetrator, and 44 WDR journalists expressed solidarity with Restle in an ad in the local newspaper Koelner Stadt-Anzeiger. After the threat, Restle requested stronger protection for freedom of speech and press. The threatening letter appeared to have the same author as similar letters sent to Cologne Mayor Reker and to Altena Mayor Hollstein. The Federal Prosecutor assumed that an individual with a right-wing extremist background was responsible. Cologne police were investigating.

Press and Media, including Online Media: The constitution provides for freedom of expression, including for the press, and the government generally respected this right. An independent press, an effective judiciary, and a functioning democratic political system combined to promote freedom of expression, including for the press. The law bans Nazi propaganda, Holocaust denial, and fomenting racial hatred.

Violence and Harassment: On May 1, during a demonstration of the far-right Pro Chemnitz movement in the city of Chemnitz, a journalist from the local daily Freie Presse was threatened by protesters. Instead of defending the journalist’s right to cover the demonstration, police forced him to delete his pictures and afterwards expelled him from the demonstration site. Later, police released a statement saying it was a “misunderstanding.” Pro Chemnitz is a right-wing organization which the Saxony Office for the Protection of the Constitution monitors to evaluate whether it should be banned.

In August 2018 representatives of the anti-Islam Patriotic Europeans against the Islamization of the Occident movement and the AfD party protested Chancellor Merkel’s visit to Dresden. A demonstrator (an off-duty police employee) claimed privacy laws prohibited a ZDF camera team from filming him, and he filed a complaint with police on the spot. Police held the camera team for 45 minutes, reportedly to verify their identities. Chancellor Merkel issued a statement in support of press freedom and noted that demonstrators should expect they may be filmed. The Dresden Police Commissioner apologized to the journalists, and the police employee was transferred to the state directorate in September 2018. In June the employee sued ZDF for violating media law and his personal rights. The case was ongoing as of November.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

While the constitution provides for the freedoms of peaceful assembly and association, the government restricted these freedoms in some instances.

c. Freedom of Religion

See the Department of State’s International Religious Freedom Report at https://www.state.gov/religiousfreedomreport/.

Saudi Arabia

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law does not provide for freedom of expression, including for the press. The Basic Law specifies, “Mass media and all other vehicles of expression shall employ civil and polite language, contribute towards the education of the nation, and strengthen unity. The media are prohibited from committing acts that lead to disorder and division, affect the security of the state or its public relations, or undermine human dignity and rights.” Authorities are responsible for regulating and determining which speech or expression undermines internal security. The government can ban or suspend media outlets if it concludes they violated the press and publications law, and it monitored and blocked hundreds of thousands of internet sites. There were frequent reports of restrictions on free speech.

The counterterrorism law’s definition of terrorism includes “any conduct…intended to disturb public order…or destabilize the state or endanger its national unity.” The law also penalizes “anyone who challenges, either directly or indirectly, the religion or justice of the king or crown prince…or anyone who establishes or uses a website or computer program…to commit any of the offenses set out in the law.” Local human rights activists, international human rights organizations, and the UN special rapporteur on human rights and counterterrorism criticized the law for its overly broad and vague definitions of terrorism and complained the government used it to prosecute peaceful expression and dissent.

Freedom of Expression: The government monitored public expressions of opinion and took advantage of legal controls to impede the free expression of opinion and restrict individuals from engaging in public criticism of the political sphere. The law forbids apostasy and blasphemy, which can carry the death penalty, although there were no recent instances of death sentences being carried out for these crimes (see section 1.a.). Statements that authorities construed as constituting defamation of the king, monarchy, governing system, or Al Saud family resulted in criminal charges for citizens advocating government reform. The government prohibits public employees from directly or indirectly engaging in dialogue with local or foreign media or participating in any meetings intended to oppose state policies.

Some human rights activists were detained and then released on the condition that they refrain from using social media for activism, communicating with foreign diplomats and international human rights organizations, and traveling outside the country, according to human rights organizations.

The government detained a number of individuals for crimes related to their exercise of free speech during the year. From September to November, human rights groups and foreign media reported that authorities detained at least six persons, including an academic, poet, and tribal chief, for allegedly criticizing the General Entertainment Authority (GEA).

On October 10, Omar al-Muqbil, an academic at Qassim University, was allegedly arrested over a video criticizing the GEA’s recent policy of hosting concerts by international artists. In the video he accused the GEA of “erasing society’s original identity.” On October 21, poet Safar al-Dughilbi was summoned for questioning regarding a poem he wrote that referred to the “ill-practices” of the GEA. On October 22, the Prisoners of Conscience Twitter account announced a chief of the Otaiba tribe, Faisal Sultan Jahjah bin Humaid, was detained and questioned following a tweet criticizing the GEA and calling for “reasonable forms of entertainment.”

On November 12, the chairman of the GEA, Turki Al al-Sheikh, warned on Twitter the government would “take legal steps against anyone who criticizes or complains about the authority’s work.”

Between November 16 and November 20, authorities detained at least 11 persons, mostly journalists, writers, and entrepreneurs, according to the ALQST. A few days later, authorities released at least eight of those detained.

Press and Media, Including Online Media: The Press and Publications Law governs printed materials; printing presses; bookstores; the import, rental, and sale of films; television and radio; foreign media offices and their correspondents; and online newspapers and journals. Media fall under the jurisdiction of the Ministry of Media. The ministry may permanently close “whenever necessary” any means of communication–defined as any means of expressing a viewpoint that is meant for circulation–that it deems is engaged in a prohibited activity, as set forth in the law.

Media policy statements urged journalists to uphold Islam, oppose atheism, promote Arab interests, and preserve cultural heritage. In 2011 a royal decree amended the press law to strengthen penalties, create a special commission to judge violations, and require all online newspapers and bloggers to obtain a license from the ministry. The decree bans publishing anything “contradicting sharia, inciting disruption, serving foreign interests that contradict national interests, and damaging the reputation of the grand mufti, members of the Council of Senior Religious Scholars, or senior government officials.”

The law states that violators can face fines up to 50,000 riyals ($13,300) for each violation of the law, which doubles if the violation is repeated. Other penalties include banning individuals from writing. While the Violations Considerations Committee in the Ministry of Media has formal responsibility for implementing the law, the Ministry of Interior, the CPVPV, and judges considered these issues regularly and exercised wide discretion in interpreting the law. It was unclear which of these institutional processes accords with the law.

Although unlicensed satellite dishes were illegal, the government did not enforce restrictions on them, and their use was widespread. Many foreign satellite stations broadcast a wide range of programs into the country in Arabic and other languages, including foreign news channels. Access to foreign sources of information, including via satellite dishes and the internet, was common. Foreign media were subject to licensing requirements from the Ministry of Media and could not operate freely. Privately owned satellite television networks, headquartered outside the country, maintained local offices and operated under a system of self-censorship.

On March 3, local media reported that authorities temporarily suspended a talk show hosted by journalist and Saudi Broadcasting Corporation president Dawood al-Shirian after it showed episodes on the guardianship system, the shortage of driving schools for women, and Saudi women seeking asylum abroad. The show returned a week later on March 10, according to Okaz daily newspaper.

On June 11, local media reported the GEA banned Kuwaiti artist Mona Shadad from appearing on local radio and television channels after Shadad appeared in a video praising Qatar.

Violence and Harassment: Authorities subjected journalists, writers, and bloggers to arrest, imprisonment, and harassment during the year (see sections 1.c., Prison and Detention Center Conditions and 1.e., Political Prisoners and Detainees).

Throughout the year NGOs, academics, and the press reported on the government’s targeting of dissidents using automated social media accounts to ensure that progovernment messages dominated social media trend lists and effectively silenced dissenting voices. Automated account activity was reportedly accompanied by online harassment by progovernment accounts in some instances. Dissidents with large social media followings were targeted for offline harassment and surveillance as well.

Censorship or Content Restrictions: The government reportedly penalized those who published items counter to government guidelines and directly or indirectly censored the media by licensing domestic media and by controlling importation of foreign printed material.

All newspapers, blogs, and websites in the country must be government licensed. The Ministry of Media must approve the appointment of all senior editors and has authority to remove them. The government provided guidelines to newspapers regarding controversial issues. The Saudi Press Agency reported official government news. The government owned most print and broadcast media and book publication facilities in the country, and members of the royal family owned or influenced privately owned and nominally independent operations, including various media outlets and widely circulated pan-Arab newspapers published outside the country. Authorities prevented or delayed the distribution of foreign print media covering issues considered sensitive, effectively censoring these publications.

The government censored published material it considered blasphemous, extremist, racist, or offensive or as inciting chaos, violence, sectarianism, or harm to the public order. In 2017 the PPO stated that producing and promoting “rumors that affect the public order” was a crime under the cybercrimes law and punishable by up to five years in prison, a fine of three million riyals ($800,000), or both. In June 2018 the PPO warned against sending, producing, or storing any material that stirs up tribalism and fanaticism or harms public order, which is also punishable by the above penalties. On July 10, the Shura Council called on the General Commission for Audiovisual Media to intensify efforts to prevent the broadcast of content that contravenes the country’s laws, customs, traditions, and public decorum or harms the reputation of the kingdom and its people. According to the Saudi Press Agency, the council underlined the need to enhance control of the electronic games market through surveillance of stores, markets, and websites in accordance with local and international regulations.

In some cases, however, individuals criticized specific government bodies or actions publicly without repercussions. The Consultative Council (Majlis ash-Shura), an advisory body, frequently allowed print and broadcast media to observe its proceedings and meetings, but the council closed some high-profile or controversial sessions to the media.

Libel/Slander Laws: There were numerous reports during the year of the government using libel laws to suppress publication of material that criticized policies or public officials.

The cybercrimes law provides for a maximum penalty of one year’s imprisonment for “defamation and infliction of damage upon others through the use of various information technology devices,” including social media and social networks.

National Security: Authorities used the cybercrimes law and the counterterrorism law to restrict freedom of expression, including by prosecuting numerous individuals under these laws on charges related to statements made on social media.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The law does not provide for freedom of assembly and association, which the government severely limited.

c. Freedom of Religion

See the Department of State’s International Religious Freedom Report at https://www.state.gov/religiousfreedomreport/.

Human Rights Reports
Edit Your Custom Report

01 / Select A Year

02 / Select Sections

03 / Select Countries You can add more than one country or area.

U.S. Department of State

The Lessons of 1989: Freedom and Our Future