An official website of the United States Government Here's how you know

Official websites use .gov

A .gov website belongs to an official government organization in the United States.

Secure .gov websites use HTTPS

A lock ( ) or https:// means you’ve safely connected to the .gov website. Share sensitive information only on official, secure websites.

Azerbaijan

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

While the law provides for freedom of expression, including for the press, and specifically prohibits press censorship, the government habitually violated these rights. The government limited freedom of expression and media independence. Journalists faced intimidation and at times were beaten and imprisoned. During the year authorities continued to pressure media, journalists in the country and in exile, and their relatives.

Freedom of Expression: The constitution provides for freedom of expression, but the government continued to repress persons it considered political opponents or critics. The incarceration of such persons raised concerns about authorities’ abuse of the judicial system to punish dissent. Human rights defenders considered six journalists and bloggers to be political prisoners or detainees as of year’s end, including Afgan Mukhtarli (see section 1.e. and the Country Reports on Human Rights for Georgia).

A number of other incarcerations were widely viewed as related to the exercise of freedom of expression. For example, on June 12, the State Security Service arrested the editor in chief of the Xeberman.com and Press-az.com websites, Polad Aslanov, on charges of treason. Human rights defenders asserted the case was a reprisal for Aslanov’s public assertion that the State Security Service demanded bribes from Azerbaijani pilgrims seeking to travel to Iran. Aslanov remained in the pretrial detention facility of the State Security Service at year’s end.

Other such examples included opposition Popular Front Party youth activist Orkhan Bakhishli. Bakhishli was arrested in May 2018 four days after giving a speech holding President Aliyev responsible for journalist Elmar Huseynov’s 2005 killing. He was sentenced to six years in prison in September 2018 for alleged blackmail and extortion. On June 3, the Supreme Court reduced his sentence to three years.

The constitution prohibits hate speech, defined as “propaganda provoking racial, national, religious, and social discord and animosity,” as well as “hostility and other criteria.”

In addition to imprisonment, the government attempted to impede criticism through other measures, including placing activists in administrative detention for social media posts critical of the government. For example, on June 25, opposition Popular Front Party member Eldaniz Agayev was sentenced to 30 days of administrative detention after criticizing the government in social media. Authorities also attempted to impede criticism by opening disciplinary proceedings against lawyers to intimidate them from speaking with the media, as the Council of Europe’s commissioner for human rights, Dunja Mijatovic, noted on July 12.

Press and Media, Including Online Media: Throughout the year government-owned and progovernment outlets continued to dominate broadcast and print media. A limited number of independent online media outlets expressed a wide variety of views on government policies, but authorities pressured them in various ways for doing so. The 2019 International Research & Exchanges Board (IREX) Media Sustainability Index stated that “access to independent news sources in Azerbaijan gets more limited from year to year” and that “there is no independent print media in the country.”

Journalists reported that, following their coverage of the October 19 police operation, they were summoned to police precincts. Not all journalists responded to the summons, but those who did noted they were intimidated and made to justify their coverage before being released.

Authorities continued exerting pressure on leading media rights organizations and independent media outlets outside the country as well as individuals associated with them in the country.

Foreign media outlets, including Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), and the BBC, remained prohibited from broadcasting on FM radio frequencies, although the Russian service Sputnik was allowed to broadcast news on a local radio network.

Violence and Harassment: Sometimes police used force against journalists and prevented their professional activities. According to the Index on Censorship project, at least three journalists sustained minor injuries from police during an attempted unsanctioned opposition rally in downtown Baku on October 19, and one journalist, Nurlan Gahramanli, was beaten by officers in a police car after being detained.

Local observers reported that journalists from independent media outlets were subject to harassment and cyberattacks during the year. The harassment mainly targeted journalists from Radio Liberty, Azadliq and other newspapers, Meydan TV, and Obyektiv Television.

Activists claimed that impunity for assaults against journalists remained a problem. Authorities did not effectively investigate the majority of attacks on journalists, and such cases often went unsolved. Civil society activists continued to call on the government to effectively investigate the high-profile killings of journalists in 2015 (Rasim Aliyev), 2011 (Rafiq Tagi), and 2005 (Elmar Huseynov).

Lawsuits believed to be politically motivated were used to intimidate journalists and media outlets. On February 25, the Baku Court of Grave Crimes conditionally sentenced the editor in chief of Bastainfo.com, Mustafa Hajibeyli, to five and one-half years in prison with two years’ probation on charges of calls against the state, abuse of power, and forgery after republishing articles covering the July 2018 unrest in the city of Ganja. On March 18, Criminal.az editor Anar Mammadov received the same sentence. Both journalists asserted the charges against them were false and meant to intimidate them and others from independent journalistic activity.

Most locally based media outlets relied on the patronage of individuals close to the government or the State Media Fund for financing. Those not benefitting from this type of financing experienced financial difficulties, such as problems paying wages, taxes, and periodic court fines.

Censorship or Content Restrictions: Most media outlets practiced self-censorship and avoided topics considered politically sensitive due to fear of government retaliation. The National Radio and Television Council required that local, privately owned television and radio stations not rebroadcast complete news programs of foreign origin.

Libel/Slander Laws: Libel and slander are criminal offenses and cover written and verbal statements. The law provides for large fines and up to three years’ imprisonment for persons convicted of libel or slander. The law imposes a fine for libel of 1,000 to 1,500 manat ($590 to $880); the fine for slander is 1,000 to 2,000 manat ($590 to $1,180). Insulting the president is punishable by up to two years’ corrective labor or up to three years’ imprisonment.

Belarus

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution provides for freedom of expression, including for the press. The government did not respect these rights and enforced numerous laws to control and censor the public and media. Moreover, the state press propagated views in support of the president and official policies, without giving room for critical voices.

Freedom of Expression: Individuals could not criticize the president or the government publicly or discuss matters of general public interest without fear of reprisal. Authorities videotaped political meetings, conducted frequent identity checks, and used other forms of intimidation. Authorities also prohibited displaying certain historical flags and symbols and displaying placards bearing messages deemed threatening to the government or public order.

On June 10, a Minsk regional court convicted prominent painter and art performer Ales Pushkin for holding banners urging Belarus to join NATO as well as protesting “Russian Aggression in Europe” in the town of Krupki on June 6. Despite the fact that Pushkin staged his protest alone, authorities charged him with violating the Law on Mass Events and resisting police and fined him 204 rubles ($100).

The law also limits free speech by criminalizing actions such as giving information that authorities deem false or derogatory to a foreigner concerning the political, economic, social, military, or international situation of the country.

Press and Media, Including Online Media: Government restrictions limited access to information and often resulted in media self-censorship. State-controlled media did not provide balanced coverage and overwhelmingly presented the official version of events. Appearances by opposition politicians on state media were rare and limited primarily to those required by law during election campaigns. Authorities warned, fined, detained, and interrogated members of independent media.

By law the government may close a publication, printed or online, after two warnings in one year for violating a range of restrictions on the press. Additionally, regulations give authorities arbitrary power to prohibit or censor reporting. The Ministry of Information may suspend periodicals or newspapers for three months without a court ruling. The law also prohibits media from disseminating information on behalf of unregistered political parties, trade unions, and NGOs.

Independent media outlets, including newspapers and internet news websites, continued to operate under restrictive media laws and most faced discriminatory publishing and distribution policies, including limiting access to government officials and press briefings, controlling the size of press runs of newspapers, and raising the cost of printing. For example, journalists from independent media outlets Euroradio, BelaPAN, and tut.by did not receive accreditation to cover President Lukashenka’s April 19 annual address to the nation and the parliament, allegedly because the press center did not have enough seats.

State-owned media dominated the information field and maintained the highest circulation through generous subsidies and preferences. There was no countrywide private television, and broadcast media space was dominated by state-owned and Russian stations.

Some international media continued to operate in the country but not without interference and prior censorship. Euronews and the Russian channels First Channel, NTV, and RTR were generally available, although only through paid cable services in many parts of the country and with a time delay that allowed the removal of news deemed undesirable. At times authorities blocked, censored, or replaced international news programs with local programming.

Violence and Harassment: Authorities continued to harass and detain local and foreign journalists routinely.

Security forces continually hampered efforts of independent journalists to cover demonstrations and protests in Minsk and across the country. The independent Belarusian Association of Journalists reported that authorities briefly detained an accredited German media outlet’s driver and impounded media equipment, which prevented the outlet from covering a rally on November 15.

On March 4, a Minsk district court convicted popular independent news portal tut.by editor in chief Maryna Zolatava of “executive inaction” allegedly for allowing tut.by journalists to access the subscription service of state-run news agency Belta without payment. The court sentenced her to a fine of 7,650 rubles ($3,740). In addition, Zolatava must pay Belta’s court costs of 6,000 rubles ($2,930). Criminal charges against several other journalists from tut.by and an independent press agency Belapan were dropped after the accused agreed to pay fines.

The government refused to register some foreign media, such as Poland-based Belsat Television and Radio Racyja, and routinely fined freelance journalists working for them. As of September 25, at least 17 journalists were fined in 38 cases for not having government accreditation or for cooperating with a foreign media outlet. According to the Belarusian Association of Journalists, freelance journalists received fines totaling more than 35,000 rubles ($17,200). Most of the fines were imposed on journalists working for Belsat Television.

In October the Foreign Ministry refused the 11th accreditation application of freelancer Viktar Parfyonenka to work for Radio Racyja.

Censorship or Content Restrictions: The government exerted pressure on the vast majority of independent publications to exercise self-censorship, warning them not to report on certain topics or criticize the government. The government tightly and directly controlled the content of state-owned broadcast and print media. Television channels are required to air at least 30 percent local content. Local independent television stations operated in some areas and reported local news, although most were under government pressure to forgo reporting on national and sensitive issues or risk censorship.

According to the Organization for Security and Cooperation in Europe’s Office of Democratic Initiatives and Human Rights (OSCE/ODIHR) monitoring report, during the November 17 parliamentary elections campaign at least seven opposition candidates’ prerecorded television speeches were not aired, and state newspapers censored or refused to publish a number of opposition candidates’ campaign platforms.

Authorities allowed only state-run radio and television networks to broadcast nationwide. The government used this national monopoly to disseminate its version of events and minimize alternative or opposing viewpoints.

Authorities warned businesses not to advertise in newspapers that criticized the government. As a result, independent media outlets operated under severe budgetary constraints.

Libel/Slander Laws: Libel and slander are criminal offenses. There are large fines and prison sentences of up to four years for defaming or insulting the president. Penalties for defamation of character make no distinction between private and public persons. A public figure who is criticized for poor performance while in office may sue both the journalist and the media outlet that disseminated the critical report.

On April 9, police searched Belsat Television’s Minsk office and confiscated computer equipment. The Investigative Committee press service indicated that the search was related to an unspecified defamation case. According to Belsat journalist Ales Zaleuski, the criminal case might have been connected to an article in which Belsat Television incorrectly reported that Andrei Shved, the head of the Committee for Forensic Examination, had been detained. Belsat Television issued a retraction and apology, and the committee returned the computer equipment on April 11.

On April 18, a Brest district court convicted popular video blogger Siarhei Piatrukhin on charges of defaming and insulting police officers and sentenced him to a fine of 9,180 rubles ($4,480). In addition, Piatrukhin was ordered to pay 7,500 rubles ($3,660) in damages to police officers.

National Security: Authorities frequently cited national security as grounds for censorship of media.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet)

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution states citizens “enjoy freedom of speech, of the press, of assembly, of association, of procession and of demonstration.” Authorities limited and did not respect these rights, however, especially when their exercise conflicted with CCP interests. Authorities continued ever tighter control of all print, broadcast, electronic, and social media and regularly used them to propagate government views and CCP ideology. Authorities censored and manipulated the press, social media, and the internet, particularly around sensitive anniversaries and topics.

Freedom of Expression: Citizens could discuss many political topics privately and in small groups without official punishment. Authorities, however, routinely took harsh action against citizens who questioned the legitimacy of the CCP. Some independent think tanks, study groups, and seminars reported pressure to cancel sessions on sensitive topics. Those who made politically sensitive comments in public speeches, academic discussions, or remarks to media or posted sensitive comments online, remained subject to punitive measures. In addition, an increase in electronic surveillance in public spaces, coupled with the movement of many citizens’ routine interactions to the digital space, signified the government was monitoring an increasing percentage of daily life. Conversations in groups or peer-to-peer on social media platforms and via messaging applications were subject to censorship, monitoring, and action from the authorities.

In August the Unirule Institute of Economics, a prominent economic think tank, closed its doors after years of increasing government pressure. Founded in 1993 to promote market reforms, a decade ago Unirule was a well-respected institution in the country with the space to disseminate ideas and facilitate dialogue with government leaders. The last few years have seen the shutdown of its website and public office, and as of August the organization was in liquidation.

On April 19, Zi Su was sentenced by a Chengdu court to four years’ imprisonment on charges of subversion. Zi, a retired professor from the Yunnan Communist Party School, was detained in 2017 after releasing an open letter questioning Xi Jinping’s suitability to continue as the CCP’s leader. Prior to his trial in December 2018, the government offered to shorten his sentence if he fired his lawyer and accepted a court-appointed attorney. Zi accepted, reducing his sentence from 10 to four years.

In September a Sichuan court convicted Chengdu-based activist Huang Xiaomin to 30 months’ imprisonment for “picking quarrels and provoking trouble.” Huang had called for direct elections to select party leaders. He was detained for several months before being allowed to hire a lawyer. He was then told to fire his lawyer and accept a court-appointed lawyer in exchange for a more lenient sentence, which he did.

On September 19, local police from Gucheng Township, Chengdu, detained Chen Yunfei for publishing comments in support of Hong Kong’s antiextradition bill movement. Chen had shown public support for the antiextradition protests in Hong Kong and called for a dialogue between Hong Kong leader Carrie Lam and protesters to try to reach a resolution.

Countless citizens were arrested and detained for “spreading fake news,” “illegal information dissemination,” or “spreading rumors online.” These claims ranged from sharing political views or promoting religious extremism to sharing factual reports on sensitive issues. For example, in Nan Le, Henan, a netizen was arrested for spreading “fake news” about a chemical factory explosion on WeChat. In Lianyungang police arrested 22 persons for “internet rumors,” and in Huzhou a netizen was arrested for “spreading rumors,” while he claimed he was only sharing political views.

This trend was particularly apparent in Xinjiang, where the government had developed a multifaceted system of physical and cyber controls to stop individuals from expressing themselves or practicing their religion or traditional beliefs. Beyond the region’s expansive system of internment camps, the government and the CCP implemented a system to limit in-person speech and online speech. In Xinjiang police regularly stopped persons of certain ethnicities and faith and demanded to review their cell phones for any evidence of communication deemed inappropriate. During the year the government significantly extended the automation of this system, using phone apps, cameras, and other electronics to monitor all speech and movement. Authorities in Xinjiang built a comprehensive database that tracked the movements, mobile app usage, and even electricity and gasoline consumption of inhabitants in the region.

The government also sought to limit criticism of their Xinjiang policies even outside the country, disrupting academic discussions and intimidating human rights advocates across the world. Government officials in Xinjiang detained the relatives of several overseas activists. Chinese embassy officials in Belgium asked a Belgian university to remove information critical of the PRC’s Xinjiang policies from their website, and in February the Belgian author of that critique reported that Chinese government officials disrupted a Xinjiang-focused academic conference in Strasbourg, France. Numerous ethnic Uighurs and Kazakhs living overseas were intimidated into silence by government officials making threats against members of their family who still lived in China, threats sometimes delivered in China to the relatives, and sometimes delivered by Chinese government officials in the foreign country.

The government increasingly moved to restrict the expression of views it found objectionable even when those expressions occurred abroad. Online, the government expanded attempts to control the global dissemination of information while also exporting its methods of electronic information control to other nations’ governments. During the year there was a rise in reports of journalists in foreign countries and ethnic Chinese living abroad experiencing harassment by Chinese government agents due to their criticisms of PRC politics. This included such criticisms posted on platforms such as Twitter that were blocked within China.

In October PRC authorities publicly condemned a tweet by the professional basketball team Houston Rockets’ general manager that expressed support for Hong Kong protesters, and the state-run CCTV cancelled broadcasts of games involving U.S. professional basketball teams visiting China. The Ministry of Foreign Affairs sent an official from its consulate general in Houston to personally denounce the statement to the Houston Rockets. Similarly, in December Chinese state television cancelled the broadcast of an English Premier League soccer game after one of its players, Mesut Ozil, posted messages on Twitter and Instagram–both of which were blocked in China–denouncing the government’s policies towards Muslims in Xinjiang.

In July Dalian police detained a man only identified as “Lu” for distributing online cartoons that featured pro-Japanese and anti-Chinese contents. The CCP-controlled Global Times accused Lu of being “spiritually Japanese” by advocating for Japanese right-wing politics and militarism. In March 2018 Foreign Minister Wang Yi reportedly criticized such pro-Japanese cartoonists as “scum among Chinese people.”

In May Anhui police arrested cartoonist Zhang Dongning on charges of “picking quarrels and provoking trouble” for creating comic books that depicted the Chinese people as pigs. The drawings “distorted historical facts, trampled national dignity, and hurt the feelings of the Chinese people,” according to a police statement. Zhang remained in custody at year’s end.

The government used economic leverage on the mainland to suppress freedom of expression in Hong Kong. In reaction to protests in Hong Kong in August, the mainland government told Hong Kong-based Cathay Airlines that any of its employees who had engaged in “illegal demonstrations, protests, and violent attacks, as well as those who have radical behaviors” were forbidden from working on flights that entered Chinese airspace.

Press and Media, Including Online Media: The CCP and government continued to maintain ultimate authority over all published, online, and broadcast material. Officially, only state-run media outlets have government approval to cover CCP leaders or other topics deemed “sensitive.” While it did not dictate all content to be published or broadcast, the CCP and the government had unchecked authority to mandate if, when, and how particular issues were reported or to order they not be reported at all.

During the year state media reported senior authorities issued internal CCP rules detailing punishments for those who failed to hew to ideological regulations, ordering a further crackdown on illegal internet accounts and platforms, and instructing media to further promote the interests of the government.

The government continued its tight ideological control over media and public discourse following the restructuring of its regulatory system in 2018. The CCP propaganda department has the ultimate say in regulating and directing media practices and policies in the country. The reorganization created three independent administrative entities controlled by the CCP propaganda department: the National Radio and Television Administration (NART), the General Administration of Press and Publications, and the National Film Bureau. While NART is still ostensibly under the State Council, its party chief was also a deputy minister within the CCP’s propaganda department.

The Cyberspace Administration of China (CAC), which directly manages internet content, including online news media, also promotes CCP propaganda. The CAC served as the representative office to a recently formed CCP committee on cyberspace, which is nominally chaired by President Xi Jinping. One of the CCP propaganda department deputy ministers ran the organization’s day-to-day operations. It enjoyed broad authority in regulating online media practices and played a large role in regulating and shaping information dissemination online.

The internet “clean up” CAC announced in November 2018 continued into 2019. As part of CAC’s 2018 requirements, internet platforms had to submit reports on their activities if their platforms could be used to “socially mobilize” or could lead to “major changes in public opinion.” On January 23, the CAC issued a statement confirming another step in its crackdown on internet content. On April 6, the National Office Against Pornographic and Illegal Publications announced an eight-month crackdown on “vulgar content” online. According to the announcement, the National Office tasked local authorities to conduct inspections of online platforms, including social media, livestreaming, videos, and online games. In July the CAC ordered 26 podcast and music applications to terminate, suspend services, or have “talks” with regulators. According to a CAC notice, these applications were investigated and deemed to have spread “historical nihilism.”

In 2018 the government directed consolidation of China Central Television, China Radio International, and China National Radio into a new super media group known as the “Voice of China,” which “strengthened the party’s concentrated development and management of important public opinion positions.”

All books and magazines continued to require state-issued publication numbers, which were expensive and often difficult to obtain. As in the past, nearly all print and broadcast media as well as book publishers were affiliated with the CCP or the government. There were a small number of print publications with some private ownership interest but no privately owned television or radio stations. The CCP directed the domestic media to refrain from reporting on certain subjects, and traditional broadcast programming required government approval.

Several popular domestic soap operas from 2018 were taken off the air after state-owned newspaper the Beijing Daily called the dramas “incompatible with core socialist values.” One such popular show featured Emperor Qianlong and concubines. While episodes from 2018 remained available online, many television stations had canceled similar period dramas in their 2019 programming plans. The National Radio and Television Administration followed up with a temporary ban of historical dramas in late March. The CCP also policed cartological political correctness to ensure that cartoons and documentaries supported the CCP. In one example the domestic television drama Go Go Squid was investigated after displaying a map that did not show Taiwan and Hainan Island as part of China.

Journalists operated in an environment tightly controlled by the government. Only journalists with official government accreditation were allowed to publish news in print or online. The CCP constantly monitored all forms of journalist output, including printed news, television reporting, and online news, including livestreaming. Journalists and editors self-censored to stay within the lines dictated by the CCP, and they faced increasingly serious penalties for crossing those lines, which could be opaque. While the country’s increasingly internet-literate population demanded interesting stories told with the latest technologies, government authorities asserted control over those new technologies (such as livestreaming) and clamped down on new digital outlets and social media platforms.

Because the CCP does not consider internet news companies “official” media, they are subject to debilitating regulations and barred from reporting on potentially “sensitive” stories. According to the most recent All China Journalist Association report from 2017 on the nation’s news media, there were 231,564 officially credentialed reporters working in the country. Only 1,406 worked for news websites, with the majority working at state-run outlets such as XinhuaNet.com and ChinaDaily.com. Other online outlets also reported on important issues but limited their tactics and topics, since they were acting without official approval.

In January government officials detained Yang Zhengjun, the editor in chief of an online labor rights news outlet, iLabour, which reported on harmful working conditions for Chinese laborers. According to RFA, on March 20, police detained Wei Zhili, editor of the citizen media magazine New Generation and a labor rights activist, at his Guangzhou home. He was not allowed to meet with his lawyer for 19 days, during which police interrogated Wei five times at the Shenzhen No. 2 Detention Center. Voice of America reported that authorities forbade Wei’s wife, Zheng Churan, from speaking to foreign media about her husband’s detention. Police also detained Wei’s colleague Ke Chengbing in Guangzhou on March 20, but there was no information regarding his status as of year’s end. Authorities formally arrested and charged Yang, Wei, and Ke in August on charges of “picking quarrels.”

In June authorities in Chongqing announced they had convicted Liu Pengfei on unknown charges and sentenced him to two years’ imprisonment. Liu was detained in 2017 while running a WeChat group that reposted foreign press articles in Chinese. Until his conviction was announced, Liu’s condition and location were unknown.

On August 1, Chongqing police arrested former journalist Zhang Jialong. No charges were formally announced, although police reportedly arrested him for social media posts he made in 2017 and earlier. Zhang, a well-known journalist and anticensorship activist, had stopped posting publicly in 2014 after being fired from Tencent, where he worked as an editor, for meeting with then secretary of state John Kerry. His location was unknown at year’s end.

Violence and Harassment: The government frequently impeded the work of the press, including citizen journalists. Journalists reported being subjected to physical attack, harassment, monitoring, and intimidation when reporting on sensitive topics. Government officials used criminal prosecution, civil lawsuits, and other punishment, including violence, detention, and other forms of harassment, to intimidate authors and journalists and to prevent the dissemination of unsanctioned information on a wide range of topics.

Family members of journalists based overseas also faced harassment, and in some cases detention, as retaliation for the reporting of their relatives abroad. As of year’s end, dozens of Uighur relatives of U.S.-based journalists working for RFA’s Uighur Service remained disappeared or arbitrarily detained in Xinjiang.

A journalist could face demotion or job loss for publishing views that challenged the government. In many cases potential sources refused to meet with journalists due to actual or feared government pressure. During the year the scope of censorship grew to the point that, according to several journalists, “almost all topics are considered sensitive.” For example, whereas in past years business news reporting had been relatively free of control, many journalists’ contacts were hesitant to express themselves openly even on this topic. During the year authorities imprisoned numerous journalists working in traditional and new media.

On June 10, the discipline inspection commission of the CCP’s Beijing branch accused Dai Zigeng, former publisher and cofounder of popular daily newspaper the Beijing News, of “serious violations of discipline and law.”

Prominent Chinese journalist Huang Xueqin, known for her publications about the #MeToo movement in China, was arrested in Guangzhou in October after she wrote about antigovernment protests in Hong Kong. Officials charged her with “picking quarrels and provoking trouble.” At year’s end she remained in detention.

Restrictions on foreign journalists by central and local CCP propaganda departments remained strict, especially during sensitive times and anniversaries. The Foreign Correspondents’ Club of China (FCCC) published a report in January detailing conditions for foreign journalists in the country. More than half (55 percent) of journalists who responded to the FCCC’s survey said reporting conditions had further deteriorated over the prior 12 months. They reported the government regularly surveilled foreign journalists, both in person and, increasingly, via electronic means. Of respondents, 91 percent expressed concern about the security of their telephones, and 66 percent worried about surveillance inside their homes and offices. Half of the journalists said this surveillance diminished their ability to report in the country.

In August a Canadian journalist working for a foreign outlet was detained while reporting in Guangdong. Local police detained the journalist and a PRC news assistant in a rural area, then drove them to a police station in a larger town, held them for seven hours, confiscated their electronic devices, copied all the data on their cell phones, and tried to compel the PRC colleague to sign a confession before putting them on a train out of town. The officials followed them onto the train, separated the two, and continued to intimidate them.

During the Hong Kong protests, mainland government authorities escalated their harassment of foreign journalists, stopping numerous journalists at border crossings near Hong Kong and at airports in Beijing and elsewhere, threatening them with visa obstacles, and making copies of their electronic devices. Journalists said this impeded their ability to gather and disseminate reports about the protests.

Foreign press outlets reported local employees of foreign news agencies were subjected to official harassment and intimidation. A citizen who was assisting a foreign journalist on a reporting trip was detained by local police, then chained to a chair for a full day before being released. Government officials contacted and harassed many Chinese citizen employees’ family members in an attempt to pressure them away from their reporting work. Both the local citizens and their foreign employers lacked recourse in these cases and were generally hesitant to address grievances with authorities due to fear of experiencing even greater repression.

Government harassment of foreign journalists was particularly aggressive in Xinjiang. According to the January FCCC report, 26 of 28 foreign journalists who traveled to Xinjiang in 2018 reported that government officials told them reporting was restricted or prohibited. This continued throughout the year, as numerous foreign journalists reported being followed constantly while in Xinjiang, with government agents stepping in to block access to some areas, intimidating local inhabitants so they would not talk to the journalists, and stopping the journalists–sometimes many times per day–to seize their cameras and force them to erase pictures. Foreign journalists also had trouble securing hotel rooms, since authorities directed hotels to prohibit the journalists’ stays.

Media outlets that reported on commercial issues enjoyed comparatively fewer restrictions, but the system of post-publication review by propaganda officials encouraged self-censorship by editors seeking to avoid the losses associated with penalties for inadvertently printing unauthorized content.

Government officials also sought to suppress journalism outside their borders. While in past years these efforts largely focused on Chinese-language media, during the year additional reports emerged of attempts to suppress media critical of China regardless of language or location. In March government officials warned a Swedish media outlet to cease its “serious political provocations,” for publishing a Swedish-language editorial that supported a position that Chinese officials opposed. Another government official threatened to blacklist a Russian journalist if the journalist did not retract an article in a Russian newspaper detailing negative Chinese economic statistics.

Censorship or Content Restrictions: The State Council’s Regulations on the Administration of Publishing grant broad authority to the government at all levels to restrict publications based on content, including mandating if, when, and how particular issues are reported. While the Ministry of Foreign Affairs daily press briefing was generally open, and the State Council Information Office organized some briefings by other government agencies, journalists did not have free access to other media events. The Ministries of Defense and Commerce continued allowing select foreign media outlets to attend occasional press briefings.

Official guidelines for domestic journalists were often vague, subject to change at the discretion of propaganda officials, and enforced retroactively. Propaganda authorities forced newspapers and online media providers to fire editors and journalists responsible for articles deemed inconsistent with official policy and suspended or closed publications. Self-censorship remained prevalent among journalists, authors, and editors, particularly with post facto government reviews carrying penalties of ranging severity.

Journalist arrests and dismissals for reporting on sensitive issues continued. One of the country’s few prominent investigative reporters, Liu Wanyong, announced he was leaving the profession, blaming the shrinking space for investigating and publishing accurate news. The Weibo accounts of several bloggers, including Wang Zhian, a former state broadcast commentator who wrote about social issues, were blocked.

Control over public depictions of President Xi increased, with censors aggressively shutting down any depiction that varied from official media storylines. Censors continued to block images of the Winnie the Pooh cartoon on social media because internet users used the symbol to represent President Xi Jinping. Social media posts did not allow comments related to Xi Jinping and other prominent Chinese leaders.

Domestic films continued to be subject to government censorship. In July the head of the government’s film regulatory body, the National Film Bureau, gave a speech to government officials and film industry representatives exhorting them to use films to promote Chinese political values. Throughout the year the government forbade the release of a number of new movies–including several films with prominent directors and large budgets–because they ran afoul of government censors. Shortly before its July 5 release date, the historical war drama The Eight Hundred was removed from distribution despite numerous theatrical trailers and an $80 million budget. Similarly, in February the film One Second by world-famous director Zhang Yimou was pulled from the Berlin Film Festival only days before its debut for “technical difficulties,” a common euphemism for censorship in China. Another film, Better Days, was pulled from the same festival after the movie failed to receive the necessary permissions from Chinese authorities. The head of the National Film Bureau explicitly encouraged domestic filmmakers to find more “valuable and heavy” topics and materials in the country’s “excellent traditional culture,” “revolution culture,” and “advanced culture of socialism.”

In October, when the U.S. comedy show South Park ran an episode depicting the PRC’s censorship practices, authorities banned the episode and other South Park content from local television and internet.

Newscasts from overseas news outlets, largely restricted to hotels and foreign residence compounds, were subject to censorship. Individual issues of foreign newspapers and magazines were occasionally banned when they contained articles deemed too sensitive. Articles on sensitive topics were removed from international magazines. Television newscasts were blacked out during segments on sensitive subjects.

Politically sensitive coverage in Chinese, and to a lesser extent in English, was censored more than coverage in other languages. The government prohibited some foreign and domestic films deemed too sensitive or selectively censored parts of films before they were released, including Bohemian Rhapsody and Top Gun: Maverick. Under government regulations, authorities must authorize each foreign film released in the country, with a restriction on the total number that keeps annual distribution below 50 films.

Authorities continued to ban books with content they deemed inconsistent with officially sanctioned views. The law permits only government-approved publishing houses to print books. Newspapers, periodicals, books, audio and video recordings, or electronic publications may not be printed or distributed without the approval of central authorities and relevant provincial publishing authorities. Individuals who attempted to publish without government approval faced imprisonment, fines, confiscation of their books, and other punishment. The CCP also exerted control over the publishing industry by preemptively classifying certain topics as state secrets.

In May media reported that three government officials in Chongqing and Yunnan were disciplined for “secretly purchasing, reading, and keeping overseas books and publications with serious political problems.”

In the fall the Ministry of Education directed all school libraries to review their holdings and dispose of books that “damage the unity of the country, sovereignty or its territory; books that upset society’s order and damage societal stability; books that violate the Party’s guidelines and policies, smear or defame the Party, the country’s leaders and heroes.” Officials at a state-run library in Zhenyuan, Gansu, responded by burning a pile of “illegal books, religious publications, and especially books and articles with biases,” according to a notice and photograph on the library’s website, which circulated widely online.

New cases of extraterritorial book censorship occurred: government censors required that books printed domestically conform to government propaganda guidelines, even if those books were written by a foreign author for a foreign audience. In February an Australian bookseller reported that PRC officials forbade a Chinese company from publishing a book that included political content they found objectionable, even though the books would have been shipped out of China as soon as they were printed.

On the 30th anniversary of the June 4, 1989, Tiananmen Square massacre, the government made an array of efforts to block all public mention of that historical event, not just in China but even in other countries. Within the country the government preemptively targeted potential critics, including elderly parents of the massacre victims, jailing them or temporarily removing them from major cities. Online censorship increased, with government censors aggressively blocking even indirect references and images from all online platforms, including, for example, an image of books lined up facing a cigarette packet in a pattern invoking the famous video of a man facing down tanks on a Beijing street. The CNN website, normally accessible in the country, was blocked on June 4, and officials broke up a live CNN newscast in Beijing on June 4 by rushing between a news reporter and cameraman as they were broadcasting, demanding CNN staff stop reporting. Other international media outlets faced increased monitoring and detentions for reporting focused on the anniversary, including one reporter who was detained for six hours. Censors at domestic internet companies said tools to detect and block content related to the 1989 crackdown reached unprecedented levels of accuracy, aided by machine learning as well as voice and image recognition.

The new Heroes and Martyrs Law makes it illegal to insult or defame prominent communists. Citing this law, the CAC ordered major domestic news app Bytedance to rectify information “slandering” Fang Zhimin, a prominent communist historical figure, and to punish the individuals responsible for publishing the defamatory information. Sichuan police arrested a prominent female blogger for violating the Heroes and Martyrs Law because in one of her videos she paired a red scarf, “which symbolized the revolutionary tradition,” with an “inappropriately short” skirt. On March 28, the court sentenced the blogger, identified in court documents only by her last name “Tang,” to 12 days’ incarceration, a fine, and removal of her videos.

Authorities often justified restrictions on expressions on national security protection grounds. In particular, government leaders generally cited the threat of terrorism in justifying restricting freedom of expressions by Muslims and other religious minorities. These justifications were a baseline rationale for restrictions on press movements, publications, and other forms of repression of expression.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Hong Kong

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, and the government generally respected this right. An independent press, an effective judiciary, and an unfettered internet combined to permit freedom of expression, including for the press, on most matters. During the year, however, some SAR and central government actions restricted or sought to restrict the right to express or report on dissenting political views, particularly support for Hong Kong independence.

Freedom of Expression: There were some legal restrictions on the ability of individuals to criticize the government publicly without reprisal. Police arrested several individuals for damaging the national flag, which is illegal. For example, in May police arrested a proindependence activist for damaging the Chinese national flag during a protest against the controversial extradition bill. In October, media reported police asked Facebook to remove user posts about police handling of protests. Facebook reportedly declined to do so.

Requirements for electoral candidacy and for taking the oath of office also limited free speech in the political arena. For example, the Electoral Affairs Commission requires all Legislative Council candidates to sign a pledge stating the SAR is an “inalienable part” of China in order to run for office. The commission disqualified one candidate, democracy activist Joshua Wong, from running in the November district council election. The government determined that Wong could not “possibly comply with the requirements of the relevant electoral laws, since advocating or promoting ‘self-determination’ is contrary to the content of the declaration” candidates are required to sign.

In 2017 the government disqualified six legislators-elect from taking office because they took their oaths in ways that did not conform to a 2016 NPCSC interpretation of the Basic Law to demonstrate “sincerity” and “solemnity” when taking an oath.

Press and Media, Including Online Media: Independent media were active and expressed a wide variety of views. An April Hong Kong Journalists Association poll found, however, that 81 percent of journalists said press freedom in the SAR had worsened since 2018.

Violence and Harassment: In September unknown persons threw firebombs at the home of Jimmy Lai, owner of the prodemocracy Apple Daily newspaper. Also in September, four unknown assailants attacked an Apple Daily reporter who was covering protests. In November protesters smashed windows and vandalized the offices of China’s state-controlled Xinhua News Agency. Several journalists alleged that police detained, assaulted, or harassed them while covering protests. In October the Foreign Correspondent’s Club condemned the arrest of a photojournalist who was covering a protest. Police reportedly ordered her and other journalists to remove their gas masks despite previous government assurances that the mask ban did not apply to those using masks to perform their professional duties.

Censorship or Content Restrictions: Reports of media self-censorship and suspected content control continued. The April Hong Kong Journalists Association survey showed that one in five journalists surveyed said their superiors had pressured them to reduce reporting about Hong Kong independence. Many media outlets, bookstores, and publishers were owned by companies with business interests on the mainland or by companies directly controlled by the Chinese central government, a situation that led to claims they were vulnerable to self-censorship.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Macau

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, but the government occasionally sought to restrict this right. In January the Legislative Assembly passed legislation to amend an existing law that criminalized some actions that disrespect the Chinese national anthem.

Press and Media, Including Online Media: Local media expressed a wide range of views, but the government took steps to restrict unfavorable news coverage.

Censorship or Content Restrictions: Media sometimes practiced self-censorship, in part because the government subsidized some media outlets. According to 2018 media reports, the Central Government Liaison Office in Hong Kong indirectly owns Plaza Cultural Macau, a local bookstore, raising concerns that central government authorities may restrict the sale of sensitive books.

Libel/Slander Laws: Macau law criminalizes libel, slander, and defamation. If such offenses are committed through the media or online, they are punishable by up to two years’ imprisonment.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Tibet

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

Freedom of Expression: Tibetans who spoke to foreigners or foreign reporters, attempted to provide information to persons outside the country, or communicated information regarding protests or other expressions of discontent including via mobile phones and internet-based communications, were subject to harassment or detention under “crimes of undermining social stability and inciting separatism.” During the year authorities in the TAR and other Tibetan areas sought to strengthen control over electronic media and to punish individuals for the vaguely defined crime of “creating and spreading rumors.” Supporting the CCP, criticizing the Dalai Lama, and “not creating and spreading rumors” were some of the major requirements Tibetans had to fulfill to apply for jobs and receive access to government benefits.

Media reports in October noted that advertisements for teaching positions within the TAR required applicants to “align ideologically, politically, and in action with the CCP Central Committee,” “oppose any splittist tendencies,” and “expose and criticize the Dalai Lama.” The advertisements explained that all applicants were subject to a political review prior to employment.

Press and Media, Including Online Media: Foreign journalists may visit the TAR only after obtaining a special travel permit from the government, and authorities rarely granted this permission.

Authorities tightly controlled journalists who worked for the domestic press and could hire and fire them based on assessments of their political reliability. In April the Shannan Newspaper, a daily newspaper in Lhoka City, TAR, included in a listing for new positions the requirement that employees “resolutely implement the party’s line, principles, policies, and political stance, fight against separatism, and safeguard the motherland’s unity and ethnic unity.” CCP propaganda authorities remained in charge of journalist accreditation in the TAR and required journalists working in the TAR to display “loyalty to the party and motherland.” The deputy head of the TAR Propaganda Department simultaneously holds a prominent position in the TAR Journalist Association, a state-controlled professional association to which local journalists must belong.

Violence and Harassment: PRC authorities arrested and sentenced many Tibetan writers, intellectuals, and singers for “inciting separatism.” Numerous prominent Tibetan political writers, including Jangtse Donkho, Kelsang Jinpa, Buddha, Tashi Rabten, Arik Dolma Kyab, Gangkye Drupa Kyab, and Shojkhang (also known as Druklo), reported security officers closely monitored them following their releases from prison between 2013 and 2019 and often ordered them to return to police stations for further interrogation. In addition, authorities banned some writers from publishing and prohibited them from receiving services and benefits such as government jobs, bank loans, passports, and membership in formal organizations.

Censorship or Content Restrictions: Authorities prohibited domestic journalists from reporting on repression in Tibetan areas. Authorities promptly censored the postings of bloggers and users of WeChat who did so, and the authors sometimes faced punishment.

The TAR Internet and Information Office maintained tight control of a full range of social media platforms. According to multiple observers, security officials often cancelled WeChat accounts carrying “sensitive information,” such as discussions about Tibetan-language education, and interrogated the account owners. Many sources also reported it was almost impossible to register with the government, as required by law, websites promoting Tibetan culture and language in the TAR.

The PRC continued to disrupt radio broadcasts of Radio Free Asia’s Tibetan- and Mandarin-language services in Tibetan areas, as well as those of the Voice of Tibet, an independent radio station based in Norway.

In addition to maintaining strict censorship of print and online content in Tibetan areas, PRC authorities sought to censor the expression of views or distribution of information related to Tibet in countries and regions outside mainland China.

Crimea

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

See the Country Reports on Human Rights for Russia for a description of the relevant Russian laws and procedures the Russian government applied and enforced in occupied Crimea.

Occupation authorities significantly restricted freedom of expression and subjected dissenting voices including the press to harassment and prosecution.

Freedom of Expression: The HRMMU noted occupation authorities placed “excessive limitations on the freedoms of opinion and expression.” Individuals could not publicly criticize the Russian occupation without fear of reprisal. Human rights groups reported the FSB engaged in widespread surveillance of social media, telephones, and electronic communication and routinely summoned individuals for “discussions” for voicing or posting opposition to the occupation.

Occupation authorities often deemed expressions of dissent “extremism” and prosecuted individuals for them. For example, according to press reports, on June 10, the Sevastopol “district court” sentenced the head of the Sevastopol Worker’s Union, Valeriy Bolshakov, to two years and six months of suspended imprisonment for “public calls to extremist activities” for his criticism of occupation authorities on social networks. Bolshakov called to replace the “Putin regime” with a “dictatorship of the proletariat.”

Occupation authorities harassed and fined individuals for the display of Ukrainian or Crimean Tatar symbols, which were banned as “extremist.” For example, according to NGO reporting, on June 26, the Saky “district court” fined local resident Oleg Prykhodko for “public demonstration of paraphernalia or symbols of extremist organizations.” Prykhodko had displayed Ukrainian and Crimean Tatar flags on his car. On October 9, authorities arrested Prykhodko during a raid on his home, where they purportedly “found” explosives in his garage, which human rights defenders maintained were planted there. On October 28, authorities charged Prykhodko with terrorism and possession of explosives.

Occupation authorities deemed expressions of support for Ukrainian sovereignty over the peninsula to be equivalent to undermining Russian territorial integrity. For example, according to the Crimean Human Rights Group, on January 29, occupation authorities charged Crimean Tatar Mejlis member Iskander Bariyev with calling for the violation of the territorial integrity of the Russian Federation, in connection with a December 2018 Facebook post in which he called for the “liberation” of Crimea from Russian occupation and criticized repression taking place on the peninsula.

There were multiple reports that occupation authorities detained and prosecuted individuals seeking to film raids on homes or court proceedings. For example, according to press reports, on March 27, a Simferopol court sentenced Crimean Tatar activist Iskender Mamutov to five days in prison for “minor hooliganism” because he filmed security services as they raided Crimean Tatar homes.

During the year occupation authorities prosecuted individuals for the content of social media posts written before Russia began its occupation of Crimea. For example, on July 2, police detained a resident of the town of Sudak, Seyar Emirov, for a video posted on a social network in 2013. The video was of a local meeting of Hizb ut-Tahrir, which is legal in Ukraine. The local occupation “court” fined him 1,500 rubles ($23) for “production of extremist material.”

There were reports that authorities prosecuted individuals for their appearance in social media posts that they did not author. For example, according to the Crimean Human Rights Group, on May 31, a court in Simferopol fined Crimean Tatar activist Luftiye Zudiyeva 2,000 rubles ($30) for being tagged in social media posts in 2014 authored by another person, which authorities alleged also contained banned symbols.

Press and Media, Including Online Media: Independent print and broadcast media could not operate freely. Most independent media outlets were forced to close in 2015 after occupation authorities refused to register them. According to the Crimean Human Rights Group, after the occupation began, many local journalists left Crimea or abandoned their profession. With no independent media outlets left in Crimea and professional journalists facing serious risks for reporting from the peninsula, civic activists were a major source of information on developments in Crimea.

Violence and Harassment: There were numerous cases of security forces or police harassing activists and detaining journalists in connection with their civic or professional activities. For example, during the year security forces reportedly harassed, abused, and arrested journalist Yevgeniy Haivoronskiy. Haivoronskiy initially supported the Russian occupation, but in recent years came to oppose it, a position he expressed publicly. On March 6, police raided Haivoronskiy’s home and seized computers and documents. On March 22, the newspaper that published his articles, Primechania, announced it would no longer carry his work due to his pro-Ukrainian position. On March 26, Haivoronskiy was arrested several hours after he gave an interview criticizing occupation authorities and calling for control of the peninsula to be returned to Ukraine. Police alleged he had been using drugs, and a judge sentenced him to 12 days in jail and to undergo drug treatment. Haivoronskiy denied he used drugs and maintained the charge was an effort to frame him in retaliation for his political views. On May 7, a court sentenced him to a further 10 days in jail for refusing a medical examination during the March prison stay. On October 22, police detained Haivoronskiy, reportedly beating him and slamming his head into the side of a police car during detention. The same day a court sentenced him to 15 additional days in jail for failing to complete the drug treatment program ordered by the court in March. On December 31, Russian occupation authorities forcibly removed Haivoronskiy from Crimea to mainland Ukraine.

Censorship or Content Restrictions: Following Russia’s occupation of Crimea, journalists resorted to self-censorship to continue reporting and broadcasting. The August UN secretary-general’s special report stated, “In order to avoid repercussions for independent journalistic work, [journalists] frequently self-censored, used pseudonyms and filtered their content prior to publication. Ukrainian journalists, as well as public figures who are perceived as critics of Crimea’s occupation, have faced entry bans issued by FSB and were unable to access Crimea to conduct their professional activities.”

There were reports occupation authorities sought to restrict access to or remove internet content about Crimea they disliked. For example, on February 5, YouTube informed the Crimea-focused website The Center for Journalistic Research, which operated in mainland Ukraine, that it had received a notification from Russian censorship authorities (Roskomnadzor) that material on the Centers YouTube account violated the law. Occupation authorities specifically deemed a documentary about Crimean Tatar political prisoner Emir-Usain Kuku to be “extremist.” YouTube notified the Center that if it did not delete the material, it could be forced to block it. On February 7, Amnesty International released a statement urging YouTube not to block the video, and YouTube did not do so.

Occupation authorities banned most Ukrainian and Crimean Tatar-language broadcasts, replacing the content with Russian programming. According to Crimean Human Rights Group media monitoring, during the year occupation authorities jammed the signal of Ukrainian radio stations by transmitting Russian radio stations at the same frequencies.

Human rights groups reported occupation authorities continued to forbid songs by Ukrainian singers from playing on Crimean radio stations.

Censorship of independent internet sites was widespread (see Internet Freedom).

According to the Crimean Human Rights Group, 10 Crimean internet service providers blocked 14 Ukrainian information websites and two social networks during the year, including the sites of the Jehovah’s Witnesses and of the Mejlis of the Crimean Tatar People.

National Security: Authorities cited laws protecting national security to justify retaliation against opponents of Russia’s occupation.

The Russian Federal Financial Monitoring Service included prominent critics of the occupation on its list of extremists and terrorists. Inclusion on the list prevented individuals from holding bank accounts, using notary services, and conducting other financial transactions. As of October the list included 47 persons from Crimea, including numerous political prisoners and their relatives as well as others reportedly being tried for their pro-Ukrainian political positions, such as Oleh Prykhodko (see Freedom of Expression, above).

Authorities frequently used the threat of “extremism,” “terrorism,” or other purported national security grounds to justify harassment or prosecution of individuals in retaliation for expressing opposition to the occupation. For example, on July 12, according to press reports, a court authorized the in absentia arrest of independent Crimean Tatar journalist Gulsum Khalilova for “participating in an armed formation in the territory of a foreign state” for allegedly joining an armed battalion in Ukraine. Khalilova, who moved to mainland Ukraine, denied having any dealings with armed groups and characterized the case as fabricated in retribution for her independent reporting on the peninsula.

Kazakhstan

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

While the constitution provides for freedom of speech and of the press, the government limited freedom of expression and exerted influence on media through a variety of means, including detention, imprisonment, criminal and administrative charges, laws, harassment, licensing regulations, and internet restrictions.

After her May visit to the country, UN Special Rapporteur on the Promotion and Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms While Countering Terrorism Fionualla Ni Aolain expressed deep concern at the use of counterterrorism and extremism laws to target, marginalize, and criminalize the work of civil society. “Nonviolent criticism of State policies can effectively constitute a criminal offense,” she wrote, “as the provisions on extremism and terrorism have been applied to criminalize the peaceful exercise of freedom of expression and of thought, which is incompatible with a society governed by rule of law and abiding by human rights principles and obligations.”

Journalists and media outlets exercised self-censorship to avoid pressure by the government. The law provides for additional measures and restrictions during “social emergencies,” defined as “an emergency on a certain territory caused by contradictions and conflicts in social relations that may cause or have caused loss of life, personal injury, significant property damage, or violation of conditions of the population.” In these situations, the government may censor media sources by requiring them to provide their print, audio, and video information to authorities 24 hours before issuance or broadcasting for approval. Political parties and public associations may be suspended or closed should they obstruct the efforts of security forces. Regulations also allow the government to restrict or ban copying equipment, broadcasting equipment, and audio and video recording devices and to seize temporarily sound-enhancing equipment.

Freedom of Expression: The government limited individual ability to criticize the country’s leadership, and regional leaders attempted to limit criticism of their actions in local media. The law prohibits insulting the president or the president’s family, and penalizes “intentionally spreading false information” with fines of up to 12.63 million tenge ($32,793) and imprisonment for up to seven years.

In May the Almaty City Court rejected the appeal of Almat Zhumagulov and Kenzhebek Abishev, who were sentenced to eight and seven years’ imprisonment respectively in December 2018 on charges of advocating for terrorism. Supporters and human rights advocates called the case against them politically motivated and asserted that the video of masked figures calling for jihad that served as the primary evidence for their conviction was fabricated by the government. Zhumagulov was a supporter of the banned DCK opposition organization. Abishev, who denied any connection to DCK, was an advocate for land reform and other political issues.

On April 21, authorities arrested activists Asya Tulesova and Beibarys Tolymbekov for displaying a banner with slogans urging free and fair elections during the Almaty marathon. Both were convicted of violating the law on organizing a rally and sentenced to 15 days in jail. Amnesty International recognized the activists as prisoners of conscience.

Press and Media, Including Online Media: Independent media was severely limited. Many privately owned newspapers and television stations received government subsidies. The lack of transparency in media ownership and the dependence of many outlets on government contracts for media coverage are significant problems.

Companies allegedly controlled by members of the former president Nazarbayev’s family or associates owned many of the broadcast media outlets that the government did not control outright. According to media observers, the government wholly or partly owned most of the nationwide television broadcasters. Regional governments owned several frequencies, and the Ministry of Information and Social Development distributed those frequencies to independent broadcasters via a tender system.

All media are required to register with the Ministry of Information and Social Development, although websites are exempt from this requirement. The law limits the simultaneous broadcast of foreign-produced programming to 20 percent of a locally based station’s weekly broadcast time. This provision burdened smaller, less-developed regional television stations that lacked resources to create programs, although the government did not sanction any media outlet under this provision. Foreign media broadcasting does not have to meet this requirement.

Violence and Harassment: Independent journalists and those working in opposition media or covering stories related to corruption and rallies or demonstrations reported harassment and intimidation by government officials and private actors. On July 22, a group of 20 women interfered with the work of and attacked journalists who were covering a news conference at the Kazakhstan International Bureau for Human Rights and Rule of Law in Almaty. They entered the building before a press conference regarding three women arrested on charges of participation in the DCK banned opposition movement, including Oksana Shevchuk. Five of the women punched and attacked a journalist and others destroyed or attempted to destroy the journalists’ equipment. Police determined the incident was “arbitrary behavior” and did not press charges.

Radio Free Europe/Radio Liberty reporters Saniya Toiken and Svetlana Glushkova were separately taken to court in cases that human rights defenders called politically motivated. Toiken had been covering protests by unemployed workers in Zhanaozen in February, and Glushkova had reported on unsanctioned rallies following the transition of presidential power in March. Glushkova was found guilty of assault for allegedly pushing a 17-year-old girl during a protest in what observers called a fabricated charge.

Censorship or Content Restrictions: The law enables the government to restrict media content through amendments that prohibit undermining state security or advocating class, social, race, national, or religious discord. Owners, editors, distributors, and journalists may be held civilly and criminally responsible for content unless it came from an official source.

By law internet resources, including social media, are classified as forms of mass media and governed by the same rules and regulations. Authorities continued to charge bloggers and social media users with criminal violations due to their online posts.

On October 15, Saryarka District Court No. 2 in Nur-Sultan sentenced civil activist Serik Zhakhin to one year of restricted movement and a two-year ban on using social media or participating in rallies for using social media to support DCK, which is banned as an extremist organization. Restricted movement is a probation-like penalty, with a curfew and other limitations. According to the court, Zhakhin posted information about DCK on his Facebook page. The court also ordered that he pay a fine of 20,250 tenge ($53) and perform community service. Zhakhin denied the allegations and said he was not an extremist. Zhakhin had been under pretrial detention from June 7 until his release on restricted movement.

In September 2018 Ablovas Jumayev received a three-year prison sentence on conviction of charges of inciting social discord because he posted messages critical of the government to a 10,000-member Telegram messenger group and allegedly distributed antigovernment leaflets. Jumayev denied the leafleting charges, stating that the leaflets were planted in his car. On Telegram, he had criticized the president’s appointment of a regional police chief. On July 29, a court ruled to change Jumayev’s sentence to restricted movement and a restriction on political activism, and released him.

Libel/Slander Laws: The law provides enhanced penalties for libel and slander against senior government officials. Private parties may initiate criminal libel suits without independent action by the government, and an individual filing such a suit may also file a civil suit based on the same allegations. Officials used the law’s libel and defamation provisions to restrict media outlets from publishing unflattering information. Both the criminal and civil codes contain articles establishing broad liability for libel and slander, with no statute of limitation or maximum amount of compensation. The requirement that owners, editors, distributors, publishing houses, and journalists prove the veracity of published information, regardless of its source, encouraged self-censorship at each level.

The law includes penalties for conviction of defamatory remarks made in mass media or “information-communication networks,” including heavy fines and prison terms. Journalists and human rights activists feared these provisions would strengthen the government’s ability to restrict investigative journalism.

On September 24, the Saryagash City Court sentenced journalist Amangeldy Batyrbekov to two years and 10 months imprisonment on charges of libel. Batyrbekov published a post on his personal social media page with the title “Idiocy in Kelesi,” criticizing the head of the local department of education. The court determined that the Batyrbekov’s post insulted the honor of the official. Domestic NGO Adil Soz called Batyrbekov a “prisoner of freedom of speech,” and international NGO Reporters Without Borders included him on its 2019 list of imprisoned journalists.

National Security: The law criminalizes the release of information regarding the health, finances, or private life of the president, as well as economic information, such as data on mineral reserves or government debts to foreign creditors. To avoid possible legal problems, media outlets often practiced self-censorship regarding the president and his family.

The law prohibits “influencing public and individual consciousness to the detriment of national security through deliberate distortion and spreading of unreliable information.” Legal experts noted the term “unreliable information” is overly broad. The law also requires owners of communication networks and service providers to obey the orders of authorities in case of terrorist attacks or to suppress mass riots.

The law prohibits publication of any statement that promotes or glorifies “extremism” or “incites discord,” terms that international legal experts noted the government did not clearly define. The government subjected to intimidation media outlets that criticized the president; such intimidation included law enforcement actions and civil suits. Although these actions continued to have a chilling effect on media outlets, some criticism of government policies continued. Incidents of local government pressure on media continued.

In March authorities brought charges against Serikzhan Bilash, who led the Chinese ethnic Kazakh advocacy organization Atajurt, for inciting interethnic hatred. The basis for the charge was a video clip in which Bilash called for “jihad” against the Chinese. Bilash and his supporters said that in the full speech he immediately clarified that he meant not a violent jihad, but an informational campaign–a “jihad of words.” Faced with the likelihood of a long prison sentence, Bilash pled guilty to the offense August 16 and agreed to cease his activism, in exchange for his freedom.

Kyrgyzstan

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution and law provide for freedom of expression, including for the press, and the government generally respected this right. NGO leaders and media rights advocates acknowledged a more relaxed press environment under the Jeenbekov administration, noting a clear drop in libel lawsuits against independent media outlets and the withdrawal of existing cases launched under the previous administration. Self-censorship continued to be prevalent, and pressure reportedly existed from editors and political figures to bias reporting.

Freedom of Expression: Multiple civil society groups noted an increase in the application of Article 299 of the criminal code on the “incitement of interethnic, racial, religious, and interregional hatred.” Observers stated in some cases authorities broadly interpreted Article 299 to sanction speech, which tended to affect ethnic minorities and human rights defenders. According to NGOs, virtually all arrests under Article 299 resulted in convictions in 2018. Civil society organizations called the process to confirm violations of Article 299 arbitrary, politicized, and unprofessional. Article 314 of the penal code that came into force in January requires an intent to distribute extremist materials be proven in order to convict of a crime. Article 314 replaces the provisions found previously in Article 299.

Press and Media, Including Online Media: As in earlier years, some journalists reported intimidation related to coverage of sensitive topics, such as interethnic relations, “religious extremism,” or the rise of nationalism. The trend was particularly salient against Uzbek-language media outlets.

In recent years the government, security services, and oligarchs attempted to prevent independent media from operating freely in the country. The government continued its tight controls over news content on state television.

On August 14, OSCE Representative on Freedom of the Media Harlem Desir expressed his concern over the closure of the television channel April TV in Bishkek and called for respect for diversity in media. On August 9, the security services sealed off channel April TV’s headquarters in Bishkek as part of a security operation, shutting it down. “I am concerned by the seizure of assets of the television channel April and the suspension of its operations,” the representative said. “While I am fully aware of the exceptional circumstances under which this decision was taken, I call on the relevant authorities to review this decision.” The representative also said the safety of journalists who cover political events must be respected by all actors, after media worker Aida Djumashova was injured during the raid on former president Atambaev’s home on August 7 and protesters attacked reporters with Vesti.kg, April and Kloop.kg in Bishkek on August 8. On November 21, April TV received permission to resume broadcasting, but on December 7, the Military Prosecutor’s Office filed a lawsuit to prevent April TV from broadcasting further. The Media Policy Institute appealed to the court, asking that the ban on broadcasting be reversed. The institute released a statement asserting the Military Prosecutor’s Office did not have the authority to ban April TV from broadcasting.

Violence and Harassment: Journalists, especially those who are ethnic Uzbeks, reported harassment by police, and continuing pressure by local and national authorities to avoid reporting on sensitive issues, including ethnic conflicts, corruption, and political figures. Media members also reported that nonstate actors, particularly politically well connected and wealthy individuals, harassed them for reporting on those individuals’ alleged corruption and other kinds of wrongdoing. Journalists sometimes practiced self-censorship to avoid reprisals for their reporting.

Censorship or Content Restrictions: As in previous years, journalists and NGO leaders alleged some news outlets instructed their reporters not to report critically on certain politicians or government officials. The sources also reported some news outlets received requests from offices of the government to report in a particular way or to ignore specific news stories.

NGO leaders and media sources reported state-owned broadcasters remained under pressure to transmit stories promoting government policies and initiatives and develop narratives critical of NGOs, opposition figures, and civil society activists.

As the government transitions from an analog to a digital broadcasting system starting this year, individuals and news organizations can submit requests to the government to get a license for a television channel. The government controlled the licensing process, and civil society reported the government abused the licensing process by revoking licenses to individuals or organizations which broadcast content the government disagrees with. The government’s revocation of a license to operate a television channel can financially decimate a news outlet and shutter their operations.

Libel/Slander Laws: While libel is not a criminal offense except in narrowly prescribed instances, NGO leaders described the False Accusations Amendments, passed in 2014 as a practical “recriminalizing of libel.” Journalists noted the law exposed media to libel suits in civil courts that could bankrupt the outlets or journalists in their defense attempts. In 2015 the Constitutional Chamber narrowed the reach of the law, holding that henceforth it would apply only in cases of knowingly making false statements in a police report but not to statements in media, although subsequent decisions appeared to contradict that ruling. While slander and libel are not criminal offenses, civil lawsuits can result in defendants paying compensation for moral harm, which the law does not limit in size. Observers stated courts arbitrarily ruled on the amount of compensation and that failure to pay compensation could serve as a basis for criminal prosecution.

In the first half of the year, press reported that, despite the improvements in press freedom, attacks on media continued through the use of libel laws. The Supreme Court upheld a decision in the suit of Social Democratic Party of Kyrgyzstan Member of Parliament (MP) Kozhobek Ryspaev against the newspaper Achyk Sayasat. The newspaper had to pay Ryspaev 300,000 soms ($4,300) in compensation. The newspaper editor in chief Nazgul Mamytova said the newspaper was likely to close. MP Ryspaev sued the newspaper due to an article that was published in August 2018, which stated Ryspaev was moving from one political party to another, and the author called him a “chameleon.”

The Adilet Legal Clinic reported the organization defended journalists and media outlets charged with libel and slander and that members of media regularly feared the threat of lawsuits.

Poland

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution provides for freedom of speech and press, and the government generally respected these rights.

Freedom of Expression: The law prohibits hate speech, including the dissemination of anti-Semitic literature and the public promotion of fascist, communist, or other totalitarian systems, and intentional offense of religious feelings.

Violence and Harassment: On February 14, the Katowice regional prosecutor’s office discontinued its investigation into Piotr Wacowski, a cameraman for private television news channel TVN, who was suspected of propagating fascism. The case was related to an investigative report by the journalist showing members of the Pride and Modernity Association dressed in Nazi uniforms and celebrating Hitler’s birthday in 2017. The prosecutor’s office stated it could find no evidence Wacowski had committed a crime.

Censorship or Content Restrictions: The constitution prohibits censorship of the press or social communication. Nevertheless, laws regulating broadcasting and media prohibit, under penalty of fines, license revocation, or other authorized sanctions, the promotion of activities endangering health or safety, or the promotion of views contrary to law, morality, or the common good. The law also requires that all broadcasts “respect the religious feelings of the audiences and, in particular, respect the Christian system of values.”

Critics alleged persistent progovernment bias in state television news broadcasts.

Libel/Slander Laws: Defamation by print and broadcast journalists is a criminal offense and includes publicly insulting or slandering the president, members of parliament, government ministers and other public officials, the Polish nation, foreign heads of state and ambassadors, private entities and persons, as well as insult or destruction of the national emblem, the flag, and other state symbols. Defamation outside the media is punishable by a fine and community service. The courts rarely applied maximum penalties, and persons convicted of defamation generally faced only fines or imprisonment of less than one year. The maximum sentence for insulting the president is three years’ imprisonment.

The Helsinki Foundation for Human Rights and the Association of Polish Journalists reported that journalists convicted of defamation had never received the maximum penalty. According to the association, however, the criminal defamation law may have a chilling effect on journalists, especially in local media, since local authorities may use the law against journalists. Media owners, particularly of small local independent newspapers, were aware that potentially large fines could threaten the financial survival of their publications. According to Ministry of Justice statistics for 2018, the most recent data available, courts convicted one person of insulting the president and three persons for insulting constitutional organs of the government. In 2018 the courts fined two persons for public defamation through media using the public prosecution procedure, when a private person presses criminal charges against another person. In 2018 there were 116 convictions for criminal defamation through media using the private prosecution procedure.

On November 26, the Katowice District Prosecutor’s Office discontinued its prosecutorial investigation into a historian, stemming from a 2015 newspaper interview where the historian alleged that Poles killed more Jews than Nazis in occupied Poland during World War II. The Katowice District Prosecutor’s Office stated it was not its role to settle issues of an historical nature.

On February 12, the Lodz District Court fined investigative reporter Wojciech Biedron 3,000 zloty ($762) on charges of public insult of a judge for inaccurately reporting that a court had initiated disciplinary proceedings against the judge. Several journalists criticized the judgment as overly harsh and disproportionate to the offense.

Russia

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

While the constitution provides for freedom of expression, including for the press, the government increasingly restricted this right. During the year the government instituted several new laws restricting both freedom of expression and of the press, particularly in regards to online expression. Regional and local authorities used procedural violations and restrictive or vague legislation to detain, harass, or prosecute persons who criticized the government or institutions it favored, such as the Russian Orthodox Church. The government exercised editorial control over media, creating a media landscape in which most citizens were exposed to predominantly government-approved narratives. Significant government pressure on independent media constrained coverage of numerous topics, especially of Ukraine and Syria, LGBTI persons, the environment, elections, criticism of local or federal leadership, as well as secessionism or federalism. Censorship and self-censorship in television and print media and on the internet was widespread, particularly regarding points of view critical of the government or its policies. The government used direct ownership or ownership by large private companies with government links to control or influence major national media and regional media outlets, especially television.

Freedom of Expression: Authorities continued to misuse the country’s expansive definition of extremism as a tool to stifle dissent. As of December the Ministry of Justice had expanded its list of extremist materials to include 5,003 books, videos, websites, social media pages, musical compositions, and other items, an increase of more than 450 items from 2018. According to the prosecutor general, authorities prosecuted 1,200 extremism cases in 2018, the majority of which included charges of “extremism” levied against individuals for exercising free speech on social media and elsewhere.

At the same time, in December 2018, President Putin signed legislation that partially decriminalized the expression of “extremist” views, stipulating that speech that “incited hatred or enmity” or denigrated a person or group be treated as an administrative misdemeanor, not a crime, for a first-time offense. Several persons were previously charged with extremism under criminal law for comments and images posted in online forums or social networks. Following the amendment to the antiextremist legislation, however, courts dropped charges against some of the defendants. On January 15, for example, authorities dropped charges against Eduard Nikitin, a doctor in the Khabarovsk region who faced up to five years in prison on extremism charges. He was accused of “liking” an image condemning the country’s aggression in eastern Ukraine posted on the Odnoklassniki social network in 2015.

Although the amendment was expected to have a retroactive effect, not all individuals imprisoned on extremism charges saw charges dropped or sentences commuted. For example, on August 28, a court in the Belgorod region denied a request for parole from 23-year-old doctoral student Aleksandr Kruze. In February 2018, a court in Stariy Oskol sentenced him to 2.5 years in prison for extremism for reposting four nationalist images on social media in 2016. Kruze had been writing a dissertation on radicalization and maintained that the posts had been a part of a research experiment in online discourse around radicalism.

By law authorities may close any organization that a court determines to be extremist, including media outlets and websites. Roskomnadzor, the country’s media oversight agency, routinely issued warnings to newspapers and internet outlets it suspected of publishing extremist materials. Three warnings in one year sufficed to initiate a closure lawsuit.

During the year authorities invoked a 2013 law prohibiting the “propaganda” of “nontraditional sexual relations” to minors to punish the exercise of free speech by LGBTI persons and their supporters. For example, on October 28, the Moscow branch of the Ministry of Internal Affairs opened an administrative case for suspected “propaganda of nontraditional sexual relations to minors” against the producers and participants of a YouTube video in which children interviewed a gay man, Maksim Pankratov, about his life. The video contained no discussion of sex, but included questions on Pankratov’s sexual orientation, how he would like other individuals to treat him, and his vision for his life in the future. On November 2, the Moscow Region Investigative Committee launched a criminal investigation into the video’s producers and participants on suspicion of “violent sexual assault of a minor” younger than age 14, a crime punishable by 12 to 20 years in prison. According to press reports, the parents of the children in the video have experienced pressure from authorities to testify against the video’s producers and received visits from child protective services, which they interpreted as a threat to terminate their parental rights. Pankratov reported receiving threats of physical violence from unknown persons following the opening of the criminal case. As of December Pankratov was in hiding in an undisclosed location in Russia, while the video’s producer, popular online celebrity Victoria Pich, had fled the country.

During the year authorities prosecuted individuals for speech allegedly violating a law that prohibits “offending the feelings of religious believers.” For example, on September 30, a court in Irkutsk sentenced Dmitriy Litvin to 100 hours of community service for social media postings in 2015 of caricatures that allegedly offended the feelings of Orthodox Christians, Roman Catholics, and shamanists.

During the year authorities prosecuted individuals for speech that allegedly violated the law prohibiting the “rehabilitation of Nazism.” For example, on April 5, the Investigative Committee for the Chuvash Republic opened a criminal case against opposition blogger Konstantin Ishutov for material he had posted on social media in 2010 criticizing authorities’ poor maintenance of local cemeteries and contrasting it with the maintenance of cemeteries in Germany. Investigators claimed this material attempted to justify the actions of Nazis during World War II and diminish the significance of the Soviet victory. Ishutov was charged under the same statute in 2018 for posting a photo of a Nazi leaflet with the phrase, “When the Third Reich treats the Soviet people better than Putin treats the Russian people.” As he awaited trial, a court prohibited Ishutov from using the internet, traveling, or leaving his home after 10 p.m. On November 8, the Supreme Court of the Chuvash Republic started reviewing Ishutov’s case. On December 18, the Chuvash Supreme Court found Ishutov guilty of “rehabilitating Nazism” and other charges. He faces up to seven years in prison.

The law bans the display of Nazi symbols and the symbols of groups placed on the government’s list of “extremist” organizations. There was no official register or list of banned symbols. On July 30, a district court in St. Petersburg sentenced Fyodor Belov to five days’ administrative arrest for publicly displaying a tattoo of a swastika.

On March 18, a new law entered into force that stipulated fines of up to 100,000 rubles ($1,570) for showing “disrespect” online for the state, authorities, the public, flag, or constitution. According to the Agora International Human Rights Group, in the first six months after the law’s entry into force, authorities opened 45 cases, 26 of which dealt with insults against President Putin. For example, on April 22, a court in the Novgorod region fined unemployed machinist Yuriy Kartyzhev 30,000 rubles ($471) for posting insulting comments about President Putin on social media.

On March 18, a new law, commonly characterized as a ban on “creating and spreading fake news,” also came into force. It prohibits “incorrect socially meaningful information, distributed under the guise of correct information, which creates the threat of damage to the lives and/or health of citizens or property, the threat of mass disruption of public order and/or public security, or the threat of the creation of an impediment to the functioning of life support facilities, transport infrastructure, banking, energy, industry, or communications.” The fine for violating the law is up to 100,000 rubles ($1,570) for individuals, up to 200,000 rubles ($3,140) for officials, and up to 500,000 rubles ($7,850) for legal entities. In the event of repeated violations or violations with grave consequences, fines may go up to 1.5 million rubles ($23,600).

The law on “fake news” was applied multiple times during the year. For example, on July 29, a court in Nazran, Ingushetia, fined Murad Daskiyev, the head of the Council of Clans of the Ingush People, 15,000 rubles ($236). According to the court, Daskiyev knowingly distributed false information indicating that the head of the Republic of Ingushetia was preparing to sign a border agreement with the neighboring Republic of North Ossetia. Daskiyev maintained that the information he published was true. According to free expression watchdogs, authorities were motivated by a desire to suppress this information, following a large protest movement that emerged in Ingushetia in late 2018 after it signed a border agreement ceding land to the Republic of Chechnya.

During the year authorities enforced a law banning the “propaganda of narcotics” to prosecute or threaten to block independent outlets. For example, on August 19, Roskomnadzor threatened to block access to independent media outlet Meduza unless it deleted an August 8 article debunking myths about drug use, which Roskomnadzor claimed promoted drug use. Meduza restricted access to the article for its users in the country.

During the year authorities enforced a law banning the “propaganda of suicide” to prosecute or threaten to block independent media outlets. In August, Roskomnadzor issued three letters threatening to block access to the independent outlet Batenka, da vy Transformer unless it deleted several articles about the problem of suicide in the country. According to Roskomnadzor, the articles, which discussed the prevalence of and motivations behind suicide, promoted suicide. The outlet complied with the demands.

During the year authorities used a law banning cooperation with “undesirable foreign organizations” to restrict free expression. For example, on June 27, a court in the city of Saransk fined Idris Yusupov 6,000 rubles ($94) for organizing a screening of a film about Anastasiya Shevchenko, an activist under criminal prosecution for purported “cooperation” with the Open Russia movement, which had been declared an “undesirable foreign organization.” The court considered the film screening to be evidence of Yusupov’s own “cooperation” with Open Russia.

Government-controlled media frequently used derogatory terms such as “traitor,” “foreign agent,” and “fifth column” to describe individuals expressing views critical of or different from government policy, leading to a societal climate intolerant of dissent.

Press and Media, Including Online Media: The government continued to restrict press and media freedom. More than 80 percent of country’s mass media was funded by the government or progovernment actors. Government-friendly oligarchs owned most other outlets, which were permitted to determine what they publish within formal or informal boundaries set by the government. In the regions each governor also controlled regional media through funding, either directly or through affiliated structures. The federal government or progovernment individuals completely or partially owned all so-called federal television channels, the only stations with nationwide reach. The 29 most-watched stations together commanded 86 percent of television viewership; all were owned at least in part by the federal or local governments or by progovernment individuals. Government-owned media outlets often received preferential benefits, such as rent-free occupancy of government-owned buildings, and a preferential tax rate. On a regional level, state-owned and progovernment television channels received subsidies from the Ministry of Finance for broadcasting in cities with a population of less than 100,000 and on the creation and production of content. At many government-owned or -controlled outlets, the state increasingly dictated editorial policy. While the law restricts foreign ownership of media outlets to no more than 20 percent, another provision of the ambiguously worded law apparently bans foreign ownership entirely. The government used these provisions to consolidate ownership of independent outlets under progovernment oligarchs and to exert pressure on outlets that retained foreign backers. In its annual report on freedom of the press, Freedom House rated the country “not free.”

By law the Ministry of Justice is required to maintain a list of media outlets that are designated “foreign agents.” As of December there were 10 outlets listed. The decision to designate media outlets as foreign agents may be made outside of court by other government bodies, including law enforcement agencies.

On December 2, President Putin signed a law allowing authorities to label individuals (both Russian and foreign citizens) as “foreign agents” if they disseminate foreign media to an unspecified number of persons and receive funding from abroad. Human rights defenders expressed concern that this situation would further restrict the activities of or selectively punish journalists, bloggers, and social media users. Individuals labeled a “foreign agent” are required to register with the Ministry of Justice, and those living abroad also must create and register a legal entity inside the country in order to publish materials inside the country. All information published by the “foreign agent” individual would also have to be marked as having been produced by a “foreign agent.” Fines for noncompliance with the new law range from 10,000 ($157) and five million rubles ($78,500).

On August 19, the State Duma created a commission to investigate alleged foreign interference into Russian domestic affairs. On September 27, the commission determined that German media outlet Deutsche Welle violated the law by reporting on unauthorized protests in Moscow and allegedly calling on individuals to take part in them. The commission urged the government to revoke Deutsche Welle’s license to operate in Russia, although as of December it continued to operate in the country. The commission also accused other foreign media outlets, such as Radio Liberty, BBC, Voice of America, and others, of violations during the “day of silence” that preceded the Moscow City Duma elections on September 8.

Violence and Harassment: Journalists continued to be subjected to arrest, imprisonment, physical attack, harassment, and intimidation as a result of their reporting. According to the Glasnost Defense Foundation, as of December incidents of violence and harassment against journalists included three killings, 62 attacks, 169 detentions by law enforcement officers, 28 prosecutions, 30 threats, 14 politically motivated firings, and two attacks on media offices. Journalists and bloggers who uncovered government malfeasance or who criticized the government often faced harassment, either in the form of direct threats to their physical safety or threats to their security or livelihood, frequently through legal prosecution.

There were reports of attacks on journalists by government officials and police. According to press reports, on May 5, Sergey Zaytsev, head of the Shirinskiy region of the Republic of Khakasia, shoved and body-slammed Ivan Litoman, a journalist from the state Rossiya-24 television channel. Litoman was interviewing Zaitsev and had asked him about allegedly poor-quality housing provided to persons left homeless by the 2015 wildfires. On May 27, the local Investigative Committee announced it had opened an investigation into the incident.

There were reports of police briefly detaining journalists in order to interfere with or punish them for their reporting. For example, according to the Committee to Protect Journalists, during protests in Moscow on July 27 and August 3, police threatened journalists, obstructed their work, damaged their equipment, and forcefully detained them. According to freedom of assembly monitor OVD-Info, 14 journalists were detained in Moscow on August 3 alone. The Committee to Protect Journalists called these detentions, “a clear attempt to intimidate journalists and censor coverage.”

There were reports of police framing journalists for serious crimes, such as drug possession, in order to interfere with or punish them for their reporting. In one such incident, on June 7, Moscow police detained investigative journalist Ivan Golunov and charged him with possessing and attempting to sell illegal drugs after purportedly finding amphetamines in his backpack. Following his arrest, officers reportedly beat Golunov and denied him access to his lawyer for 14 hours. Police also purportedly found drugs in Golunov’s apartment, which they searched following his arrest. Police posted nine photos of the alleged narcotics, but then took all but one of the photos down after evidence emerged indicating that the photos were taken in places other than Golunov’s apartment. Golunov and human rights advocates maintained that the drugs were planted on him in an attempt to imprison him in retaliation for his coverage of corruption, particularly in the funeral business. Following significant public outcry, police on July 11 dropped charges, released Golunov, and announced an investigation into the fabrication of charges against him. On December 19, during his annual year-end press conference, President Putin announced that five police officers who arrested Golunov were being investigated on felony charges. According to Meduza, the outlet for which Golunov worked, the investigation began on December 18.

There were reports of journalists being fired for their political views or unfavorable reporting about powerful political figures. For example, according to Reporters without Borders (RSF), on May 20, the leadership of the Moscow business daily Kommersant fired journalists Maxim Ivanov and Ivan Safronov for writing an article predicting that the influential speaker of the Federation Council, Valentina Matvienko, would soon be replaced. Eleven other journalists at the newspaper resigned in protest, and more than 200 others issued a joint statement warning that its readers would as of then be denied unbiased coverage. The newspaper denied that its owner, progovernment oligarch Alisher Usmanov, played a role in the decision, but sources that spoke to RSF and other media outlets indicated that Usmanov had made the decision. Human Rights Watch called the firing “the latest episode in the gutting” of the country’s independent media.

There were reports of police raids on the offices of independent media outlets that observers believed were designed to punish or pressure the outlets. For example, on April 18, police raided the St. Petersburg office of the independent news website Rosbalt and seized several computers. According to the newspaper’s lawyer, the search was purportedly in connection with a libel allegation made by Usmanov, although the lawyer maintained that Rosbalt had not published anything about Usmanov. The newspaper’s editor noted that the computers seized were the ones used in a continuing investigation into a crime boss named Young Shakro. Police also searched the home of Rosbalt reporter Aleksandr Shvarev the same day.

There were reports of authorities using “tax inspections” that observers believed were intended to punish or pressure independent outlets. For example, on August 1, the editor of the independent media outlet Dozhd announced that it had received a notice of an unscheduled tax inspection, which she feared may have been in retaliation for the outlet’s extensive coverage of election-related protests in Moscow on July 27.

There were reports of attacks on journalists by unknown persons. On August 9, an unknown assailant in St. Petersburg attacked photojournalist Georgiy Markov, who specialized in photographing opposition protests. The assailant sprayed him with pepper spray and hit him on his head and chest. Law enforcement officials had detained Markov several times while he was photographing opposition protests, beating him at one in May.

There were reports of unidentified individuals or groups of individuals attacking the offices of independent media outlets. For example, on April 1, unknown persons ransacked the office of the newspaper Kommersant in Yekaterinburg, smashed the computers of the chief editor and accountant, took several hard drives, and left a message containing a death threat on the desk of the director of the newspaper. The journalists believed the attack was related to a book published with the participation of the newspaper’s staff about local criminal groups.

Journalists reported threats in connection with their reporting. For example, in late February a relative of Anatoliy Popov, the head of the Dobrovskiy region administration in Lipetsk oblast, threatened local journalist Dmitriy Pashinov over his critical reporting about Popov. On May 11, Pashinov was arrested and charged with “insulting a representative of the state” for allegedly cursing at a regional prosecutor in 2017, remarks Pashinov denied making.

There was no progress during the year in establishing accountability in a number of high-profile killings of journalists, including the 2004 killing of Paul Klebnikov, the 2006 killing of Anna Politkovskaya, and the 2009 killing of Natalia Estemirova.

Censorship or Content Restrictions: The government directly and indirectly censored media, much of which occurred online (also see section 2.a., Internet Freedom, and Academic Freedom and Cultural Events).

There were multiple reports that the government retaliated against those who produced or published content it disliked. For example, on September 24, Izvestiya published online but subsequently removed an article by military reporter Ilya Kramnik critical of Defense Minister Sergey Shoygu. Within two days the newspaper removed Kramnik from its editorial staff and informed him that his contract would not be renewed. The country’s charge d’affaires in Great Britain accused the Ministry of Defense press service of pressuring Izvestiya to fire Kramnik.

There were reports that the government placed restrictions on printing presses to prevent them from printing materials for the political opposition. For example, on August 7, press reports indicated that police in St. Petersburg had distributed notices to local printing presses, informing them that it is unacceptable to fulfill orders for materials that discredit the government or political figures, that offend a person’s honor and dignity, or that promote unsanctioned demonstrations during the pre-electoral period. The printing presses were instructed to turn over orders for any such materials to police.

On January 28, after allegedly receiving information that the business was about to print “extremist” material, police arrived at the St. Petersburg printing house where activist Mikhail Borisov worked. It later became known that Borisov had been preparing to print posters criticizing acting governor Aleksandr Beglov. Police seized four computers but did not detain Borisov since he had not yet printed the posters. The printing house later fired him from his job.

Self-censorship in independent media was also reportedly widespread. For example, on January 21, the Yaroslavl affiliate of the radio station Ekho Moskvy canceled a planned interview with LGBTI activists after receiving threats, including from local officials.

Libel/Slander Laws: Officials at all levels used their authority to restrict the work of and to retaliate against journalists and bloggers who criticized them, including taking legal action for alleged slander or libel, which are criminal offenses. For example, on March 23, the press reported that the head of the federal space agency Roscosmos, Dmitry Rogozin, had filed a libel complaint against two websites with the Prosecutor General’s Office, which referred the matter to the Ministry of Internal Affairs. The ministry opened a criminal libel investigation into the two websites, RusPress and Kompromat-Ural, which had alleged in late 2018 that Rogozin had used money from the Roscosmos budget to pay for public relations campaigns to burnish his personal reputation and had bribed the heads of media outlets to remove unfavorable coverage of him.

National Security: Authorities cited laws against terrorism or protecting national security to arrest or punish critics of the government or deter criticism of government policies or officials.

There were reports that authorities charged journalists with terrorism offenses in retaliation for their reporting. For example, on June 14, security services in Dagestan arrested Abdulmumin Gadzhiev, a journalist and head of the religious affairs section of the independent newspaper Chernovik, at his home. Chernovik had long reported threats, politically motivated prosecutions, and other pressure for its work uncovering corruption and wrongdoing by local officials. In 2012 the newspaper’s editor in chief fled the country after receiving death threats, and its founder was shot 14 times outside the newspaper’s office in 2011, a crime that remained unsolved. Authorities charged Gadzhiev and 10 codefendants with “taking part in the activities of a terrorist organization” and “organizing the financing of a terrorist organization” for purportedly diverting charitable donations to support the Islamic State in Syria. The charges carry up to a 20-year prison term. Human rights defenders emphasized that the charges were entirely based on a confession by a suspect who subsequently maintained that it was false and coerced, that Gadzhiev had written critically of the Islamic State, and that there were other contradictions in the state’s case, and they maintained that the case against him was fabricated. As of December Gadzhiev remained in detention awaiting trial after a court in Makhachkala extended his pretrial detention through January 13, 2020. Memorial declared him to be a political prisoner.

There were reports that critics of the government’s counterterrorism policies were themselves charged with “justifying terrorism.” On September 20, authorities charged Pskov-based Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) contributor Svetlana Prokopyeva with “public justification of terrorism in the media.” She faced up to seven years in jail for comments she made on a local radio station in November 2018 about a suicide bombing at an FSB building in Arkhangelsk. Although she never voiced approval of the bomber’s actions, she suggested that the government’s restrictions on peaceful expressions of dissent may make individuals more likely to resort to violence. In July before these charges were brought, the Federal Financial Monitoring Service (Rosfinmonitoring) added Prokopyeva to its list of terrorists and extremists because of her comments, resulting in the freezing of her bank accounts and the seizure of her passport. According to press reports, in early October officials at the Pskov Investigative Committee summoned for interrogation several journalists and public figures who had spoken out in support of Prokopyeva and forced them to sign nondisclosure agreements about the contents of their conversation.

Ukraine

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

In the Donbas region, Russia-led forces suppressed freedom of speech and the press through harassment, intimidation, abductions, and assaults on journalists and media outlets. They also prevented the transmission of Ukrainian and independent television and radio programming in areas under their control.

Freedom of Expression: With some exceptions, individuals in areas under government control could generally criticize the government publicly and privately and discuss matters of public interest without fear of official reprisal.

The law criminalizes the display of communist and Nazi symbols as well as the manufacture or promotion of the St. George’s ribbon, a symbol associated with Russia-led forces in the Donbas region. On July 16, the country’s constitutional court upheld the ban on displaying communist and Nazi symbols. During the May 9 celebration of World War II Victory Day, police issued 27 administrative offense citations in Odesa, Mykolaiv, Luhansk, Zaporizhzhia, and Donetsk Oblasts and detained several individuals in Kyiv, Kryvy Rih, Lviv, and Odesa for carrying banned Soviet symbols.

On October 10, a court in Kryvy Rih convicted a local resident of wearing a T-shirt with the state symbol of the USSR in a public place. The man reportedly wore the shirt at a local shopping center on June 14. He was given a one-year suspended sentence and another year of probation.

The law prohibits statements that threaten the country’s territorial integrity, promote war, instigate racial or religious conflict, or support Russian aggression against the country, and the government prosecuted individuals under these laws (see “Censorship” and “National Security”).

Press and Media, Including Online Media: The NGO Freedom House rated the country’s press as “partly free.” Independent media and internet news sites were active and expressed a wide range of views. Privately owned media, the most successful of which were owned by influential oligarchs, often presented readers and viewers a “biased pluralism,” representing the views of their owners, favorable coverage of their allies, and criticism of political and business rivals. The 10 most popular television stations were owned by businessmen whose primary business was not in media. Independent media had difficulty competing with major outlets that operated with oligarchic subsidies.

There were reports of continuing state pressure on the National Public Broadcasting Company (UA:PBC), created as a result of a 2014 law to provide an independent publicly funded alternative to oligarch-controlled television channels. On January 31, the supervisory board of UA:PBC announced the removal of the channel’s director, Zurab Alasania. Observers alleged the decision was made because the channel broadcast anticorruption investigations in the pre-electoral period that had been unflattering to then president Petro Poroshenko. According to press reports, the supervisory board’s initial draft decision cited the channel’s failure to cover events favorable to Poroshenko, but the final decision did not contain this language and instead alleged financial mismanagement. Following public outcry, the board announced Alasania would remain in place until May 6. Alasania challenged the board’s decision in court, and on June 19, a Kyiv court ruled the board’s decision was illegal. Alasania was reinstated in his position on July 1. On August 30, the SBI and SBU jointly raided the premises of UA:PBC, several of its regional affiliates, and the home of Alasania, apparently in connection with the allegations of financial mismanagement. The OSCE high representative on freedom of the media expressed concern about the raids and the potential impact of “any pressure on the independence of public media.” “Jeansa”–the practice of planting one-sided or favorable news coverage paid for by politicians or oligarchs–continued to be widespread. Monitoring by the IMI of national print and online media for jeansa indicated a wide range of actors ordered political jeansa, including political parties, politicians, oblast governments, and oligarchs. The IMI recorded a 22 percent increase of jeansa in the national online media before the parliamentary elections in 13 popular internet media outlets.

“Jeansa”–the practice of planting one-sided or favorable news coverage paid for by politicians or oligarchs–continued to be widespread. Monitoring by the IMI of national print and online media for jeansa indicated a wide range of actors ordered political jeansa, including political parties, politicians, oblast governments, and oligarchs. The IMI recorded a 22 percent increase of jeansa in the national online media before the parliamentary elections in 13 popular internet media outlets.

Violence and Harassment: Violence against journalists remained a problem. Human rights groups and journalists criticized what they saw as government inaction in solving the crimes as giving rise to a culture of impunity.

According to the IMI, as of September 1, there had been 20 reports of attacks on journalists, including one killing during the year, compared with 22 cases and no killings during the same period in 2018. As in 2018, private, rather than state, actors perpetrated the majority of the attacks. As of September 1, there were 33 incidents involving threats against journalists, as compared with 24 during the same period in 2018. The IMI and editors of major independent news outlets also noted online harassment of journalists by societal actors, reflecting a growing societal intolerance of reporting deemed insufficiently patriotic, a development they asserted had the tacit support of the government.

There were multiple reports of attacks on journalists by government officials. For example, according to the Committee to Protect Journalists, on March 6, officials in the village of Chabany near Kyiv attacked Radio Liberty investigative reporter Kateryna Kaplyuk and cameraman Borys Trotsenko, leaving Trotsenko with a concussion and breaking his camera. The journalists were attempting to interview a village official for an investigation into allegations that officials were allocating state lands for private use, when a group of people that included two deputy mayors of the village, Yuriy Bondar and Volodymyr Chuprin, began shoving and punching them. They filed a police report, and police began an investigation, but no charges had been brought as of November.

There were reports of attacks on journalists by nongovernment actors. For example, according to the Committee to Protect Journalists, on August 30 in Chernihiv, two unidentified individuals attacked blogger Ihor Stakh. Stakh was later treated for a concussion and required stitches for a cut on his face. The National Union of Journalists made statements indicating its belief that the attack was in retaliation for Stakh’s reporting on local corruption. Stakh reported receiving threats before the attack. Police opened an investigation but as of November had made no arrests.

On July 13, according to press reports, an unknown attacker fired a rocket-propelled grenade at the Kyiv office of pro-Russian television news broadcaster 112 Ukraine, damaging the building but causing no injuries. Police opened an investigation, but no arrests had been made as of October.

There were allegations that the government prosecuted journalists in retaliation for their work (see section 1.e.).

There were reports that government officials sought to pressure journalists through the judicial system, often to reveal their sources in investigations. For example, on February 4, the Pechersk District Court granted the Prosecutor General’s Office access to internal documents and email correspondence of the independent news outlet Novoye Vremya. Prosecutors were seeking to identify a source who spoke to the Novoye Vremya for a 2016 story revealing corruption by a high-ranking prosecutor, alleging that the source violated investigatory secrecy rules.

Journalists received threats in connection with their reporting. For example, according to the Institute for Mass Information, on September 10, journalists of the Chesno civic movement alleged that Member of Parliament Oleksandr Kovalev threatened them in response to news published on their website describing Kovalev’s illegal proxy voting on behalf of other members of parliament. The journalists filed a complaint with law enforcement authorities.

On December 12, police arrested five suspects in the 2016 killing of well-known Belarusian-Russian journalist Pavel Sheremet (see section 1.a.).

Censorship or Content Restrictions: Human rights organizations frequently criticized the government for taking an overly broad approach to banning books, television shows, websites, and other content (see subsections on National Security and Internet Freedom).

The State Committee on Television and Radio Broadcasting (Derzhkomteleradio) maintained a list of banned books seen to be aimed at undermining the country’s independence, spreading propaganda of violence, inciting interethnic, racial, religious hostility, promoting terrorist attacks, or encroaching on human rights and freedoms. As of July the list contained 211 titles.

Both independent and state-owned media periodically engaged in self-censorship when reporting stories that might expose political allies to criticism or might be perceived by the public as insufficiently patriotic or provide information that could be used for Russian propaganda.

Libel/Slander Laws: Libel is a civil offense. While the law limits the monetary damages a plaintiff can claim in a lawsuit, local media observers continued to express concern over high monetary damages awarded for alleged libel. Government entities, and public figures in particular, used the threat of civil suits, sometimes based on alleged damage to a person’s “honor and integrity,” to influence or intimidate the press and investigative journalists.

For example, on August 20, the head of the Presidential Administration, Andriy Bohdan, filed a libel lawsuit against the investigative journalism program Skhemy (Schemes), a joint program by Radio Free Europe/Radio Liberty and UA:PBC. Bohdan clarified on August 23 that he was suing over Schemes’ reports about his repeated travel to visit oligarch Ihor Kolomoiskyy abroad, which he asserted were false.

National Security: In the context of the continuing conventional conflict in the Donbas, as well as continuing Russian disinformation and cyber campaigns, authorities took measures to prohibit, regulate, and occasionally censor information deemed a national security threat, particularly those emanating from Russia and promoting pro-Russian lines.

The government continued the practice of banning specific works by Russian actors, film directors, and singers, as well as imposing sanctions on pro-Russian journalists. According to the State Film Agency, as of mid-September approximately 800 films and television shows had been banned on national security grounds since 2014. In response to Russia’s continued barrage of cyberattacks and disinformation as part of its efforts to destabilize Ukraine, the government maintained its ban on the operations of almost 600 companies and 1,228 persons that allegedly posed a “threat to information and the cyber security of the state.” Among them were two widely used social networks based in Russia and major Russian television channels as well as smaller Russian channels that operated independently of state control.

There were reports that the government used noncompliance with national security-related content bans to pressure outlets perceived as having a pro-Russian editorial policy. For example, on February 7, the National Council on Television and Radio Broadcast imposed a fine on NewsOne TV, a channel owned by associates of Russian-backed Ukrainian politician Viktor Medvedchuk, for alleged “hate speech and propaganda promoting conflict and national hatred.” According to the National Council, monitoring of NewsOne TV broadcasts from late 2018 to early 2019 revealed “calls for aggressive actions, incitement of national, racial, or religious hatred, and justification of aggression against the territorial integrity” of Ukraine. On July 8, NewsOne announced that it had cancelled a planned July 12 joint live television program with the state-owned Russian television channel Rossiya 24, which is banned in the country, because of threats of violence. The proposed program, announced the day before on Russian state-owned television, was to be called We Have to Talk and would have linked up two studios in Kyiv and Moscow for a purportedly “apolitical” discussion between “everyday people” in the two countries the week ahead of parliamentary elections. The program’s announcement sparked public outrage, a protest outside NewsOne’s offices, and widespread condemnation from officials. On July 8, the prosecutor general called the program “attempted treason” and announced that NewsOne’s leadership had been called in for interrogation, while the SBU issued a warning letter to NewsOne. The National Security and Defense Council convened to discuss the program on July 8, after which the council’s head stated: “State bodies, including the SBU and National Police have received a number of orders, including in regards to defending the information space. Additional details cannot be revealed because of secrecy.” On July 10, the prosecutor general announced that a criminal case had been opened against NewsOne’s owner, Member of Parliament Taras Kozak, for “financing terrorism.” On July 9, Derzhkomteleradio announced it would hold an unscheduled inspection of NewsOne, which it conducted on July 24. On September 10, Derzhkomteleradio filed a lawsuit in a Kyiv district court seeking the revocation of the license, based upon its “incitement to hatred in Ukrainian society.”

On September 26, Derzhkomteleradio ruled that five affiliated media companies of pro-Russian Channel 112 TV violated their license conditions by changing their program concepts without required approvals. As a result of the decision, Channel 112 TV could not be broadcast by digital terrestrial signal in the country, but it was still available on satellite and cable networks. The OSCE representative on freedom of the media expressed concern about the decision, while a coalition of independent Ukrainian media watchdogs issued a statement of support of Derzhkomteleradio’s decision.

On August 19, the Supreme Court upheld a 2018 ban by the Lviv Oblast Council on all Russian-language books, films, and songs, in order to combat “hybrid warfare” by Russia. The Zhytomyr and Ternopil Oblast Councils mirrored this measure on October 25 and November 6, respectively, in 2018. There were no reported attempts at enforcing these bans.

Media professionals continued to experience pressure from the SBU, the military, and other officials when reporting on sensitive issues, such as military losses. For example, on November 6, the Joint Forces Operation (JFO) headquarters refused to accredit photo correspondent Maks Levin because of his reporting from the area of disengagement near Zolote, which the headquarters claimed violated the rules on reporting in the area of JFO in unspecified ways.

Authorities continued to deport and bar entry to foreign journalists on national security grounds. For example, on March 24, the State Border Service denied entry to Marc Innaro, a Moscow correspondent of the Italian public service broadcaster RAI and his colleague, a cameraman, claiming he “frequently engaged in anti-Ukrainian rhetoric in his reports.”

Nongovernmental Impact: There were reports that radical groups committed attacks on journalists. For example, according to press reports, on July 30, approximately a dozen members of the radical group Tradition and Order broke down the door of the state-run Ukrinform news agency in Kyiv and disrupted a press conference by parliamentary candidates who were alleging fraud in the July parliamentary election. They attacked and injured three Ukrinform staff members and poured water and threw eggs around the room. Police opened a criminal investigation into the incident, but as of November no arrests had been made.

The ability to exercise freedom of expression reportedly remained extremely limited in territory controlled by the “DPR” and “LPR.” Based on HRMMU media monitoring, critical independent media on the territory controlled by Russia-led forces was nonexistent. According to CyberLab Ukraine, an independent digital forensic analysis organization, the authorities in the “LPR” blocked more than 50 Ukrainian news outlets.

The HRMMU reported that journalists entering Russia-controlled territory of the “DPR” had to inform the “press center” of the “ministry of defense” about their activities on a daily basis, were arbitrarily required to show video footage at checkpoints, and were accompanied by members of armed groups when travelling close to the contact line.

On October 22, press outlets reported that a “court” in the “DPR” convicted journalist Stanislav Aseyev of espionage on behalf of Ukraine and sentenced him to 15 years in prison. Human rights defenders maintained that the charges were baseless and brought in retaliation for his independent reporting on events in territory controlled by Russia-led forces. Aseyev was released December 29 as part of a Ukraine-Russia prisoner and detainee exchange.

Uzbekistan

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution and law provide for freedom of expression, including for the press, but the government restricted these rights for both online and offline media.

Freedom of Expression: The government exercises official and unofficial restrictions on the ability of individuals to criticize the government or to discuss matters of general public interest. The law restricts criticism of the president, and publicly insulting the president is a crime for which conviction is punishable by up to five years in prison. The law specifically prohibits publication of articles that incite religious conflict and ethnic discord or that advocate subverting or overthrowing the constitutional order.

Press and Media, Including Online Media: While authorities relaxed some controls, independent media did not operate freely because the state exercises control over media coverage. All media entities, foreign and domestic, must register with authorities and provide the names of their founder, chief editor, and staff members. Print media must also provide hard copies of publications to the government. The law holds all foreign and domestic media organizations accountable for the accuracy of their reporting, prohibits foreign journalists from working in the country without official accreditation and subjects foreign media outlets to domestic mass media laws. The government used accreditation rules to deny foreign journalists and media outlets the opportunity to work in the country. For example, the government continued to deny Radio Free Europe/Radio Libertys accreditation request. Nevertheless, the government accredited the BBC Uzbek service. Two reporters also received accreditations: One who writes for The Economist and other publications, and one who writes for Eurasianet.

The law holds bloggers legally accountable for the accuracy of what they post and prohibits posts potentially perceived as defaming an individual’s “honor and dignity.” The law also prohibits perceived calls for public disorder, encroachment on constitutional order, posting pornography or state secrets, issuing “threats to the state,” and “other activities that are subject to criminal and other types of responsibilities according to legislation.”

The government prohibited the promotion of religious extremism, separatism, and fundamentalism as well as the instigation of ethnic and religious hatred.

Articles in state-controlled newspapers reflected the government’s viewpoint. The main government newspapers published selected international wire stories. The government prohibited legal entities with more than 30 percent foreign ownership from establishing media outlets. The government allowed publication of a few private newspapers with limited circulation containing advertising, horoscopes, and some substantive local news, including infrequent stories critical of the government’s socioeconomic policies. Some government-controlled print media outlets published articles that openly criticized local municipal administrations.

A few purportedly independent websites consistently reported the government’s viewpoint. During the year, however, press and news organizations broadcast and published a wider variety of views and news, to include criticisms of policies enacted under former president Karimov. The government launched Ozbekiston, a 24-hour news channel that broadcasts current affairs and news in Uzbek, Russian, and English, in 2017. The channel interviewed visiting high-level foreign officials.

Violence and Harassment: Police and security services subjected print and broadcast journalists to arrest, harassment, and intimidation as well as to bureaucratic restrictions on their activity. According to reports by BBC Uzbek and Radio Ozodlik, local authorities in Shahrikhan arrested blogger Nodirbek Khojimatov in September after he published a piece on Facebook calling on President Mirziyoyev to investigate two local officials for corruption. A district court convicted Khojimatov for violating the administrative code’s Article 41, which addresses offenses against a person’s dignity. Khojimatov’s father reported that the court did not allow him or his son to testify at trial, where Khojimatov was not represented by a lawyer. The court sentenced Khojimatov to 10 days in prison, even though the stated penalties for violating this provision of the code includes only a fine. Prior to his arrest, Khojimatov announced that the officials he alleged engaged in corruption had threatened him and a local prosecutor had pressured him no longer to publish blog posts criticizing government officials.

Censorship or Content Restrictions: Journalists and senior editorial staff in state media organizations reported that some officials’ responsibilities included censorship. In many cases the government placed individuals as editors in chief with the expressed intent that they serve as the main censor for a particular media outlet. Continuing the past trend of moderate criticism of the government, online publications like Kommersant.uz and Nuz.uz published critical stories on issues, such as demolitions, ecological problems, electricity outages, currency, trade, and the black market. In addition, Adobiyat Gazetesi, a literary journal, published stories by authors who are still on a “black list” that limits their ability to publish elsewhere.

During the year the government unblocked the website of privately owned Kun.uz, blocked in 2018. The outlet published articles critical of the government, including about regional and district officials’ involvement in illegal demolitions.

There was often little distinction between the editorial content of government and privately owned newspapers. Journalists engaged in limited investigative reporting. Widely read tabloids occasionally published articles that presented mild criticism of government policies or discussed some problems that the government considered sensitive, such as trafficking in persons.

Libel/Slander Laws: The criminal and administrative codes impose significant fines for libel and defamation. The government has used charges of libel, slander, and defamation to punish journalists, human rights activists, and others who criticized the president or the government. Some bloggers and activists nonetheless openly criticized the government on social media without reprisal.

Human Rights Reports
Edit Your Custom Report

01 / Select A Year

02 / Select Sections

03 / Select Countries You can add more than one country or area.

U.S. Department of State

The Lessons of 1989: Freedom and Our Future