An official website of the United States Government Here's how you know

Official websites use .gov

A .gov website belongs to an official government organization in the United States.

Secure .gov websites use HTTPS

A lock ( ) or https:// means you’ve safely connected to the .gov website. Share sensitive information only on official, secure websites.

Belarus

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution provides for freedom of expression, including for the press. The government did not respect these rights and enforced numerous laws to control and censor the public and media. Moreover, the state press propagated views in support of the president and official policies, without giving room for critical voices.

Freedom of Expression: Individuals could not criticize the president or the government publicly or discuss matters of general public interest without fear of reprisal. Authorities videotaped political meetings, conducted frequent identity checks, and used other forms of intimidation. Authorities also prohibited displaying certain historical flags and symbols and displaying placards bearing messages deemed threatening to the government or public order.

On June 10, a Minsk regional court convicted prominent painter and art performer Ales Pushkin for holding banners urging Belarus to join NATO as well as protesting “Russian Aggression in Europe” in the town of Krupki on June 6. Despite the fact that Pushkin staged his protest alone, authorities charged him with violating the Law on Mass Events and resisting police and fined him 204 rubles ($100).

The law also limits free speech by criminalizing actions such as giving information that authorities deem false or derogatory to a foreigner concerning the political, economic, social, military, or international situation of the country.

Press and Media, Including Online Media: Government restrictions limited access to information and often resulted in media self-censorship. State-controlled media did not provide balanced coverage and overwhelmingly presented the official version of events. Appearances by opposition politicians on state media were rare and limited primarily to those required by law during election campaigns. Authorities warned, fined, detained, and interrogated members of independent media.

By law the government may close a publication, printed or online, after two warnings in one year for violating a range of restrictions on the press. Additionally, regulations give authorities arbitrary power to prohibit or censor reporting. The Ministry of Information may suspend periodicals or newspapers for three months without a court ruling. The law also prohibits media from disseminating information on behalf of unregistered political parties, trade unions, and NGOs.

Independent media outlets, including newspapers and internet news websites, continued to operate under restrictive media laws and most faced discriminatory publishing and distribution policies, including limiting access to government officials and press briefings, controlling the size of press runs of newspapers, and raising the cost of printing. For example, journalists from independent media outlets Euroradio, BelaPAN, and tut.by did not receive accreditation to cover President Lukashenka’s April 19 annual address to the nation and the parliament, allegedly because the press center did not have enough seats.

State-owned media dominated the information field and maintained the highest circulation through generous subsidies and preferences. There was no countrywide private television, and broadcast media space was dominated by state-owned and Russian stations.

Some international media continued to operate in the country but not without interference and prior censorship. Euronews and the Russian channels First Channel, NTV, and RTR were generally available, although only through paid cable services in many parts of the country and with a time delay that allowed the removal of news deemed undesirable. At times authorities blocked, censored, or replaced international news programs with local programming.

Violence and Harassment: Authorities continued to harass and detain local and foreign journalists routinely.

Security forces continually hampered efforts of independent journalists to cover demonstrations and protests in Minsk and across the country. The independent Belarusian Association of Journalists reported that authorities briefly detained an accredited German media outlet’s driver and impounded media equipment, which prevented the outlet from covering a rally on November 15.

On March 4, a Minsk district court convicted popular independent news portal tut.by editor in chief Maryna Zolatava of “executive inaction” allegedly for allowing tut.by journalists to access the subscription service of state-run news agency Belta without payment. The court sentenced her to a fine of 7,650 rubles ($3,740). In addition, Zolatava must pay Belta’s court costs of 6,000 rubles ($2,930). Criminal charges against several other journalists from tut.by and an independent press agency Belapan were dropped after the accused agreed to pay fines.

The government refused to register some foreign media, such as Poland-based Belsat Television and Radio Racyja, and routinely fined freelance journalists working for them. As of September 25, at least 17 journalists were fined in 38 cases for not having government accreditation or for cooperating with a foreign media outlet. According to the Belarusian Association of Journalists, freelance journalists received fines totaling more than 35,000 rubles ($17,200). Most of the fines were imposed on journalists working for Belsat Television.

In October the Foreign Ministry refused the 11th accreditation application of freelancer Viktar Parfyonenka to work for Radio Racyja.

Censorship or Content Restrictions: The government exerted pressure on the vast majority of independent publications to exercise self-censorship, warning them not to report on certain topics or criticize the government. The government tightly and directly controlled the content of state-owned broadcast and print media. Television channels are required to air at least 30 percent local content. Local independent television stations operated in some areas and reported local news, although most were under government pressure to forgo reporting on national and sensitive issues or risk censorship.

According to the Organization for Security and Cooperation in Europe’s Office of Democratic Initiatives and Human Rights (OSCE/ODIHR) monitoring report, during the November 17 parliamentary elections campaign at least seven opposition candidates’ prerecorded television speeches were not aired, and state newspapers censored or refused to publish a number of opposition candidates’ campaign platforms.

Authorities allowed only state-run radio and television networks to broadcast nationwide. The government used this national monopoly to disseminate its version of events and minimize alternative or opposing viewpoints.

Authorities warned businesses not to advertise in newspapers that criticized the government. As a result, independent media outlets operated under severe budgetary constraints.

Libel/Slander Laws: Libel and slander are criminal offenses. There are large fines and prison sentences of up to four years for defaming or insulting the president. Penalties for defamation of character make no distinction between private and public persons. A public figure who is criticized for poor performance while in office may sue both the journalist and the media outlet that disseminated the critical report.

On April 9, police searched Belsat Television’s Minsk office and confiscated computer equipment. The Investigative Committee press service indicated that the search was related to an unspecified defamation case. According to Belsat journalist Ales Zaleuski, the criminal case might have been connected to an article in which Belsat Television incorrectly reported that Andrei Shved, the head of the Committee for Forensic Examination, had been detained. Belsat Television issued a retraction and apology, and the committee returned the computer equipment on April 11.

On April 18, a Brest district court convicted popular video blogger Siarhei Piatrukhin on charges of defaming and insulting police officers and sentenced him to a fine of 9,180 rubles ($4,480). In addition, Piatrukhin was ordered to pay 7,500 rubles ($3,660) in damages to police officers.

National Security: Authorities frequently cited national security as grounds for censorship of media.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet)

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution states citizens “enjoy freedom of speech, of the press, of assembly, of association, of procession and of demonstration.” Authorities limited and did not respect these rights, however, especially when their exercise conflicted with CCP interests. Authorities continued ever tighter control of all print, broadcast, electronic, and social media and regularly used them to propagate government views and CCP ideology. Authorities censored and manipulated the press, social media, and the internet, particularly around sensitive anniversaries and topics.

Freedom of Expression: Citizens could discuss many political topics privately and in small groups without official punishment. Authorities, however, routinely took harsh action against citizens who questioned the legitimacy of the CCP. Some independent think tanks, study groups, and seminars reported pressure to cancel sessions on sensitive topics. Those who made politically sensitive comments in public speeches, academic discussions, or remarks to media or posted sensitive comments online, remained subject to punitive measures. In addition, an increase in electronic surveillance in public spaces, coupled with the movement of many citizens’ routine interactions to the digital space, signified the government was monitoring an increasing percentage of daily life. Conversations in groups or peer-to-peer on social media platforms and via messaging applications were subject to censorship, monitoring, and action from the authorities.

In August the Unirule Institute of Economics, a prominent economic think tank, closed its doors after years of increasing government pressure. Founded in 1993 to promote market reforms, a decade ago Unirule was a well-respected institution in the country with the space to disseminate ideas and facilitate dialogue with government leaders. The last few years have seen the shutdown of its website and public office, and as of August the organization was in liquidation.

On April 19, Zi Su was sentenced by a Chengdu court to four years’ imprisonment on charges of subversion. Zi, a retired professor from the Yunnan Communist Party School, was detained in 2017 after releasing an open letter questioning Xi Jinping’s suitability to continue as the CCP’s leader. Prior to his trial in December 2018, the government offered to shorten his sentence if he fired his lawyer and accepted a court-appointed attorney. Zi accepted, reducing his sentence from 10 to four years.

In September a Sichuan court convicted Chengdu-based activist Huang Xiaomin to 30 months’ imprisonment for “picking quarrels and provoking trouble.” Huang had called for direct elections to select party leaders. He was detained for several months before being allowed to hire a lawyer. He was then told to fire his lawyer and accept a court-appointed lawyer in exchange for a more lenient sentence, which he did.

On September 19, local police from Gucheng Township, Chengdu, detained Chen Yunfei for publishing comments in support of Hong Kong’s antiextradition bill movement. Chen had shown public support for the antiextradition protests in Hong Kong and called for a dialogue between Hong Kong leader Carrie Lam and protesters to try to reach a resolution.

Countless citizens were arrested and detained for “spreading fake news,” “illegal information dissemination,” or “spreading rumors online.” These claims ranged from sharing political views or promoting religious extremism to sharing factual reports on sensitive issues. For example, in Nan Le, Henan, a netizen was arrested for spreading “fake news” about a chemical factory explosion on WeChat. In Lianyungang police arrested 22 persons for “internet rumors,” and in Huzhou a netizen was arrested for “spreading rumors,” while he claimed he was only sharing political views.

This trend was particularly apparent in Xinjiang, where the government had developed a multifaceted system of physical and cyber controls to stop individuals from expressing themselves or practicing their religion or traditional beliefs. Beyond the region’s expansive system of internment camps, the government and the CCP implemented a system to limit in-person speech and online speech. In Xinjiang police regularly stopped persons of certain ethnicities and faith and demanded to review their cell phones for any evidence of communication deemed inappropriate. During the year the government significantly extended the automation of this system, using phone apps, cameras, and other electronics to monitor all speech and movement. Authorities in Xinjiang built a comprehensive database that tracked the movements, mobile app usage, and even electricity and gasoline consumption of inhabitants in the region.

The government also sought to limit criticism of their Xinjiang policies even outside the country, disrupting academic discussions and intimidating human rights advocates across the world. Government officials in Xinjiang detained the relatives of several overseas activists. Chinese embassy officials in Belgium asked a Belgian university to remove information critical of the PRC’s Xinjiang policies from their website, and in February the Belgian author of that critique reported that Chinese government officials disrupted a Xinjiang-focused academic conference in Strasbourg, France. Numerous ethnic Uighurs and Kazakhs living overseas were intimidated into silence by government officials making threats against members of their family who still lived in China, threats sometimes delivered in China to the relatives, and sometimes delivered by Chinese government officials in the foreign country.

The government increasingly moved to restrict the expression of views it found objectionable even when those expressions occurred abroad. Online, the government expanded attempts to control the global dissemination of information while also exporting its methods of electronic information control to other nations’ governments. During the year there was a rise in reports of journalists in foreign countries and ethnic Chinese living abroad experiencing harassment by Chinese government agents due to their criticisms of PRC politics. This included such criticisms posted on platforms such as Twitter that were blocked within China.

In October PRC authorities publicly condemned a tweet by the professional basketball team Houston Rockets’ general manager that expressed support for Hong Kong protesters, and the state-run CCTV cancelled broadcasts of games involving U.S. professional basketball teams visiting China. The Ministry of Foreign Affairs sent an official from its consulate general in Houston to personally denounce the statement to the Houston Rockets. Similarly, in December Chinese state television cancelled the broadcast of an English Premier League soccer game after one of its players, Mesut Ozil, posted messages on Twitter and Instagram–both of which were blocked in China–denouncing the government’s policies towards Muslims in Xinjiang.

In July Dalian police detained a man only identified as “Lu” for distributing online cartoons that featured pro-Japanese and anti-Chinese contents. The CCP-controlled Global Times accused Lu of being “spiritually Japanese” by advocating for Japanese right-wing politics and militarism. In March 2018 Foreign Minister Wang Yi reportedly criticized such pro-Japanese cartoonists as “scum among Chinese people.”

In May Anhui police arrested cartoonist Zhang Dongning on charges of “picking quarrels and provoking trouble” for creating comic books that depicted the Chinese people as pigs. The drawings “distorted historical facts, trampled national dignity, and hurt the feelings of the Chinese people,” according to a police statement. Zhang remained in custody at year’s end.

The government used economic leverage on the mainland to suppress freedom of expression in Hong Kong. In reaction to protests in Hong Kong in August, the mainland government told Hong Kong-based Cathay Airlines that any of its employees who had engaged in “illegal demonstrations, protests, and violent attacks, as well as those who have radical behaviors” were forbidden from working on flights that entered Chinese airspace.

Press and Media, Including Online Media: The CCP and government continued to maintain ultimate authority over all published, online, and broadcast material. Officially, only state-run media outlets have government approval to cover CCP leaders or other topics deemed “sensitive.” While it did not dictate all content to be published or broadcast, the CCP and the government had unchecked authority to mandate if, when, and how particular issues were reported or to order they not be reported at all.

During the year state media reported senior authorities issued internal CCP rules detailing punishments for those who failed to hew to ideological regulations, ordering a further crackdown on illegal internet accounts and platforms, and instructing media to further promote the interests of the government.

The government continued its tight ideological control over media and public discourse following the restructuring of its regulatory system in 2018. The CCP propaganda department has the ultimate say in regulating and directing media practices and policies in the country. The reorganization created three independent administrative entities controlled by the CCP propaganda department: the National Radio and Television Administration (NART), the General Administration of Press and Publications, and the National Film Bureau. While NART is still ostensibly under the State Council, its party chief was also a deputy minister within the CCP’s propaganda department.

The Cyberspace Administration of China (CAC), which directly manages internet content, including online news media, also promotes CCP propaganda. The CAC served as the representative office to a recently formed CCP committee on cyberspace, which is nominally chaired by President Xi Jinping. One of the CCP propaganda department deputy ministers ran the organization’s day-to-day operations. It enjoyed broad authority in regulating online media practices and played a large role in regulating and shaping information dissemination online.

The internet “clean up” CAC announced in November 2018 continued into 2019. As part of CAC’s 2018 requirements, internet platforms had to submit reports on their activities if their platforms could be used to “socially mobilize” or could lead to “major changes in public opinion.” On January 23, the CAC issued a statement confirming another step in its crackdown on internet content. On April 6, the National Office Against Pornographic and Illegal Publications announced an eight-month crackdown on “vulgar content” online. According to the announcement, the National Office tasked local authorities to conduct inspections of online platforms, including social media, livestreaming, videos, and online games. In July the CAC ordered 26 podcast and music applications to terminate, suspend services, or have “talks” with regulators. According to a CAC notice, these applications were investigated and deemed to have spread “historical nihilism.”

In 2018 the government directed consolidation of China Central Television, China Radio International, and China National Radio into a new super media group known as the “Voice of China,” which “strengthened the party’s concentrated development and management of important public opinion positions.”

All books and magazines continued to require state-issued publication numbers, which were expensive and often difficult to obtain. As in the past, nearly all print and broadcast media as well as book publishers were affiliated with the CCP or the government. There were a small number of print publications with some private ownership interest but no privately owned television or radio stations. The CCP directed the domestic media to refrain from reporting on certain subjects, and traditional broadcast programming required government approval.

Several popular domestic soap operas from 2018 were taken off the air after state-owned newspaper the Beijing Daily called the dramas “incompatible with core socialist values.” One such popular show featured Emperor Qianlong and concubines. While episodes from 2018 remained available online, many television stations had canceled similar period dramas in their 2019 programming plans. The National Radio and Television Administration followed up with a temporary ban of historical dramas in late March. The CCP also policed cartological political correctness to ensure that cartoons and documentaries supported the CCP. In one example the domestic television drama Go Go Squid was investigated after displaying a map that did not show Taiwan and Hainan Island as part of China.

Journalists operated in an environment tightly controlled by the government. Only journalists with official government accreditation were allowed to publish news in print or online. The CCP constantly monitored all forms of journalist output, including printed news, television reporting, and online news, including livestreaming. Journalists and editors self-censored to stay within the lines dictated by the CCP, and they faced increasingly serious penalties for crossing those lines, which could be opaque. While the country’s increasingly internet-literate population demanded interesting stories told with the latest technologies, government authorities asserted control over those new technologies (such as livestreaming) and clamped down on new digital outlets and social media platforms.

Because the CCP does not consider internet news companies “official” media, they are subject to debilitating regulations and barred from reporting on potentially “sensitive” stories. According to the most recent All China Journalist Association report from 2017 on the nation’s news media, there were 231,564 officially credentialed reporters working in the country. Only 1,406 worked for news websites, with the majority working at state-run outlets such as XinhuaNet.com and ChinaDaily.com. Other online outlets also reported on important issues but limited their tactics and topics, since they were acting without official approval.

In January government officials detained Yang Zhengjun, the editor in chief of an online labor rights news outlet, iLabour, which reported on harmful working conditions for Chinese laborers. According to RFA, on March 20, police detained Wei Zhili, editor of the citizen media magazine New Generation and a labor rights activist, at his Guangzhou home. He was not allowed to meet with his lawyer for 19 days, during which police interrogated Wei five times at the Shenzhen No. 2 Detention Center. Voice of America reported that authorities forbade Wei’s wife, Zheng Churan, from speaking to foreign media about her husband’s detention. Police also detained Wei’s colleague Ke Chengbing in Guangzhou on March 20, but there was no information regarding his status as of year’s end. Authorities formally arrested and charged Yang, Wei, and Ke in August on charges of “picking quarrels.”

In June authorities in Chongqing announced they had convicted Liu Pengfei on unknown charges and sentenced him to two years’ imprisonment. Liu was detained in 2017 while running a WeChat group that reposted foreign press articles in Chinese. Until his conviction was announced, Liu’s condition and location were unknown.

On August 1, Chongqing police arrested former journalist Zhang Jialong. No charges were formally announced, although police reportedly arrested him for social media posts he made in 2017 and earlier. Zhang, a well-known journalist and anticensorship activist, had stopped posting publicly in 2014 after being fired from Tencent, where he worked as an editor, for meeting with then secretary of state John Kerry. His location was unknown at year’s end.

Violence and Harassment: The government frequently impeded the work of the press, including citizen journalists. Journalists reported being subjected to physical attack, harassment, monitoring, and intimidation when reporting on sensitive topics. Government officials used criminal prosecution, civil lawsuits, and other punishment, including violence, detention, and other forms of harassment, to intimidate authors and journalists and to prevent the dissemination of unsanctioned information on a wide range of topics.

Family members of journalists based overseas also faced harassment, and in some cases detention, as retaliation for the reporting of their relatives abroad. As of year’s end, dozens of Uighur relatives of U.S.-based journalists working for RFA’s Uighur Service remained disappeared or arbitrarily detained in Xinjiang.

A journalist could face demotion or job loss for publishing views that challenged the government. In many cases potential sources refused to meet with journalists due to actual or feared government pressure. During the year the scope of censorship grew to the point that, according to several journalists, “almost all topics are considered sensitive.” For example, whereas in past years business news reporting had been relatively free of control, many journalists’ contacts were hesitant to express themselves openly even on this topic. During the year authorities imprisoned numerous journalists working in traditional and new media.

On June 10, the discipline inspection commission of the CCP’s Beijing branch accused Dai Zigeng, former publisher and cofounder of popular daily newspaper the Beijing News, of “serious violations of discipline and law.”

Prominent Chinese journalist Huang Xueqin, known for her publications about the #MeToo movement in China, was arrested in Guangzhou in October after she wrote about antigovernment protests in Hong Kong. Officials charged her with “picking quarrels and provoking trouble.” At year’s end she remained in detention.

Restrictions on foreign journalists by central and local CCP propaganda departments remained strict, especially during sensitive times and anniversaries. The Foreign Correspondents’ Club of China (FCCC) published a report in January detailing conditions for foreign journalists in the country. More than half (55 percent) of journalists who responded to the FCCC’s survey said reporting conditions had further deteriorated over the prior 12 months. They reported the government regularly surveilled foreign journalists, both in person and, increasingly, via electronic means. Of respondents, 91 percent expressed concern about the security of their telephones, and 66 percent worried about surveillance inside their homes and offices. Half of the journalists said this surveillance diminished their ability to report in the country.

In August a Canadian journalist working for a foreign outlet was detained while reporting in Guangdong. Local police detained the journalist and a PRC news assistant in a rural area, then drove them to a police station in a larger town, held them for seven hours, confiscated their electronic devices, copied all the data on their cell phones, and tried to compel the PRC colleague to sign a confession before putting them on a train out of town. The officials followed them onto the train, separated the two, and continued to intimidate them.

During the Hong Kong protests, mainland government authorities escalated their harassment of foreign journalists, stopping numerous journalists at border crossings near Hong Kong and at airports in Beijing and elsewhere, threatening them with visa obstacles, and making copies of their electronic devices. Journalists said this impeded their ability to gather and disseminate reports about the protests.

Foreign press outlets reported local employees of foreign news agencies were subjected to official harassment and intimidation. A citizen who was assisting a foreign journalist on a reporting trip was detained by local police, then chained to a chair for a full day before being released. Government officials contacted and harassed many Chinese citizen employees’ family members in an attempt to pressure them away from their reporting work. Both the local citizens and their foreign employers lacked recourse in these cases and were generally hesitant to address grievances with authorities due to fear of experiencing even greater repression.

Government harassment of foreign journalists was particularly aggressive in Xinjiang. According to the January FCCC report, 26 of 28 foreign journalists who traveled to Xinjiang in 2018 reported that government officials told them reporting was restricted or prohibited. This continued throughout the year, as numerous foreign journalists reported being followed constantly while in Xinjiang, with government agents stepping in to block access to some areas, intimidating local inhabitants so they would not talk to the journalists, and stopping the journalists–sometimes many times per day–to seize their cameras and force them to erase pictures. Foreign journalists also had trouble securing hotel rooms, since authorities directed hotels to prohibit the journalists’ stays.

Media outlets that reported on commercial issues enjoyed comparatively fewer restrictions, but the system of post-publication review by propaganda officials encouraged self-censorship by editors seeking to avoid the losses associated with penalties for inadvertently printing unauthorized content.

Government officials also sought to suppress journalism outside their borders. While in past years these efforts largely focused on Chinese-language media, during the year additional reports emerged of attempts to suppress media critical of China regardless of language or location. In March government officials warned a Swedish media outlet to cease its “serious political provocations,” for publishing a Swedish-language editorial that supported a position that Chinese officials opposed. Another government official threatened to blacklist a Russian journalist if the journalist did not retract an article in a Russian newspaper detailing negative Chinese economic statistics.

Censorship or Content Restrictions: The State Council’s Regulations on the Administration of Publishing grant broad authority to the government at all levels to restrict publications based on content, including mandating if, when, and how particular issues are reported. While the Ministry of Foreign Affairs daily press briefing was generally open, and the State Council Information Office organized some briefings by other government agencies, journalists did not have free access to other media events. The Ministries of Defense and Commerce continued allowing select foreign media outlets to attend occasional press briefings.

Official guidelines for domestic journalists were often vague, subject to change at the discretion of propaganda officials, and enforced retroactively. Propaganda authorities forced newspapers and online media providers to fire editors and journalists responsible for articles deemed inconsistent with official policy and suspended or closed publications. Self-censorship remained prevalent among journalists, authors, and editors, particularly with post facto government reviews carrying penalties of ranging severity.

Journalist arrests and dismissals for reporting on sensitive issues continued. One of the country’s few prominent investigative reporters, Liu Wanyong, announced he was leaving the profession, blaming the shrinking space for investigating and publishing accurate news. The Weibo accounts of several bloggers, including Wang Zhian, a former state broadcast commentator who wrote about social issues, were blocked.

Control over public depictions of President Xi increased, with censors aggressively shutting down any depiction that varied from official media storylines. Censors continued to block images of the Winnie the Pooh cartoon on social media because internet users used the symbol to represent President Xi Jinping. Social media posts did not allow comments related to Xi Jinping and other prominent Chinese leaders.

Domestic films continued to be subject to government censorship. In July the head of the government’s film regulatory body, the National Film Bureau, gave a speech to government officials and film industry representatives exhorting them to use films to promote Chinese political values. Throughout the year the government forbade the release of a number of new movies–including several films with prominent directors and large budgets–because they ran afoul of government censors. Shortly before its July 5 release date, the historical war drama The Eight Hundred was removed from distribution despite numerous theatrical trailers and an $80 million budget. Similarly, in February the film One Second by world-famous director Zhang Yimou was pulled from the Berlin Film Festival only days before its debut for “technical difficulties,” a common euphemism for censorship in China. Another film, Better Days, was pulled from the same festival after the movie failed to receive the necessary permissions from Chinese authorities. The head of the National Film Bureau explicitly encouraged domestic filmmakers to find more “valuable and heavy” topics and materials in the country’s “excellent traditional culture,” “revolution culture,” and “advanced culture of socialism.”

In October, when the U.S. comedy show South Park ran an episode depicting the PRC’s censorship practices, authorities banned the episode and other South Park content from local television and internet.

Newscasts from overseas news outlets, largely restricted to hotels and foreign residence compounds, were subject to censorship. Individual issues of foreign newspapers and magazines were occasionally banned when they contained articles deemed too sensitive. Articles on sensitive topics were removed from international magazines. Television newscasts were blacked out during segments on sensitive subjects.

Politically sensitive coverage in Chinese, and to a lesser extent in English, was censored more than coverage in other languages. The government prohibited some foreign and domestic films deemed too sensitive or selectively censored parts of films before they were released, including Bohemian Rhapsody and Top Gun: Maverick. Under government regulations, authorities must authorize each foreign film released in the country, with a restriction on the total number that keeps annual distribution below 50 films.

Authorities continued to ban books with content they deemed inconsistent with officially sanctioned views. The law permits only government-approved publishing houses to print books. Newspapers, periodicals, books, audio and video recordings, or electronic publications may not be printed or distributed without the approval of central authorities and relevant provincial publishing authorities. Individuals who attempted to publish without government approval faced imprisonment, fines, confiscation of their books, and other punishment. The CCP also exerted control over the publishing industry by preemptively classifying certain topics as state secrets.

In May media reported that three government officials in Chongqing and Yunnan were disciplined for “secretly purchasing, reading, and keeping overseas books and publications with serious political problems.”

In the fall the Ministry of Education directed all school libraries to review their holdings and dispose of books that “damage the unity of the country, sovereignty or its territory; books that upset society’s order and damage societal stability; books that violate the Party’s guidelines and policies, smear or defame the Party, the country’s leaders and heroes.” Officials at a state-run library in Zhenyuan, Gansu, responded by burning a pile of “illegal books, religious publications, and especially books and articles with biases,” according to a notice and photograph on the library’s website, which circulated widely online.

New cases of extraterritorial book censorship occurred: government censors required that books printed domestically conform to government propaganda guidelines, even if those books were written by a foreign author for a foreign audience. In February an Australian bookseller reported that PRC officials forbade a Chinese company from publishing a book that included political content they found objectionable, even though the books would have been shipped out of China as soon as they were printed.

On the 30th anniversary of the June 4, 1989, Tiananmen Square massacre, the government made an array of efforts to block all public mention of that historical event, not just in China but even in other countries. Within the country the government preemptively targeted potential critics, including elderly parents of the massacre victims, jailing them or temporarily removing them from major cities. Online censorship increased, with government censors aggressively blocking even indirect references and images from all online platforms, including, for example, an image of books lined up facing a cigarette packet in a pattern invoking the famous video of a man facing down tanks on a Beijing street. The CNN website, normally accessible in the country, was blocked on June 4, and officials broke up a live CNN newscast in Beijing on June 4 by rushing between a news reporter and cameraman as they were broadcasting, demanding CNN staff stop reporting. Other international media outlets faced increased monitoring and detentions for reporting focused on the anniversary, including one reporter who was detained for six hours. Censors at domestic internet companies said tools to detect and block content related to the 1989 crackdown reached unprecedented levels of accuracy, aided by machine learning as well as voice and image recognition.

The new Heroes and Martyrs Law makes it illegal to insult or defame prominent communists. Citing this law, the CAC ordered major domestic news app Bytedance to rectify information “slandering” Fang Zhimin, a prominent communist historical figure, and to punish the individuals responsible for publishing the defamatory information. Sichuan police arrested a prominent female blogger for violating the Heroes and Martyrs Law because in one of her videos she paired a red scarf, “which symbolized the revolutionary tradition,” with an “inappropriately short” skirt. On March 28, the court sentenced the blogger, identified in court documents only by her last name “Tang,” to 12 days’ incarceration, a fine, and removal of her videos.

Authorities often justified restrictions on expressions on national security protection grounds. In particular, government leaders generally cited the threat of terrorism in justifying restricting freedom of expressions by Muslims and other religious minorities. These justifications were a baseline rationale for restrictions on press movements, publications, and other forms of repression of expression.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Hong Kong

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, and the government generally respected this right. An independent press, an effective judiciary, and an unfettered internet combined to permit freedom of expression, including for the press, on most matters. During the year, however, some SAR and central government actions restricted or sought to restrict the right to express or report on dissenting political views, particularly support for Hong Kong independence.

Freedom of Expression: There were some legal restrictions on the ability of individuals to criticize the government publicly without reprisal. Police arrested several individuals for damaging the national flag, which is illegal. For example, in May police arrested a proindependence activist for damaging the Chinese national flag during a protest against the controversial extradition bill. In October, media reported police asked Facebook to remove user posts about police handling of protests. Facebook reportedly declined to do so.

Requirements for electoral candidacy and for taking the oath of office also limited free speech in the political arena. For example, the Electoral Affairs Commission requires all Legislative Council candidates to sign a pledge stating the SAR is an “inalienable part” of China in order to run for office. The commission disqualified one candidate, democracy activist Joshua Wong, from running in the November district council election. The government determined that Wong could not “possibly comply with the requirements of the relevant electoral laws, since advocating or promoting ‘self-determination’ is contrary to the content of the declaration” candidates are required to sign.

In 2017 the government disqualified six legislators-elect from taking office because they took their oaths in ways that did not conform to a 2016 NPCSC interpretation of the Basic Law to demonstrate “sincerity” and “solemnity” when taking an oath.

Press and Media, Including Online Media: Independent media were active and expressed a wide variety of views. An April Hong Kong Journalists Association poll found, however, that 81 percent of journalists said press freedom in the SAR had worsened since 2018.

Violence and Harassment: In September unknown persons threw firebombs at the home of Jimmy Lai, owner of the prodemocracy Apple Daily newspaper. Also in September, four unknown assailants attacked an Apple Daily reporter who was covering protests. In November protesters smashed windows and vandalized the offices of China’s state-controlled Xinhua News Agency. Several journalists alleged that police detained, assaulted, or harassed them while covering protests. In October the Foreign Correspondent’s Club condemned the arrest of a photojournalist who was covering a protest. Police reportedly ordered her and other journalists to remove their gas masks despite previous government assurances that the mask ban did not apply to those using masks to perform their professional duties.

Censorship or Content Restrictions: Reports of media self-censorship and suspected content control continued. The April Hong Kong Journalists Association survey showed that one in five journalists surveyed said their superiors had pressured them to reduce reporting about Hong Kong independence. Many media outlets, bookstores, and publishers were owned by companies with business interests on the mainland or by companies directly controlled by the Chinese central government, a situation that led to claims they were vulnerable to self-censorship.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Macau

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, but the government occasionally sought to restrict this right. In January the Legislative Assembly passed legislation to amend an existing law that criminalized some actions that disrespect the Chinese national anthem.

Press and Media, Including Online Media: Local media expressed a wide range of views, but the government took steps to restrict unfavorable news coverage.

Censorship or Content Restrictions: Media sometimes practiced self-censorship, in part because the government subsidized some media outlets. According to 2018 media reports, the Central Government Liaison Office in Hong Kong indirectly owns Plaza Cultural Macau, a local bookstore, raising concerns that central government authorities may restrict the sale of sensitive books.

Libel/Slander Laws: Macau law criminalizes libel, slander, and defamation. If such offenses are committed through the media or online, they are punishable by up to two years’ imprisonment.

China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) – Tibet

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

Freedom of Expression: Tibetans who spoke to foreigners or foreign reporters, attempted to provide information to persons outside the country, or communicated information regarding protests or other expressions of discontent including via mobile phones and internet-based communications, were subject to harassment or detention under “crimes of undermining social stability and inciting separatism.” During the year authorities in the TAR and other Tibetan areas sought to strengthen control over electronic media and to punish individuals for the vaguely defined crime of “creating and spreading rumors.” Supporting the CCP, criticizing the Dalai Lama, and “not creating and spreading rumors” were some of the major requirements Tibetans had to fulfill to apply for jobs and receive access to government benefits.

Media reports in October noted that advertisements for teaching positions within the TAR required applicants to “align ideologically, politically, and in action with the CCP Central Committee,” “oppose any splittist tendencies,” and “expose and criticize the Dalai Lama.” The advertisements explained that all applicants were subject to a political review prior to employment.

Press and Media, Including Online Media: Foreign journalists may visit the TAR only after obtaining a special travel permit from the government, and authorities rarely granted this permission.

Authorities tightly controlled journalists who worked for the domestic press and could hire and fire them based on assessments of their political reliability. In April the Shannan Newspaper, a daily newspaper in Lhoka City, TAR, included in a listing for new positions the requirement that employees “resolutely implement the party’s line, principles, policies, and political stance, fight against separatism, and safeguard the motherland’s unity and ethnic unity.” CCP propaganda authorities remained in charge of journalist accreditation in the TAR and required journalists working in the TAR to display “loyalty to the party and motherland.” The deputy head of the TAR Propaganda Department simultaneously holds a prominent position in the TAR Journalist Association, a state-controlled professional association to which local journalists must belong.

Violence and Harassment: PRC authorities arrested and sentenced many Tibetan writers, intellectuals, and singers for “inciting separatism.” Numerous prominent Tibetan political writers, including Jangtse Donkho, Kelsang Jinpa, Buddha, Tashi Rabten, Arik Dolma Kyab, Gangkye Drupa Kyab, and Shojkhang (also known as Druklo), reported security officers closely monitored them following their releases from prison between 2013 and 2019 and often ordered them to return to police stations for further interrogation. In addition, authorities banned some writers from publishing and prohibited them from receiving services and benefits such as government jobs, bank loans, passports, and membership in formal organizations.

Censorship or Content Restrictions: Authorities prohibited domestic journalists from reporting on repression in Tibetan areas. Authorities promptly censored the postings of bloggers and users of WeChat who did so, and the authors sometimes faced punishment.

The TAR Internet and Information Office maintained tight control of a full range of social media platforms. According to multiple observers, security officials often cancelled WeChat accounts carrying “sensitive information,” such as discussions about Tibetan-language education, and interrogated the account owners. Many sources also reported it was almost impossible to register with the government, as required by law, websites promoting Tibetan culture and language in the TAR.

The PRC continued to disrupt radio broadcasts of Radio Free Asia’s Tibetan- and Mandarin-language services in Tibetan areas, as well as those of the Voice of Tibet, an independent radio station based in Norway.

In addition to maintaining strict censorship of print and online content in Tibetan areas, PRC authorities sought to censor the expression of views or distribution of information related to Tibet in countries and regions outside mainland China.

Cuba

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution provides for freedom of expression, including for the press, on condition that it “conforms to the aims of socialist society.” Laws banning criticism of government leaders and distribution of antigovernment propaganda carry penalties ranging from three months to 15 years in prison.

Freedom of Expression: The government did not tolerate public criticism of government officials or programs and limited public debate of issues considered politically sensitive. The government passed two additional laws further criminalizing freedom of expression: Decree 349, which came into effect in December 2018, institutionalizes censorship of independent art and culture and establishes violations for art that was not regulated or recognized by the official cultural institutions. The decree also allows “supervising inspectors” to review cultural events and empowers them to immediately close any exhibition they deem violates the law and confiscate the business license of any business hosting the offending event. The National Symbols Law criminalizes the way the national flag may be displayed or used in other creative contexts.

Police arrested several persons who protested these laws during the year, including Luis Manuel Otero Alcantara, a leader of the San Isidro Movement, an organization promoting cultural independence, who was arrested at least 18 times in 2018 and 2019, with the last arrest occurring on December 10, International Human Rights Day. On August 9, police arrested him in front of his privately owned Museum of Dissidence for his performance art protest against the National Symbols Law. His performance consisted of wearing a national flag draped over his shoulders. He was also arrested on September 12, when three uniformed police officers and two plainclothes officers beat him and took him away in an unmarked vehicle, holding him incommunicado for more than 72 hours. On September 13, he was charged with violating the National Symbols Law and then released on the condition that he not leave his home after midnight, drink alcohol in a public place, or frequent public places. Several other members of the San Isidro Movement were assaulted, arrested, and fined during the year.

State security regularly harassed the organizers of independent fora for debates on cultural and social topics to force them to stop discussing issues deemed controversial. The fora’s organizers reported assaults by state security, video surveillance installed outside of venues, and detention of panelists and guests on the days they were expected to appear. In addition, human rights activists, independent journalists, and artists were prohibited from traveling outside the country to attend events in international fora related to human rights and democracy in the country. Media and religious leaders said the government continued to harass or detain members of religious groups advocating for greater religious and political freedom.

Government workers reported being fired, demoted, or censured for expressing dissenting opinions or affiliating with independent organizations. Several university professors, researchers, and students reported they were forced from their positions, demoted, or expelled for expressing ideas or opinions outside of government-accepted norms.

In contrast with 2018, some religious groups reported increased restrictions to express their opinions during sermons and at religious gatherings. Most members of the clergy continued to exercise self-censorship. Religious leaders in some cases criticized the government, its policies, and the country’s leadership without reprisals. Other religious groups, particularly those not officially state sanctioned, reported harassment and destruction of houses of worship.

Press and Media, Including Online Media: The government directly owned all print and broadcast media outlets and all widely available sources of information. News and information programming were generally uniform across all outlets. The government also controlled nearly all publications and printing presses. The party censored public screenings and performances. The government also limited the importation of printed materials. Foreign correspondents in the country had limited access to and often were denied interviews with government officials. They also struggled to gather facts and reliable data for stories. Despite meeting government vetting requirements, official journalists who reported on sensitive subjects did so at personal risk, and the government barred official journalists from working for unofficial media outlets in addition to their official duties. The government harassed and threatened any independent citizen journalists who reported on human rights violations in the country.

On October 10, 19 independent media outlets published a joint declaration on the state of independent journalism in the country. They denounced the 183 documented incidents of state aggression against journalists since January 2018, part of a broader wave of repression of independent journalism, and demanded the state respect a more open, transparent, and diverse independent media.

On April 22, journalist and lawyer Roberto Quinones was arrested and assaulted while reporting on a trial involving religious expression. Quinones was interviewing a daughter of two Protestant pastors who were facing a court sentence because they wanted to homeschool their children when police officers approached to arrest him. Quinones asked why he was being arrested. Rather than answer, an officer pulled Quinones’ hands behind his back, handcuffed him, and threw him to the ground. The officers then dragged him to their police car. One of the arresting officers struck 65-year-old Quinones several times, including once on the side of the head with enough force to rupture his eardrum. On August 7, he was sentenced to one year of “correctional labor” for “resistance and disobedience,” and on September 11, he was taken to prison, after authorities processed and then denied his appeal. Quinones continued to write while in prison, especially about the bleak conditions of the facility, although he wrote a letter saying he was happy to “be here for having put my dignity before blackmail.” When the letter was published on CubaNet, an independent domestic online outlet, Quinones was reportedly punished and threatened with “disciplinary action.”

Violence and Harassment: The government does not recognize independent journalism, and independent journalists sometimes faced government harassment, including detention and physical abuse. Most detentions involved independent journalists who filmed arrests and harassment of activists or otherwise attempted to cover politically sensitive topics. Community members and journalists for the Cuban Institute for Freedom of Expression and of the Press reported increased repression after President Diaz-Canel took office. Independent reporters experienced harassment, violence, intimidation, aggression, and censorship, and several were confined to their homes or prevented from traveling abroad.

Censorship or Content Restrictions: The law prohibits distribution of printed materials considered “counterrevolutionary” or critical of the government. Foreign newspapers or magazines were generally unavailable outside of tourist areas. Distribution of material with political content–interpreted broadly to include the Universal Declaration of Human Rights, foreign newspapers, and independent information on public health–was not allowed, and possession of these materials sometimes resulted in harassment and detention. Among many blocked websites, in September the government blocked Change.org after several petitions critical of the government appeared on the website. Government officials also confiscated or destroyed cameras and cell phones of individuals to prevent them from distributing photographs and videos deemed objectionable.

The government sometimes barred independent libraries from receiving materials from abroad and seized materials donated by foreign governments, religious organizations, and individuals.

Libel/Slander Laws: The government used defamation of character laws to arrest or detain individuals critical of the country’s leadership. Authorities frequently arrested and charged persons for the ambiguous crime of “contempt of authority.”

Human rights activists reported government internet trolls tracking their social media accounts and reported on the government’s practice of sending mass text messages warning neighbors to avoid association with dissidents.

Iran

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution provides for freedom of expression, including for the press, except when words are deemed “detrimental to the fundamental principles of Islam or the rights of the public.” According to the law, “anyone who engages in any type of propaganda against the Islamic Republic of Iran or in support of opposition groups and associations shall be sentenced to three months to one year of imprisonment.”

The Charter on Citizens’ Rights acknowledges the right of every citizen to freedom of speech and expression. The charter grants citizens the right to seek, receive, publish, and communicate views and information, using any means of communication; however, it has not been implemented.

The law provides for prosecution of persons accused of instigating crimes against the state or national security or “insulting” Islam. The government severely restricted freedom of speech and of the press and used the law to intimidate or prosecute persons who directly criticized the government or raised human rights problems, as well as to bring ordinary citizens into compliance with the government’s moral code.

Freedom of Expression: Authorities did not permit individuals to criticize publicly the country’s system of government, supreme leader, or official religion. Security forces and the judiciary punished those who violated these restrictions, as well as those who publicly criticized the president, cabinet, and parliament. A July UN report noted “increasing restrictions” on freedom of expression.

The government monitored meetings, movements, and communications of its citizens and often charged persons with crimes against national security and for insulting the regime, citing as evidence letters, emails, and other public and private communications. Authorities threatened arrest or punishment for the expression of ideas or images they viewed as violations of the legal moral code.

In June and August, two dozen civil society activists circulated two separate letters calling on the supreme leader to step down and begin a process to develop a new constitution. Authorities arrested nearly all of the signatories to these letters and charged them with “propaganda against the state” and “collusion against national security.” Their trials continued before a revolutionary court.

Press and Media, Including Online Media: The government’s Press Supervisory Board issues press licenses, which it sometimes revoked in response to articles critical of the government or the regime, or it did not renew them for individuals facing criminal charges or incarcerated for political reasons. During the year the government banned, blocked, closed, or censored publications deemed critical of officials.

The Ministry of Culture and Islamic Guidance (Ershad) severely limited and controlled foreign media organizations’ ability to work in the country. The ministry required foreign correspondents to provide detailed travel plans and topics of proposed stories before granting visas, limiting their ability to travel within the country, and forced them to work with a local “minder.” According to the Washington Post, the ministry temporarily stopped issuing permits to any foreign correspondents during the summer.

Under the constitution private broadcasting is illegal. The government maintained a monopoly over all television and radio broadcasting facilities through IRIB, a government agency. Radio and television programming, the principal source of news for many citizens, particularly in rural areas with limited internet access, reflected the government’s political and socioreligious ideology. The government jammed satellite broadcasts as signals entered the country, a continuous practice since at least 2003. Satellite dishes remained illegal but ubiquitous. Those who distributed, used, or repaired satellite dishes faced fines up to 90 million rials (approximately $2,100). Police, using warrants provided by the judiciary, conducted periodic campaigns to confiscate privately owned satellite dishes throughout the country.

Under the constitution the supreme leader appoints the head of the Audiovisual Policy Agency, a council composed of representatives of the president, judiciary, and parliament. The Ministry of Culture reviews all potential publications, including foreign printed materials, prior to their domestic release and may deem books unpublishable, remove text, or require word substitutions for terms deemed inappropriate.

Independent print media companies existed, but the government severely limited their operations.

In June, Judge Mohammad Moghiseh, presiding over Tehran’s Revolutionary Court Branch 28, sentenced Masoud Kazemi, editor in chief of the monthly political magazine Sedaye Parsi, to four and one-half years in prison followed by a two-year ban from working as a journalist for national security charges of spreading misinformation and insulting the supreme leader. In November 2018 authorities arrested Kazemi for reporting on corruption in the Ministry of Industry.

Violence and Harassment: The government and its agents harassed, detained, abused, and prosecuted publishers, editors, and journalists, including those involved in internet-based media, for their reporting. The government also harassed many journalists’ families.

According to information provided by Journalism is not a Crime, an organization devoted to documenting freedom of the press in the country, at least 38 journalists or citizen-journalists were imprisoned as of December.

Authorities banned national and international media outlets from covering demonstrations throughout the year in an attempt to censor coverage of the protests and to intimidate citizens from disseminating information about them. On May 4, authorities arrested Marzieh Amiri, a journalist for Shargh, a leading reformist newspaper, at a protest outside the parliament building in Tehran. In reaction to Amiri’s arrest, member of parliament Mohammad-Ali Pourmokhtar reportedly said to state media, “[J]ournalists don’t have the right to report on anything they want. They are the problem.” Pourmokhtar noted there was nothing wrong with Amiri’s arrest since she had been exposing important information to enemy states. Amiri posted bail of one billion rials ($23,000) and was released from Evin Prison in late October.

In July, Amnesty International called for the release of three reporters for Gam (Step), a Telegram app news channel covering labor issues. According to Amnesty International’s report and other reporting from human rights organizations, authorities arrested Amirhossein Mohammadifard, Gam’s editor in chief; his wife Sanaz Allahyari, a reporter; and Amir Amirgholi, a Gam staff reporter, in January. The journalists reportedly faced national security charges connected to their reporting on workers’ rights protests in Khuzestan Province. Authorities released the journalists on bail in late October.

Censorship or Content Restrictions: The law forbids government censorship but also prohibits dissemination of information the government considers “damaging.” During the year the government censored publications that criticized official actions or contradicted official views or versions of events. “Damaging” information included discussions of women’s rights, the situation of minorities, criticism of government corruption, and references to mistreatment of detainees.

In July the Huffington Post reported that the government had set conditions for the BBC not to share reporting materials it gathered inside the country with BBC Persian, its Persian language channel. According to the report, the agreement was made in exchange for the government to allow a BBC correspondent into the country.

Officials routinely intimidated journalists into practicing self-censorship. Public officials often filed criminal complaints against newspapers, and the Press Supervisory Board, which regulates media content and publication, referred such complaints to the Press Court for further action, including possible closure, suspension, and fines. The Islamic Republic News Agency determined the main topics and types of news to be covered and distributed topics required for reporting directly to various media outlets, according to the IHRDC.

Libel/Slander Laws: The government commonly used libel laws or cited national security to suppress criticism. According to the law, if any publication contains personal insults, libel, false statements, or criticism, the insulted individual has the right to respond in the publication within one month. By law “insult” or “libel” against the government, government representatives, or foreign officials while they are in the country, as well as “the publication of lies” with the intent to alter, but not overthrow, the government are considered political crimes and subject to certain trial and detention procedures (see section 1.e.). The government applied the law throughout the year, often citing statements made in various media outlets or on internet platforms that criticized the government, in the arrest, prosecution, and sentencing of individuals for crimes against national security.

National Security: Authorities routinely cited laws on protecting national security to arrest or punish critics of the government or to deter criticism of government policies or officials. In January authorities charged three members of the Iran Writer’s Association with national-security-related crimes, reportedly for publishing information opposing censorship of art and literature, according to CHRI.

North Korea

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The constitution provides for freedom of expression, including for the press, but the government prohibited the exercise of these rights.

Freedom of Expression: There were numerous instances of persons interrogated or arrested for saying something construed as negative towards the government. Australian citizen Alek Sigley was detained in June and later deported after the government cited “antistate incitement” in articles Sigley published in international publications. In its September report entitled North Koreas Organization and Guidance Department: The Control Tower of Human Rights Denial, HRNK asserts that all citizens are required to participate in monitored political meetings and regular self-criticism sessions in order to demonstrate their loyalty to the Kim family, and that failure to participate enthusiastically can be punished including through forced labor, internal exile, detention, or denial of food and medical attention.

Press and Media, Including Online Media: The government sought to control virtually all information; independent media do not exist. Domestic journalists had no freedom to investigate stories or report freely. The government tightly controlled print media, broadcast media, book publishing, and online media through the Propaganda and Agitation Department of the Workers’ Party of Korea (WPK). Within the department, the Publication and Broadcasting Department controls all media content, including content used on television, in newspapers, and on the radio. The law allows for up to one-year sentences to a labor camp for North Koreans who access or disseminate unapproved broadcasts or content, and up to five years for multiple offenses.

The government carefully managed visits by foreigners, especially journalists, and has expelled or denied entry to foreign journalists. During visits by foreign leaders, authorities permitted groups of foreign journalists to accompany official delegations and file reports. In all cases the state strictly monitored journalists. Government officials generally prevented journalists from talking to officials or to persons on the street.

Censorship or Content Restrictions: Strict enforcement of domestic media censorship continued, with no toleration for deviation from official messages. The government prohibited listening to foreign media broadcasts except by the political elite, and violators were subjected to severe punishment. Radios and television sets, unless altered, received only domestic programming; radios obtained from abroad were altered for the same end. Elite citizens and facilities for foreigners, such as hotels, had access to international television broadcasts via satellite. The government continued attempts to jam all foreign radio broadcasts, but HRNK’s Digital Trenches: North Koreas Information Counter-Offensive, released in December, noted that a proliferation of foreign broadcaster transmitters has in recent years begun to overwhelm the jamming effort. Officials imprisoned and punished citizens for listening to foreign radio or watching foreign television broadcasts and, in some cases, for simply owning radio or television sets able to receive nongovernment broadcasts.

National Security: Defector and NGO reports included accounts of North Koreans detained and punished, including by execution, for antistate crimes including criticism of the government and Kim Jong Un.

Venezuela

Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:

a. Freedom of Expression, Including for the Press

The law provides for freedom of expression, including for the press, but the combination of laws and regulations governing libel and media content as well as legal harassment, physical intimidation of individuals and media, and executive influence on the judiciary resulted in significant repression of these freedoms. National and international groups, such as the IACHR, Human Rights Watch, Freedom House, Inter American Press Association, Reporters without Borders, and Committee to Protect Journalists, condemned former regime efforts throughout the year to restrict press freedom and create a climate of fear and self-censorship.

Freedom of Expression: The law makes insulting the president punishable by six to 30 months in prison without bail, with lesser penalties for insulting lower-ranking officials. In 2017 the illegitimate ANC gave final approval to the Constitutional Law against Hate, for Political Coexistence and Tolerance, which stipulates prison sentences of up to 20 years. While the former regime stated the purpose of the law was to “promote peace and tolerance,” NGOs observed the vaguely written law could be used to silence political parties, activists, and civil society leaders as well as media outlets and journalists. Comments exposing another person to public contempt or hatred are punishable by prison sentences of one to three years and fines. In April Espacio Publico reported 24 persons were arrested in 2018 for online criticism of the regime.

On June 1, members of the DGCIM arrested Karen Palacios Perez, a clarinetist, for “instigating hate.” Palacios posted tweets critical of the regime after losing her position with the National Philharmonic Orchestra for signing a petition in opposition to Maduro. On July 16, Palacios was released from prison, one month after a judge ordered her immediate release.

Press and Media, Including Online Media: The law provides that inaccurate reporting that disturbs the public peace is punishable by prison terms of two to five years. The requirement that media disseminate only “true” information was undefined and open to politically motivated interpretation.

The law prohibits all media from disseminating messages that incite or promote hate or intolerance for religious, political, gender-related, racial, or xenophobic reasons; incite, promote, or condone criminal acts; constitute war propaganda; foment anxiety in the population or affect public order; do not recognize legitimate government authorities; incite homicide; or incite or promote disobedience of the established legal order. Penalties range from fines to the revocation of licenses. The threat of nonrenewal of operating licenses systematically led to self-censorship on the part of several media outlets.

Despite such laws, Maduro and the regime-aligned United Socialist Party (PSUV) used the nearly 600 former regime-owned or -controlled media outlets to insult and intimidate the political opposition throughout the year. ANC president Diosdado Cabello continued to use his weekly television program to denounce individual journalists and media outlets.

The law declares telecommunications a “public interest service,” thereby giving the government authority to regulate the content and structure of radio, television, and audiovisual production sectors. The law provides that the government may suspend or revoke licenses when it judges such actions necessary in the interests of the nation, public order, or security. The law empowers the government to impose heavy fines and cancel broadcasts for violations of its norms; the National Telecommunications Commission (CONATEL) oversees the law’s application.

The former Maduro regime continued legal actions against high-profile independent media outlets Tal Cual, El Nacional, El Nuevo Pais, La Patilla, El Pitazo, and Globovision. In June the TSJ ordered La Patilla to pay 30 billion bolivares ($1.4 million) to ANC president Cabello for “moral damage and injury” for reprinting an article by the Spanish newspaper ABC that indicated Cabello was under investigation in the United States for drug trafficking.

Espacio Publico reported 522 violations of freedom of expression between January and April, a 314 percent increase compared with the same period in 2018 and the second highest figure since the organization began tracking cases in 2002. The most common violations were aggressions against journalists and censorship. The former Maduro regime-owned and -influenced media provided almost continuous proregime programming. In addition, private and public radio and television stations were required to transmit mandatory nationwide broadcasts (cadenas) throughout the year, including a daily 15-minute news broadcast that provided reports and summaries of former regime activities. Media reported the GNB regularly barred journalists from accessing the AN to cover the legislative body’s debates and activities. NGOs noted that state regime-owned internet service provider CANTV also routinely blocked commercial streaming and web searches during Interim President Guaido’s speeches and during weekly AN sessions.

The former regime detained 39 journalists in the first three months of the year, up from 22 detentions during all of 2018, according to NGO Institute for Press and Society (IPYS). On March 11, SEBIN agents detained journalist Luis Carlos Diaz and confiscated equipment, following his reporting on nationwide blackouts that struck the country in early March, according to media reports. On his weekly television program, ANC president Cabello accused Diaz of being involved in a conspiracy to sabotage the country’s electrical system. After being charged with “instigating crimes,” Diaz was released, although he was prohibited from leaving the country or making public statements.

The law requires practicing journalists to have journalism degrees and be members of the National College of Journalists, and it prescribes jail terms of three to six months for those practicing the profession illegally. These requirements are waived for foreigners and opinion columnists.

Violence and Harassment: Senior national and state leaders of the former Maduro regime continued to harass and intimidate privately owned and opposition-oriented television stations, media outlets, and journalists by using threats, property seizures, administrative and criminal investigations, and prosecutions. The national journalists’ union reported 244 attacks on journalists from January to June. Former president Maduro and regime-aligned officials used regime-controlled media outlets to accuse private media owners, directors, and reporters of fomenting antiregime destabilization campaigns and coup attempts. Former Maduro regime officials also harassed foreign journalists working in the country.

Censorship or Content Restrictions: NGOs noted the former Maduro regime’s preference for using legal proceedings, financial sanctions, and administrative actions against unfavorable news outlets instead of shutting them down outright. Members of the independent media stated they regularly engaged in self-censorship due to fear of regime reprisals. This resulted in many journalists posting articles to their personal blogs and websites instead of publishing them in traditional media.

The former regime also exercised control over content through licensing and broadcasting requirements. CONATEL acted selectively on applications from private radio and television broadcasters for renewal of their broadcast frequencies. According to Nelson Belfort, former president of the Venezuelan Radio Chamber, and NGO reports, approximately 80 percent of radio stations were in “illegal” status throughout the country due to CONATEL’s not having renewed licenses for most radio stations since 2007.

According to the local journalists’ union (SNTP), print news outlets closed due to the former Maduro regime’s economic policies, which made it difficult for independent newspapers to access foreign currency, preventing many from purchasing critical supplies and equipment necessary for day-to-day business operations. National and regional newspapers went out of print for lack of supplies, especially newsprint, including national newspaper El Nacional, El Regional of Zulia, El Aragueno of Aragua, El Luchador of Bolivar, and Panorama of Zulia.

The former Maduro regime controlled a large portion of the country’s businesses and paid for advertising only with regime-owned or regime-friendly media.

Libel/Slander Laws: Regime-aligned officials engaged in reprisals against individuals who publicly expressed criticism of Maduro or regime policy. Maduro did not act on his 2017 announcement that he would use slander law to “defend his honor” in court against opposition leaders’ allegations that he was responsible for protest-related deaths.

National Security: The law allows the government to suspend or revoke licenses when it determines such actions necessary in the interests of public order or security. The former Maduro regime exercised control over the press through a public entity, the Strategic Center for Security and Protection of the Homeland (CESPPA), established in 2013, which is similar to the governmental entity Center for National Situational Studies (CESNA) established in 2010. CESNA and CESPPA have similar mandates and are responsible for “compiling, processing, analyzing, and classifying” both regime-released and other public information with the objective of “protecting the interests and objectives of the state.”

During the year former President Maduro renewed four times the “state of exception” he first invoked in 2016, citing a continuing economic emergency, and granted himself the power to restrict rights otherwise provided for in the constitution. The 60-day emergency decree, which by law is renewable only once and requires AN endorsement to be effective, allows the president to block any action he deems could “undermine national security” or could “obstruct the continuity of the implementation of economic measures for the urgent reactivation of the national economy.” The AN continued systematically to refuse to ratify each renewal, and the Supreme Court annulled each refusal, reasoning that the assembly’s “contempt” status made its failure to endorse the renewal “unconstitutional.” According to Human Rights Watch, the “state of exception” negatively affected the rights to freedom of association and expression.

Nongovernmental Impact: Widespread violence in the country made it difficult to determine whether attacks on journalists resulted from common criminal activity or whether criminals or others targeted media members.

Human Rights Reports
Edit Your Custom Report

01 / Select A Year

02 / Select Sections

03 / Select Countries You can add more than one country or area.

U.S. Department of State

The Lessons of 1989: Freedom and Our Future