U.S. DEPARTMENT of STATE

Global Engagement Center

GEC Special Report

THE KREMLIN'S
CHEMICAL WEAPONS
DISINFORMATION CAMPAIGNS

&9 GEC

MAY 2022




TABLE OF CONTENTS

EXECUTIVE SUMMARY
KHAN SHAYKHUN, SYRIA ATTACK 2017
Multiple Conflicting Disinformation Narratives . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
Use of Multilateral Organizations . . . . . . . . . . v v v i
Role of Russia’s Disinformation and Propaganda Ecosystem . . . . . . . . . . . ..
THE SALISBURY AND AMESBURY POISONINGS 2018
Multiple Conflicting Disinformation Narratives . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
Use of Multilateral Organizations . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. ... ..
Role of Kremlin-Funded Media . . . . . . . . . . . . . . . .. ... .
NATO's Response . . . . . . . . . . ..
THE ALEKSEY NAVALNY POISONING 2020
The Kremlin's Denial . . . . . . . . . . . . ..o Lo
Multiple Conflicting Disinformation Narratives . . . . . . . . . . . . . . .. ...

Use of Multilateral Organizations . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. ... ...

CONCLUSION

11

12

13

13

14

.15

2

Global Engagement Center



EXECUTIVE SUMMARY

T he Kremlin's spreading of unfounded and debunked allegations that the United States and Ukraine are
conducting chemical and biological weapons activities in Ukraine is part of a well-established Russian

disinformation tactic.

The Kremlin has a long track record of accusing others of the very violations they commit. The United States
does not own or operate any chemical or biological laboratories in Ukraine and is in full compliance with

its obligations under the Chemical Weapons Convention (CWC) and Biological Weapons Convention (BWC).
Ukraine is also in full compliance with its obligations under the CWC and BWC. It is, in fact, the Russian
Federation that has active chemical and biological weapons programs and is in violation of its international

obligations.

Just like during Putin’s war of choice against Ukraine, the Russian government spreads disinformation
to shield its Syrian ally from accountability after the Assad regime’s repeated use of chemical weapons,
including the 2017 sarin attack against Syrians in Khan Shaykhun. The Kremlin also denied its own
responsibility for the 2018 Novichok poisoning of Sergei Skripal and his daughter Yulia in the United
Kingdom and the subsequent, related death of a UK citizen in Amesbury. The Kremlin also has tried to
escape taking responsibility for the Novichok poisoning of Russian opposition politician Aleksey Navalny
in 2020. Each time, the Kremlin used its seat in multilateral organizations as a platform to spread its
disinformation. The Kremlin is now attempting to use the United Nations Security Council (UNSC), the
Organization for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW), and other multilateral organizations to

deceive people on this issue and to justify President Putin’s brutal war of choice against Ukraine.

The Kremlin's Chemical Weapons Disinformation Campaigns

3



KHAN SHAYKHUN, SYRIA ATTACK 2017

lthough there were indications that chemical weapons had been used in Syria previously, the
AAugust 2013 chemical weapons attack on Ghouta, which killed an estimated 1,400 civilians, drew
global attention. An OPCW-UN Joint Mission was formally established in October 2013 to oversee the
elimination of the Syrian chemical weapons program, with both Russia and the United States assisting

the Mission. In addition, the United States and Russia worked together to ensure that Syria acceded to

the Chemical Weapons Convention (CWC), Russia’s propaganda portrayed these efforts in the media as

an example of Russia’s leadership on the world stage,

and its indispensability in any potential resolution to the

. , . ‘ IN 2015, THE UN SECURITY
conflict. Despite successful multilateral cooperation at
COUNCIL ESTABLISHED
THE OPCW-UN JOINT
INVESTIGATION MECHANISM

(JIM) ~ TO IDENTIFY

TO THE GREATEST EXTENT

FEASIBLE THOSE

RESPONSIBLE FOR THE USE

OF CHEMICAL WEAPONS IN

that time, the Russian Federation and its disinformation

and propaganda ecosystem continued to portray the SYRIA.
United States and the West as being roadblocks to the full

success of Syrian peace talks.

When the Russian military entered the Syrian armed conflict in late 2015, the Kremlin reinforced its
partnership with Syrian President Bashar al-Assad with full knowledge that the Syrian regime had used
chemical weapons against its own people. The enduring nature of the Syrian armed conflict, the repeated
use of chemical weapons by Bashar al-Assad and the high level of public attention to these atrocities led
Russia to repeatedly use disinformation to distract and obfuscate its ally's responsibility for these attacks.
Because Russia had shielded Syria from accountability for these violations, in 2015, the UN Security
Council established the OPCW-UN Joint Investigation Mechanism (JIM) to “identify to the greatest extent

feasible” those responsible for the use of chemical weapons in Syria. The JIM confirmed Syrian government

Global Engagement Center


https://archive.ph/BCOjh
https://archive.ph/NeHP1
https://archive.ph/4wJ9P
https://archive.ph/C90bM
https://archive.ph/htb4q
https://www.un.org/disarmament/wp-content/uploads/2017/07/JIM-Fact-Sheet-Jul2017.pdf

forces were responsible for three chlorine-barrel bomb attacks in 2014-2015, as well as the April 4, 2017,
sarin attack on Khan Shaykhun. In the fall of 2017, Russia repeatedly

exercised its veto on UNSC resolutions that would have extended the

mandate of the JIM, to prevent it from investigating further cases

of regime use of chemical weapons in order to protect Assad.

Multiple Conflicting Disinformation Nar- ‘ / /C
ratives \_/

On the morning of April 4, 2017, the town of Khan Shaykhun,
located in the Idlib Governorate of Syria, was attacked with P~
sarin gas. In October 2017, the JIM concluded that the Syrian ' :
Government was responsible for the attack. On the same day of E
the attack, Al-Masdar News, a pan-Arab outlet that supports the
Assad regime, published a story claiming the attack was staged,
which was quickly picked up by Russia-friendly Twitter accounts.

The author of the article was Paul Antonopoulos, a frequent

contributor to Russia’s state-funded foreign propaganda outlet
RT, and the disinformation proxy website InfoBrics, which has
links to Russia’s military intelligence service. Early on April 5, 2017, Russia’s Ministry of Defense stated that
the Syrian Air Force had destroyed a warehouse in Idlib where chemical weapons were produced by the
opposition and stockpiled before being shipped to Irag, describing its information as “fully objective and

verified,” despite providing no further evidence. Kremlin-funded and Kremlin-aligned media then repeated

this statement in their own reporting, despite Russia's Ministry of Defense incorrectly stated the time the

attack had occurred. The Ministry of Defense phrase “fully objective and verified” was repeated by both

Western and Kremlin-friendly media for days following the attack. Within 24 hours of the attack, two main
disinformation narratives spread throughout the information space, messaging that: 1) the operation was

staged; and 2) the Syrian Air Force had destroyed an opposition chemical weapons lab.

As these two primary disinformation narratives began to spread, various Russian government officials
went on the record to restate both false claims. The Kremlin then deployed a series of secondary false
claims to try to bolster its case, messaging that: the OPCW and its investigative missions were flawed

and unprofessional; that the White Helmets, a volunteer organization of rescue workers who operate

in Syria, were untrustworthy and linked to terrorists; and that the Syrian government did not have any
chemical weapons. In an emergency April 5 UNSC meeting, Russia's representative followed traditional
Kremlin lines and questioned the reputation of the White Helmets and their reporting from the site of the

attack, themes then repeated by Kremlin-friendly media.

The Kremlin's Chemical Weapons Disinformation Campaigns 5


https://www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/s_2017_904.pdf
https://archive.ph/kHLsE
https://archive.ph/kWowe
https://archive.ph/evfQb
https://archive.ph/evfQb
https://archive.ph/evfQb
https://archive.ph/yNI4I
https://archive.ph/C8fyb
https://archive.ph/EQXbF
https://archive.ph/kZ1lS
https://archive.ph/T6aaz
https://web.archive.org/web/20210609112344/https:/www.hlavnespravy.sk/rusko-mesto-v-syrii-bolo-vystavene-vplyvu-jedovatych-latok-zo-skladu-povstalcov/957194
https://archive.ph/EQXbF
https://archive.ph/L7Wtr
https://archive.ph/a1WtP
https://archive.ph/kICEq
http://www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/s_pv_7915.pdf
https://web.archive.org/web/20220130055806/http:/aeronet.cz/news/a-je-to-venku-dukazy-a-fotografie-potvrdily-ze-chemicky-utok-v-idlibu-byl-zinscenovany-bilymi-prilbami-a-americkou-cia-syrska-opozice-na-twitteru-informovala-o-chemickem-utoku-den-predem/

Use of Multilateral Organizations

On April 6, 2017, following a U.S. strike on the airfield from which Assad'’s planes dropped chemical
weapons on Khan Shaykhun, Russian President Vladimir Putin said the U.S. attack was made “under an

invented pretext.” The following day, Kremlin spokesperson Dmitri Peskov claimed that “all Syrian armed

forces’ chemical weapons stockpiles were eliminated was registered and confirmed by the Organization for
the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW), a specialized UN unit.” In addition to ignoring the fact that
the OPCW is not a body of the UN, Peskov's statement disregarded the fact that both the OPCW and the

UN had repeatedly declared that Syria’s CWC declaration cannot be considered accurate and complete. The

IN ADDITION TO IGNORING THE FACT THAT THE OPCW IS NOT A
BODY OF THE UN, PESKOV’'S STATEMENT DISREGARDED THE FACT
THAT BOTH THE OPCW AND THE UN HAD REPEATEDLY DECLARED

THAT SYRIA’S CWC DECLARATION CANNOT BE CONSIDERED
ACCURATE AND COMPLETE

OPCW's Declaration Assessment Team (DAT) had engaged the Syrian government to resolve outstanding
issues for eight years but continued to discover new gaps, inconsistencies, and discrepancies with Syria’s
declaration. This specific example illustrates how the Russian Federation is willing to falsely invoke the UN

and the OPCW to further its disinformation narratives when it suits their needs.

On April 11, 2017, Putin claimed the chemical weapon attack on Khan Shaykhun was a false flag operation

and warned that future false flag operations were planned. Various outlets subsequently spread this
disinformation. The next day, the Russian Federation vetoed a UNSC resolution condemning the attack.
Russia's representative, Vladimir Safronkov, promoted both disinformation narratives in one intervention,
stating that it was an “alleged use of chemical weapons” but then later claimed that the Russian government
has “every reason to believe that after Khan Shaykhun other provocations by extremists using toxic
substances could follow.” In his statement, Safronkov also questioned the professionalism of the OPCW.
During the vote on the resolution, he aggressively warned the British representative, “Don’t you dare insult

Russia again!” Safronkov's tirade at the UNSC received significant attention in both Western and Russian

media, and even RT noted the undiplomatic nature of his remarks. His emotional outbursts brought more

attention to Russia’s false arguments at the UNSC.

An April 13, 2017, the OPCW Executive Council meeting held to discuss the use of chemical weapons in
Syria offered the Russian Federation another opportunity to use a multilateral organization as a platform to
spread disinformation. After Russia vetoed a UNSC resolution the day before that would have urged Syria

to cooperate with the JIM, Russia and Iran proposed launching a new, separate investigation mechanism.

Following pushback, Russian Foreign Minister Sergey Lavrov falsely claimed again the attack was staged

Global Engagement Center


https://archive.ph/L7Wtr
https://archive.ph/b0D7S
https://archive.ph/GIuZ8
https://web.archive.org/web/20220313072901/https://www.un.org/press/en/2021/sc14458.doc.htm
https://archive.ph/myoBW
https://archive.ph/kri7s
https://archive.ph/1orjI
https://www.un.org/press/en/2017/sc12791.doc.htm; http:/www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/s_pv_7922.pdf
https://archive.ph/gWTov
https://archive.ph/2U7i3
https://archive.ph/xvwn0
https://archive.ph/EN9sR
https://archive.ph/KxsxC
https://archive.ph/ftx7R
https://www.opcw.org/sites/default/files/documents/EC/M-54/en/ecm5402_e_.pdf
https://archive.ph/tE0WY

and hinted those countries that voted against the Russia-Iran proposal to launch a new investigation

mechanism had a guilty conscience. The discussion continued April 19 and 20, when the Kremlin disputed

sarin gas had been used in Khan Shaykhun, adopting the narrative Putin had presented on April 11 that

the attack was staged. Following the failure of Russia’'s and Iran’s proposal to launch a new investigation

mechanism at the 54th Meeting at the OPCW's Executive Council, Lavrov said, “I think we are very close to

this organization [OPCW] being discredited.”

These actions illustrate how the Kremlin constructs a disinformation campaign following the use of

chemical weapons.
Role of Russia’s Disinformation and Propaganda Ecosystem

As it did during other disinformation campaigns, the Kremlin supported the use of inauthentic personas,
bots, and trolls following the Khan Shaykhun attack to spread its false claims. There was a clear spike in the
creation of Twitter accounts in support of Russia’s narratives after the attack. Following the April 6, 2017,
U.S. strike on the Syrian Shayrat airbase, the U.S. Department of Defense stated the number of Russia’s troll
accounts increased 2,000 percent in reaction to the situation. Russia’s Mission to the UN also mocked the

U.S. Ambassador to the UN on Twitter, likely in an attempt to bring further attention to Russia’s claims.

The Kremlin relies heavily on its disinformation media network to introduce its most outlandish false

claims. For example, on April 8 and April 12, 2017, the Russian military’s television channel TV Zvezda falsely

claimed Ukraine had delivered chemical weapons to the Middle East. In addition, Russian state propaganda

outlet Sputnik claimed that Qatar-based Al Jazeera news channel had filmed the Khan Shaykhun chemical

attack and therefore was somehow complicit in staging it. Other Russian state-controlled and proxy media

repeated this narrative, but it did not get picked up by Western media.

The Kremlin used its disinformation and propaganda resources to shape the information space, adapting

its strategy after repeated chemical weapons attacks by the Assad regime became harder to flatly deny.

Russia’s Ministry of Defense falsely claimed in March 2018 that “American instructors have trained several
groups of insurgents near al-Tanf in order to hold provocations with chemical weapons in the south

of Syria..." and that “the Jabhat al-Nusra armed formations with support of so-called ‘White Helmets'

are preparing a staged chemical attack near the settlements of al-Habid and Qalb Luza located 25 km
northwest Idlib. Therefore, 20 containers with chloride have been delivered there.” Jabhat al-Nusra is a
terrorist organization and the White Helmets do not work with terrorist organizations. In this instance there
was no attack, nevertheless, repeated false chemical weapon predictions by Russia’s Ministry of Defense,
Putin, and other Russian officials show that, the Kremlin will add to its initial disinformation narrative to
further distort the information environment. Syria has leveled hundreds of similar accusations about
supposed terrorist chemical plots, sometimes weaving into the accusations claims of alleged Western
support, but the OPCW has not been able to verify any of these allegations from Syria or Russia. These
frequent false claims provide an ample source of unverified material that Russian propaganda networks

can then amplify.

The Kremlin's Chemical Weapons Disinformation Campaigns


https://archive.ph/wJOYz
https://www.opcw.org/sites/default/files/documents/EC/M-54/en/ecm54nat14_e_.pdf
https://archive.ph/325Vl
https://www.nonproliferation.org/wp-content/uploads/2018/09/op37-all-the-world-is-staged.pdf
https://web.archive.org/web/20210309215021/http:/www.defense.gov/Explore/News/Article/Article/1144601/trump-orders-missile-attack-in-retaliation-for-syrian-chemical-strikes/source/GovDelivery/
https://archive.ph/ULJY0
https://archive.ph/iLquX
https://archive.ph/cK0uF
https://archive.ph/rEZIJ
https://archive.ph/FAeoa
https://archive.ph/fknsI
https://archive.ph/sI4gO
https://archive.ph/aG50F
https://archive.ph/ApESW
https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=s/2016/738&referer=/english/&Lang=E

CASE STUDY

THE SALISBURY AND AMESBURY POISONINGS 2018

T he Russian Federation used a military grade chemical weapon in the United Kingdom when Russian

military intelligence (GRU) attempted to assassinate Sergey Skripal and his daughter Yulia with the
nerve agent Novichok in Salisbury, England, on March 4, 2018. This attack not only resulted in long term
hospitalization for both Skripals, but also for a British police officer who was first on the scene. In June
2018, a British couple was poisoned by the same agent in nearby Amesbury, after one of them came in
contact with an abandoned perfume bottle containing the poison. UK citizen Dawn Sturgess died after
this exposure, the result of Russian mishandling of the deadly poison. The Kremlin's disinformation and
propaganda ecosystem quickly went into action to protect Russia’s interests after international outrage

to the assassination operation

ducted o NATO <ol At FOLLOWING BOTH THE SALISBURY AND
many multilateral meetings AMESBURY INCIDENTS, RUSSIAN STATE
held on the Salisbury poisoning,

Russia continued to lie about MEDIA AND RUSSIAN GOVERNMENT

R
s fnvolvement, inventing OFFICIALS PRESENTED MANY, OFTEN

false narratives about who

was responsible and seeking MUTUALLY CONTRADICTORY, THEORIES

to lay groundwork for future
ABOUT WHO WAS RESPONSIBLE.

disinformation campaigns about

chemical weapons.
Multiple Conflicting Disinformation Narratives

Following both the Salisbury and Amesbury incidents, Russian state media and Russian government officials

presented many, often mutually contradictory, theories about who was responsible. The Kremlin has also

used the technique of flooding the information space with many false claims following events such as
the Khan Shaykhun chemical weapon attack and the downing of Malaysian Airlines Flight 17. False and

contradictory claims about the Salisbury poisoning included:

O It never happened: the Skripals were not poisoned;

O Someone else did it: the UK, the United States, Ukraine, exiled Russian oligarchs, Bill Browder, Yulia

Skripal's future mother-in-law, etc,;

O Itwas not Novichok: it was either a NATO toxin or fentanyl; Novichok doesn't exist; Novichok was

invented elsewhere, not in Russian labs; Skripal was smuggling chemical weapons;

O Russophobia: Nazi propaganda; the West is vilifying Russia as a nation of criminals;

Global Engagement Center


https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/06/2020-10C-Report-Unclassified-Version-for-H.pdf
https://archive.ph/kuQrv
https://archive.ph/kuQrv

O Itis a provocation invented for an ulterior motive: to justify sanctions; increase NATO's military
budget; justify more NATO troops in the Baltic states and Eastern Europe; boycott the upcoming World
Cup tournament in Russia; prepare for war against Russia; influence Russia’s elections; divert attention

from Brexit or Western scandals; and harm Russia’s reputation as a peacemaker.

A study by Kings College London found that in the month following the Salisbury poisoning, Russian
government-funded RT and Sputnik published 735 articles about the poisoning, using 138 different, often
contradictory, narratives. RT and Sputnik often cited high ranking Russian government sources to support

1

these lies. The study found that the government sources’ “use of combative and confrontational language
towards Western counterparts resulted in substantial coverage by mainstream UK media.” The study
concluded this was the most successful means by which the Russian Federation inserts Kremlin-generated

narratives into Western media.

As it did with the Khan Shaykhun attack, the Kremlin used social media to amplify its disinformation. DERLab
found that “between March 28 and April 4 [2018], two out of [every] three articles on the Salisbury case

shared on Facebook, Twitter, LinkedIn, or Pinterest came from Kremlin-funded media outlets.”
Use of Multilateral Organizations

As the Kremlin filled the information space with its disinformation narratives, the UK and its allies led
international efforts to seek accountability for the use of a chemical weapon. In the March 14 UNSC
meeting, Russian Ambassador to the UN Vasily Nebenzia repeated disinformation claims pushed by

Russia’s state and Russia-friendly media, including false claims that it was the UK that poisoned the Skripals.

Nebenzia claimed the only way the UK could be certain the poison used against the Skripals was Novichok
was if British officials already possessed some of the agent with which to compare the sample, insinuating

that the poison must have come from British chemical labs, a blatant fabrication.

At the first OPCW meeting following the poisoning, March 13-15, 2018, Russia’s representative denied
the UK's accusations and said the UK would be held accountable for its lies. On April 4, the OPCW held

a special meeting of the Executive Council, at the request of Russia, to specifically discuss the Salisbury
poisoning. Russia's delegation brought a Doctor of Chemical Sciences from its Ministry of Defense to testify.
His testimony promoted Russia’s claims that the knowledge of Novichok production is easily accessible,
therefore it was possible for any state to create it, and that the formula of the Novichok used against the
Skripals is impossible to track to any one nation. A Sputnik report quoted this expert, lvan Rybalchenko,

a few days earlier, when he falsely claimed the United States had created the nerve agent used against
Skripal. This claim was debunked a few days later in an interview with media by retired Russian scientist
Vil Mirzayanov, who said that “production [of Novichok] was only refined in the USSR and Russia.” This is a
clear example of the Kremlin using multilateral organizations to promote disinformation narratives that it

concurrently spreads in the media.

'The Atlantic Council is a recipient of U.S. government funding.

The Kremlin's Chemical Weapons Disinformation Campaigns


https://archive.ph/GoJF4
https://archive.ph/GoJF4
https://archive.ph/Xfdcb
https://archive.ph/Xfdcb
http://www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/s_pv_8203.pdf
https://archive.ph/3FkVI
https://archive.ph/bNi3c
https://archive.ph/0cWXx
https://www.opcw.org/ec-87
https://www.opcw.org/sites/default/files/documents/EC/87/en/ec87nat09_e_.pdf
https://www.opcw.org/sites/default/files/documents/EC/M-57/en/ecm57nat04_e_.pdf
https://archive.ph/cBJ7x
https://web.archive.org/web/20210329170747/https:/www.rferl.org/a/russian-scientist-says-other-countries-may-have-novichok/29105937.html

The next day, April 5, the UNSC discussed the Salisbury poisoning. Ambassador Nebenzia claimed Russia's
different theories of the Skripal poisoning were the opinions of journalists, not Russian authorities. He
then used the rest of his speaking time to present yet even more scenarios for how the Skripal poisoning

happened, including his theory that Western intelligence services were behind the attack.

During two other UNSC meetings held on April 10 and 12 to address the use of chemical weapons by the

Assad regime in Syria, Russia’s disinformation ecosystem attempted to link the Salisbury poisoning to Syria

by claiming the White Helmets had conducted a false flag operation in Douma.

The extent of the Kremlin's campaign against the OPCW became even more clear on April 13 when the
Netherlands Defence Intelligence and Security Service apprehended four agents from the Main Directorate
of the General Staff of the Armed Forces of the Russian Federation (Russian military intelligence- GRU) Unit
26165 for attempting to hack into the OPCW HQ's network. Dutch officials also found evidence the Russian
government was planning a cyber operation on a Swiss OPCW lab. At that time, the OPCW was analyzing
both the Salisbury poisoning and the Douma attack. What the Kremlin would have done with access to the
OPCW's system is unclear, but there is precedent for the Russian Federation conducting “hack and release”

operations, often falsifying contents of a hack to support its later narratives.

On April 18 both the UNSC and the OPCW Executive Council held meetings, which Russia used to spread
disinformation. In the UNSC, Russia's representative guestioned the April 12 OPCW technical assistance
team report, which “confirm[ed] the findings of the United Kingdom relating to the identity of the toxic

chemical that was used in Salisbury.” In the OPCW meeting, Russia’s representative outlined what he

claimed were eight false charges against Russia. In addition, the Russian Federation submitted an 11-
page aide memoire, or informal diplomatic message, outlining many of its arguments in-depth. Kremlin-

backed media reported the Russian OPCW and UN representatives’ statements without fact-checking

their accuracy. The next day, Russia’'s MFA spokesperson Maria Zakharova accused the British intelligence

services of conducting a false flag operation to frame the Russian Federation for the poisoning, an

accusation that was picked up and spread by other pro-Kremlin disinformation outlets.

A STUDY BY KINGS COLLEGE LONDON FOUND THAT IN THE MONTH FOLLOWING THE

SALISBURY POISONING, RUSSIAN GOVERNMENT-FUNDED RT AND SPUTNIK

PUBLISHED ARTICLES ABOUT THE POISONING, USING DIFFERENT, OFTEN

CONTRADICTORY, NARRATIVES.

10

Global Engagement Center


https://archive.ph/ZNOoz
http://www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/s_pv_8224.pdf
https://archive.ph/R8Ctf
https://web.archive.org/web/20210423061028/https:/vecher-s-solovevym.su/vecher-s-vladimirom-solovevyim-vyipusk-ot-16-04-2018.html
https://archive.ph/JbAG8
https://archive.ph/JaVrX
https://www.justice.gov/storage/report.pdf
https://www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/s_pv_8237.pdf
https://web.archive.org/web/20220304210021/https:/www.opcw.org/sites/default/files/documents/S_series/2018/en/s-1612-2018_e_.pdf
https://www.opcw.org/sites/default/files/documents/EC/M-59/en/ecm59nat03_e_.pdf
https://www.opcw.org/sites/default/files/documents/EC/M-59/en/ecm59nat04_e_.pdf
https://web.archive.org/web/20220305043443/https:/www.rt.com/news/424475-opcw-swiss-bz-agent-salisbury/
https://web.archive.org/web/20201109030806/https:/sputniknews.com/world/201804181063696987-un-security-council-skripal/
https://web.archive.org/web/20220305043417/https:/www.rt.com/news/424537-russia-opcw-uk-skripal-lies/
https://web.archive.org/web/20220305043348/https:/www.rt.com/news/424612-skripal-poisoning-british-spies-moscow/
https://web.archive.org/web/20210110085307/https:/sputniknews.com/europe/201804171063638574-us-allies-skripal-case/

Role of Kremlin-Funded Media

One of the most bizarre disinformation tactics the Kremlin deployed
following the Salisbury poisoning was a 25-minute video interview
with the two GRU officers accused by the UK of carrying out the
poisoning, conducted by RT editor-in-chief Margarita Simonyan.
During the interview, the two men, visibly uncomfortable and poorly
rehearsed, spun a tale of a tourist trip to Salisbury during which
they were unable to see the Cathedral due to a light snowstorm.
Simonyan tried to justify her guests’ awkwardness by insinuating
they may have been trying to conceal a same-sex relationship. The
British government called the interview “an insult to the public's
intelligence.” The disinformation, however, worked within Russia:

only three percent of Russian citizens in October 2018 believed the

Kremlin was behind the poisoning, while 28 percent believed it was

British intelligence.
NATO’s Response

More than 20 countries and NATO expelled 153 Russian Federation
diplomats and intelligence officers following the British government’s
decision to expel 23 Russian officers on March 20, 2018. Then-
British Prime Minister Theresa May called it “the largest collective

expulsion of Russian intelligence officers in history.” NATO's

ONE OF THE

MOST BIZARRE
DISINFORMATION
TACTICS THE KREMLIN
DEPLOYED FOLLOWING
THE SALISBURY
POISONING WAS A
25-MINUTE VIDEO
INTERVIEW WITH THE
TWO GRU OFFICERS
ACCUSED BY THE UK
OF CARRYING OUT THE
POISONING, CONDUCTED
BY RT EDITOR-IN-CHIEF
MARGARITA SIMONYAN.

response made it clear that despite Russia’s attempts to spread disinformation, there was no confusion in

the minds of the Western governments as to who was responsible.

The concerted response to the Salisbury and Amesbury poisonings provide an example of the power of

unity among allies following a chemical attack. Allies working closely together maintained clarity in the face

of the Kremlin's attempt to distract and confuse with multiple different disinformation claims. Further,

international partners were able to take concrete, impactful actions with a broad coalition of countries

to impose costs on the Russian Federation for its brazen action. The increased use of chemical weapons

also led to States Parties to the OPCW adding two families of Novichok agents to the CWC's “Schedules of

Chemicals” in November 2019 by consensus.

The Kremlin's Chemical Weapons Disinformation Campaigns 11


https://archive.ph/eEdJ6
https://archive.ph/eEdJ6
https://archive.ph/KwVM4
https://web.archive.org/web/20220124201211/https:/www.themoscowtimes.com/2018/10/25/only-3-percent-russians-believe-moscow-was-behind-skripal-attack-poll-says-a63297
https://web.archive.org/web/20220319201530/https:/www.cnn.com/2018/03/26/europe/full-list-of-russian-diplomats-expelled-over-s-intl/index.html
https://web.archive.org/web/20220406234226/https:/www.cnn.com/2018/03/26/politics/us-expel-russian-diplomats/index.html

CASE STUDY

THE ALEKSEY NAVALNY POISONING 2020

espite the international backlash from using
D Novichok in the UK, just two years later the Russian
Federation employed a chemical weapon in another
assassination attempt. On August 20, 2020, Russian

political opposition figure Aleksey Navalny became

violently ill and collapsed on a domestic flight from Tomsk

to Moscow. After an emergency landing in Omsk, Navalny

was admitted to the toxicology unit of a local hospital NOVICHOK
and, two days later, flown to the Charité hospital in Berlin

at the request of his family. Navalny's personal doctor Anastasia Vasilyeva told The New York Times that

Russian authorities deliberately delayed his departure in hopes the poison in his system would dissipate

and become impossible to later identify.

Charité’s diagnosis of Navalny indicated “poisoning with a substance from the group of cholinesterase

inhibitors.” On September 2, 2020, the German government announced toxicological tests conducted by

the Bundeswehr laboratory “revealed unequivocal proof of the presence of a chemical nerve agent from

the Novichok group” in Navalny's test samples, a finding also confirmed by the OPCW and by independent

Swedish and French national laboratories. A joint investigation by Bellingcat, The Insider, Der Spiegel, and

CNN implicated Russia’s Federal Security Service (FSB) in Navalny's poisoning.

Russian authorities and pro-Kremlin media employed a variety of disinformation and propaganda narratives
to hide the facts surrounding the Navalny poisoning, including several narratives identical to those the
Russian government used in the case of the Salisbury poisoning. EUvsDisinfo, the European Union's
counter-disinformation website, documented more than 200 instances of disinformation from pro-Kremlin
outlets about the Navalny poisoning between August 20, 2020, and January 21, 2021, more than one per

day. Key disinformation narratives from the Navalny case are:

O Deny: deny that Navalny was poisoned; that Russia possesses the Novichok nerve agent; and that it has

any motive to poison Navalny;

O Confuse and distract: pollute the information environment by inventing and disseminating alternative
theories of what could have happened to Navalny, including a bad diet, drug overdose, iliness, or

alcoholism;

O Blame the accusers: go on the offense; falsely claim Russia's accusers committed the crime to frame

Russia; portray Russia as again a victim of Russophobia.

12

Global Engagement Center


https://archive.ph/AHmQg
https://archive.ph/AHmQg
https://archive.ph/ogVCY
https://archive.ph/HFlFz
https://web.archive.org/web/20210115154206/https:/archiv.bundesregierung.de/archiv-de/meta/startseite/statement-by-the-federal-government-on-the-navalny-case-1781882
https://archive.ph/nIjHE
https://archive.ph/Pg3x5
https://archive.ph/X34LB
https://archive.ph/k14as
https://web.archive.org/web/20210127065946/https:/euvsdisinfo.eu/salisbury-all-over-again/

The Kremlin's Denial

One of the main tactics the Kremlin has used in the disinformation and propaganda campaign surrounding

the Navalny poisoning is denial. Russian officials and pro-Kremlin media consistently cite the denials of the

Russian toxicologists that Navalny was poisoned in Russia. According to the toxicologists’ claims, made while

Russia's security services were present at their hospital in Omsk, Navalny suffered from a metabolic disease

and his coma could have been caused by a bad diet, excessive fatigue, overheating, overcooling, or alcohol

use.

As it did in the aftermath of the Salisbury poisoning, the Russian government denied possessing

the Novichok nerve agent, claiming it had eliminated all of its chemical weapons under international
supervision, and that Novichok is a “purely Western brand.” This deflection plays into a long existing Kremlin
narrative that Russia has destroyed all of its chemical weapons. In fact, Russia has only verifiably eliminated
its declared stockpile, a key caveat that it often omits to obscure its undeclared programs. Further, experts

have stated Novichok is widely known to have been developed by the Soviet Union and Russian Federation.

Lastly, Moscow denied it had any motive to poison Navalny, dismissing the opposition politician as

“inconsequential.” For example, President Putin stated “if they [Russian security services] really wanted to

[poison Navalny], they would have, most likely, carried it through.” Putin used his decision to let Navalny go
to Germany as supposed evidence that the Kremlin was not involved in the poisoning. “If the authorities

had wanted to poison the person you mentioned [Navalny] or to poison anybody, it is very unlikely they

would have sent him for medical treatment to Germany. Don't you think so?” Putin told one journalist.
Multiple Conflicting Disinformation Narratives

Reflecting the “anything could have happened to Navalny” narrative propagated by Russian doctors, Russia’s
state-owned and state-controlled media spread a variety of alternative explanations to deflect attention
from the Russian government's role in the poisoning. The mass circulation daily newspaper Moskovskiy
Komsomolets cited sources who claimed Navalny drank “village moonshine” before his flight to Omsk,

while the state-owned television channel Rossiva 1 quoted an alleged developer of Novichok arguing that

moonshine was possibly the culprit for Navalny's poisoning.

In addition to denying and trying to muddy the waters around the Navalny poisoning, Kremlin officials
attempted to shift the blame to their accusers, to discredit them, and to portray Russia as a victim of a
Western plot. Russian disinformation focused mainly on Germany, the United States, the OPCW, on the

Swedish and French laboratories where the chemical weapon was identified, and on Navalny himself and

his associates. Russia’s Foreign Ministry argued that Germany violated the CWC, led a baseless “broad

smear campaign” against Russia, refused to cooperate, and withheld information from Moscow while

secretly sharing Navalny's biomaterials with partners. Lavrov said Russia had “all grounds to believe”

Navalny could have been poisoned “in Germany or on the plane where he was loaded and sent to the

Charité clinic” and claimed that Navalny's colleague Maria Pevchikh might be connected to the poisoning.

The Kremlin's Chemical Weapons Disinformation Campaigns

13


https://archive.ph/rsYYU
https://archive.ph/IQ5ii
https://archive.ph/Opxea
https://archive.ph/d2RDw
https://archive.ph/Wr6fm
https://web.archive.org/web/20220425124252/https:/www.rferl.org/a/everything-you-need-to-know-about-novichok/30964840.html
https://web.archive.org/web/20220221025016/http:/en.kremlin.ru/events/president/news/64671
https://archive.ph/mdaDI
https://archive.ph/tdOsQ
https://archive.ph/tdOsQ
https://archive.ph/6Is5z
https://archive.ph/orIhm
https://archive.ph/Eomv7
https://archive.ph/Eomv7
https://archive.ph/Kbmfc
https://archive.ph/wLeTO

Many Russian state-owned or state-controlled media personalities declared on national television that

Pevchikh was Navalny's poisoner and an agent of British intelligence. Sergey Naryshkin, director of

Russia’s Foreign Intelligence Service (SVR), claimed there was circumstantial evidence that the poisoning
was a provocation by Western intelligence services to make Navalny a “sacrificial victim” in order to re-
energize Russia's political opposition. Kremlin spokesperson Dmitri Peskov accused Navalny of working

as a mouthpiece for the CIA, while President Putin called Bellingcat's exposure of the FSB assassins a

“legalization of materials from the U.S. intelligence services,” seeming to imply that U.S. intelligence agencies

fed information to Bellingcat to publish.

Finally, the Kremlin tried to portray itself as a victim of another “anti-Russia propaganda attack” aimed to
“contain Russia's development” and punish Moscow for its “independent foreign policy.” Lavrov argued that
just as in the case of the Skripals, the West was using Navalny as a pretext for imposing new sanctions on

Russia, without providing any evidence to prove Russia’s culpability.
Use of Multilateral Organizations

Once again, Moscow used both the UN and the OPCW platforms to spread disinformation. In a 2020

September UNSC meeting, Russia’'s Ambassador questioned the reputation of the OPCW and the supposed

politicization of the organization. At an October 5 UNSC meeting, the Russian Ambassador falsely claimed

the OPCW's Technical Secretariat was a tool the West uses to pressure Russia. Russia's state media quickly
reported the ambassador’s remarks in both meetings, and these UNSC statements formed the basis for

future statements by Russia at other multilateral organizations. Russia's repeatedly attempts to question

the OPCW's reputation to tarnish the OPCW and its findings. The Director-General of the OPCW said in

2019 that the organization is being “attacked with misinformation.”

ONCE AGAIN, MOSCOW USED BOTH THE UN
AND THE OPCW PLATFORMS TO SPREAD
DISINFORMATION.

14

Global Engagement Center


https://archive.ph/dPHS4
https://archive.ph/f4EII
https://archive.ph/5tNk3
https://archive.ph/J06Yt
https://archive.ph/M850y
https://archive.ph/Wr6fm
https://archive.ph/SuSRE#page=2
https://archive.ph/SuSRE#page=2
https://archive.ph/6mc41
https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/PRO/N20/254/61/PDF/N2025461.pdf?OpenElement
https://archive.ph/IWGuG
https://archive.ph/t2HgC
https://archive.ph/PcEyQ
https://undocs.org/Home/Mobile?FinalSymbol=S/2020/1257&Language=E&DeviceType=Desktop&LangRequested=False
https://www.opcw.org/sites/default/files/documents/2020/11/Russia%20CSP25.pdf
https://www.opcw.org/sites/default/files/documents/2020/10/Russia%20EC-95%20Statement.pdf
https://archive.ph/LWbI8

CONCLUSION

ultilateral pressure continues to grow following the Russian government's repeated use of
IVI chemical weapons. The OPCW's 99th Executive Council Session March 8-10, 2022 focused on
Moscow's pattern of chemical weapons use and disinformation, extending through Putin’s current war
in Ukraine. OPCW States Parties overwhelming condemned Moscow's invasion of Ukraine. The Session
also focused on Navalny's poisoning. No country spoke in favor of Russia regarding Navalny, and Russian

Representative to the OPCW, Alexander Shulgin, struggled to mount a defense. NATO Allies remain united

on the unacceptability of Russia's use of chemical weapons, despite Russia's continuing attempts to sow
contradiction, obfuscation, and disinformation through media and international gatherings. As with other
examples of Kremlin propaganda, Russian disinformation about chemical weapons are not necessarily
made to persuade others to accept their arguments, but to sow doubt and confusion and undermine the

unity and effectiveness of an international response.

Russia has a track record of accusing the West of the very violations that Russia itself is perpetrating. Russia
is once again spreading disinformation about chemical weapons. Russia’s latest attempts to twist the truth
on this very serious topic may be another Kremlin ploy foreshadowing another horrific use of chemical

weapons, this time in Ukraine.

The Kremlin's Chemical Weapons Disinformation Campaigns

15


https://archive.ph/ZNvWv

GEC Special Report:

THE KREMLIN'S CHEMICAL WEAPONS DISINFORMATION CAMPAIGNS

‘g‘ G Ec United States Department of State

Ya¥ Global Engagement Center



	EXECUTIVE SUMMARY  
	KHAN SHAYKHUN, SYRIA ATTACK 2017  
	Multiple Conflicting Disinformation Narratives 
	Use of Multilateral Organizations 
	Role of Russia’s Disinformation and Propaganda Ecosystem 

	THE SALISBURY AND AMESBURY POISONINGS 2018 
	Multiple Conflicting Disinformation Narratives 
	Use of Multilateral Organizations 
	Role of Kremlin-Funded Media 
	NATO’s Response 

	THE ALEKSEY NAVALNY POISONING 2020 
	The Kremlin’s Denial  
	Multiple Conflicting Disinformation Narratives 
	Use of Multilateral Organizations 

	CONCLUSION 




Accessibility Report



		Filename: 

		The Kremlin’s Chemical Weapons Disinformation Campaigns.pdf






		Report created by: 

		GEC, State Department


		Organization: 

		Global Engagement Center





 [Personal and organization information from the Preferences > Identity dialog.]


Summary


The checker found no problems in this document.



		Needs manual check: 0


		Passed manually: 2


		Failed manually: 0


		Skipped: 0


		Passed: 30


		Failed: 0





Detailed Report



		Document




		Rule Name		Status		Description


		Accessibility permission flag		Passed		Accessibility permission flag must be set


		Image-only PDF		Passed		Document is not image-only PDF


		Tagged PDF		Passed		Document is tagged PDF


		Logical Reading Order		Passed manually		Document structure provides a logical reading order


		Primary language		Passed		Text language is specified


		Title		Passed		Document title is showing in title bar


		Bookmarks		Passed		Bookmarks are present in large documents


		Color contrast		Passed manually		Document has appropriate color contrast


		Page Content




		Rule Name		Status		Description


		Tagged content		Passed		All page content is tagged


		Tagged annotations		Passed		All annotations are tagged


		Tab order		Passed		Tab order is consistent with structure order


		Character encoding		Passed		Reliable character encoding is provided


		Tagged multimedia		Passed		All multimedia objects are tagged


		Screen flicker		Passed		Page will not cause screen flicker


		Scripts		Passed		No inaccessible scripts


		Timed responses		Passed		Page does not require timed responses


		Navigation links		Passed		Navigation links are not repetitive


		Forms




		Rule Name		Status		Description


		Tagged form fields		Passed		All form fields are tagged


		Field descriptions		Passed		All form fields have description


		Alternate Text




		Rule Name		Status		Description


		Figures alternate text		Passed		Figures require alternate text


		Nested alternate text		Passed		Alternate text that will never be read


		Associated with content		Passed		Alternate text must be associated with some content


		Hides annotation		Passed		Alternate text should not hide annotation


		Other elements alternate text		Passed		Other elements that require alternate text


		Tables




		Rule Name		Status		Description


		Rows		Passed		TR must be a child of Table, THead, TBody, or TFoot


		TH and TD		Passed		TH and TD must be children of TR


		Headers		Passed		Tables should have headers


		Regularity		Passed		Tables must contain the same number of columns in each row and rows in each column


		Summary		Passed		Tables must have a summary


		Lists




		Rule Name		Status		Description


		List items		Passed		LI must be a child of L


		Lbl and LBody		Passed		Lbl and LBody must be children of LI


		Headings




		Rule Name		Status		Description


		Appropriate nesting		Passed		Appropriate nesting







Back to Top
