An official website of the United States Government Here's how you know

Official websites use .gov

A .gov website belongs to an official government organization in the United States.

Secure .gov websites use HTTPS

A lock ( ) or https:// means you’ve safely connected to the .gov website. Share sensitive information only on official, secure websites.

Brazil

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution and law provide for freedom of expression, including for the press, but the government did not always respect this right.

Freedom of Expression: On July 27, police shut down a concert at a jazz and blues festival in the state of Mato Grosso do Sul when performers encouraged the crowd to curse President Bolsonaro. Military police officers ordered the music to stop and cleared out the venue.

Violence and Harassment: Journalists were sometimes killed or subjected to harassment, physical attacks, and threats as a result of their reporting. According to the Press Emblem Campaign, from January to June, the National Federation of Journalists reported violence against journalists increased by 36 percent in 2018, compared with 2017, with 135 incidents reported, mostly by protesters. The majority of incidents occurred during political rallies.

The international NGO Press Emblem Campaign reported that as of June, two journalists who did political reporting were killed. On June 18, two men shot and killed journalist Romario da Silva Barros in Marica in the state of Rio de Janeiro. The victim was a founding member of Lei Seca Marica, an online news site covering the daily life of Marica’s approximately 153,000 residents. Images from surveillance cameras showed two men approaching the vehicle in which the journalist was sitting and shooting him several times. The killing of journalist Silva Barros was the second in the city in less than 30 days. On May 25, Robson Giorno, owner of the online newspaper O Marica, was also shot and killed. Giorno had recently announced his intention to run for mayor. As of September, police had not made arrests in either case.

In instances of violence perpetrated by protesters or provocateurs during mass demonstrations, at times security forces injured journalists during crowd-control operations.

Censorship or Content Restrictions: National laws prohibit politically motivated judicial censorship, but there were reports of judicial censorship in some local-level courts. In April Supreme Court justice Alexandre de Moraes ordered two news organizations to remove content from their websites he deemed to be “fake news” about Chief Justice Dias Toffoli that associated him with corrupt dealings. Two days later, under intense pressure, Justice Moraes rescinded the decision.

There were also instances of censorship of material supportive of the LGBTI community. According to media reports, on September 5, Rio mayor Marcelo Crivella attempted to pull the graphic novel Avengers: The Childrens Crusade from the Rio International Book Festival because it prominently featured a same-sex kiss, which he called inappropriate for children. He said the book and others with LGBTI content should be wrapped in black plastic and display a warning label, and he then ordered city inspectors to seize copies of Avengers. The book sold out prior to his giving the order.

On August 21, Minister of Citizenship Osmar Terra suspended federal funding for a television series that would have featured gender and sexual diversity, including LGBTI plotlines. The former Temer administration had already approved funding, and the series was in the final phase of approval. The announcement came after President Bolsonaro criticized funding for media that promoted LGBTI themes in a Facebook live broadcast. Minister Terra denied the suspension was an act of censorship, stating the Bolsonaro administration had the right to prioritize programming and was not beholden to decisions made by prior administrations. On August 22, the national secretary of culture within the Ministry of Citizenship, Jose Henrique Medeiros Pires, stepped down in protest, and the Federal Public Ministry of Rio de Janeiro opened an investigation to determine if the federal government violated the constitution by discriminating against the LGBTI community and violating rules for government public notices. On October 7, a federal court sided with the Federal Public Ministry’s lawsuit and overturned Minister Terra’s suspension, finding there was discrimination by the government.

Nongovernmental Impact: Nongovernmental criminal elements at times subjected journalists to violence due to their professional activities.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The law provides for the freedoms of peaceful assembly and association, and the government generally respected these rights.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet)

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution states citizens “enjoy freedom of speech, of the press, of assembly, of association, of procession and of demonstration.” Authorities limited and did not respect these rights, however, especially when their exercise conflicted with CCP interests. Authorities continued ever tighter control of all print, broadcast, electronic, and social media and regularly used them to propagate government views and CCP ideology. Authorities censored and manipulated the press, social media, and the internet, particularly around sensitive anniversaries and topics.

Freedom of Expression: Citizens could discuss many political topics privately and in small groups without official punishment. Authorities, however, routinely took harsh action against citizens who questioned the legitimacy of the CCP. Some independent think tanks, study groups, and seminars reported pressure to cancel sessions on sensitive topics. Those who made politically sensitive comments in public speeches, academic discussions, or remarks to media or posted sensitive comments online, remained subject to punitive measures. In addition, an increase in electronic surveillance in public spaces, coupled with the movement of many citizens’ routine interactions to the digital space, signified the government was monitoring an increasing percentage of daily life. Conversations in groups or peer-to-peer on social media platforms and via messaging applications were subject to censorship, monitoring, and action from the authorities.

In August the Unirule Institute of Economics, a prominent economic think tank, closed its doors after years of increasing government pressure. Founded in 1993 to promote market reforms, a decade ago Unirule was a well-respected institution in the country with the space to disseminate ideas and facilitate dialogue with government leaders. The last few years have seen the shutdown of its website and public office, and as of August the organization was in liquidation.

On April 19, Zi Su was sentenced by a Chengdu court to four years’ imprisonment on charges of subversion. Zi, a retired professor from the Yunnan Communist Party School, was detained in 2017 after releasing an open letter questioning Xi Jinping’s suitability to continue as the CCP’s leader. Prior to his trial in December 2018, the government offered to shorten his sentence if he fired his lawyer and accepted a court-appointed attorney. Zi accepted, reducing his sentence from 10 to four years.

In September a Sichuan court convicted Chengdu-based activist Huang Xiaomin to 30 months’ imprisonment for “picking quarrels and provoking trouble.” Huang had called for direct elections to select party leaders. He was detained for several months before being allowed to hire a lawyer. He was then told to fire his lawyer and accept a court-appointed lawyer in exchange for a more lenient sentence, which he did.

On September 19, local police from Gucheng Township, Chengdu, detained Chen Yunfei for publishing comments in support of Hong Kong’s antiextradition bill movement. Chen had shown public support for the antiextradition protests in Hong Kong and called for a dialogue between Hong Kong leader Carrie Lam and protesters to try to reach a resolution.

Countless citizens were arrested and detained for “spreading fake news,” “illegal information dissemination,” or “spreading rumors online.” These claims ranged from sharing political views or promoting religious extremism to sharing factual reports on sensitive issues. For example, in Nan Le, Henan, a netizen was arrested for spreading “fake news” about a chemical factory explosion on WeChat. In Lianyungang police arrested 22 persons for “internet rumors,” and in Huzhou a netizen was arrested for “spreading rumors,” while he claimed he was only sharing political views.

This trend was particularly apparent in Xinjiang, where the government had developed a multifaceted system of physical and cyber controls to stop individuals from expressing themselves or practicing their religion or traditional beliefs. Beyond the region’s expansive system of internment camps, the government and the CCP implemented a system to limit in-person speech and online speech. In Xinjiang police regularly stopped persons of certain ethnicities and faith and demanded to review their cell phones for any evidence of communication deemed inappropriate. During the year the government significantly extended the automation of this system, using phone apps, cameras, and other electronics to monitor all speech and movement. Authorities in Xinjiang built a comprehensive database that tracked the movements, mobile app usage, and even electricity and gasoline consumption of inhabitants in the region.

The government also sought to limit criticism of their Xinjiang policies even outside the country, disrupting academic discussions and intimidating human rights advocates across the world. Government officials in Xinjiang detained the relatives of several overseas activists. Chinese embassy officials in Belgium asked a Belgian university to remove information critical of the PRC’s Xinjiang policies from their website, and in February the Belgian author of that critique reported that Chinese government officials disrupted a Xinjiang-focused academic conference in Strasbourg, France. Numerous ethnic Uighurs and Kazakhs living overseas were intimidated into silence by government officials making threats against members of their family who still lived in China, threats sometimes delivered in China to the relatives, and sometimes delivered by Chinese government officials in the foreign country.

The government increasingly moved to restrict the expression of views it found objectionable even when those expressions occurred abroad. Online, the government expanded attempts to control the global dissemination of information while also exporting its methods of electronic information control to other nations’ governments. During the year there was a rise in reports of journalists in foreign countries and ethnic Chinese living abroad experiencing harassment by Chinese government agents due to their criticisms of PRC politics. This included such criticisms posted on platforms such as Twitter that were blocked within China.

In October PRC authorities publicly condemned a tweet by the professional basketball team Houston Rockets’ general manager that expressed support for Hong Kong protesters, and the state-run CCTV cancelled broadcasts of games involving U.S. professional basketball teams visiting China. The Ministry of Foreign Affairs sent an official from its consulate general in Houston to personally denounce the statement to the Houston Rockets. Similarly, in December Chinese state television cancelled the broadcast of an English Premier League soccer game after one of its players, Mesut Ozil, posted messages on Twitter and Instagram–both of which were blocked in China–denouncing the government’s policies towards Muslims in Xinjiang.

In July Dalian police detained a man only identified as “Lu” for distributing online cartoons that featured pro-Japanese and anti-Chinese contents. The CCP-controlled Global Times accused Lu of being “spiritually Japanese” by advocating for Japanese right-wing politics and militarism. In March 2018 Foreign Minister Wang Yi reportedly criticized such pro-Japanese cartoonists as “scum among Chinese people.”

In May Anhui police arrested cartoonist Zhang Dongning on charges of “picking quarrels and provoking trouble” for creating comic books that depicted the Chinese people as pigs. The drawings “distorted historical facts, trampled national dignity, and hurt the feelings of the Chinese people,” according to a police statement. Zhang remained in custody at year’s end.

The government used economic leverage on the mainland to suppress freedom of expression in Hong Kong. In reaction to protests in Hong Kong in August, the mainland government told Hong Kong-based Cathay Airlines that any of its employees who had engaged in “illegal demonstrations, protests, and violent attacks, as well as those who have radical behaviors” were forbidden from working on flights that entered Chinese airspace.

Press and Media, Including Online Media: The CCP and government continued to maintain ultimate authority over all published, online, and broadcast material. Officially, only state-run media outlets have government approval to cover CCP leaders or other topics deemed “sensitive.” While it did not dictate all content to be published or broadcast, the CCP and the government had unchecked authority to mandate if, when, and how particular issues were reported or to order they not be reported at all.

During the year state media reported senior authorities issued internal CCP rules detailing punishments for those who failed to hew to ideological regulations, ordering a further crackdown on illegal internet accounts and platforms, and instructing media to further promote the interests of the government.

The government continued its tight ideological control over media and public discourse following the restructuring of its regulatory system in 2018. The CCP propaganda department has the ultimate say in regulating and directing media practices and policies in the country. The reorganization created three independent administrative entities controlled by the CCP propaganda department: the National Radio and Television Administration (NART), the General Administration of Press and Publications, and the National Film Bureau. While NART is still ostensibly under the State Council, its party chief was also a deputy minister within the CCP’s propaganda department.

The Cyberspace Administration of China (CAC), which directly manages internet content, including online news media, also promotes CCP propaganda. The CAC served as the representative office to a recently formed CCP committee on cyberspace, which is nominally chaired by President Xi Jinping. One of the CCP propaganda department deputy ministers ran the organization’s day-to-day operations. It enjoyed broad authority in regulating online media practices and played a large role in regulating and shaping information dissemination online.

The internet “clean up” CAC announced in November 2018 continued into 2019. As part of CAC’s 2018 requirements, internet platforms had to submit reports on their activities if their platforms could be used to “socially mobilize” or could lead to “major changes in public opinion.” On January 23, the CAC issued a statement confirming another step in its crackdown on internet content. On April 6, the National Office Against Pornographic and Illegal Publications announced an eight-month crackdown on “vulgar content” online. According to the announcement, the National Office tasked local authorities to conduct inspections of online platforms, including social media, livestreaming, videos, and online games. In July the CAC ordered 26 podcast and music applications to terminate, suspend services, or have “talks” with regulators. According to a CAC notice, these applications were investigated and deemed to have spread “historical nihilism.”

In 2018 the government directed consolidation of China Central Television, China Radio International, and China National Radio into a new super media group known as the “Voice of China,” which “strengthened the party’s concentrated development and management of important public opinion positions.”

All books and magazines continued to require state-issued publication numbers, which were expensive and often difficult to obtain. As in the past, nearly all print and broadcast media as well as book publishers were affiliated with the CCP or the government. There were a small number of print publications with some private ownership interest but no privately owned television or radio stations. The CCP directed the domestic media to refrain from reporting on certain subjects, and traditional broadcast programming required government approval.

Several popular domestic soap operas from 2018 were taken off the air after state-owned newspaper the Beijing Daily called the dramas “incompatible with core socialist values.” One such popular show featured Emperor Qianlong and concubines. While episodes from 2018 remained available online, many television stations had canceled similar period dramas in their 2019 programming plans. The National Radio and Television Administration followed up with a temporary ban of historical dramas in late March. The CCP also policed cartological political correctness to ensure that cartoons and documentaries supported the CCP. In one example the domestic television drama Go Go Squid was investigated after displaying a map that did not show Taiwan and Hainan Island as part of China.

Journalists operated in an environment tightly controlled by the government. Only journalists with official government accreditation were allowed to publish news in print or online. The CCP constantly monitored all forms of journalist output, including printed news, television reporting, and online news, including livestreaming. Journalists and editors self-censored to stay within the lines dictated by the CCP, and they faced increasingly serious penalties for crossing those lines, which could be opaque. While the country’s increasingly internet-literate population demanded interesting stories told with the latest technologies, government authorities asserted control over those new technologies (such as livestreaming) and clamped down on new digital outlets and social media platforms.

Because the CCP does not consider internet news companies “official” media, they are subject to debilitating regulations and barred from reporting on potentially “sensitive” stories. According to the most recent All China Journalist Association report from 2017 on the nation’s news media, there were 231,564 officially credentialed reporters working in the country. Only 1,406 worked for news websites, with the majority working at state-run outlets such as XinhuaNet.com and ChinaDaily.com. Other online outlets also reported on important issues but limited their tactics and topics, since they were acting without official approval.

In January government officials detained Yang Zhengjun, the editor in chief of an online labor rights news outlet, iLabour, which reported on harmful working conditions for Chinese laborers. According to RFA, on March 20, police detained Wei Zhili, editor of the citizen media magazine New Generation and a labor rights activist, at his Guangzhou home. He was not allowed to meet with his lawyer for 19 days, during which police interrogated Wei five times at the Shenzhen No. 2 Detention Center. Voice of America reported that authorities forbade Wei’s wife, Zheng Churan, from speaking to foreign media about her husband’s detention. Police also detained Wei’s colleague Ke Chengbing in Guangzhou on March 20, but there was no information regarding his status as of year’s end. Authorities formally arrested and charged Yang, Wei, and Ke in August on charges of “picking quarrels.”

In June authorities in Chongqing announced they had convicted Liu Pengfei on unknown charges and sentenced him to two years’ imprisonment. Liu was detained in 2017 while running a WeChat group that reposted foreign press articles in Chinese. Until his conviction was announced, Liu’s condition and location were unknown.

On August 1, Chongqing police arrested former journalist Zhang Jialong. No charges were formally announced, although police reportedly arrested him for social media posts he made in 2017 and earlier. Zhang, a well-known journalist and anticensorship activist, had stopped posting publicly in 2014 after being fired from Tencent, where he worked as an editor, for meeting with then secretary of state John Kerry. His location was unknown at year’s end.

Violence and Harassment: The government frequently impeded the work of the press, including citizen journalists. Journalists reported being subjected to physical attack, harassment, monitoring, and intimidation when reporting on sensitive topics. Government officials used criminal prosecution, civil lawsuits, and other punishment, including violence, detention, and other forms of harassment, to intimidate authors and journalists and to prevent the dissemination of unsanctioned information on a wide range of topics.

Family members of journalists based overseas also faced harassment, and in some cases detention, as retaliation for the reporting of their relatives abroad. As of year’s end, dozens of Uighur relatives of U.S.-based journalists working for RFA’s Uighur Service remained disappeared or arbitrarily detained in Xinjiang.

A journalist could face demotion or job loss for publishing views that challenged the government. In many cases potential sources refused to meet with journalists due to actual or feared government pressure. During the year the scope of censorship grew to the point that, according to several journalists, “almost all topics are considered sensitive.” For example, whereas in past years business news reporting had been relatively free of control, many journalists’ contacts were hesitant to express themselves openly even on this topic. During the year authorities imprisoned numerous journalists working in traditional and new media.

On June 10, the discipline inspection commission of the CCP’s Beijing branch accused Dai Zigeng, former publisher and cofounder of popular daily newspaper the Beijing News, of “serious violations of discipline and law.”

Prominent Chinese journalist Huang Xueqin, known for her publications about the #MeToo movement in China, was arrested in Guangzhou in October after she wrote about antigovernment protests in Hong Kong. Officials charged her with “picking quarrels and provoking trouble.” At year’s end she remained in detention.

Restrictions on foreign journalists by central and local CCP propaganda departments remained strict, especially during sensitive times and anniversaries. The Foreign Correspondents’ Club of China (FCCC) published a report in January detailing conditions for foreign journalists in the country. More than half (55 percent) of journalists who responded to the FCCC’s survey said reporting conditions had further deteriorated over the prior 12 months. They reported the government regularly surveilled foreign journalists, both in person and, increasingly, via electronic means. Of respondents, 91 percent expressed concern about the security of their telephones, and 66 percent worried about surveillance inside their homes and offices. Half of the journalists said this surveillance diminished their ability to report in the country.

In August a Canadian journalist working for a foreign outlet was detained while reporting in Guangdong. Local police detained the journalist and a PRC news assistant in a rural area, then drove them to a police station in a larger town, held them for seven hours, confiscated their electronic devices, copied all the data on their cell phones, and tried to compel the PRC colleague to sign a confession before putting them on a train out of town. The officials followed them onto the train, separated the two, and continued to intimidate them.

During the Hong Kong protests, mainland government authorities escalated their harassment of foreign journalists, stopping numerous journalists at border crossings near Hong Kong and at airports in Beijing and elsewhere, threatening them with visa obstacles, and making copies of their electronic devices. Journalists said this impeded their ability to gather and disseminate reports about the protests.

Foreign press outlets reported local employees of foreign news agencies were subjected to official harassment and intimidation. A citizen who was assisting a foreign journalist on a reporting trip was detained by local police, then chained to a chair for a full day before being released. Government officials contacted and harassed many Chinese citizen employees’ family members in an attempt to pressure them away from their reporting work. Both the local citizens and their foreign employers lacked recourse in these cases and were generally hesitant to address grievances with authorities due to fear of experiencing even greater repression.

Government harassment of foreign journalists was particularly aggressive in Xinjiang. According to the January FCCC report, 26 of 28 foreign journalists who traveled to Xinjiang in 2018 reported that government officials told them reporting was restricted or prohibited. This continued throughout the year, as numerous foreign journalists reported being followed constantly while in Xinjiang, with government agents stepping in to block access to some areas, intimidating local inhabitants so they would not talk to the journalists, and stopping the journalists–sometimes many times per day–to seize their cameras and force them to erase pictures. Foreign journalists also had trouble securing hotel rooms, since authorities directed hotels to prohibit the journalists’ stays.

Media outlets that reported on commercial issues enjoyed comparatively fewer restrictions, but the system of post-publication review by propaganda officials encouraged self-censorship by editors seeking to avoid the losses associated with penalties for inadvertently printing unauthorized content.

Government officials also sought to suppress journalism outside their borders. While in past years these efforts largely focused on Chinese-language media, during the year additional reports emerged of attempts to suppress media critical of China regardless of language or location. In March government officials warned a Swedish media outlet to cease its “serious political provocations,” for publishing a Swedish-language editorial that supported a position that Chinese officials opposed. Another government official threatened to blacklist a Russian journalist if the journalist did not retract an article in a Russian newspaper detailing negative Chinese economic statistics.

Censorship or Content Restrictions: The State Council’s Regulations on the Administration of Publishing grant broad authority to the government at all levels to restrict publications based on content, including mandating if, when, and how particular issues are reported. While the Ministry of Foreign Affairs daily press briefing was generally open, and the State Council Information Office organized some briefings by other government agencies, journalists did not have free access to other media events. The Ministries of Defense and Commerce continued allowing select foreign media outlets to attend occasional press briefings.

Official guidelines for domestic journalists were often vague, subject to change at the discretion of propaganda officials, and enforced retroactively. Propaganda authorities forced newspapers and online media providers to fire editors and journalists responsible for articles deemed inconsistent with official policy and suspended or closed publications. Self-censorship remained prevalent among journalists, authors, and editors, particularly with post facto government reviews carrying penalties of ranging severity.

Journalist arrests and dismissals for reporting on sensitive issues continued. One of the country’s few prominent investigative reporters, Liu Wanyong, announced he was leaving the profession, blaming the shrinking space for investigating and publishing accurate news. The Weibo accounts of several bloggers, including Wang Zhian, a former state broadcast commentator who wrote about social issues, were blocked.

Control over public depictions of President Xi increased, with censors aggressively shutting down any depiction that varied from official media storylines. Censors continued to block images of the Winnie the Pooh cartoon on social media because internet users used the symbol to represent President Xi Jinping. Social media posts did not allow comments related to Xi Jinping and other prominent Chinese leaders.

Domestic films continued to be subject to government censorship. In July the head of the government’s film regulatory body, the National Film Bureau, gave a speech to government officials and film industry representatives exhorting them to use films to promote Chinese political values. Throughout the year the government forbade the release of a number of new movies–including several films with prominent directors and large budgets–because they ran afoul of government censors. Shortly before its July 5 release date, the historical war drama The Eight Hundred was removed from distribution despite numerous theatrical trailers and an $80 million budget. Similarly, in February the film One Second by world-famous director Zhang Yimou was pulled from the Berlin Film Festival only days before its debut for “technical difficulties,” a common euphemism for censorship in China. Another film, Better Days, was pulled from the same festival after the movie failed to receive the necessary permissions from Chinese authorities. The head of the National Film Bureau explicitly encouraged domestic filmmakers to find more “valuable and heavy” topics and materials in the country’s “excellent traditional culture,” “revolution culture,” and “advanced culture of socialism.”

In October, when the U.S. comedy show South Park ran an episode depicting the PRC’s censorship practices, authorities banned the episode and other South Park content from local television and internet.

Newscasts from overseas news outlets, largely restricted to hotels and foreign residence compounds, were subject to censorship. Individual issues of foreign newspapers and magazines were occasionally banned when they contained articles deemed too sensitive. Articles on sensitive topics were removed from international magazines. Television newscasts were blacked out during segments on sensitive subjects.

Politically sensitive coverage in Chinese, and to a lesser extent in English, was censored more than coverage in other languages. The government prohibited some foreign and domestic films deemed too sensitive or selectively censored parts of films before they were released, including Bohemian Rhapsody and Top Gun: Maverick. Under government regulations, authorities must authorize each foreign film released in the country, with a restriction on the total number that keeps annual distribution below 50 films.

Authorities continued to ban books with content they deemed inconsistent with officially sanctioned views. The law permits only government-approved publishing houses to print books. Newspapers, periodicals, books, audio and video recordings, or electronic publications may not be printed or distributed without the approval of central authorities and relevant provincial publishing authorities. Individuals who attempted to publish without government approval faced imprisonment, fines, confiscation of their books, and other punishment. The CCP also exerted control over the publishing industry by preemptively classifying certain topics as state secrets.

In May media reported that three government officials in Chongqing and Yunnan were disciplined for “secretly purchasing, reading, and keeping overseas books and publications with serious political problems.”

In the fall the Ministry of Education directed all school libraries to review their holdings and dispose of books that “damage the unity of the country, sovereignty or its territory; books that upset society’s order and damage societal stability; books that violate the Party’s guidelines and policies, smear or defame the Party, the country’s leaders and heroes.” Officials at a state-run library in Zhenyuan, Gansu, responded by burning a pile of “illegal books, religious publications, and especially books and articles with biases,” according to a notice and photograph on the library’s website, which circulated widely online.

New cases of extraterritorial book censorship occurred: government censors required that books printed domestically conform to government propaganda guidelines, even if those books were written by a foreign author for a foreign audience. In February an Australian bookseller reported that PRC officials forbade a Chinese company from publishing a book that included political content they found objectionable, even though the books would have been shipped out of China as soon as they were printed.

On the 30th anniversary of the June 4, 1989, Tiananmen Square massacre, the government made an array of efforts to block all public mention of that historical event, not just in China but even in other countries. Within the country the government preemptively targeted potential critics, including elderly parents of the massacre victims, jailing them or temporarily removing them from major cities. Online censorship increased, with government censors aggressively blocking even indirect references and images from all online platforms, including, for example, an image of books lined up facing a cigarette packet in a pattern invoking the famous video of a man facing down tanks on a Beijing street. The CNN website, normally accessible in the country, was blocked on June 4, and officials broke up a live CNN newscast in Beijing on June 4 by rushing between a news reporter and cameraman as they were broadcasting, demanding CNN staff stop reporting. Other international media outlets faced increased monitoring and detentions for reporting focused on the anniversary, including one reporter who was detained for six hours. Censors at domestic internet companies said tools to detect and block content related to the 1989 crackdown reached unprecedented levels of accuracy, aided by machine learning as well as voice and image recognition.

The new Heroes and Martyrs Law makes it illegal to insult or defame prominent communists. Citing this law, the CAC ordered major domestic news app Bytedance to rectify information “slandering” Fang Zhimin, a prominent communist historical figure, and to punish the individuals responsible for publishing the defamatory information. Sichuan police arrested a prominent female blogger for violating the Heroes and Martyrs Law because in one of her videos she paired a red scarf, “which symbolized the revolutionary tradition,” with an “inappropriately short” skirt. On March 28, the court sentenced the blogger, identified in court documents only by her last name “Tang,” to 12 days’ incarceration, a fine, and removal of her videos.

Authorities often justified restrictions on expressions on national security protection grounds. In particular, government leaders generally cited the threat of terrorism in justifying restricting freedom of expressions by Muslims and other religious minorities. These justifications were a baseline rationale for restrictions on press movements, publications, and other forms of repression of expression.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The government restricted freedoms of peaceful assembly and association.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Hong Kong

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, and the government generally respected this right. An independent press, an effective judiciary, and an unfettered internet combined to permit freedom of expression, including for the press, on most matters. During the year, however, some SAR and central government actions restricted or sought to restrict the right to express or report on dissenting political views, particularly support for Hong Kong independence.

Freedom of Expression: There were some legal restrictions on the ability of individuals to criticize the government publicly without reprisal. Police arrested several individuals for damaging the national flag, which is illegal. For example, in May police arrested a proindependence activist for damaging the Chinese national flag during a protest against the controversial extradition bill. In October, media reported police asked Facebook to remove user posts about police handling of protests. Facebook reportedly declined to do so.

Requirements for electoral candidacy and for taking the oath of office also limited free speech in the political arena. For example, the Electoral Affairs Commission requires all Legislative Council candidates to sign a pledge stating the SAR is an “inalienable part” of China in order to run for office. The commission disqualified one candidate, democracy activist Joshua Wong, from running in the November district council election. The government determined that Wong could not “possibly comply with the requirements of the relevant electoral laws, since advocating or promoting ‘self-determination’ is contrary to the content of the declaration” candidates are required to sign.

In 2017 the government disqualified six legislators-elect from taking office because they took their oaths in ways that did not conform to a 2016 NPCSC interpretation of the Basic Law to demonstrate “sincerity” and “solemnity” when taking an oath.

Press and Media, Including Online Media: Independent media were active and expressed a wide variety of views. An April Hong Kong Journalists Association poll found, however, that 81 percent of journalists said press freedom in the SAR had worsened since 2018.

Violence and Harassment: In September unknown persons threw firebombs at the home of Jimmy Lai, owner of the prodemocracy Apple Daily newspaper. Also in September, four unknown assailants attacked an Apple Daily reporter who was covering protests. In November protesters smashed windows and vandalized the offices of China’s state-controlled Xinhua News Agency. Several journalists alleged that police detained, assaulted, or harassed them while covering protests. In October the Foreign Correspondent’s Club condemned the arrest of a photojournalist who was covering a protest. Police reportedly ordered her and other journalists to remove their gas masks despite previous government assurances that the mask ban did not apply to those using masks to perform their professional duties.

Censorship or Content Restrictions: Reports of media self-censorship and suspected content control continued. The April Hong Kong Journalists Association survey showed that one in five journalists surveyed said their superiors had pressured them to reduce reporting about Hong Kong independence. Many media outlets, bookstores, and publishers were owned by companies with business interests on the mainland or by companies directly controlled by the Chinese central government, a situation that led to claims they were vulnerable to self-censorship.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The law provides for the freedoms of peaceful assembly and association, and the government allowed most public gatherings to proceed, but government actions, including prosecutions of activists and refusals to grant approval for some assemblies, infringed on the right of peaceful protest.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Macau

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, but the government occasionally sought to restrict this right. In January the Legislative Assembly passed legislation to amend an existing law that criminalized some actions that disrespect the Chinese national anthem.

Press and Media, Including Online Media: Local media expressed a wide range of views, but the government took steps to restrict unfavorable news coverage.

Censorship or Content Restrictions: Media sometimes practiced self-censorship, in part because the government subsidized some media outlets. According to 2018 media reports, the Central Government Liaison Office in Hong Kong indirectly owns Plaza Cultural Macau, a local bookstore, raising concerns that central government authorities may restrict the sale of sensitive books.

Libel/Slander Laws: Macau law criminalizes libel, slander, and defamation. If such offenses are committed through the media or online, they are punishable by up to two years’ imprisonment.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The law provides for the freedoms of peaceful assembly and association but the government limited the freedom of peaceful assembly.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Tibet

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

Freedom of Expression: Tibetans who spoke to foreigners or foreign reporters, attempted to provide information to persons outside the country, or communicated information regarding protests or other expressions of discontent including via mobile phones and internet-based communications, were subject to harassment or detention under “crimes of undermining social stability and inciting separatism.” During the year authorities in the TAR and other Tibetan areas sought to strengthen control over electronic media and to punish individuals for the vaguely defined crime of “creating and spreading rumors.” Supporting the CCP, criticizing the Dalai Lama, and “not creating and spreading rumors” were some of the major requirements Tibetans had to fulfill to apply for jobs and receive access to government benefits.

Media reports in October noted that advertisements for teaching positions within the TAR required applicants to “align ideologically, politically, and in action with the CCP Central Committee,” “oppose any splittist tendencies,” and “expose and criticize the Dalai Lama.” The advertisements explained that all applicants were subject to a political review prior to employment.

Press and Media, Including Online Media: Foreign journalists may visit the TAR only after obtaining a special travel permit from the government, and authorities rarely granted this permission.

Authorities tightly controlled journalists who worked for the domestic press and could hire and fire them based on assessments of their political reliability. In April the Shannan Newspaper, a daily newspaper in Lhoka City, TAR, included in a listing for new positions the requirement that employees “resolutely implement the party’s line, principles, policies, and political stance, fight against separatism, and safeguard the motherland’s unity and ethnic unity.” CCP propaganda authorities remained in charge of journalist accreditation in the TAR and required journalists working in the TAR to display “loyalty to the party and motherland.” The deputy head of the TAR Propaganda Department simultaneously holds a prominent position in the TAR Journalist Association, a state-controlled professional association to which local journalists must belong.

Violence and Harassment: PRC authorities arrested and sentenced many Tibetan writers, intellectuals, and singers for “inciting separatism.” Numerous prominent Tibetan political writers, including Jangtse Donkho, Kelsang Jinpa, Buddha, Tashi Rabten, Arik Dolma Kyab, Gangkye Drupa Kyab, and Shojkhang (also known as Druklo), reported security officers closely monitored them following their releases from prison between 2013 and 2019 and often ordered them to return to police stations for further interrogation. In addition, authorities banned some writers from publishing and prohibited them from receiving services and benefits such as government jobs, bank loans, passports, and membership in formal organizations.

Censorship or Content Restrictions: Authorities prohibited domestic journalists from reporting on repression in Tibetan areas. Authorities promptly censored the postings of bloggers and users of WeChat who did so, and the authors sometimes faced punishment.

The TAR Internet and Information Office maintained tight control of a full range of social media platforms. According to multiple observers, security officials often cancelled WeChat accounts carrying “sensitive information,” such as discussions about Tibetan-language education, and interrogated the account owners. Many sources also reported it was almost impossible to register with the government, as required by law, websites promoting Tibetan culture and language in the TAR.

The PRC continued to disrupt radio broadcasts of Radio Free Asia’s Tibetan- and Mandarin-language services in Tibetan areas, as well as those of the Voice of Tibet, an independent radio station based in Norway.

In addition to maintaining strict censorship of print and online content in Tibetan areas, PRC authorities sought to censor the expression of views or distribution of information related to Tibet in countries and regions outside mainland China.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

Even in areas officially designated as “autonomous,” Tibetans generally lacked the right to organize and play a meaningful role in the protection of their cultural heritage and unique natural environment. Tibetans often faced government intimidation and arrest if they protested official policies or practices.

In March and July, local observers noted that many monasteries and rural villages in the TAR and Tibetan areas in Sichuan, Qinghai, and Gansu received official warnings not to organize certain gatherings, including the celebration of the Dalai Lama’s birthday.

Russia

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

While the constitution provides for freedom of expression, including for the press, the government increasingly restricted this right. During the year the government instituted several new laws restricting both freedom of expression and of the press, particularly in regards to online expression. Regional and local authorities used procedural violations and restrictive or vague legislation to detain, harass, or prosecute persons who criticized the government or institutions it favored, such as the Russian Orthodox Church. The government exercised editorial control over media, creating a media landscape in which most citizens were exposed to predominantly government-approved narratives. Significant government pressure on independent media constrained coverage of numerous topics, especially of Ukraine and Syria, LGBTI persons, the environment, elections, criticism of local or federal leadership, as well as secessionism or federalism. Censorship and self-censorship in television and print media and on the internet was widespread, particularly regarding points of view critical of the government or its policies. The government used direct ownership or ownership by large private companies with government links to control or influence major national media and regional media outlets, especially television.

Freedom of Expression: Authorities continued to misuse the country’s expansive definition of extremism as a tool to stifle dissent. As of December the Ministry of Justice had expanded its list of extremist materials to include 5,003 books, videos, websites, social media pages, musical compositions, and other items, an increase of more than 450 items from 2018. According to the prosecutor general, authorities prosecuted 1,200 extremism cases in 2018, the majority of which included charges of “extremism” levied against individuals for exercising free speech on social media and elsewhere.

At the same time, in December 2018, President Putin signed legislation that partially decriminalized the expression of “extremist” views, stipulating that speech that “incited hatred or enmity” or denigrated a person or group be treated as an administrative misdemeanor, not a crime, for a first-time offense. Several persons were previously charged with extremism under criminal law for comments and images posted in online forums or social networks. Following the amendment to the antiextremist legislation, however, courts dropped charges against some of the defendants. On January 15, for example, authorities dropped charges against Eduard Nikitin, a doctor in the Khabarovsk region who faced up to five years in prison on extremism charges. He was accused of “liking” an image condemning the country’s aggression in eastern Ukraine posted on the Odnoklassniki social network in 2015.

Although the amendment was expected to have a retroactive effect, not all individuals imprisoned on extremism charges saw charges dropped or sentences commuted. For example, on August 28, a court in the Belgorod region denied a request for parole from 23-year-old doctoral student Aleksandr Kruze. In February 2018, a court in Stariy Oskol sentenced him to 2.5 years in prison for extremism for reposting four nationalist images on social media in 2016. Kruze had been writing a dissertation on radicalization and maintained that the posts had been a part of a research experiment in online discourse around radicalism.

By law authorities may close any organization that a court determines to be extremist, including media outlets and websites. Roskomnadzor, the country’s media oversight agency, routinely issued warnings to newspapers and internet outlets it suspected of publishing extremist materials. Three warnings in one year sufficed to initiate a closure lawsuit.

During the year authorities invoked a 2013 law prohibiting the “propaganda” of “nontraditional sexual relations” to minors to punish the exercise of free speech by LGBTI persons and their supporters. For example, on October 28, the Moscow branch of the Ministry of Internal Affairs opened an administrative case for suspected “propaganda of nontraditional sexual relations to minors” against the producers and participants of a YouTube video in which children interviewed a gay man, Maksim Pankratov, about his life. The video contained no discussion of sex, but included questions on Pankratov’s sexual orientation, how he would like other individuals to treat him, and his vision for his life in the future. On November 2, the Moscow Region Investigative Committee launched a criminal investigation into the video’s producers and participants on suspicion of “violent sexual assault of a minor” younger than age 14, a crime punishable by 12 to 20 years in prison. According to press reports, the parents of the children in the video have experienced pressure from authorities to testify against the video’s producers and received visits from child protective services, which they interpreted as a threat to terminate their parental rights. Pankratov reported receiving threats of physical violence from unknown persons following the opening of the criminal case. As of December Pankratov was in hiding in an undisclosed location in Russia, while the video’s producer, popular online celebrity Victoria Pich, had fled the country.

During the year authorities prosecuted individuals for speech allegedly violating a law that prohibits “offending the feelings of religious believers.” For example, on September 30, a court in Irkutsk sentenced Dmitriy Litvin to 100 hours of community service for social media postings in 2015 of caricatures that allegedly offended the feelings of Orthodox Christians, Roman Catholics, and shamanists.

During the year authorities prosecuted individuals for speech that allegedly violated the law prohibiting the “rehabilitation of Nazism.” For example, on April 5, the Investigative Committee for the Chuvash Republic opened a criminal case against opposition blogger Konstantin Ishutov for material he had posted on social media in 2010 criticizing authorities’ poor maintenance of local cemeteries and contrasting it with the maintenance of cemeteries in Germany. Investigators claimed this material attempted to justify the actions of Nazis during World War II and diminish the significance of the Soviet victory. Ishutov was charged under the same statute in 2018 for posting a photo of a Nazi leaflet with the phrase, “When the Third Reich treats the Soviet people better than Putin treats the Russian people.” As he awaited trial, a court prohibited Ishutov from using the internet, traveling, or leaving his home after 10 p.m. On November 8, the Supreme Court of the Chuvash Republic started reviewing Ishutov’s case. On December 18, the Chuvash Supreme Court found Ishutov guilty of “rehabilitating Nazism” and other charges. He faces up to seven years in prison.

The law bans the display of Nazi symbols and the symbols of groups placed on the government’s list of “extremist” organizations. There was no official register or list of banned symbols. On July 30, a district court in St. Petersburg sentenced Fyodor Belov to five days’ administrative arrest for publicly displaying a tattoo of a swastika.

On March 18, a new law entered into force that stipulated fines of up to 100,000 rubles ($1,570) for showing “disrespect” online for the state, authorities, the public, flag, or constitution. According to the Agora International Human Rights Group, in the first six months after the law’s entry into force, authorities opened 45 cases, 26 of which dealt with insults against President Putin. For example, on April 22, a court in the Novgorod region fined unemployed machinist Yuriy Kartyzhev 30,000 rubles ($471) for posting insulting comments about President Putin on social media.

On March 18, a new law, commonly characterized as a ban on “creating and spreading fake news,” also came into force. It prohibits “incorrect socially meaningful information, distributed under the guise of correct information, which creates the threat of damage to the lives and/or health of citizens or property, the threat of mass disruption of public order and/or public security, or the threat of the creation of an impediment to the functioning of life support facilities, transport infrastructure, banking, energy, industry, or communications.” The fine for violating the law is up to 100,000 rubles ($1,570) for individuals, up to 200,000 rubles ($3,140) for officials, and up to 500,000 rubles ($7,850) for legal entities. In the event of repeated violations or violations with grave consequences, fines may go up to 1.5 million rubles ($23,600).

The law on “fake news” was applied multiple times during the year. For example, on July 29, a court in Nazran, Ingushetia, fined Murad Daskiyev, the head of the Council of Clans of the Ingush People, 15,000 rubles ($236). According to the court, Daskiyev knowingly distributed false information indicating that the head of the Republic of Ingushetia was preparing to sign a border agreement with the neighboring Republic of North Ossetia. Daskiyev maintained that the information he published was true. According to free expression watchdogs, authorities were motivated by a desire to suppress this information, following a large protest movement that emerged in Ingushetia in late 2018 after it signed a border agreement ceding land to the Republic of Chechnya.

During the year authorities enforced a law banning the “propaganda of narcotics” to prosecute or threaten to block independent outlets. For example, on August 19, Roskomnadzor threatened to block access to independent media outlet Meduza unless it deleted an August 8 article debunking myths about drug use, which Roskomnadzor claimed promoted drug use. Meduza restricted access to the article for its users in the country.

During the year authorities enforced a law banning the “propaganda of suicide” to prosecute or threaten to block independent media outlets. In August, Roskomnadzor issued three letters threatening to block access to the independent outlet Batenka, da vy Transformer unless it deleted several articles about the problem of suicide in the country. According to Roskomnadzor, the articles, which discussed the prevalence of and motivations behind suicide, promoted suicide. The outlet complied with the demands.

During the year authorities used a law banning cooperation with “undesirable foreign organizations” to restrict free expression. For example, on June 27, a court in the city of Saransk fined Idris Yusupov 6,000 rubles ($94) for organizing a screening of a film about Anastasiya Shevchenko, an activist under criminal prosecution for purported “cooperation” with the Open Russia movement, which had been declared an “undesirable foreign organization.” The court considered the film screening to be evidence of Yusupov’s own “cooperation” with Open Russia.

Government-controlled media frequently used derogatory terms such as “traitor,” “foreign agent,” and “fifth column” to describe individuals expressing views critical of or different from government policy, leading to a societal climate intolerant of dissent.

Press and Media, Including Online Media: The government continued to restrict press and media freedom. More than 80 percent of country’s mass media was funded by the government or progovernment actors. Government-friendly oligarchs owned most other outlets, which were permitted to determine what they publish within formal or informal boundaries set by the government. In the regions each governor also controlled regional media through funding, either directly or through affiliated structures. The federal government or progovernment individuals completely or partially owned all so-called federal television channels, the only stations with nationwide reach. The 29 most-watched stations together commanded 86 percent of television viewership; all were owned at least in part by the federal or local governments or by progovernment individuals. Government-owned media outlets often received preferential benefits, such as rent-free occupancy of government-owned buildings, and a preferential tax rate. On a regional level, state-owned and progovernment television channels received subsidies from the Ministry of Finance for broadcasting in cities with a population of less than 100,000 and on the creation and production of content. At many government-owned or -controlled outlets, the state increasingly dictated editorial policy. While the law restricts foreign ownership of media outlets to no more than 20 percent, another provision of the ambiguously worded law apparently bans foreign ownership entirely. The government used these provisions to consolidate ownership of independent outlets under progovernment oligarchs and to exert pressure on outlets that retained foreign backers. In its annual report on freedom of the press, Freedom House rated the country “not free.”

By law the Ministry of Justice is required to maintain a list of media outlets that are designated “foreign agents.” As of December there were 10 outlets listed. The decision to designate media outlets as foreign agents may be made outside of court by other government bodies, including law enforcement agencies.

On December 2, President Putin signed a law allowing authorities to label individuals (both Russian and foreign citizens) as “foreign agents” if they disseminate foreign media to an unspecified number of persons and receive funding from abroad. Human rights defenders expressed concern that this situation would further restrict the activities of or selectively punish journalists, bloggers, and social media users. Individuals labeled a “foreign agent” are required to register with the Ministry of Justice, and those living abroad also must create and register a legal entity inside the country in order to publish materials inside the country. All information published by the “foreign agent” individual would also have to be marked as having been produced by a “foreign agent.” Fines for noncompliance with the new law range from 10,000 ($157) and five million rubles ($78,500).

On August 19, the State Duma created a commission to investigate alleged foreign interference into Russian domestic affairs. On September 27, the commission determined that German media outlet Deutsche Welle violated the law by reporting on unauthorized protests in Moscow and allegedly calling on individuals to take part in them. The commission urged the government to revoke Deutsche Welle’s license to operate in Russia, although as of December it continued to operate in the country. The commission also accused other foreign media outlets, such as Radio Liberty, BBC, Voice of America, and others, of violations during the “day of silence” that preceded the Moscow City Duma elections on September 8.

Violence and Harassment: Journalists continued to be subjected to arrest, imprisonment, physical attack, harassment, and intimidation as a result of their reporting. According to the Glasnost Defense Foundation, as of December incidents of violence and harassment against journalists included three killings, 62 attacks, 169 detentions by law enforcement officers, 28 prosecutions, 30 threats, 14 politically motivated firings, and two attacks on media offices. Journalists and bloggers who uncovered government malfeasance or who criticized the government often faced harassment, either in the form of direct threats to their physical safety or threats to their security or livelihood, frequently through legal prosecution.

There were reports of attacks on journalists by government officials and police. According to press reports, on May 5, Sergey Zaytsev, head of the Shirinskiy region of the Republic of Khakasia, shoved and body-slammed Ivan Litoman, a journalist from the state Rossiya-24 television channel. Litoman was interviewing Zaitsev and had asked him about allegedly poor-quality housing provided to persons left homeless by the 2015 wildfires. On May 27, the local Investigative Committee announced it had opened an investigation into the incident.

There were reports of police briefly detaining journalists in order to interfere with or punish them for their reporting. For example, according to the Committee to Protect Journalists, during protests in Moscow on July 27 and August 3, police threatened journalists, obstructed their work, damaged their equipment, and forcefully detained them. According to freedom of assembly monitor OVD-Info, 14 journalists were detained in Moscow on August 3 alone. The Committee to Protect Journalists called these detentions, “a clear attempt to intimidate journalists and censor coverage.”

There were reports of police framing journalists for serious crimes, such as drug possession, in order to interfere with or punish them for their reporting. In one such incident, on June 7, Moscow police detained investigative journalist Ivan Golunov and charged him with possessing and attempting to sell illegal drugs after purportedly finding amphetamines in his backpack. Following his arrest, officers reportedly beat Golunov and denied him access to his lawyer for 14 hours. Police also purportedly found drugs in Golunov’s apartment, which they searched following his arrest. Police posted nine photos of the alleged narcotics, but then took all but one of the photos down after evidence emerged indicating that the photos were taken in places other than Golunov’s apartment. Golunov and human rights advocates maintained that the drugs were planted on him in an attempt to imprison him in retaliation for his coverage of corruption, particularly in the funeral business. Following significant public outcry, police on July 11 dropped charges, released Golunov, and announced an investigation into the fabrication of charges against him. On December 19, during his annual year-end press conference, President Putin announced that five police officers who arrested Golunov were being investigated on felony charges. According to Meduza, the outlet for which Golunov worked, the investigation began on December 18.

There were reports of journalists being fired for their political views or unfavorable reporting about powerful political figures. For example, according to Reporters without Borders (RSF), on May 20, the leadership of the Moscow business daily Kommersant fired journalists Maxim Ivanov and Ivan Safronov for writing an article predicting that the influential speaker of the Federation Council, Valentina Matvienko, would soon be replaced. Eleven other journalists at the newspaper resigned in protest, and more than 200 others issued a joint statement warning that its readers would as of then be denied unbiased coverage. The newspaper denied that its owner, progovernment oligarch Alisher Usmanov, played a role in the decision, but sources that spoke to RSF and other media outlets indicated that Usmanov had made the decision. Human Rights Watch called the firing “the latest episode in the gutting” of the country’s independent media.

There were reports of police raids on the offices of independent media outlets that observers believed were designed to punish or pressure the outlets. For example, on April 18, police raided the St. Petersburg office of the independent news website Rosbalt and seized several computers. According to the newspaper’s lawyer, the search was purportedly in connection with a libel allegation made by Usmanov, although the lawyer maintained that Rosbalt had not published anything about Usmanov. The newspaper’s editor noted that the computers seized were the ones used in a continuing investigation into a crime boss named Young Shakro. Police also searched the home of Rosbalt reporter Aleksandr Shvarev the same day.

There were reports of authorities using “tax inspections” that observers believed were intended to punish or pressure independent outlets. For example, on August 1, the editor of the independent media outlet Dozhd announced that it had received a notice of an unscheduled tax inspection, which she feared may have been in retaliation for the outlet’s extensive coverage of election-related protests in Moscow on July 27.

There were reports of attacks on journalists by unknown persons. On August 9, an unknown assailant in St. Petersburg attacked photojournalist Georgiy Markov, who specialized in photographing opposition protests. The assailant sprayed him with pepper spray and hit him on his head and chest. Law enforcement officials had detained Markov several times while he was photographing opposition protests, beating him at one in May.

There were reports of unidentified individuals or groups of individuals attacking the offices of independent media outlets. For example, on April 1, unknown persons ransacked the office of the newspaper Kommersant in Yekaterinburg, smashed the computers of the chief editor and accountant, took several hard drives, and left a message containing a death threat on the desk of the director of the newspaper. The journalists believed the attack was related to a book published with the participation of the newspaper’s staff about local criminal groups.

Journalists reported threats in connection with their reporting. For example, in late February a relative of Anatoliy Popov, the head of the Dobrovskiy region administration in Lipetsk oblast, threatened local journalist Dmitriy Pashinov over his critical reporting about Popov. On May 11, Pashinov was arrested and charged with “insulting a representative of the state” for allegedly cursing at a regional prosecutor in 2017, remarks Pashinov denied making.

There was no progress during the year in establishing accountability in a number of high-profile killings of journalists, including the 2004 killing of Paul Klebnikov, the 2006 killing of Anna Politkovskaya, and the 2009 killing of Natalia Estemirova.

Censorship or Content Restrictions: The government directly and indirectly censored media, much of which occurred online (also see section 2.a., Internet Freedom, and Academic Freedom and Cultural Events).

There were multiple reports that the government retaliated against those who produced or published content it disliked. For example, on September 24, Izvestiya published online but subsequently removed an article by military reporter Ilya Kramnik critical of Defense Minister Sergey Shoygu. Within two days the newspaper removed Kramnik from its editorial staff and informed him that his contract would not be renewed. The country’s charge d’affaires in Great Britain accused the Ministry of Defense press service of pressuring Izvestiya to fire Kramnik.

There were reports that the government placed restrictions on printing presses to prevent them from printing materials for the political opposition. For example, on August 7, press reports indicated that police in St. Petersburg had distributed notices to local printing presses, informing them that it is unacceptable to fulfill orders for materials that discredit the government or political figures, that offend a person’s honor and dignity, or that promote unsanctioned demonstrations during the pre-electoral period. The printing presses were instructed to turn over orders for any such materials to police.

On January 28, after allegedly receiving information that the business was about to print “extremist” material, police arrived at the St. Petersburg printing house where activist Mikhail Borisov worked. It later became known that Borisov had been preparing to print posters criticizing acting governor Aleksandr Beglov. Police seized four computers but did not detain Borisov since he had not yet printed the posters. The printing house later fired him from his job.

Self-censorship in independent media was also reportedly widespread. For example, on January 21, the Yaroslavl affiliate of the radio station Ekho Moskvy canceled a planned interview with LGBTI activists after receiving threats, including from local officials.

Libel/Slander Laws: Officials at all levels used their authority to restrict the work of and to retaliate against journalists and bloggers who criticized them, including taking legal action for alleged slander or libel, which are criminal offenses. For example, on March 23, the press reported that the head of the federal space agency Roscosmos, Dmitry Rogozin, had filed a libel complaint against two websites with the Prosecutor General’s Office, which referred the matter to the Ministry of Internal Affairs. The ministry opened a criminal libel investigation into the two websites, RusPress and Kompromat-Ural, which had alleged in late 2018 that Rogozin had used money from the Roscosmos budget to pay for public relations campaigns to burnish his personal reputation and had bribed the heads of media outlets to remove unfavorable coverage of him.

National Security: Authorities cited laws against terrorism or protecting national security to arrest or punish critics of the government or deter criticism of government policies or officials.

There were reports that authorities charged journalists with terrorism offenses in retaliation for their reporting. For example, on June 14, security services in Dagestan arrested Abdulmumin Gadzhiev, a journalist and head of the religious affairs section of the independent newspaper Chernovik, at his home. Chernovik had long reported threats, politically motivated prosecutions, and other pressure for its work uncovering corruption and wrongdoing by local officials. In 2012 the newspaper’s editor in chief fled the country after receiving death threats, and its founder was shot 14 times outside the newspaper’s office in 2011, a crime that remained unsolved. Authorities charged Gadzhiev and 10 codefendants with “taking part in the activities of a terrorist organization” and “organizing the financing of a terrorist organization” for purportedly diverting charitable donations to support the Islamic State in Syria. The charges carry up to a 20-year prison term. Human rights defenders emphasized that the charges were entirely based on a confession by a suspect who subsequently maintained that it was false and coerced, that Gadzhiev had written critically of the Islamic State, and that there were other contradictions in the state’s case, and they maintained that the case against him was fabricated. As of December Gadzhiev remained in detention awaiting trial after a court in Makhachkala extended his pretrial detention through January 13, 2020. Memorial declared him to be a political prisoner.

There were reports that critics of the government’s counterterrorism policies were themselves charged with “justifying terrorism.” On September 20, authorities charged Pskov-based Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) contributor Svetlana Prokopyeva with “public justification of terrorism in the media.” She faced up to seven years in jail for comments she made on a local radio station in November 2018 about a suicide bombing at an FSB building in Arkhangelsk. Although she never voiced approval of the bomber’s actions, she suggested that the government’s restrictions on peaceful expressions of dissent may make individuals more likely to resort to violence. In July before these charges were brought, the Federal Financial Monitoring Service (Rosfinmonitoring) added Prokopyeva to its list of terrorists and extremists because of her comments, resulting in the freezing of her bank accounts and the seizure of her passport. According to press reports, in early October officials at the Pskov Investigative Committee summoned for interrogation several journalists and public figures who had spoken out in support of Prokopyeva and forced them to sign nondisclosure agreements about the contents of their conversation.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The government restricted freedoms of peaceful assembly and association.

Rwanda

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution provides for freedom of expression, including for the press “in conditions prescribed by the law,” but the government severely restricted this right. Journalists reported government officials questioned, threatened, and at times arrested journalists who expressed views deemed critical of the government on sensitive topics.

The Rwanda Media Commission (RMC), a self-regulatory body, sometimes intervened on journalists’ behalf but was generally viewed as biased towards the government. Journalists reported most positions on the RMC board were filled in close consultation with the government and called into question the board’s independence.

Freedom of Expression: There were no official restrictions on individuals’ right to criticize the government publicly or privately on policy implementation and other issues, but broad interpretation of provisions in the penal code had a chilling effect on such criticism. The government generally did not tolerate criticism of the presidency and government policy on security, human rights, and other matters deemed sensitive.

Joseph Nkusi, a founding member of the Ishema party, remained in prison after being convicted of inciting civil disobedience and spreading rumors and sentenced to 10 years’ imprisonment by the Kigali High Court in 2018. Nkusi moved to Norway in 2009 where he applied for asylum and started a blog that was blocked by the Rwandan government. In 2016 he was deported back to his country of origin where he was arrested and charged. On July 17, an appellate court heard his appeal, but the court had not issued a ruling as of August 15.

Laws prohibiting divisionism, genocide ideology, and genocide denial were broadly applied and discouraged citizens, residents, and visitors to the country from expressing viewpoints that could be construed as promoting societal divisions. For example, in January journalist Rene Hubert Nsengiyumva was arrested after he hosted a television program in which a speaker argued some candidates in the Miss Rwanda competition deserved to lose because they looked more like “Ethiopians” than “real Rwandans.” The National Commission for the Fight against Genocide condemned the comments, recalling that perpetrators of the 1994 genocide had often characterized their Tutsi victims as “Ethiopian” intruders. Nsengiyumva was released approximately two months after his arrest. The law prohibits making use of speech, writing, or any other act that divides the populace or may set them against each other or cause civil unrest because of discrimination. Conviction of “instigating divisions” is punishable by five to seven years’ imprisonment and fines of 500,000 to one million Rwandan francs ($550 to $1,100). Authorities applied the laws broadly, including to silence political dissent and to shut down investigative journalism. The law also prohibits spreading “false information or harmful propaganda with intent to cause public disaffection against the government,” for which conviction is punishable by seven to 10 years’ imprisonment. The government investigated and prosecuted individuals accused of threatening or harming genocide survivors and witnesses or of espousing genocide ideology.

A revised genocide ideology law enacted in 2018 incorporated international definitions for genocide and outlined the scope of what constitutes “genocide ideology” and related offenses. Specifically, the law provides that any person convicted of denying, minimizing, or justifying the 1994 genocide is liable to a prison term of five to seven years and a fine of 500,000 to one million Rwandan francs ($550 to $1,100). Authorities applied the statute broadly, and there were numerous reports of its use to silence persons critical of government policy.

The RNP reported fewer individuals were arrested in April during the genocide commemoration period for spreading genocide ideology than in the preceding year.

Press and Media, Including Online Media: Vendors sold newspapers published in English, French, and Kinyarwanda. According to the RMC, there were 36 print media outlets registered with the government, although many of these did not publish regularly. Sporadically published independent newspapers maintained positions in support of, or critical of, the government but a lack of advertisement revenue and funds remained serious challenges to continuing operations. Most independent newspapers opted not to publish print editions and released their stories online instead. There were 34 radio stations (six government-owned community radio stations and 28 independent radio stations) and more than 13 television stations, according to the RMC. Independent media reported a difficult operating environment and highlighted the reluctance of the business community to advertise on radio stations that might be critical of the government.

Media professionals reported government officials sought to influence reporting and warned journalists against reporting information deemed sensitive or critical of the government.

The law provides journalists the freedom to investigate, express opinions, and “seek, receive, give, and broadcast information and ideas through any media.” The law explicitly prohibits censorship of information, but censorship occurred. The laws restrict these freedoms if journalists “jeopardize the general public order and good morals, an individual’s right to honor and reputation in the public eye and to the right to inviolability of a person’s private life and family.” By law authorities may seize journalists’ material and information if a “media offense” occurs but only under a court order. Courts may compel journalists to reveal confidential sources in the event of an investigation or criminal proceeding. Persons wanting to start a media outlet must apply with the “competent public organ.” All media rights and prohibitions apply to persons writing for websites.

Violence and Harassment: Media professionals reported the government continued to use threats of arrests and physical violence to silence media outlets and journalists. Journalist Jean Bosco Kabakura remained outside the country after fleeing in 2018 because of threats related to his publication of an article examining the roles of police, military, and civilian authorities in the shooting of refugees from the Kiziba refugee camp earlier in 2018. Several other journalists who fled in prior years remained outside the country.

Censorship or Content Restrictions: The law allows the government to restrict access to some government documents and information, including information on individual privacy and information or statements deemed to constitute defamation. Reporters Without Borders reported that while the number of abuses registered against journalists had fallen in prior years, censorship remained ubiquitous, and self-censorship was widely used to avoid running afoul of the regime. Reporters without Borders also reported that foreign journalists were often unable to obtain the visas and accreditation needed to report in Rwanda.

Radio stations broadcast some criticism of government policies, including on popular citizen call-in shows; however, criticism tended to focus on provincial leaders and local implementation of policies rather than on the president or ruling party leadership. Some radio stations, including Radio 1, Radio Isango Star, and Radio Salus, had regular call-in shows that featured discussion of government programs or policies. For example, Radio Flash and Radio Isango Star hosted a number of debates in which participants criticized government policies on human rights and social issues.

Libel/Slander Laws: On April 24, the Supreme Court ruled unconstitutional provisions of the penal code that made it illegal to use words, gestures, writings, or cartoons to humiliate members of parliament, members of the cabinet, security officers, or any other public servant. The court upheld a provision stating that conviction of insulting or defaming the president is punishable by five to seven years’ imprisonment and a fine of five million to seven million Rwandan francs ($5,490 to $7,690). In response the Office of the President issued a statement taking issue with the court’s decision to uphold that provision and called for continued debate of the issue, explaining that the president believed this should be a civil matter, not a criminal matter. Parliament began considering revisions to the penal code to reflect the Supreme Court decision and the president’s views, but it had not completed those deliberations as of October 1. Defamation of foreign and international officials and dignitaries remains illegal under the law, with sentences if convicted of three to five years’ imprisonment. The penal code does not contain provisions criminalizing public defamation and public insult in general.

National Security: Under media laws, journalists must refrain from reporting items that violate “confidentiality in the national security and national integrity” and “confidentiality of judicial proceedings, parliamentary sessions, and cabinet deliberations in camera.” Authorities used these laws to intimidate critics of the government and journalists covering politically sensitive topics and matters under government investigation.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The constitution, law, or both provide for the freedoms of peaceful assembly and association, but the government limited these rights.

United Kingdom

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, and the government routinely respected these rights. An independent press, an effective judiciary, and a functioning democratic political system combined to promote freedom of expression, including for the press.

Freedom of Expression: The law prohibits expressions of hatred toward persons because of their color, race, nationality (including citizenship), ethnic or national origin, religion, or sexual orientation as well as any communication that is deemed threatening or abusive and is intended to harass, alarm, or distress a person. The penalties for such expressions include fines, imprisonment, or both.

Press and Media Freedom, Including Online Media: The law’s restrictions on expressions of hatred apply to the print and broadcast media. In Bermuda the law prohibits publishing written words that are threatening, abusive, or insulting, but only on racial grounds; on other grounds, including sexual orientation, the law prohibits only discriminatory “notices, signs, symbols, emblems, or other representations.”

Violence and Harassment: On April 18, freelance reporter Lyra McKee was shot and killed by an unknown assailant in Londonderry, Northern Ireland, while she was covering disturbances related to a police operation. In August, three men were charged with the physical assault on Owen Jones of The Guardian newspaper. The motive for the attack was unknown.

b. Freedoms of Peaceful Assembly and Association

The law provides for the freedoms of peaceful assembly and association, and the government routinely respected these rights.

Human Rights Reports
Edit Your Custom Report

01 / Select A Year

02 / Select Sections

03 / Select Countries You can add more than one country or area.

U.S. Department of State

The Lessons of 1989: Freedom and Our Future